Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 12:51

Nou, ik heb dus een mail binnen van de makelaar:

Citaat:
Geachte heer, mevrouw,

U heeft onlangs de woning aan de ..... te ..... bezichtigd en/of gaat u bezichtigen.

Inmiddels zijn er meerdere geïnteresseerde partijen.

In overleg met de verkoper is daarom besloten om de vraagprijs los te laten en iedereen gelijke kansen te geven. Het komt er dus op neer dat u in de gelegenheid wordt gesteld een eenmalig bod uit te brengen op dit appartement.


Nou poedersuiker :+ En nu? Ik twijfel sterk om richting de 180 te bieden, maar dat is wel echt mijn max bovengrens. Het appartement is wel helemaal af, er hoeven alleen maar meubels in. En ik ben geen handig persoon, dus een appartement waar nog werk in zit moet ik niet hebben.... Mijn adviseur heeft onderzoek gedaan naar dit appartement en daar kwam uit als marktwaarde 163.000, de ondergrens is 144.000 en de bovengrens 186.000. Pijnlijk detail: de laatste verkoop was in 2015 voor een bedrag van 117.700. Bizar he 8)7

Dus wat nu -O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:53

Oeiiii wat rot! Is het echt een droom appartement? Ik zou 175 doen denk ik....

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:58

Ohwww leuk topic!!! Wij hebben 2 weken terug met heeel.veel geluk een woning bemachtigd na 6 mnd zoeken en misgrijpen! Tip bied niet in ronden prijzen dat doet iedereen! Bied bv 162.500 inplaats van 160.000

Ons huis staat nu 2 dagen te koop dus ga nu de andere kant van de medaille bekijken weer opnieuw gezonde spanningen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 13:05

Ja ik zat te denken aan 175.123 (maar dat was voordat ik die mail kreeg over een eenmalig bod), of 180.123. Net dat beetje anders... Maarja, ben gewoon echt heel erg bang dat er iemand anders is die meer biedt. Is het mijn droom appartement? Nouja, ik vind het wel echt een prachtig appartement. Ik ben nu alleen. Er zit een slaapkamer in, en een eetkamer die eventueel omgebouwd kan worden tot een extra slaapkamertje. En de woning is gewoon af, geen verbouwing nodig en recent goed onderhouden. Er zit gewoon geen werk in. En het zit qua locatie in een betere wijk dan het gemiddelde appartement dat in deze stad te koop komt te staan. Dus wat dat betreft is het wel mijn "droomwoning" :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:06

Citaat:
Ik twijfel sterk om richting de 180 te bieden, maar dat is wel echt mijn max bovengrens.


Ik zou dat persoonlijk nooit doen. Dag spaargeld.... Zie het maar eens terug te krijgen als je het huis ooit weer gaat verkopen :Y)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:10

Wat doen jullie eigenlijk, eerst een andere woning kopen en dan je eigen verkopen of andersom? Of bied je onder voorwaarde dat je eigen woning verkocht raakt? Zo lastig...
Mijn man is een doemdenker en wilt rekening houden met dat ons huis een jaar te koop gaat staan ivm financiën. ( :') ) een jaar is natuurlijk niet realistisch, maar je moet er wel rekening mee houden dat het niet allemaal mooi in elkaar kan overlopen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 13:19

Dat lijkt me ook lastig als je al een koopwoning hebt. Ik kwam uit een huurwoning (nu slaap ik op de bank bij mn ouders), en zit met mijn ex nog wel vast aan een huurcontract tot 1 oktober. Maarja, tegen de tijd dat een hypotheek rond is zijn we ook weer wat maanden verder dus als ik geluk heb loopt het precies in elkaar over :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:37

Als je ertussen gaat zitten bv 178321 of 178765. Maar blijft risico als marktwaarde 163000 is. Belangrijkste vraag hoe lang wil je er blijven wonen en hoe lang wil je de rente vastzetten. Als je toch niet wilt verkopen binnen tijdje maakt onder water niks uit zolang je hypotheek maar kunt betalen. Alleen bij verkoop ben je ernstig de pineut

