Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:45

Je hebt ook nog je 3 dagen bedenktijd en ik merk dat veel mensen die overspannen bieden daar ook nog best met regelmaat gebruik van maken.
Het is een kennis 2x gebeurt dat mensen daar gebruik van maakten toen zij hun huis gingen verkopen. Er kwam 2x een stel die boden, gingen daarna nog snel andere huizen bekijken en kwamen op laatste dag erop terug.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 00:40

Lizz schreef:
lifaya schreef:
Goed dat je die ovb financiering benoemd. Ga morgen nog even de makelaar bellen hierover dat dit wel echt in het koopcontract moet staan want mocht de taxatiewaarde lager zijn kan ik het niet kopen voor het bod wat ik nu heb gegeven. Tenzij verkoper dis prijs naar taxatiewaarde laat zakken...

Ja zeker doen!
En stel dat het een oud huis of klushuis is, maar volgens mij niet van toepassing bij “jouw” huis, dan zou ik altijd een bouwinspectie laten plegen en ook daar kan je een ontbindende voorwaarde aan stellen.
Zoals, je wilt niet dat er meer dan 10k aan noodzakelijke verbouwingen nodig zijn. Dan kan je er ook nog altijd onder uit als het wel meer dan 10k is.

Mijne is gelukkig een in 2011 gerenoveerd complex en hoef enkel wat te verven :+ dus qua onderhoud goed maar het bod is 170.000 en het betreft dus een appartement. In deze tijd zal die wel voor meer weggaan maar ik weet niet hoe het met taxatie waarde zit..

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:05

3 jaar geleden een huis gekocht. Toen was het ook al erg lastig in deze omgeving. Wij hebben er op een gegeven moment voor gezorgd dat we de eerste kijker waren, en meteen een bod uitgebracht. Wat je soms nog kan doen is boven de vraagprijs bieden en dan zeggen dan onderhandelen dat ze andere kijkers afzeggen. Tenminste dit heb ik weleens gehoord

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:12

lifaya schreef:
Lizz schreef:
Ja zeker doen!
En stel dat het een oud huis of klushuis is, maar volgens mij niet van toepassing bij “jouw” huis, dan zou ik altijd een bouwinspectie laten plegen en ook daar kan je een ontbindende voorwaarde aan stellen.
Zoals, je wilt niet dat er meer dan 10k aan noodzakelijke verbouwingen nodig zijn. Dan kan je er ook nog altijd onder uit als het wel meer dan 10k is.

Mijne is gelukkig een in 2011 gerenoveerd complex en hoef enkel wat te verven :+ dus qua onderhoud goed maar het bod is 170.000 en het betreft dus een appartement. In deze tijd zal die wel voor meer weggaan maar ik weet niet hoe het met taxatie waarde zit..

Er zijn drie mogelijkheden qua taxeren:
1. Bank taxeert hetzelfde als jouw bod, dan zit je goed.
2. Bank taxeert hoger dan je bod, dan zit je goed (koper mag mits jij koopcontract hebt getekend er niet meer onder uit als die drie dagen voorbij zijn volgens mij)
3. Bank taxeert lager dan jouw bod, dan moet je of zelf bij betalen of je gaat opnieuw om de tafel met verkoper want je krijgt zodoende financiering niet rond. (Of de koop gaat niet door).

En klopt wat hierboven wordt gezegd mbt die drie dagen bedenktijd, was ik even vergeten.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:10

Ja is inderdaad even afwachten. Koopcontract ovb financiering is als het goed is vandaag klaar, taxatie zou al moeten zijn aangevraagd. Dus ik koop echt deze week dat de belangrijkste dingen gedaan kunnen worden.

Moet dat contract al worden getekend bij notaris of gebeurt dat pas na goedkeuring hypotheek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:18

Emita schreef:
Het vervelende is dat je niet weet wat de ander gaat bieden...


Niet het hele topic gelezen maar om hier even een reactie op te geven; dat weet je inderdaad niet. Maar als je bij het kadaster koopsominformatie opvraagt weet je al een stuk meer.
Je kan bij het kadaster zien hoeveel er voor vergelijkbare woningen betaald is en wanneer. Wij zagen in onze zoektocht dat veel huizen in de wijk die wij wilden voor rond de 60.000 boven de WOZ waarde (die ook openbaar is) weggingen. Je kan natuurlijk altijd een gek treffen die nóg meer bied, maar het geeft wel een richting, zeker als je bij meerdere recent verkochte huizen hetzelfde patroon ziet.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:25

lifaya schreef:
Ja is inderdaad even afwachten. Koopcontract ovb financiering is als het goed is vandaag klaar, taxatie zou al moeten zijn aangevraagd. Dus ik koop echt deze week dat de belangrijkste dingen gedaan kunnen worden.

