Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:35

Queelens schreef:
Nikass schreef:
Ik ben redelijk gerustgesteld door jullie :)
Ik ben een beetje een leek dus ik vraag maar van alles, hoop dat jullie het niet erg vinden :=
Ho regel je bijvoorbeeld een aannemer die meegaat naar de bezichtiging? (Gewoon Google en aannemer bellen?) En wat is een normale prijs daarvoor?


Geen idee wat gebruikelijk is. Maar heb je een aankoopmakelaar? Vaak kan je ook wel via je makelaar aan een aannemer komen.
Aannemers zitten aardig vol in hun agenda dus vaak is het handiger om via via aan een aannemer te komen.

En wat is de reden dat je een aannemer wilt mee laten bezichtigen? Ik zou dat pas doen als je al wat verder in het proces zit.

Een bouwkundige keuring is leuk, maar een aannemer kijkt verder en kan ook meeberekenen van de kosten zijn van zaken die niet per se noodzakelijk zijn om te vervangen, maar wat je wel zou willen verbouwen.
En dat kan juíst zinvol zijn aan het begin van het traject, zeker als je in een regio zit waar je na één bezichtiging al moet beslissen.0
Wij namen mijn schoonvader altijd mee bij de tweede bezichtiging (geldt ook als aannemer, toentertijd kon je nog makkelijk twee keer bezichtigen. Mijn zwager nam hem altijd de eerste keer al mee, omdat de huizen nu dus veel sneller gaan.
Het helpt je enorm om inzicht te hebben in de kosten van hetgeen je zou willen. Voor ons was het bij een bepaald huis echt een dealbreaker, omdat we er toen achter kwamen dat de ontluchting van het toilet in de serre uit kwam %) en om dat te veranderen alles overhoop zou moeten. De kosten voor dat alles waren niet in verhouding met de vraagprijs van die woning.

Een bouwkundige keuring kun je trouwens overal regelen, daarvoor hoef je echt niet naar vereniging eigen huis :n

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:24

manzano schreef:
Barbet schreef:
Ik lees ook mee, heb er nu ook mee te maken.
Mijn huisje staat sinds gisteren op Funda, ben zelf op zoek naar iets anders. :)
Als mijn huis verkocht wordt en ik heb nog niks anders, ga ik zolang bij mijn ouders wonen.


Spannend!!!!! Veel succes!



Gisteren direct een bezichtiging gehad, en direct verkocht voor bijna de vraagprijs. :)
En de vraagprijs was al aan de hoge kant, ook hoger dan de makelaar had geadviseerd om het te koop te zetten.
Maar deze man laat ook een bouwkundige keuring doen als voorwaarde, en mijn huisje is uit 1800 nog wat, dus dan is er vast wel wat te vinden.
Dus het blijft toch wel spannend.

Ninus
Berichten: 1724
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:36

Wij hebben veel huizen (bouwvallen :D ) bezichtigd en inderdaad namen we altijd onze aannemer(s) mee zodat we na de bezichtiging onze plannen samen konden uitwerken om zo de kosten inzichtelijk te maken. Moet eerlijk zeggen dat we hier veel meer aan hadden dan een bouwkundige keuring, dit hebben we in 2 gevallen ook laten doen, maar het was ook meer om een bod te onderbouwen en de emotie er wat uit te halen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:06

Dank allemaal. Ik heb maar gewoon een aannemer gebeld :)*
Het huis wat wij gaan bezichtigen moet sowieso wat aan gebeuren en deze huizen gaan wat minder snel over de toonbank.
Ik heb dus nu afgesproken dat als wij het huis op zich zien zitten dat we dan bij de tweede bezichtiging de aannemer meenemen.
Dit was geen enkel probleem, het kost ongeveer (maximaal) 200 euro en als je vervolgens het huis koopt en de verbouwing laat doen dan verekenen ze het in de verbouwingskosten. Als je het huis niet koopt ben je het uiteraard kwijt. Vandaar ook eerst een bezichtiging of je überhaupt een goed gevoel hebt bij het huis of dat het tegenvalt vergeleken bij de Funda foto's.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:09

Ik las hier volgens mij iets over op meerdere huizen tegelijk bieden, kan dat? Zit je dan niet al ergens aan vast als de verkoper het bod accepteert? (En jij net besloten hebt dat je het andere huis toch leuker vindt := )

ClaudiaHS

Berichten: 8058
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:16

Nikass je zit past vast als er getekend is.
Een bod mag je altijd weer intrekken

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:22

Oja dat is natuurlijk zo :o?