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:39

Wij gaan nu eerst ons huis verkopen want dan weet je wat je te besteden hebt en hoe snel het gaat. Maar dat is een unieke vrijstaande woning met paardenstallen en dat blijft lastig inschatten omdat er geen vergelijkingsmateriaal is.
Als je in de goedkopere prijsklasse zit zou ik nu eerst kopen, je huis ben je in mum van tijd kwijt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:42

Maar als je huis verkocht is, ga je dan tijdelijk gehuurd zitten?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 13:44

karuna schreef:
Als je ertussen gaat zitten bv 178321 of 178765. Maar blijft risico als marktwaarde 163000 is. Belangrijkste vraag hoe lang wil je er blijven wonen en hoe lang wil je de rente vastzetten. Als je toch niet wilt verkopen binnen tijdje maakt onder water niks uit zolang je hypotheek maar kunt betalen. Alleen bij verkoop ben je ernstig de pineut


Dat klopt! Ik weet niet hoe lang ik er wil blijven wonen... In mijn eentje vind ik 30 jaar in zo'n huis prima. De rente kan je vast zetten en meenemen naar een eventuele nieuwe hypotheek, aangezien de rente laag is ga ik dus voor 30 jaar. Mocht ik ooit weer een man ontmoeten en bij hem intrekken, zou ik het appartement kunnen verhuren als de huizenprijzen dan heel erg gedaald zijn. Mocht ik alleen blijven, dan zit ik er ook goed. Mocht er ooit een kind bij komen, dan kan er een tweede slaapkamer gemaakt worden. Er zijn dus wel heel veel opties voor toekomstige scenario's, en dat is ook wat mij zo aanspreekt in de woning. Plus het is 3 min lopen van een treinstation, en ik moet voor mijn werk altijd met het openbaar vervoer. Dat is wel echt heel erg handig. Dus allemaal afwegingen die me nog meer laten twijfelen :+

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:52

@giolli, ik hoop dat wij dan snel weer wat anders vinden. En als dat niet zo is, dan huren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:52

Dat klinkt op zich goed doordacht. Als je geen accute plannen hebt is risico al kleiner. Al is verhuur door veel maatschappijen verboden gek genoeg.

Fizroy huur is ook onmogelijk. -O- ik zat in de biedingsoorlog maar kan niet meer kopen. Maar huur lukt ook van geen meter. Zit in huis van ex en kom dus niet weg. Dan maar blijven zitten tot geen idee wanneer ik wat vind. Enige voordeel nu, klushuis hier zal makkelijker verkopen in de krappe markt :P

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:55

Weet je wel zeker dat je bank akkoord gaat met een waarde boven de officiële marktwaarde (taxatiewaarde)? Anders moet je zelf het verschil bijleggen. Dat kreeg ik mee als tip van de hypotheekverstrekker, om niet zomaar boven de vp te bieden (ook al is de marktwaarde dan simpelweg hoger, anders werd er niet hoger geboden... dat vind ik heel krom).

Giolli, ik heb dit gevraagd aan makelaar en bank en die zeggen bij overwaarde zeker eerst kopen, dan pas verkopen. Je komt met overwaarde in aanmerking voor een overbruggingskrediet (is wel afhankelijk welke geldverstrekker je kiest). Kan ook handig zijn als je bijv je nieuwe woning nog moet verbouwen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:56

Ik zit midden in de koop van een huis. Tja, wat is wijsheid, onze huur ligt nu op 1.000 euro per maand en dan wordt het ook nooit van ons. Voor hetzelfde geld blijft de gekkigheid op de markt nog 2 jaar duren, stijgen de prijzen nog verder of juist niet, die glazen bol mis ik :Y) . We hebben geluk gehad. We kopen nu een huis van de woningcorporatie en je mocht niet over die prijs heen bieden, dus werd het gezellig loten met alle gegadigden en GOTCHA *\o/* *\o/* *\o/* . Soms moet je ook gewoon mazzel hebben dus.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:58