Moet dat contract al worden getekend bij notaris of gebeurt dat pas na goedkeuring hypotheek?

Spannende periode dus!!

Je tekent eerst het koopcontract, deze teken je bij de makelaar. Hierin staan ook de voorwaarden. Dan heb drie dagen bedenktijd.
Na deze drie dagen gaat het financiele plaatje rollen en dus de bank zijn werk doen. Je moet een boel dingen aanleveren, denk aan werkgeversverklaring, lootstrook etc.
Dan plannen zij als het goed is een taxatie in.
Als alles rond is komt de notaris pas.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:26

Taxatie is al ingepland. Ik ga in elk geval dan weer een werkgeversverklaring aanvragen want die ik had is ouder dan 3 maanden nu geloof ik? Verder al wel het 1 en ander ingestuurd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:53

Blijheid schreef:
Emita schreef:
Het vervelende is dat je niet weet wat de ander gaat bieden...


Niet het hele topic gelezen maar om hier even een reactie op te geven; dat weet je inderdaad niet. Maar als je bij het kadaster koopsominformatie opvraagt weet je al een stuk meer.
Je kan bij het kadaster zien hoeveel er voor vergelijkbare woningen betaald is en wanneer. Wij zagen in onze zoektocht dat veel huizen in de wijk die wij wilden voor rond de 60.000 boven de WOZ waarde (die ook openbaar is) weggingen. Je kan natuurlijk altijd een gek treffen die nóg meer bied, maar het geeft wel een richting, zeker als je bij meerdere recent verkochte huizen hetzelfde patroon ziet.


Dan weet je nog steeds niet wat de anderen bieden. Er zijn soms 20/30 kijkers en als een deel daarvan een bod gaat uitbrengen, heb je geen enkel idee wat de anderen bieden. En dat geldt voor iedereen, dus het is onwijs lastig. Soms helpen de voorwaarden dan.
Wat in het kadaster staat is leuk, maar er is zo een stijging geweest dat het ene huis de ene maand voor x weg ging en het andere huis een maand later al voor zoveel meer.......
Buiten dat, als je naar vrijstaand kijkt, zoals wij, is er amper iets te vergelijken.

Als je echt weg bent van een huis zou ik altijd bieden en de meest gunstige/flexibele voorwaarden bieden zodat dat nog doorslag kan geven.

Ga sowieso goed voorbereid te werk. Wij worden tegenwoordig al helemaal ondervraagd als we een makelaar bellen voor een bezichtiging. Heeft u een huurhuis? Heeft u een koophuis? Is deze wel al verkocht? Kunt u dit bedrag wel financieren etc etc etc.
Wij weten wat we kunnen, zijn al bij hypotheek adviseur geweest, maar stellen wel zelf onze grens.

Met taxeren moet je ook een beetje mazzel hebben wie er komt. We hebben een huis bekeken wat in een paar jaar tijd verdubbelt is qua vrpr, maar nog erg achterstallig was. Toch is het hoog getaxeerd, want in deze tijd etc etc.....

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:57

Ik lees ook mee in dit topic :D

Wij hoorden via via dat er een oudere man ging verhuizen naar een verzorgingstehuis in de buurt. Heb aangebeld maar hij was niet thuis. Toen bij de overburen gevraagd of die er meer van wisten maar hij was net twee dagen daarvoor naar het verzorgingstehuis gegaan. Dus ik ben samen met mijn vader dezelfde dag op de koffie geweest bij hem, meteen de woning bezichtigd met mijn vriend en enkele dagen later nog eens wezen kijken en een bod uitgebracht. De gunfactor was erg hoog en hebben zelfs de woning onder de vraagprijs kunnen kopen.

Ik werk zelf bij een makelaar. Snap vele frustraties hier over makelaars, maar de makelaar dient altijd in het voordeel van de klant mee te denken, de verkoper dus. Ondanks dat het soms niet allemaal fijn loopt, kan een makelaar het niet maken om een lager bod aan een verkoper voor te leggen terwijl er mensen zijn die hoger willen bieden. Verkoop op inschrijving is de eerlijkste manier voor alle partijen als er veel interesse is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:20

Er zullen vast nog fijne makelaars zijn, maar we hebben er nu een flink aantal meegemaakt en je wordt er echt niet vrolijk van.