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:43

Nikass schreef:
Ik las hier volgens mij iets over op meerdere huizen tegelijk bieden, kan dat? Zit je dan niet al ergens aan vast als de verkoper het bod accepteert? (En jij net besloten hebt dat je het andere huis toch leuker vindt := )


Je hebt verschillende opties:
Je doet en bod en bedenkt je voordat je getekend hebt: Email sturen dat je je bod intrekt

Je hebt de koopovereenkomst getekend, dan heb je 3 dagen wettelijke bedenktijd. In deze 3 dagen, die begint vanaf 0.00 uur op de dag nadat je getekend hebt, mag je zonder opgave van reden annuleren, doe dit wel schriftelijk. Als je op vrijdag getekend hebt, dan loopt de bedenktijd op dinsdag om 23.59 uur af. Heb je op maandag getekend, dan loopt de bedenktijd op donderdag om 23.59 uur af.

En heb je een voorbehoud financiering opgenomen in de koopovereenkomst, dan kun je op basis daarvan nog ontbinden, dit is wel iets lastiger.

Zelfde geldt voor de bouwkundige keuring, ook op basis daarvan kun je, als de direct noodzakelijke kosten voor herstel / behoudt van het huis boven het bedrag komen wat je hebt afgesproken, dan mag je ook ontbinden. Ben je wel verplicht het rapport te overleggen. En dat is dan niet het vodje van de buurman of aannemer ;)

Nikass schreef:
Als je een huis koopt met een gas gestookte combiketel uit 2009, hoe noodzakelijk of wenselijk is het om die te vervangen?
Klinkt voor mij namelijk als onvoordelig (gas) maar verder weet ik er niet veel van. Wánneer is een ketel oud en aan vervanging toe?


Mijn Nefit Turbo ketel uit 1998 doet het nog prima hoor ;)

manzano

Berichten: 23962
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:35

Barbet schreef:
manzano schreef:


Spannend!!!!! Veel succes!



Gisteren direct een bezichtiging gehad, en direct verkocht voor bijna de vraagprijs. :)
En de vraagprijs was al aan de hoge kant, ook hoger dan de makelaar had geadviseerd om het te koop te zetten.
Maar deze man laat ook een bouwkundige keuring doen als voorwaarde, en mijn huisje is uit 1800 nog wat, dus dan is er vast wel wat te vinden.
Dus het blijft toch wel spannend.


Wow, super snel. Voorzichtig gefeliciteerd! Ik duim

manzano

Berichten: 23962
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:37

In aanvulling op Prairy.... Een bouwkundig rapport versterkt ook je positie tav je onderzoeksplicht als koper. Dan kan je later altijd laten zien dat je daaraan hebt voldaan.

Wel zit er echt verschil in kwaliteit van keurders. VEH zou ik niet adviseren aan een klant :n

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:15

Hier gaat mijn huis ook de verkoop in, per december. Ik ben heel benieuwd, de makelaar denkt hem snel kwijt te zijn.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:54

Barbet fijn dat het snel is gegaan!
Wij gaan maandagmiddag weer bij een huis kijken. Stond eerder (2 maanden terug) voor 50k meer te koop. Nu terug in de verkoop voor minder. Huis ziet er tiptop uit en is ook per direct te betrekken (wat voor ons als huurders gunstig kan zijn in de koop). Hoop dat we nu dan een beetje kans maken.. ze plannen maar een middag bezichtigingen in dus gelukkig hadden we daar nog een plekje kunnen bemachtigen.

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:07

@Queelens: met dat prijsverschil zou ik heel goed kijken wat er mis zou kunnen zijn met dat huis !!
Vraag bijv. naar een evt eerder gemaakt bouwkundig onderzoek (van evt vorige asp-kopers).

