Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:55

Monchou schreef:
Jeetje, lastig hoor Leonie! 40.000 boven de vraagprijs is gewoon veel, je gaat echt wel een keer mazzel hebben binnenkort!

Ik loop er tegenaan dat ik het zo moeilijk vind om in te schatten wat de verbouwing gaat kosten.
Ik zie de heel leuk huis waarvan de basis helemaal in orde is, maar er moet sowieso: (130 m2 woonoppervlak)
- veel gestuct worden
- overal nieuwe vloeren
- nieuwe keuken
- nieuwe badkamer
- boven dubbel glas plaatsen

Dus vind het echt enorm lastig wat je dan moet rekenen...


Ligt er ook erg aan hoe veel je zelf wil doen. Wij komen met ons bouwdepot van 20k precies uit en hebben dan de woning volledig voorzien van nieuwe elektra, leidingwerk, plafonds geïsoleerd, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe keuken, vloerverwarming en nieuwe radiatoren. Maar hebben alles zelf gedaan tot aan het stucwerk aan toe. Alleen de vloerverwarming niet.

Vrijdag gaan we na 9 maanden buffelen eindelijk verhuizen! De prijzen gaan hier ook bizar. Wij hebben gekocht voor 132, naast ons is direct daarna blind verkocht voor 150. Hoekhuis met enkel iets meer grond pas voor 165 en onze buren (weliswaar met uitbouw) hebben vorige week voor 2 ton verkocht. Onze woning is straks nagenoeg nieuw bijna dus al zouden we willen verkopen dan maak ik me daar geen zorgen over.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:04

Amethyst_ schreef:
Monchou schreef:
Jeetje, lastig hoor Leonie! 40.000 boven de vraagprijs is gewoon veel, je gaat echt wel een keer mazzel hebben binnenkort!

Ik loop er tegenaan dat ik het zo moeilijk vind om in te schatten wat de verbouwing gaat kosten.
Ik zie de heel leuk huis waarvan de basis helemaal in orde is, maar er moet sowieso: (130 m2 woonoppervlak)
- veel gestuct worden
- overal nieuwe vloeren
- nieuwe keuken
- nieuwe badkamer
- boven dubbel glas plaatsen

Dus vind het echt enorm lastig wat je dan moet rekenen...


Ligt er ook erg aan hoe veel je zelf wil doen. Wij komen met ons bouwdepot van 20k precies uit en hebben dan de woning volledig voorzien van nieuwe elektra, leidingwerk, plafonds geïsoleerd, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe keuken, vloerverwarming en nieuwe radiatoren. Maar hebben alles zelf gedaan tot aan het stucwerk aan toe. Alleen de vloerverwarming niet.

Vrijdag gaan we na 9 maanden buffelen eindelijk verhuizen! De prijzen gaan hier ook bizar. Wij hebben gekocht voor 132, naast ons is direct daarna blind verkocht voor 150. Hoekhuis met enkel iets meer grond pas voor 165 en onze buren (weliswaar met uitbouw) hebben vorige week voor 2 ton verkocht. Onze woning is straks nagenoeg nieuw bijna dus al zouden we willen verkopen dan maak ik me daar geen zorgen over.


Zo, dat is erg netjes! Wat is het woonoppervlak van jullie huis? En waren jullie al erg handig of vooral gaandeweg leren klussen?

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:08

Monchou schreef:
Amethyst_ schreef:

Ligt er ook erg aan hoe veel je zelf wil doen. Wij komen met ons bouwdepot van 20k precies uit en hebben dan de woning volledig voorzien van nieuwe elektra, leidingwerk, plafonds geïsoleerd, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe keuken, vloerverwarming en nieuwe radiatoren. Maar hebben alles zelf gedaan tot aan het stucwerk aan toe. Alleen de vloerverwarming niet.

Vrijdag gaan we na 9 maanden buffelen eindelijk verhuizen! De prijzen gaan hier ook bizar. Wij hebben gekocht voor 132, naast ons is direct daarna blind verkocht voor 150. Hoekhuis met enkel iets meer grond pas voor 165 en onze buren (weliswaar met uitbouw) hebben vorige week voor 2 ton verkocht. Onze woning is straks nagenoeg nieuw bijna dus al zouden we willen verkopen dan maak ik me daar geen zorgen over.


Zo, dat is erg netjes! Wat is het woonoppervlak van jullie huis? En waren jullie al erg handig of vooral gaandeweg leren klussen?


Vooral veel vallen en opstaan hoor. Hebben volgens het kadaster 93m2 woonoppervlak. We kochten van een woningcorporatie maar de staat bleek helaas slechter dan bedacht. Dus noodgedwongen de keuze gemaakt alles zelf te doen. Ik vooral schilderklussen (alle kozijnen en deuren waren middengrijs, super slechte kwaliteit) en Vriendlief heeft me aan alle kanten verbaasd met hoe veel hij kan. Die heeft nagenoeg eigenhandig die hele woning verbouwd. Echt petje af.