Wij hebben makelaars gesproken om ons huidige huis te verkopen en voor het pakket dat je betaald, moeten zij adverteren, bezichtigingen doen etc etc.

Dan hebben wij makelaars gesproken om een huis te bezichtigen. Juist door de vele vraag is het fatsoen echt steeds verder te zoeken. Je wordt ondervraagd aan de telefoon, waar ze gewoon worden betaald om een huis te laten zien en het ze feitelijk niks aan gaat hoeveel wij te besteden hebben. Ja, banketstaaf als je 10 bezichtigingen hebt voor Jan L*l, maar dat is niet ons probleem.
Is altijd al zo geweest, maar nu door de gekte, denken ze maar alles te kunnen vragen.

Alles op 1 dag scheelt ze echt wel in hun werk en diensten, dus daar hebben ze wel profijt van.

Prima als hun verkopende partij dan het beste bod vangt, maar omdat het nu overal te hoog is, kan hun klant ook weer moeilijker iets vinden vaak, want ook de woning die je klant moet kopen, wordt op die wijze verkocht, te duur etc.
Zo hou je dit gezamenlijk in stand. En de lage rente is daarbij allang geen gunstige factor meer in de toekomst.

Daarbij, als mijn makelaar een dikke map woning zoekende heeft en flyers stuurt of je wil verkopen, waarom moeten we dan de volle mep betalen voor foto's, advertenties etc? Die zijn al helemaal niet nodig meer als je al 10 geinteresseerden uit je map kan halen.

Toen wij ons huidige huis kochten was het crisis en moet je kijken wat toen allemaal kon. Ben op geen enkele manier toen onvriendelijk behandeld ergens, in tegenstelling tot nu steeds weer.

Het is overigens helemaal geen eerlijke manier. Waarom zou dat eerlijker zijn? Heel veel mensen klagen erover en willen gewoon bellen, een afspraak maken en kunnen bezichtigen, onderhandelen etc. Dat anderen hetzelfde huis willen kopen is prima, maar ook dat was voorheen ook weleens zo.

Je zou juist wat rust in de markt kunnen brengen door weer rustiger huizen te verkopen op de ouderwetse manier. Dat de huizen zo gestegen zijn lijkt leuk voor de verkoper, maar wacht maar af hoeveel mensen straks problemen hebben. Dat zal namelijk niet de eerste keer zijn.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:31

Succes ! Hopelijk wordt het wat :j

Wij zijn ook 2 jaar aan het kijken geweest voor een andere woning, als het allemaal mee zit kunnen we half augustus over naar ons droomhuisje.
Onze eigen woning hebben we binnen 1 week verkocht, bizar snel gegaan !!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:38

superpony schreef:
Dan hebben wij makelaars gesproken om een huis te bezichtigen. Juist door de vele vraag is het fatsoen echt steeds verder te zoeken. Je wordt ondervraagd aan de telefoon, waar ze gewoon worden betaald om een huis te laten zien en het ze feitelijk niks aan gaat hoeveel wij te besteden hebben. Ja, banketstaaf als je 10 bezichtigingen hebt voor Jan L*l, maar dat is niet ons probleem.
Is altijd al zo geweest, maar nu door de gekte, denken ze maar alles te kunnen vragen.


Wij proberen altijd gewoon met de mensen mee te denken. Als mensen een 'schattig' huisje op internet zien staan, maar op de foto's is niet duidelijk te zien dat er van alles aan mankeert, moeten wij mensen toch echt vragen wat ze zoeken, en soms ook wat ze te besteden hebben omdat er vreselijk veel kosten bij op kunnen komen. Wij willen ook realistisch met onze kopers meedenken. Het scheelt een makelaar tijd, het scheelt een kijker tijd en een verkoper teleurstelling.

superpony schreef:
Alles op 1 dag scheelt ze echt wel in hun werk en diensten, dus daar hebben ze wel profijt van.


Waarom niet vijf bezichtigingen op één dag als dat kan in plaats van elke dag 1? :D Mocht een kijker niet kunnen, dan is wat flexibiliteit uiteraard gewenst. En met een inschrijving is het logisch dat het allemaal op één dag gebeurd, zodat iedereen ook even lang de tijd heeft om te bieden.

superpony schreef:
Prima als hun verkopende partij dan het beste bod vangt, maar omdat het nu overal te hoog is, kan hun klant ook weer moeilijker iets vinden vaak, want ook de woning die je klant moet kopen, wordt op die wijze verkocht, te duur etc.
Zo hou je dit gezamenlijk in stand. En de lage rente is daarbij allang geen gunstige factor meer in de toekomst.