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:03

Dat zou ik ook doen, ik vind dat wel een hele daling. Anders bieden onder voorbehoud van keuring?

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:09

Dat sowieso :)

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:25

Ze kunnen er nu ook snel vanaf willen en zijn misschien van makelaar gewisseld ? En het kan ook tactiek zijn: door nu laag in te zetten mensen laten overbieden. Ik zou er niet direct wat achter zoeken.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:54

Weet iemand of je voor de taxateur weer helemaal je huis aan kant moet hebben? Of is het niet erg als er hier en daar nog wat boeken liggen of de zonnehemel nog overeind staat :+

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:26

Fitzroy schreef:
Weet iemand of je voor de taxateur weer helemaal je huis aan kant moet hebben? Of is het niet erg als er hier en daar nog wat boeken liggen of de zonnehemel nog overeind staat :+

Dat maakt niets uit hoor.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:36

We hebben een aankoopmakelaar erop zitten die alles tot op de bodem voor ons uitzoekt als we het kopen. En indd sowieso een bouwtechnische keuring. Je zou er indd snel wat achter zoeken, maar dat hoeft natuurlijk niet perse. Kan ook zijn dat ze er gewoon vanaf willen.

manzano

Berichten: 23962
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:53

Fitzroy schreef:
Weet iemand of je voor de taxateur weer helemaal je huis aan kant moet hebben? Of is het niet erg als er hier en daar nog wat boeken liggen of de zonnehemel nog overeind staat :+

Haha dat is geen probleem. Ik kom regelmatig van alles tegen.... Waaronder ook slingerende lingerie haha

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:45

Queelens schreef:
We hebben een aankoopmakelaar erop zitten die alles tot op de bodem voor ons uitzoekt als we het kopen. En indd sowieso een bouwtechnische keuring. Je zou er indd snel wat achter zoeken, maar dat hoeft natuurlijk niet perse. Kan ook zijn dat ze er gewoon vanaf willen.


Wij hebben pas een huis gekocht, wat best al een tijd te koop stond. Verkopers deden echter (bijna) niets van de prijs af, ondanks dat het al lang te koop stond.
Daarom een bouwtechnische keuring laten doen, een aankoopmakelaar genomen om alles uit te zoeken en een aannemer meegenomen om te laten kijken i.v.m. toekomstige verbouwing.
Zoals het er nu uitziet, alles prima in orde, huis is alleen wat gedateerd van binnen en moet dus wel gemoderniseerd worden.
In ons geval konden de verkopers (ouder echtpaar) het zich niet permitteren om met een restschuld te blijven zitten.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:01

manzano schreef:
Fitzroy schreef:
Weet iemand of je voor de taxateur weer helemaal je huis aan kant moet hebben? Of is het niet erg als er hier en daar nog wat boeken liggen of de zonnehemel nog overeind staat :+

Haha dat is geen probleem. Ik kom regelmatig van alles tegen.... Waaronder ook slingerende lingerie haha


Wij hebben toen een huis bezichtigd waar ook de slaapkamer niet helemaal opgeruimd was. Geen gekke of pikante dingen hoor, maar ik maakte er een opmerking over en toen vertelde de makelaar dat ze regelmatig onderbroeken (schone :') ) uit t trapgat ruimt en dat sommige verkopers echt nul schaamte kennen mbt t opruimen van privé zaken :+
Ik ruimde t huis altijd helemaal op en zorgde ervoor dat t toonbaar schoon was.
Snap niet dat je dat überhaupt wil dat mensen je hele hebben en houden zien :+

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:32

Nou, dat dus ... ik ruim zeker nog wel het een en ander op maar mijn zonnehemel is best lastig dus die laat ik dan maar staan. * twijfelt nog even verder *

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:00

Haha. Ik was een tijdje terug in een huis. Daar was wel alles opgeruimd. Maar toen deden ze de meterkast open omdat we die wilden zien. Die hele meterkast vol met schoenen, konden de meterkast zelf niet meer zien.
Dan weet je dat het huis te weinig opbergruimte heeft :D

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:13

of ze hebben nog nooit van schoenenrekjes gehoord ;)