Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:18

OVB is omdat je nog niet bij de notaris bent geweest ;) :)* Maar zolang je de bankgarantie hebt kan dat niet fout gaan.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:21

rina schreef:
OVB is omdat je nog niet bij de notaris bent geweest ;) :)* Maar zolang je de bankgarantie hebt kan dat niet fout gaan.


De notaris is geen voorbehoud.
En dat kan ook nog best fout gaan, alleen heb je dan wel wat achter de hand.

Die statussen op Funda worden vaak slordig gebruikt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:25

manzano schreef:
rina schreef:
OVB is omdat je nog niet bij de notaris bent geweest ;) :)* Maar zolang je de bankgarantie hebt kan dat niet fout gaan.


De notaris is geen voorbehoud.
En dat kan ook nog best fout gaan, alleen heb je dan wel wat achter de hand.

Die statussen op Funda worden vaak slordig gebruikt.


Dit is wat de makelaar, zowel die van Claudia als die van ons, dat is nl dezelfde, gebruikt. Zodra bij de notaris getekend is zet die hem op verkocht, niet voor die tijd. Enne we praten wel over Duitsland he, werkt anders dan Nederland.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:28

Dan nog is Funda een Nederlands product met bijhorende regels. Wat een makelaar doet is een ander verhaal. Dat is wat ik zeg. De meesten houden zelf maar wat aan.
De overdracht bij een notaris is vereist, maar geen voorbehoud van koop.
Edit: net als dat ynskek schrijft dat hij op verkocht onder voorbehoud staat terwijl ze zelfs nog moet tekenen. Dat klopt ook niet. Dan is er nog niet eens wat verkocht dus.

En ongeacht het land kan er altijd wat mis gaan tot je bij de notaris zit. Bankgarantie of niet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:46

manzano schreef:
Dan nog is Funda een Nederlands product met bijhorende regels.


Funda en regels....................... Ik blijf nu stijf op mijn handen zitten.


rina schreef:
En ongeacht het land kan er altijd wat mis gaan tot je bij de notaris zit. Bankgarantie of niet.


Nope in Dld dus niet. Hier kennen ze geen voorlopig koopcontract. Hier is de bankgarantie het enigste wat je krijgt tot je bij de notaris zit. En daarom duurt het ook vaak vrij lang voordat die er is. De banken controleren op dat moment de koper van boven tot onder en of ze het koopbedrag ook kunnen lenen en of de banken er aan mee willen werken. Dus zodra je die hebt hier in Dld. ben je verzekerd van een verkoop.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:56

Dan nog kan het hartstikke mis gaan.
In Nederland wordt er ook door de bank een bankgarantie afgegeven als de koper helemaal gecheckt is en de lening is goedgekeurd. Dat is doorgaans ook het financieel voorbehoud. Dat zijn de weken die je hebt om het te regelen. Zodra de bank akkoord is en de bankgarantie afgeeft is het voorbehoud eraf (en dus niet meer verkocht onder voorbehoud, maar gewoon verkocht).
Maar tot er een handtekening onder staat bij de notaris is er helemaal niks zeker.

Heb het al 2x meegemaakt helaas, ondanks de bankgarantie van de bank.


Om maar het simpelste voorbeeld te noemen......... jouw Duitse kopers, met hun mooie Duitse bankgarantie rijden zich dood een week voordat je bij de notaris zit. Veel succes!

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:11

Da's ook nog wel een tip voor mensen die wat kopen; bespreek dat even goed met je hypotheekadviseur.

Heb situatie met echtpaar aan de hand gehad dat samen wat kocht. Eigenlijk alleen op zijn salaris en dat was ook prima verder.
Beiden de koopovereenkomst getekend (waar je hoofdelijk aan gebonden bent) en vervolgens hypotheek geregeld binnen de 6 weken die er voor staan. Niks aan de hand. Hypotheekman had nog gezegd: neem wel een overlijdensrisico verzekering op leven van de man, zodat als hem iets gebeurd, mevrouw het financieel kan redden.
Wanneer ging die verzekering in.... op de datum van de hypotheek.... de datum van overdracht bij notaris dus. Die was nog paar maanden weg.