Mocht iemand het leuk vinden dan maak ik als alles af is even voor en na foto's, alles van Funda heb ik nog.

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:24

Zulke foto's vind ik altijd leuk

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 01:17

Het is denk ik ook hoe slecht dingen zijn of hoe gedateerd en hoe rigoureus je het aan pakt. Wij hebben ruim 2 ton gereserveerd voor ons nieuwe huis. Maar goed daar gaat het dak er af, nieuwe platen er op en dan de pannen weer terug. Alles moet gestript en geïsoleerd. Vloeren er uit en opnieuw gestort. Nieuwe keuken enz. (Onze nieuwe keuken is al bijna 20k..) en wij doen ook veel zelf. Je kan het beste een aannemer oid vragen om mee te kijken.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:00

Het is heel lastig om in te schatten wat je daadwerkelijk kwijt gaat zijn aan kosten. Onze badkamer en toilet beneden kostte ons al 24.000 euro. Stucwerk is ook een flinke kostenpost, tenzij je het zelf kan maar wij hebben dat wel uit besteed. Denk dat wij wel tegen de 40.000 euro kwijt zijn aan verbouwingen/opknappen.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:24

Bij ons heeft onze aankoopmakelaar de eerste versie van onze verbouwingsbegroting beoordeeld en advies gegeven. Daarna hebben we een bouwbegeleider ingehuurd voor verdere verfijning van de begroting. En daarna hebben we dezelfde bouwbegeleider ingehuurd om ons bij de daadwerkelijke verbouwing te begeleiden.
We wisten dat de investeringen op voorhand verloren geld konden zijn als ons bod niet geaccepteerd zou worden, dus dat was nog best even spannend. Achteraf is het het allemaal dubbel en dwars waard geweest om ons goed te laten adviseren op voorhand.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:35

20.000 euro voor zo’n verbouwing? Alleen het materiaal kost toch al het dubbele?

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:36

Amethyst_ schreef:
Monchou schreef:
Jeetje, lastig hoor Leonie! 40.000 boven de vraagprijs is gewoon veel, je gaat echt wel een keer mazzel hebben binnenkort!

Ik loop er tegenaan dat ik het zo moeilijk vind om in te schatten wat de verbouwing gaat kosten.
Ik zie de heel leuk huis waarvan de basis helemaal in orde is, maar er moet sowieso: (130 m2 woonoppervlak)
- veel gestuct worden
- overal nieuwe vloeren
- nieuwe keuken
- nieuwe badkamer
- boven dubbel glas plaatsen

Dus vind het echt enorm lastig wat je dan moet rekenen...


Ligt er ook erg aan hoe veel je zelf wil doen. Wij komen met ons bouwdepot van 20k precies uit en hebben dan de woning volledig voorzien van nieuwe elektra, leidingwerk, plafonds geïsoleerd, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe keuken, vloerverwarming en nieuwe radiatoren. Maar hebben alles zelf gedaan tot aan het stucwerk aan toe. Alleen de vloerverwarming niet.
<knip>

Dit scheelt zoveel! Wij hebben alleen een nieuwe keuken laten plaatsen (alles laten doen, we hebben 2 linkerhanden). En wij waren alleen aan de keuken + installatie (incl electra groep toevoegen) al zo'n 20.000 euro kwijt. En de keuken is weinig speciaals, wel een paar maatwerkkasten en dat tikt aan.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:19

Wow Amethyst_ ongelofelijk voor 20k dat allemaal te realiseren. Petje af. Ik blijf na jouw post in de “hoe dan” modus hangen :wow: .

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:08

Dat heb ik ook wel. Alleen mijn kleine badkamertje kostte al € 11000. Maar wel laten doen. Ik ben nl totaal niet handig.

Overigens, monchou, heb ik een huis van 134 m2. Als ik mijn verbouwingskosten erbij pak, was ik € 24000,- kwijt voor nieuwe vloeren, overal geschilderd (zelf gedaan), een nieuwe badkamer en wat inrichting.
Dus niet stucen, geen dubbel glas en geen nieuwe keuken.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:21

Nou na het lezen van die laatste comments weet ik in ieder geval nóg meer zeker dat ik geen kluswoning wil :=

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:23

En dit was nog verleden jaar, tijdens de lockdown, zonder schaarse middelen. :+

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:00

Heel eerlijk is verbouwen momenteel gewoon een ramp, het is knetterduur en goede vaklui is moeilijk te vinden. Houdt er in ieder geval rekening mee dat er lange wachttijden zijn.