Maar als een woning goedkoper wordt gekocht, betaald de klant niet minder voor hun nieuwe huis dan dat het voor een betere prijs wordt verkocht.

superpony schreef:
Daarbij, als mijn makelaar een dikke map woning zoekende heeft en flyers stuurt of je wil verkopen, waarom moeten we dan de volle mep betalen voor foto's, advertenties etc? Die zijn al helemaal niet nodig meer als je al 10 geinteresseerden uit je map kan halen.


Ja maar hoe moet je dan onderscheid maken in die tien mensen? En wie weet zit er iemand bij die niet heeft gebeld maar een ton meer wil bieden dan de rest. Dit gaat ook gewoon altijd in overleg met verkopers.

superpony schreef:
Het is overigens helemaal geen eerlijke manier. Waarom zou dat eerlijker zijn? Heel veel mensen klagen erover en willen gewoon bellen, een afspraak maken en kunnen bezichtigen, onderhandelen etc. Dat anderen hetzelfde huis willen kopen is prima, maar ook dat was voorheen ook weleens zo.


Als wij het op deze manier zouden doen, dan heb je één iemand die heel blij is en negen mensen die het niet eerlijk vinden :D Verkoop op inschrijving geeft iedereen een gelijke kans en ook wat tijd om na te denken, in plaats van dat er overhaast een beslissing moet worden gemaakt. Moet je nagaan wat voor gekkenhuis het zou worden als het overal zo is dat wie het eerst komt, wie het eerst maalt..

superpony schreef:
Je zou juist wat rust in de markt kunnen brengen door weer rustiger huizen te verkopen op de ouderwetse manier. Dat de huizen zo gestegen zijn lijkt leuk voor de verkoper, maar wacht maar af hoeveel mensen straks problemen hebben. Dat zal namelijk niet de eerste keer zijn.


Hoe zie je dit voor je dan? Als er 20 mensen interesse hebben in een woning kan ik geen enkele manier bedenken hoe je dit rustig kan laten verlopen.

Ik snap dat het frustrerend is voor eventuele kopers, maar een makelaar zal toch altijd het belang van de verkoper voorop stellen, omdat dit namelijk de klant is. Als je je eigen woning zou verkopen, wat zou jij dan willen dat je makelaar zou doen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:49

Oh dat ervaar ik helemaal niet zo, super pony. Wij hebben nu een 5-tal makelaars aan de telefoon gehad en die vragen onze postcode en soms of we ons eigen huis al te koop hebben staan. Vind dat geen probleem om het te vermelden en ik snap dat ook. :)

Het vervelendste vinden wij dat in de avond uren vaak geen mogelijkheid is, terwijl daar best veel vraag naar is. Als ik dan meld dat het niet meer hoeft kan het ineens wel. :o Snap wel dat er voorkeur voor overdag is hoor, maar in de huidige maatschappij met 2 werkende binnen een gezin is het heel lastig om op donderdag middag 13.00 te gaan bezichtigen.
We hebben een makelaar gehad die zei: “u heeft toch wel érgens een half uurtje tijd?!” Waarop mijn (overwerkte) man behoorlijk kwaad werd en zei dat hun maar wat flexibeler moesten worden en niet wij. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:43

superpony schreef:
Dan weet je nog steeds niet wat de anderen bieden. Er zijn soms 20/30 kijkers en als een deel daarvan een bod gaat uitbrengen, heb je geen enkel idee wat de anderen bieden. En dat geldt voor iedereen, dus het is onwijs lastig. Soms helpen de voorwaarden dan.
Wat in het kadaster staat is leuk, maar er is zo een stijging geweest dat het ene huis de ene maand voor x weg ging en het andere huis een maand later al voor zoveel meer.......
Buiten dat, als je naar vrijstaand kijkt, zoals wij, is er amper iets te vergelijken.