@karuna: vrije sector huur is prima te doen. Je moet alleen niet teveel eisen hebben. En als het voor tijdelijk is kun je altijd wel op een vakantiepark terecht.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:00

Vrije sector is in ieder genoeg te vinden, maar de huur ligt dan gewoon zo op en nabij de 1.000 euro. En wat helemaal krom is dat ik dat wel mag betalen voor de huur, maar qua hypotheek mag ik dat niet lenen :') . Ik hoef ook niet de max te lenen, maar ik vind het wel krom dat qua huren dan weer geen probleem is :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:03

Tjsa vrije sector huur is domweg niet te betalen en accepteren niet alle inkomens. Vakantieparken betaal je hier 700 plus en inschrijven mag niet en moet je een adres hebben elders.

Ik heb hier destijds een hypotherk van 500 euro aan mijn neus voorbij zien gaan. Leuk twee onder een kap huis en altijd met die hypotheek goed te betalen. Maatschappij vond niet verantwoord op allerlaatste moment na 3 maanden verlengen van voorwaarde. 8)7 -O- Huur moet ik boven de 720 zitten maar die zijn er nagenoeg niet. Meer dan 850 mag ik niet betalen verantwoord. :') maar daar zit je met huurverhoging zo aan als je op 720 begint

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:18

Emita schreef:
Ja ik zat te denken aan 175.123 (maar dat was voordat ik die mail kreeg over een eenmalig bod), of 180.123. Net dat beetje anders... Maarja, ben gewoon echt heel erg bang dat er iemand anders is die meer biedt. Is het mijn droom appartement? Nouja, ik vind het wel echt een prachtig appartement. Ik ben nu alleen. Er zit een slaapkamer in, en een eetkamer die eventueel omgebouwd kan worden tot een extra slaapkamertje. En de woning is gewoon af, geen verbouwing nodig en recent goed onderhouden. Er zit gewoon geen werk in. En het zit qua locatie in een betere wijk dan het gemiddelde appartement dat in deze stad te koop komt te staan. Dus wat dat betreft is het wel mijn "droomwoning" :j


Het klinkt of het je heel goed past. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, wat alles had waar we al heel lang naar zochten. We hebben ons toen de vraag gesteld: wat is het ons waard om hier te wonen?
Hebben we er vrede mee als het voor 10.000 boven de vraagprijs aan iemand anders wordt verkocht? Of balen we dan. Wel verstandig om het bedrag bovenop de vraagprijs van spaargeld te kunnen betalen, dan kom je nooit in de problemen. Overigens hebben we het huis wel voor de lange termijn gekocht, we zijn van plan hier ruim 20 jaar te blijven. Als je de extra kosten over 20 jaar uitsmeert lijkt het ook weer minder....

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:25

_djoeke_ schreef:
Emita schreef:
Ja ik zat te denken aan 175.123 (maar dat was voordat ik die mail kreeg over een eenmalig bod), of 180.123. Net dat beetje anders... Maarja, ben gewoon echt heel erg bang dat er iemand anders is die meer biedt. Is het mijn droom appartement? Nouja, ik vind het wel echt een prachtig appartement. Ik ben nu alleen. Er zit een slaapkamer in, en een eetkamer die eventueel omgebouwd kan worden tot een extra slaapkamertje. En de woning is gewoon af, geen verbouwing nodig en recent goed onderhouden. Er zit gewoon geen werk in. En het zit qua locatie in een betere wijk dan het gemiddelde appartement dat in deze stad te koop komt te staan. Dus wat dat betreft is het wel mijn "droomwoning" :j


Het klinkt of het je heel goed past. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, wat alles had waar we al heel lang naar zochten. We hebben ons toen de vraag gesteld: wat is het ons waard om hier te wonen?
Hebben we er vrede mee als het voor 10.000 boven de vraagprijs aan iemand anders wordt verkocht? Of balen we dan. Wel verstandig om het bedrag bovenop de vraagprijs van spaargeld te kunnen betalen, dan kom je nooit in de problemen. Overigens hebben we het huis wel voor de lange termijn gekocht, we zijn van plan hier ruim 20 jaar te blijven. Als je de extra kosten over 20 jaar uitsmeert lijkt het ook weer minder....