Wat een verbouwing kost is echt afhankelijk van de materialen die je gaat gebruiken,grootte van het huis, staat van het huis, hoeveel je zelf kunt , hoe handig je kennissenkring is en wat je smaak is. Onze keuken alleen al zit al over de 30.000 euro dus ja dan gaat een bouwbudget hard.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar onze binnendeuren dan kosten de hardhouten kozijnen al 110 euro per stuk met deurrubbers erin en de deur die erin komt ( massief) 250 euro, beetje deurbeslag erop en onzichtbare scharnieren en je zit al snel op 480 euro per deur en dan doe je de installatie zelf.

Neem je nou een goedkoop kozijn 40 euro per stuk en doe je er voor 90 euro een deur in plus simpel beslag en scharnieren ben je gewoon minder dan de helft kwijt. En dat is natuurlijk met alles de afweging.

Laminaat kunnen de meeste mensen wel leggen maar een tegelvloer word vaak al anders , ga je gipsplaten vullen en daarna verfen of ga je ze (laten) stucen. Er zijn zoveel keuzes die impact op je verbouwproject hebben.

En vergeet natuurlijk niet marktplaats en veilingsites.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 13:15

O ja, nieuwe binnendeuren heb ik ook. Dat zit er ook wel in. En dat waren er ook 7 plus beslag.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:57

Eens, hangt allemaal af van mogelijkheid van een bouwdepot, je spaartegoed en smaak. Plus de tijd die je erin wilt steken en of je dat ook qua handigheid allemaal kan.
Bij de keukenwinkels heb je vaak de keus uit keramisch blad of kunststof. Ook wat achter de deurtjes zit (bijv lades met binnenlades of een apothekerskast) kan oplopen evenals het type deurtje. Prijsverschillen zijn daarbij behoorlijk groot. Voor de badkamer geldt hetzelfde. Offertes laten maken kan je wel helpen mss. Ik heb ervoor gekozen mijn bouwdepot zo groot als kon te houden. Wat over is kan immers direct weer worden afgelost op de hypotheek, en ik creeer op die manier een beetje armslag en kan ik m’n spaargeld gebruiken voor de mag-niet-uit-bouwdepot zaken.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:09

Verbouwen nu is duur! 2,5 jaar geleden hebben wij een uitbouw gedaan van 3 meter over de volledige breedte van het huis, 2 verdiepingen hoog. Hiervoor is alles gestript, tussenwanden, electra, waterleidingen, alles is opnieuw gelegd. In de aanbouw op de begane grond ook vloerverwarming. Daarna alles gestuct. Badkamer en WC beneden zijn alleen niet volledig gedaan (willen we nog nieuwe betegeling in). Volledige huis geïsoleerd. Incl nieuwe keuken waren wij 60.000 kwijt. De jongen die net zoiets wilde (aan de overkant, heeft t huis deze zomer gekocht) kreeg offertes vanaf 155.000 voor hetzelfde werk.
Wij zouden ooit nog een zolder willen creëren, maar wachten nu mooi af tot de gekte er uit is.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:09

leeslampje schreef:
Amethyst_ schreef:

Ligt er ook erg aan hoe veel je zelf wil doen. Wij komen met ons bouwdepot van 20k precies uit en hebben dan de woning volledig voorzien van nieuwe elektra, leidingwerk, plafonds geïsoleerd, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe keuken, vloerverwarming en nieuwe radiatoren. Maar hebben alles zelf gedaan tot aan het stucwerk aan toe. Alleen de vloerverwarming niet.
<knip>

Dit scheelt zoveel! Wij hebben alleen een nieuwe keuken laten plaatsen (alles laten doen, we hebben 2 linkerhanden). En wij waren alleen aan de keuken + installatie (incl electra groep toevoegen) al zo'n 20.000 euro kwijt. En de keuken is weinig speciaals, wel een paar maatwerkkasten en dat tikt aan.


Echt hoor! We hadden eerst een stucadoor viavia gevonden. Maar toen die ons na maanden liet zitten maar zelf begonnen.

Keuken komt bij IKEA weg. Kostte met maatwerk blad en apparaten (geen koelkast) 3500 euro. Zelf geplaatst scheelt alweer paar honderd.

Elektra heeft ons 2500 gekost inclusief nieuwe meterkast. Verder weet ik zo de exacte bedragen nog niet. Maar ons bouwdepot is nog niet op en die was 20K dus klopt in z'n totaliteit wel!

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:10

paars schreef:
Wow Amethyst_ ongelofelijk voor 20k dat allemaal te realiseren. Petje af. Ik blijf na jouw post in de “hoe dan” modus hangen :wow: .


