Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:17

Ik zat 2,5jaar geleden ook op mijn max wat ik mocht lenen, alleenstaand.
Maar toen was mijn gemiddeld inkomen wat ze mee namen, veel lager dan dat mijn loon op dat moment was.
Dus ik kon ook echt precies dat bedrag lenen, maar qua hypotheekkosten was het dat echt een lachertje (krijg je geen huurwoning voor).
Dus dat is wel erg verschillend per geval uiteraard. Als we nu max zouden lenen, zouden we maandelijks € 1300 aan hypotheek kwijt zijn ofzo. Dat wil ik gewoon niet.

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:25

Wij zitten heel wat tonnen onder ons maximumbedrag en de hypotheek is al torenhoog. :oo
Maar we zijn er ongelooflijk blij mee. <3

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:30

Myfairytale schreef:
Wij zitten heel wat tonnen onder ons maximumbedrag en de hypotheek is al torenhoog. :oo
Maar we zijn er ongelooflijk blij mee. <3

Hier hetzelfde haha.

En wij ook, hier is de koopakte voor de nieuwbouw getekend! Heerlijk! Geen stress over zo snel mogelijk bezichtigen, bieden en hopen dat je concurrenten voor bent. O:)

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:49

upendo schreef:
Myfairytale schreef:
Wij zitten heel wat tonnen onder ons maximumbedrag en de hypotheek is al torenhoog. :oo
Maar we zijn er ongelooflijk blij mee. <3

Hier hetzelfde haha.

En wij ook, hier is de koopakte voor de nieuwbouw getekend! Heerlijk! Geen stress over zo snel mogelijk bezichtigen, bieden en hopen dat je concurrenten voor bent. O:)


Hier gelukkig ook niet. Waren wel andere belangstellenden, maar die kregen het financieel niet rond. En is een huis in de hoge prijsklasse, dus was sowieso minder animo voor. Gelukkig voor ons. *\o/*

Fijn dat alles getekend en rond is upendo! *\o/*

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:59

Hier ook nier aan de max kwa hypotheek, al ben ik nu nog wel aan twijfelen om toch bouwdepot aan te vragen. Erger me meer aan de badkamer dan ik had verwacht.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:21

Wij hebben ook maar de helft van wat we max aan konden. Een grote verbouwing gedaan, die ook zelf betaald.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:50

pff, nee, wij hebben gekocht op wat we met 1 salaris in principe aan kunnen. zou net kunnen, maar kunnen een hoop cash doen en tussentijds ook nog eens een heleboel aflossen... ik zou nooit op de max lenen, maar snap dat t anders is als je geen partner hebt bij afsluiten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:55

Het eerste bod hier is binnen, en nog een aantal gegadigden. Oa zaterdag een officiële 2e bezichtiging, maar die is hier al 2 keer geweest om te kijken. En een stel wat ernstig veel interesse had, die vrijdag onze makelaar over de vloer krijgen om hun eigen huis te koop te gaan zetten. En eerlijk mijn voorkeur gaat uit naar die mensen. Heel apart stel, maar ook heel aardig en als we met hun in zee zouden gaan krijgen we zelf ook iets meer tijd om wat anders te zoeken. Lees te hopen dat er iets te koop komt met genoeg land. Ik zie het er nl van komen, mede omdat wederhelft blijkbaar en niet kan rekenen en vasthoudt aan een hoeveelheid land wat berekend was op 2 paarden ipv de 5 die ik nu heb, dat ik straks een aantal paarden weg moet doen.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:12

Of misschien de paarden op een track zetten Rina ? Dan kan je met minder land toe op zich .

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:18

Bij ons is alles rond en gaat snel nu.

Qua paarden; Heb er 4 24/7 op een helemaal niet zo groot stuk, maar wel track, 2 paddocks, bestraat plein etc.
Iedereen die ik vertel dat het ong 3000m2 is zegt; dat kan niet. En dan komen ze en vinden ze het hartstikke ruim.
Zeker vergeleken met de standaard weitjes en paddocks die paarden normaal hebben.