Precies wat hierboven gezegd wordt.
Krijg je er buikpijn van als het huis aan je neus voorbij gaat omdat je die 5-10000 euro niet extra hebt geboden maar wel kon betalen?

Het is een lastige prijsklasse, weinig aanbod en veel animo. Veel hoger dan dit kunnen de meeste starters niet gaan en startende koppels zullen hier misschien ook naar op jacht zijn.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:31

Giolli schreef:
Omg ik lees mee, het is echt niét te doen. :x

Wij zijn nu bij het derde huis beland en vonden het niet wat. Das opzich niet erg, maar er wordt zo vreselijk gepusht door makelaars.

Het 2e huis dat we gingen kijken was echt ons droomhuis, man wat baalde ik daarvan. Het was aan het begin van onze huizenjacht en hadden zelf nog geen aankoop makelaar gesproken. We wisten nog zo weinig en waren helemaal blanco. We kregen savonds een mail van die makelaar waar we geweest waren of we aub een bod wilde doen. (Open huis geweest) kon wel janken. :')
Huizen staan in onze wijk gemiddeld 9 (!!!) dagen te koop. Absurd! Enige voordeel is dat we verwachten dat ons huis ook veel animo zal hebben en we hem snel kwijt zullen zijn met een behoorlijke overwaarde. Maar goed, eerst maar eens wat anders vinden...

Dat open huis is sowieso ruk hè. Naar spelletje!
Je ziet 10-15 andere koppels lopen en daar word je alleen maar zenuwachtig van waardoor mensen als een idioot gaan bieden.

Wij hebben nu een aankoop adviseur achter ons staan, en die helpt ons echt heel fijn. Kan ik iedereen aanraden!


Edit: Hier kregen wij het advies FB pagina`s van makelaars te volgen, zoekopdrachten in te leveren etc. Alles wat op funda staat ben je eigenlijk al te laat voor en zouden de leftovers zijn.



Als dat 2e huis jullie droomhuis was, waarom hebben jullie dan niet een bod uitgebracht toen de makelaar daar om vroeg?

De tijd van 2 of meer bezichtigingen en een aantal dagen nadenken is voorbij.

Wij zijn 4 weken geleden bij een huis wezen kijken waar natuurlijk ook meerdere gegadigden voor waren. 1 bod van een ander afgewezen (125.000 vp 150.000) en gelijk aan het einde van de bezichtiging een bod van 140.000 uitgebracht. Nog geen 30 minuten later een akkoord van de verkopers. Je moet gewoon snel beslissen tegenwoordig.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:32

De vraag is wat het je waard is. Kun je ermee leven dat je je spaargeld in overbieden steekt met de mogelijkheid dat je er geen cent van terug ziet op het moment dat jij in andere omstandigheden een ander huis wilt? Dan is het wel zondegeld imo.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:36

mvdende schreef:
Giolli schreef:
Omg ik lees mee, het is echt niét te doen. :x

Wij zijn nu bij het derde huis beland en vonden het niet wat. Das opzich niet erg, maar er wordt zo vreselijk gepusht door makelaars.

Het 2e huis dat we gingen kijken was echt ons droomhuis, man wat baalde ik daarvan. Het was aan het begin van onze huizenjacht en hadden zelf nog geen aankoop makelaar gesproken. We wisten nog zo weinig en waren helemaal blanco. We kregen savonds een mail van die makelaar waar we geweest waren of we aub een bod wilde doen. (Open huis geweest) kon wel janken. :')
Huizen staan in onze wijk gemiddeld 9 (!!!) dagen te koop. Absurd! Enige voordeel is dat we verwachten dat ons huis ook veel animo zal hebben en we hem snel kwijt zullen zijn met een behoorlijke overwaarde. Maar goed, eerst maar eens wat anders vinden...