Helaas ging er tussentijds wat mis en meneer kwam te overlijden. Mevrouw was wel gebonden aan de koopovereenkomst, maar had nog geen verzekering en die ging er natuurlijk ook niet meer komen. Dikke ellende dus.

Dus heb je een afspraak met een adviseur; bespreek dan ook bovenstaand! Ik weet niet of het altijd zo gaat, want ik ben geen hypotheekadviseur, maar ik vond het wel een eye-opener en terugkijkend naar mijn eigen hypotheken is dat ook nooit goed geregeld geweest in het verleden (bij voorname banken), dus deze mensen (en ik) zullen vast niet de enige zijn bij wie het standaard zo geregeld is.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:38

@Manzano
Een goede notaris biedt een overlijdensrisico bescherming aan.
Deze dekt dan de 10% boete als 1 van beide kopers overlijdt.
Ook voor de nabestaanden (bv kinderen ) die daar dan evt voor zouden moeten opdraaien.
Het maximum bedrag daarvoor is (dacht ik) ca 50.000 E.

ClaudiaHS

Berichten: 8064
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:48

Verkocht ovb is gewoon dat we een overeenstemming hebben bereikt over de prijs.
Dat er een bankgarantie is afgegeven is voor ons gewoon een zekerheid dat deze mensen het kunnen betalen.
En ja zodra er getekend is bij de notaris zal er een definitief 'verkocht' komen te staan.

Heb ook al een paar huizen gezien op Funda die ook verkocht waren en ineens na een paar weken weer er op kwamen.

Voorlopig koopcontract kennen we in DL indd niet.

Deze mensen wonen een straat verderop, nog thuiswonend, dus het moet heel gek lopen wil het uiteindelijk niet doorgaan.
Zijn hartstikke flexibel zodat wij rustig de tijd hebben om zelf een woning te gaan zoeken nu.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:50

Claudia, voorzichtig gefeliciteerd +:)+
Ik vind het ook heel eng.

Ons huis was door de makelaar in de bedenktermijn ook al op verkocht onder voorbehoud gezet, terwijl ik zelf de stickers nog niet geplakt had. Ik vind dat toch een beetje tricky.

Ik heb nu zelf ook te maken met de gekte op de woningmarkt := 9 bezichtingen voor 1 huis in 1,5 dag.
Ik heb nu een bod uitgebracht dus afwachten maar ....

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:59

Brainless schreef:
@Manzano
Een goede notaris biedt een overlijdensrisico bescherming aan.
Deze dekt dan de 10% boete als 1 van beide kopers overlijdt.
Ook voor de nabestaanden (bv kinderen ) die daar dan evt voor zouden moeten opdraaien.
Het maximum bedrag daarvoor is (dacht ik) ca 50.000 E.

Tnx voor de tip. Ga ik eens uitzoeken. Was hier kennelijk niet zo, want wij hebben dat dus daadwerkelijk aan de hand gehad.
Ga het bedrag ook eens uitzoeken en hoe je dat dan aanvullend moet regelen (duurdere huizen).
Wij stonden aan verkopende partij overigens en hebben woning uiteindelijk opnieuw verkocht en de 10% laten zitten. Was al dramatisch genoeg en verkoper had per saldo geen schade.


Het auto ongeval had mijn Duitse zwager. Die hebben hun huis opnieuw te koop gezet. Hoe dat verder qua boete is afgewikkeld weet ik niet.

Wij hadden privé aantal jaar geleden dat de bank 2 dagen voor de overdracht belde dat de hypotheek werd opgeschort wegens een onregelmatigheid in de hypotheek aanvraag. Super raar, want er was al een bankgarantie enzo. Wij dachten dus dat de koper had gefraudeerd ofzo :+
Alles een week uitgesteld en toen kreeg ze gelukkig toch de hypotheek. Echt super raar. Nooit begrepen wat daar nou is gebeurd. Kan me namelijk niet voorstellen dat je als bank standaard 2 dagen van te voren alles nóg eens checkt. Wel hoop stress om niks.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:12

Super spannend Fitzroy! Ik duim!!

En ik ben hetzelfde hoor met die stickers .... Don't jinx it :=

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:23

Voorlopig koopcontract is ook een vreemde term, want zo voorlopig is het niet.