Nu krijgen we iets meer, maar komen er 6 op. Moeten nog alles doen en de pp maken, maar het is echt ideaal. Wij geven alleen inderdaad weinig om gras en gebruiken weitjes alleen voor de leuk en lekker en niet als voer.
Staan hele jaar rond op goed hooi.

Ik zie weinig nieuws komen op de markt eigenlijk. Had eerst niet gekeken. Bang spijt te krijgen, maar laatst gekeken en was allemaal hetzelfde nog.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:36

Hobbyhorse schreef:
Of misschien de paarden op een track zetten Rina ? Dan kan je met minder land toe op zich .


Een absolute no go. Heb een spagaatvreter, die dan de hele dag onder de omheining door staat te vreten. Dan kan ik elke week de fysio laten komen omdat ze niet meer kan lopen (en dat letterlijk). Mijn omheining hier ziet eruit als Fort Knox, en dus met een reden.
Daarbij wil ik ze gewoon overdags op de wei kunnen laten, en niet een paar uurtjes. 3 van de 5 zijn met pensioen, 1 is een veulen en veulens op een track vind ik persoonlijk ook niet geweldig. Plus spagaatvreter is een draak en die ga ik echt geen super mogelijkheid geven andere paarden klem te zetten, wat op smalle paden way makkelijker is dan op een weiland. Zo royaal had ik overigens nog niet eens berekend hoor, 1 Ha voor 2 paarden. Das een halve per paard, wat eigenlijk onder "de norm" is. Alleen denkt wederhelft dus dat die 1 Ha nu nog steeds genoeg is.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:48

Rina, bedoel je dan dat je minimaal 2,5 ha grond wil?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:58

Dat gebeurt echt niet op een track hoor. Wij hadden een nieuwe erbij en juist door het rondom lopen, zetten ze elkaar niet klem.

Een tijd geleden hadden we 2 grote vierkante paddocks en wilden we daar 1 grote van maken toen de overleden jonge ruin erbij zou komen. Die heeft mijn oudere ruin door het draad gejaagd. Dat gebeurt op een track juist helemaal niet.

En het afzetten is echt exact hetzelfde. Onze paarden zijn 10 tm 26jr en we moeten ook naar allemaal kijken, incl 1 shet van 95cm. Maar of je nou het een afzet, of het ander. Blijft exact hetzelfde.

Moet nu rondom afzetten, waarvan 1 lange zijde tussen ons en buren. Daar willen we ook geen gedoe. En dan op het midden rondom weitjes. Maar als we geen track maken, is het precies hetzelfde. Moeten we ook afzetten, maar dan een ander model.

Er zijn inmiddels zoveel mensen en stallen met tracks. Je kan eindeloos aanpassen en varieren.

Ons weitje nu is best klein. Als ik hem open zet, vinden ze dat hartstikke leuk, maar lopen er ook best snel zelf weer vanaf en gaan dan weer door met de rest. Juist de variatie nodigt uit en houdt ze bezig. Ze slopen niks en zijn continu in beweging en iets anders aan het doen.

2,5ha is vrijwel altijd agrarisch.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:59

Het aantal hectare per paard is bedoeld om het jaar rond eten te hebben.
Dus een gedeelte hooien en een gedeelte laten beweiden.

Ik heb 6000m2 (2,5 paard) en heb voldoende gras voor de weideperiode.
In een goed jaar (dit jaar groeide het gras slechter), heb ik er wel 5 op gehad de hele zomer met voldoende gras.
Ruigvoer voor de winter koop ik in.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:03

Brainless schreef:
Het aantal hectare per paard is bedoeld om het jaar rond eten te hebben.
Dus een gedeelte hooien en een gedeelte laten beweiden.

Ik heb 6000m2 (2,5 paard) en heb voldoende gras voor de weideperiode.
In een goed jaar (dit jaar groeide het gras slechter), heb ik er wel 5 op gehad de hele zomer met voldoende gras.
Ruigvoer voor de winter koop ik in.