Wat een ander gaat bieden weet je inderdaad nooit. Maar als je (zoals wij) ziet dat in het gehele dorp de verkoopprijs bij 80% van de woningen een bepaald bedrag boven de WOZ ligt dan geeft het wel een indicatie van hoe hoog je zou kunnen bieden om een goede kans te maken. Beter in elk geval dan een blinde gok.
Het is geen zekerheid, en zal in sommige wijken/dorpen/steden of bij sommige types huizen niet werken, maar het heeft ons zeker geholpen in het proces van bieden :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:44

Mijn moet echt een vrije dag goed plannen en dat kan ook meestal niet dezelfde week, soms niet eens de volgende week.

Wij belden voor een huis, maar ze gingen de week erop al een open dag plannen op een doordeweekse dag. Mijn man verteld dat hij dan echt niet kan. Huis staat ook 1,5 uur rijden, dus kan niet even tussen het werk door ook. Die dag was open huis en moest je een envelop met je bod inleveren en verder kon niks.

Een andere keer werden we echt ondervraagd, terwijl dat er feitelijk helemaal niet toe doet. De makelaar is ingehuurd voor de bezichtigingen en er komen mensen kijken die het niet kopen, dat is part of the game. Maar het gaat degene aan de telefoon echt niks aan als wij vrijblijvend willen kijken of ons huis verkocht is, wat we te besteden hebben, of we in loondienst zijn etc etc.

Ketly, ik snap dat je de kant van de makelaars verdedigd. Maar wij hebben ook in andere tijden gekocht en toen was het totaal anders en dan kan alles. Wacht maar tot deze gekte weer stopt.

Wij denken er ook over om nu niks te kopen en inderdaad tijdelijk iets anders te doen. Maar huren zoals mensen opperen is echt een zo niet nog groter probleem. Hier wel in ieder geval.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:52

Emita schreef:
Ik heb een spaarpotje voor kosten koper :j Dus dat is het probleem niet! Ik maak me alleen druk om de taxatiewaarde die achteraf misschien veel lager is dan mijn bod.. Maar dat kan je van tevoren niet echt weten


Mbt 175 of 180, als je het uitsmeert over een x aantal jaren, valt dat echt wel mee. Ik zou kijken hoelang je jezelf hier ziet wonen en of je dat die 5000 waard vindt.

Mijn ervaring is dat de makelaar die de taxatie doet al wel de koopprijs weet van het appartement. Meestal zal die hierin wel meegaan, tenzij het natuurlijk absurd is. Als het een giga verschil is tussen de koopprijs en de taxatiewaarde en je onvoldoende geld hebt (naast de kosten koper), krijg je geen hypotheek, dus daar zou ik je niet te druk om maken, tenzij je giga veel spaargeld hebt.

Daarnaast kan je het natuurlijk ook in je bod opnemen, dat de taxatiewaarde maximaal zoveel van de koopprijs af mag zitten, maar als je dit doet zou ik er goed over nadenken, want voor de verkoper(s) is dit natuurlijk wel een extra onzekerheid...

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:54

superpony schreef:
Een andere keer werden we echt ondervraagd, terwijl dat er feitelijk helemaal niet toe doet. De makelaar is ingehuurd voor de bezichtigingen en er komen mensen kijken die het niet kopen, dat is part of the game. Maar het gaat degene aan de telefoon echt niks aan als wij vrijblijvend willen kijken of ons huis verkocht is, wat we te besteden hebben, of we in loondienst zijn etc etc.


Nou ja, ik zou er eerlijk gezegd als verkoper niet blij van worden als je geen serieuze kijkers hebt maar gewoon mensen die kijken om het kijken. Kost de makelaar tijd en als verkoper moet je ook iedere keer weer je huis aan kant hebben. Ik heb dat eigenlijk nog niet besproken met onze makelaar maar een kleine voorselectie is wel makkelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:38

Fitzroy schreef:
superpony schreef:
Een andere keer werden we echt ondervraagd, terwijl dat er feitelijk helemaal niet toe doet. De makelaar is ingehuurd voor de bezichtigingen en er komen mensen kijken die het niet kopen, dat is part of the game. Maar het gaat degene aan de telefoon echt niks aan als wij vrijblijvend willen kijken of ons huis verkocht is, wat we te besteden hebben, of we in loondienst zijn etc etc.


Nou ja, ik zou er eerlijk gezegd als verkoper niet blij van worden als je geen serieuze kijkers hebt maar gewoon mensen die kijken om het kijken. Kost de makelaar tijd en als verkoper moet je ook iedere keer weer je huis aan kant hebben. Ik heb dat eigenlijk nog niet besproken met onze makelaar maar een kleine voorselectie is wel makkelijk.