Ik vraag het me soms ook af :') maar bv tegels en vloer echt bij discounters gekocht. Laminaat boven gratis mogen afhalen maar is echt top. Alles in aanbiedingen etc. En 9 maanden buffelen :')

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:05

Ik heb deze zomer een woning gekocht en die volledig verbouwd (120m2).
Wij waren ruim 50.000 kwijt.
Dit is incl:
- nieuwe badkamer
- nieuwe keuken
- nieuw toilet beneden
- dakkapel van 2.70m
- alles stuccen
- pvc vloer
- laminaatvloer op 2 verdiepingen
- alle leidingwerk vervangen/verleggen
- nieuwe cv ketel

en dan nog wat kleine dingetjes

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:16

Amethyst_ schreef:
Monchou schreef:


Zo, dat is erg netjes! Wat is het woonoppervlak van jullie huis? En waren jullie al erg handig of vooral gaandeweg leren klussen?


Vooral veel vallen en opstaan hoor. Hebben volgens het kadaster 93m2 woonoppervlak. We kochten van een woningcorporatie maar de staat bleek helaas slechter dan bedacht. Dus noodgedwongen de keuze gemaakt alles zelf te doen. Ik vooral schilderklussen (alle kozijnen en deuren waren middengrijs, super slechte kwaliteit) en Vriendlief heeft me aan alle kanten verbaasd met hoe veel hij kan. Die heeft nagenoeg eigenhandig die hele woning verbouwd. Echt petje af.

Mocht iemand het leuk vinden dan maak ik als alles af is even voor en na foto's, alles van Funda heb ik nog.


Lijkt me ontzettend leuk!




Wij hebben een huis bezichtigd waar moeders en ik beide verliefd op zijn. Tot dinsdag bieden, en dan uiterlijk vrijdag iets horen... Man, toch elke keer weer heel moeilijk hoor. Wat kan/wil/moet je bieden, wat schrijf je in de brief, is het een verstandige keuze?

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:40

Ja dat is elke keer weer lastig.
Succes.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:22

JLLN_ schreef:
Ik heb deze zomer een woning gekocht en die volledig verbouwd (120m2).
Wij waren ruim 50.000 kwijt.
Dit is incl:
- nieuwe badkamer
- nieuwe keuken
- nieuw toilet beneden
- dakkapel van 2.70m
- alles stuccen
- pvc vloer
- laminaatvloer op 2 verdiepingen
- alle leidingwerk vervangen/verleggen
- nieuwe cv ketel

en dan nog wat kleine dingetjes


Wij zij nog een stukje meer kwijt voor een huis van 90 m² :=

Alles is er bij ons uit gegaan en het is een gemeentelijk monument uit 1840. We hadden letterlijk alleen de buitenmuren nog staan. Oh en de CV is gebleven, die was nog bijna nieuw :')

Voor uitgebreider kostenplaatje pb _O-

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 07:22

Monchou schreef:
Jeetje, lastig hoor Leonie! 40.000 boven de vraagprijs is gewoon veel, je gaat echt wel een keer mazzel hebben binnenkort!

Ik loop er tegenaan dat ik het zo moeilijk vind om in te schatten wat de verbouwing gaat kosten.
Ik zie de heel leuk huis waarvan de basis helemaal in orde is, maar er moet sowieso: (130 m2 woonoppervlak)
- veel gestuct worden
- overal nieuwe vloeren
- nieuwe keuken
- nieuwe badkamer
- boven dubbel glas plaatsen

Dus vind het echt enorm lastig wat je dan moet rekenen...

Enorm lastig... badkamers zijn duurder dan de keukens gaf aankoop makelaar aan. Onze keuken was met zelf zetten van ikea zo'n 6000 euro maar met duur fornuis en leiding werk e.d. aanpassen zitten we alsnog rond de 9000 euro denk ik.
Vriendin heeft hele huis kozijnen en nieuw glas en kwam rond de 10k uit maar ook daarin had ze nognlow budget keuzes gemaakt maar dat kon deels wel via een bouw depot omdat het waarde vermeerderen is.. kan een aankoop makelaar of bouwkeuring/taxateur geen inschatting maken?

__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:33

julius_juut schreef:
Lijkt me ontzettend leuk!




Wij hebben een huis bezichtigd waar moeders en ik beide verliefd op zijn. Tot dinsdag bieden, en dan uiterlijk vrijdag iets horen... Man, toch elke keer weer heel moeilijk hoor. Wat kan/wil/moet je bieden, wat schrijf je in de brief, is het een verstandige keuze?


Succes! Ik vind het ook erg lastig. Daarom heb ik ook een aankoopmakelaar die het wat beter kan inschatten :). Ik volg nu gewoon mijn gevoel en laat de aankoopmakelaar naar de verstandige zaken kijken haha :o