Dat open huis is sowieso ruk hè. Naar spelletje!
Je ziet 10-15 andere koppels lopen en daar word je alleen maar zenuwachtig van waardoor mensen als een idioot gaan bieden.

Wij hebben nu een aankoop adviseur achter ons staan, en die helpt ons echt heel fijn. Kan ik iedereen aanraden!


Edit: Hier kregen wij het advies FB pagina`s van makelaars te volgen, zoekopdrachten in te leveren etc. Alles wat op funda staat ben je eigenlijk al te laat voor en zouden de leftovers zijn.



Als dat 2e huis jullie droomhuis was, waarom hebben jullie dan niet een bod uitgebracht toen de makelaar daar om vroeg?

De tijd van 2 of meer bezichtigingen en een aantal dagen nadenken is voorbij.

Wij zijn 4 weken geleden bij een huis wezen kijken waar natuurlijk ook meerdere gegadigden voor waren. 1 bod van een ander afgewezen (125.000 vp 150.000) en gelijk aan het einde van de bezichtiging een bod van 140.000 uitgebracht. Nog geen 30 minuten later een akkoord van de verkopers. Je moet gewoon snel beslissen tegenwoordig.


Omdat wij dat allemaal niet wisten, en nu pas door hebben in welk gekkenhuis we beland zijn. :')

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:30

Het is ook wel bizar. Zulke grote beslissingen zo snel moeten nemen is toch ook niet relaxed? 10 jaar geleden waren wij de enigen die voor ons huis kwamen kijken. Rustig 2x geweest, er was altijd ruimte om te bezichtigen, ook ‘s avonds en in het weekend. Na de tweede keer bod gedaan en rustig onderhandeld en uitgekomen ruim onder de vraagprijs... en nu is het rennen voor een huis en dan nog ligt er vaak al een bod... heeft toch wel iets bizars :+

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:40

Ryder schreef:
Het is ook wel bizar. Zulke grote beslissingen zo snel moeten nemen is toch ook niet relaxed? 10 jaar geleden waren wij de enigen die voor ons huis kwamen kijken. Rustig 2x geweest, er was altijd ruimte om te bezichtigen, ook ‘s avonds en in het weekend. Na de tweede keer bod gedaan en rustig onderhandeld en uitgekomen ruim onder de vraagprijs... en nu is het rennen voor een huis en dan nog ligt er vaak al een bod... heeft toch wel iets bizars :+

Ik heb een enorme discussie gehad met de betreffende makelaar die maar bleef aandringen op een bod.
Het is een beslissing die inderdaad enorm is.

Ons huidige huis is flink in waarde gestegen. Denk aan 40K puur naar marktwaarde kijkend.
We kijken naar woningen die onder ons maximale budget van 310K liggen.
Maar, als ik dan ooit de stoute schoenen zou aantrekken en direct een flink bod zou roepen. Wil ik op zijn minst weten of er asbest in het dak zit. (dat wist hij niet, maar hij dacht van niet.. Daar kan ik dus 0 mee) %)
Om maar wat te noemen. en dan wil ik ook geen raam wat klemt ''MAAR DAT KOMT ECHT NIET DOOR EEN VERZAKKING!!!'' (volgens de makelaar klemde het raam door het scharnier. Dat moest aangedraaid worden). 8)7
Bovenstaande was dan ook de reden dat ik nogmaals wilde kijken met een collega (werk bij een aannemer). Hiernaast gaf het rapport aan dat er een lekkage in het dak geweest was, dat de verkoper echt een mega hypotheek had op de woning en had ik, ondanks mijn liefde, vragen en twijfels. Vandaar een 2e maal kijken.
Maar een bod.. Geen haar op mijn hoofd. >;)
Deze woning was een ruime 260K.
Gemiddeld gaan de woningen in deze buurt voor 225-240K.