Ik weet niet of die 'aankoopverzekering' nog bestaat eigenlijk, vroeger wel inderdaad.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:31

Is niks voorlopigs aan inderdaad. Is denk ik in de wandelgangen ontstaan die er vervolgens wat ingesleten is ofzo. Is geen officiële term.

Het is ook niet dat je 2 koopovereenkomsten hebt en dus onderscheid maakt met die term. Bij notaris is geen koopovereenkomst immers.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:32

Ik denk dat de term voorlopig er zo is ingeslopen, omdat je, ondanks het tekenen, als koper alsnog 3 dagen bedenktijd hebt.

Maar raar is het inderdaad wel, want na die drie dagen zit je er gewoon aan vast en is er absoluut niks voorlopigs aan..

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:02

Ja het is ergens ook wel raar dat je een contract tekent zonder dat er feitelijk wat gebeurt en later nog een keer naar de notaris gaat.
En voorheen was een financieringsvoorbehoud natuurlijk bijna altijd standaard, dus als verkoper moest je nog weken wachten op zekerheid. Vaak nog wel zo.
Zal er ook wel mee te maken hebben.

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:11

Bij ons ging na de bankgarantie (en toen de 3 dagen ruim verstreken waren, daarvoor hadden we de bouwtechnische keuring al laten doen) het huis op ‘verkocht’ op Funda.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:16

Gefeliciteerd Claudia! Dat is echt top en snel

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:27

Ik ben echt perplex, ook hier op de Veluwe Amsterdamse taferelen met kijkmiddagen, biedingsformulieren enz.
Dit is zo niet mijn ding :roll:

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:37

Fitzroy schreef:
Ik ben echt perplex, ook hier op de Veluwe Amsterdamse taferelen met kijkmiddagen, biedingsformulieren enz.
Dit is zo niet mijn ding :roll:


Oh bah! Voor het huis waarop je gisteren had geboden?

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:42

Nee, weer andere huizen. Je kunt maar meerdere ijzers in het vuur hebben. ;)
Maar die gaan het ook niet worden op deze manier.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:19

Fitzroy schreef:
Nee, weer andere huizen. Je kunt maar meerdere ijzers in het vuur hebben. ;)
Maar die gaan het ook niet worden op deze manier.

Ah ja! Slim!
Wel lastig hoor. En echt heel spannend. Soms komen ze na meerdere biedingen alsnog terug met een inschrijving, dus dacht ff dat dat met die van gisteren was het gebeurd.
Ik duim dat je snel wat hoort.

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:25

Fitzroy schreef:
Nee, weer andere huizen. Je kunt maar meerdere ijzers in het vuur hebben. ;)
Maar die gaan het ook niet worden op deze manier.


Irritant hè, wij hebben ons huis na een eenmalige hooguit 20 minuten durende bezichtiging gekocht, ook zo niet mijn ding.
Maar de volgende stond alweer voor de deur. Alle belangstellenden konden een bod doen. Superspannend maar we hebben het gewaagd en gekregen! Toen duurde het een hele tijd voordat we erin konden en ik maar hopen dat ik het nog steeds mooi zou vinden :=
Gelukkig wonen we hier inmiddels bijna een jaar naar volle tevredenheid! Dit was trouwens in Drachten, Friesland.
Succes!!!

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:03

Vooralsnog ben ik het niet geworden helaas. Ik kan nog bijbieden maar ik weet nog niet of ik daar zin in heb. Morgenochtend gaan ze verder kijken en dan moet het bod er liggen.

Anna, ik wist niet dat het in Drachten ook zo ging. Gelukkig woon je er naar tevredenheid +:)+

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:38

Ah jammer Fitzroy...

Nog steeds gaan huizen hier als een tierelier, mits ze in een nette staat zijn. Ik merk ook wel dat het sommigen een beetje naar het hoofd gestegen is, dan worden er onrealistische bedragen gevraagd en zulke huizen staan vaak langer te koop. Maar in de lage en middenklasse in een nette staat, binnen een week verkocht :))

Ik houd het nog steeds een beetje bij, je wordt toch wat Funda verslaafd _O-