Het ligt ook aan je gebied.

Wij zitten op zandgrond. Ons gras vorig jaar was prima, maar daarna verbrand. Dit jaar echt slechter opgekomen, maar voor de lekker was het genoeg.

Naast ons ligt een stuk land waar niks mee wordt gedaan. Ongeveer 1 ha. Was prachtig groen altijd. Vorig jaar compleet verbrand en dit jaar helemaal niet meer groen geworden.

Er waren wel mensen die dat wilden huren, maar de eigenaar wil er geen paarden op. Had je het wel kunnen huren, had je er niks aan gehad qua voeding.

En bij ons loopt alles stuk waar geen gras groeit. Onze track was ook gras. Op laten vreten en een mooi zandpad geworden. Hele kleine randje nog wat gras, omdat we het achterin heel breed hebben.

En de voeding loopt ook terug.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:19

Ir1ne schreef:
Rina, bedoel je dan dat je minimaal 2,5 ha grond wil?

Met 2 ben ik al blij, maar met 1,7 juig ik ook al. Alleen 5 stuks op 1 Ha ga ik gewoon niet mee rondkomen. En alles waar wederhelft nu mee aankomt zijn huizen waar ik uitgemeten 1 Ha wei zou hebben. En dan blijf ik dus hikken tegen paarden op een paddock, hooi voeren, en steeds weer paarden op de wei brengen, paarden van de wei halen omdat ze maar beperkt erop kunnen. Als die van mij de hele dag op de wei staan, wat vroeger hier wel kon, hoef ik savonds alleen maar te roepen en ze komen. Maar na 2 uurtjes of 4 uurtjes hoef je bij die van mij echt niet te denken dat ze eraf willen.

Op het moment heb ik ongeveer 4000 m2, waarbij 2 stukken op bepaalde tijden niet bruikbaar zijn (appelboomgaard waar ze nu echt met alle liefde zouden willen lopen :Y) en achter de rijbak alwaar 5 eikebomen staan :Y) maar dat is dus ook alleen de periode van nu).
De hele zomer heeft vrijwel alleen de merrie met veulen op de wei gelopen (alleen overdags), en in juli moest ik ook die 2 naar de paddock verbannen omdat het gras op was. Pas toen er weer wat regen gevallen was kwam er weer wat gras op. 1 of zeg maar 1,5 paard hier red het dus niet eens met 4000 m2. En mijn draak wilde me wel vermoorden omdat zij niet op de wei mocht. Als blikken konden doden lag ik echt onder de grond nu :+

Het is heel simpel een track komt er nu niet en nooit niet. Mijn dames draak spelen onder 1 hoedje en ik heb ze vaak genoeg samen een paard klem zien zetten. En reken maar dat de vos het in dr eentje ook echt heel goed kan. Te snel, te lenig, en veel te opvliegend. Die jaagt een ander paard niet op een normale manier weg, nee die vliegt er ook echt achteraan. Die demo heb ik al meerdere malen gezien van dr. Met dat paard ga ik geen enkel risico meer in. Kwa omheining je hebt het dubbele van wat je met alleen maar weiland hebt. En dus ook het dubbele werk om onder die omheining het onkruid in bedwang te houden. Die draak van mij lust een hoop, zelfs zevenblad, maar brandnetel, distel en co. laat die toch echt gewoon staan. Met de onderste draad op 15 cm, ja nodig voor die spagaatvreter, sta ik dan elke week met een bosmaaier onder de omheining te maaien. Dus nope nope nope gaat niet gebeuren.