Het gebeurt al vele jaren dat mensen onnodig woningen bekijken. Heel vervelend, maar hoort erbij. Daarbij kan ik door de telefoon iemand van alles wijsmaken, dus echt nut heeft het niet.

Wij zetten onze woning bijv niet op fb, omdat we ook niet per se bezichtigingen willen van alleen nieuwsgierige mensen, maar die zullen er toch wel tussen zitten.

Voor deze woning hebben wij 3 of 4 andere woningen bekeken en die hebben we ook niet gekocht, dus of we het geld nou wel of niet hadden, was verder niet eens belangrijk, we hadden geen verdere interesse.

Nu hebben we inderdaad al veel woningen bekeken en je kan niet alles kopen, of mensen na je bieden meteen vrpr of ietsjes meer. Tja, dan was onze vrije dag en rit van 1,5 uur ook vrij nutteloos en zonde.

Makelaars plaatsen ook niet altijd eerlijke foto's of zijn beperkt in de info als het om een woning gaat waar nog wat aan moet gebeuren etc. Als een woning op 180km staat, gaan we er niet eerst even 10x langs rijden. Het gebeurt weleens, maar kan niet altijd. Als zij dan oude foto's plaatsen of info weglaten of niet eerlijk erbij zetten, is een bezichtiging voor ons soms ook nutteloos geweest. Jammer voor hun dan, maar mensen zijn niet blind als ze komen kijken. Dan doen ze het zichzelf aan.

Wij hebben al vaker woningen bekeken en wel of niet gekocht. Zoals het nu gaat, is echt van de laatste tijd door de gekte. Maar of ze nou hoog of laag springen; wij gaan echt niet door de telefoon ons inkomen delen. Dat anderen een huis boven hun budget bekijken, is niet onze schuld. Wij weten wat we kunnen en zoeken onder onze max.

Dan zou een makelaar nog strenger moeten gaan selecteren, want zat die nu wild bieden en binnen de bedenktijd al terugkomen op hun bod, omdat ze daarna weer wat anders zien, maar in paniek overal maar bieden.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:11

Ik denk dat het voor makelaars qua aantallen kijkers ook al wel zou schelen als ze 'eerlijkere' foto's en info plaatsen. Een huis dat in alle ruimtes waterschade heeft heeft niet 'een beetje' onderhoud nodig, en opgerekte foto's zorgen ook niet dat mensen die binnen staan opeens denken 'Joh, dit minikamertje bevalt me eigenlijk geweldig!' XD

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:18

Citaat:
Maar het gaat degene aan de telefoon echt niks aan als wij vrijblijvend willen kijken of ons huis verkocht is, wat we te besteden hebben, of we in loondienst zijn etc etc.


In zoverre, de makelaar moet de beste koper voor het huis zoeken.
Als hij 3 keer met een "slechte" koper komt, de koopovereenkomst wordt ontbonden en het huis moet opnieuw de verkoop in, dan kost dat geld, frustratie en tijd.

Dus een goede makelaar moet wel doorvragen.

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:13

jeuh, wij hebben net gehoord dat we de financiering rond hebben:)
En daarmee ook erg blij dat we die tijd weer af kunnen sluiten, vreselijk dat moeten wachten en muggeziften over onzin dingen..1 aug sleuteloverdracht

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:28

Het is makkelijk om commentaar op de makelaar te hebben, maar met mensen die maar huisjes gaan bekijken omdat ze in de buurt zijn zijn wij ook echt niet blij hoor :D Als er 4 bezichtigd worden zijn er al 3 verkopers die we minimaal teleur moeten stellen. Daarom plaatsen wij eerlijke foto’s en een eerlijk verhaal en ja, soms vragen we dan ook naar iemand zijn situatie.

Gefeliciteerd Robbie!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:35

Ik had een appartement in een studentenstad, onze kinderen hebben daar gebruik van gemaakt en die heb ik gewoon zelf verkocht. Binnen een week weg, potentiele kopers op zaterdag allemaal laten komen en kijken en de eerste die de vraagprijs bood heeft hem gekregen. Zelf verkopen is helemaal niet moeilijk, ik dacht ook dat er allerlei haken en ogen aan zaten maar het was zo simpel als wat.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 23:24

Ik heb een bod gedaan... Maandag hoor ik of het voor mij is, of voor iemand anders! Heb echt de max geboden wat het voor mijn gevoel waard was, dus als ik het niet krijg dan realiseer ik me ook dat het zonde was geweest als ik meer had geboden. Even duimen nog...