We gaan het wel zien waar het op eindigt, maar ik geloof er op het moment niet meer in. Dat ding in Opende van pzb was ideaal geweest voor ons. Ik zit naast weiland nl ook nog met een beetje schuurruimte wat erbij moet zitten. Wederhelft heeft ook een ruimte eisende hobby. En de andere 3 die we bijna hadden gekocht hadden ook 2+ Ha.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:37


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:29

Die bovenste is idd boven budget, maar er was nog iets mee ik kom er alleen nu even niet op wat.
En die 2e heb ik dus al compleet uitgemeten, maar daar kom je op 1 Ha weiland. Moet nl dan ook nog iets van een paddock hebben. Achter of eigenlijk voor het huis is 2000 m2 en das gerekend dat je geen stukje gazon meer over hebt :+
Dat is ja ook net het punt, ze staan dan wel op 1,6 1,7 oid maar puur en alleen wei kom je daar dan lang niet aan. Die eerste ook niet. Ik heb alles van Funda al uitgemeten.
Het mag ook maar die ene Ha zijn, als er dan maar of in de buurt land bij te kopen is (en dan moet de prijs natuurlijk ook nog kloppen) evt te huur, maar dan wil ik alles op papier en voor onbepaalde tijd. Die grap die ze me hier uitgehaald hebben doen we niet nog een keer.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:35

Ben je niet bang dat er niks te vinden is als jullie huis nu snel verkoopt en je eisen zo specifiek zijn? Niet dat ik ze niet begrijp, meer dat ik denk dat zulke huizen (vooral: met zoveel grond) voor zo’n lage prijs niet zo dikbezaaid zijn.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:39

Maar de meeste mensen zoeken zoiets ook niet aan de andere kant.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:44

We hebben geen keuze Ryder. Heeft overigens niks met snel verkopen te doen hoor. Hij staat al een jaar te koop, maar eerst bij een andere makelaar die er een potje van maakte.
Wij moeten eerst verkopen voordat we wat anders kunnen kopen. Die prachtige EU, die alleen maar werkt als het in hun voordeel is. De Nederlandse bank zegt jullie kapitaal zit in Duitsland en de Duitse bank zegt zij financieren niet in Nederland. Wij staan hoe dan ook met de rug tegen de muur of je nou specifieke wensen hebt of niet. En ja het risico van niks kunnen vinden is groot. Is ook niet bepaald goed voor mijn gemoedsrust. Maar ik kan er niks aan veranderen. Het is gewoon kijken waar het schip strand.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:46

Ik ben meer bang dat wat jij wil, niet beschikbaar is op de particuliere woningmarkt, of je moet al echt heel heel veel geluk hebben...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:48

Ir1ne schreef:
Ik ben meer bang dat wat jij wil, niet beschikbaar is op de particuliere woningmarkt, of je moet al echt heel heel veel geluk hebben...


Jawel hoor. Alleen zijn die nu net op dit moment allemaal al verkocht. Opende, Bellingwolde, Bourtange stond er zelfs 1. Dus iemand moet gewoon even weer een blik van die dingen opentrekken.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:47

rina schreef:
Ir1ne schreef:
Ik ben meer bang dat wat jij wil, niet beschikbaar is op de particuliere woningmarkt, of je moet al echt heel heel veel geluk hebben...


Jawel hoor. Alleen zijn die nu net op dit moment allemaal al verkocht. Opende, Bellingwolde, Bourtange stond er zelfs 1. Dus iemand moet gewoon even weer een blik van die dingen opentrekken.


https://www.funda.nl/en/koop/kloosterhaar-gem-hardenberg/huis-41466150-breeslootdijk-14/

Ik kwam deze gisteren tegen Rina en moest aan je denken.
Ik gok dat hij wat uit de richting staat al is het bijna in Drenthe _O- en wrsl boven budget.
Ik weet er nog wel 1 met mogelijkheid om 1.8 ha bij te kopen maar dat is nog verder Overijssel in.

Hoe lang duurde het trouwens bij jullie voor het huis op Funda stond?
Architect is vrijdag geweest en ook 5.5 u bezig geweest met meten :')
En fotograaf is dinsdag geweest.
Overigens had Marc voor ons huis ook al evt kopers achter de hand.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:54