Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:39

Maar ben nu wel benieuwd wat er uit de standaard overeenkomst is gehaald eigenlijk.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:50

Niello schreef:
Bedankt voor jullie hulp. Heb net de NVM gebeld. Donderdag is er pas weer iemand aanwezig die onze vraag kan beantwoorden. Beetje laat. Zijn bang dat nu het huis alsnog aan een ander verkocht wordt die wat minder kritisch kijkt.


Je hebt alsnog 3 dagen bedenk tijd.. dan kan je toch altijd bieden zonder dat je er direct gebonden bent.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:08

manzano schreef:
Maar ben nu wel benieuwd wat er uit de standaard overeenkomst is gehaald eigenlijk.

In zijn geheel zijn enkele artikelen minder strak en uitgebreid beschreven dan in het NVM koopcontract. Er zit ook geen toelichting bij en de volgorde van de artikelen wijken af tov het NVM koopcontract. Tekst en formulering is ook compleet anders dan in het NVM koopcontract.
Laatst bijgewerkt door Niello op 05-11-19 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:15

lucifertje schreef:
Niello schreef:
Bedankt voor jullie hulp. Heb net de NVM gebeld. Donderdag is er pas weer iemand aanwezig die onze vraag kan beantwoorden. Beetje laat. Zijn bang dat nu het huis alsnog aan een ander verkocht wordt die wat minder kritisch kijkt.


Je hebt alsnog 3 dagen bedenk tijd.. dan kan je toch altijd bieden zonder dat je er direct gebonden bent.

Bod is al geaccepteerd. Kan moeilijk een contract tekenen en dan later weer intrekken omdat we de inhoud van het contract niet goed vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:16

Vreemd dan, is het heel erg in nadeel van jullie als koper?

Makelaar belde net, er zat een vreemde hik in het systeem kennelijk. Ik sta daar met twee zoekprofielen bij hun. Een ivm huur voor mezelf en een koop voor een ander. Heb ook voor mezelf koop gehad voor een veel lager bedrag. Dat is een half jaar geleden omhoog gezet. Alleen paar weken geleden is meldsysteem van de leg geweest kennelijk en is mijn oude bedrag teruggezet. Ruim 100000 euro lager dus. En mijn huur profiel was zoek. Vandaar geen melding en ook twee huurhuizen misgelopen kennelijk -O-

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:41

Deze week voor het eerst de biedingsoorlog ondervonden. We hadden geen idee hoe de huidige huizenmarkt er uit ziet (we wonen als 23 jaar op dezelfde plek) maar nu toch wel een best voorproefje gehad.
Ontzettend mooi huis in Hengelo (GLD) gezien, perfect voor ons (we gaan met 2 families een huis kopen) maar helaas net voor onze neus weggekaapt door mensen die meer hadden geboden. Erg zonde.

Ik merk ook hoe lastig het is om iets te vinden dat bij onze wensen past. We zoeken een huis dat met 2 families bewoond kan worden (voorkeur voor 2 huisnummers), rond de 500.000 en eventueel met een mogelijkheid om paarden te stallen in de regio Achterhoek. Het is niet makkelijk! :')

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:14

Houd maar op, het is gewoon echt niet leuk meer.

Overigens ben ik er nu een paar keer achter gekomen dat het toch wel nuttig is om eerst de brochure op te vragen als die tijd er is.
Ik heb nu al 2 bezichtigingen afgezegd door zaken die in de brochure staan.
Bv. asbestdaken en een niet goed functionerende riolering. Vragen jullie altijd eerst een brochure op?

manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:17

Kiki1995 schreef:
Deze week voor het eerst de biedingsoorlog ondervonden. We hadden geen idee hoe de huidige huizenmarkt er uit ziet (we wonen als 23 jaar op dezelfde plek) maar nu toch wel een best voorproefje gehad.
Ontzettend mooi huis in Hengelo (GLD) gezien, perfect voor ons (we gaan met 2 families een huis kopen) maar helaas net voor onze neus weggekaapt door mensen die meer hadden geboden. Erg zonde.

Ik merk ook hoe lastig het is om iets te vinden dat bij onze wensen past. We zoeken een huis dat met 2 families bewoond kan worden (voorkeur voor 2 huisnummers), rond de 500.000 en eventueel met een mogelijkheid om paarden te stallen in de regio Achterhoek. Het is niet makkelijk! :')

Poeh dat zijn ook nogal wat wensen voor zo'n budget. Succes!!!
Je moet echt net geluk hebben.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:45

manzano schreef:
Kiki1995 schreef:
Deze week voor het eerst de biedingsoorlog ondervonden. We hadden geen idee hoe de huidige huizenmarkt er uit ziet (we wonen als 23 jaar op dezelfde plek) maar nu toch wel een best voorproefje gehad.
Ontzettend mooi huis in Hengelo (GLD) gezien, perfect voor ons (we gaan met 2 families een huis kopen) maar helaas net voor onze neus weggekaapt door mensen die meer hadden geboden. Erg zonde.

Ik merk ook hoe lastig het is om iets te vinden dat bij onze wensen past. We zoeken een huis dat met 2 families bewoond kan worden (voorkeur voor 2 huisnummers), rond de 500.000 en eventueel met een mogelijkheid om paarden te stallen in de regio Achterhoek. Het is niet makkelijk! :')

Poeh dat zijn ook nogal wat wensen voor zo'n budget. Succes!!!
Je moet echt net geluk hebben.

Zeker een aardige waslijst! Maar we kunnen evt. wel wat bijstellen als een goed huis voorbij komt! Het is gewoon geluk hebben idd! (Of toch maar die staatsloterij een keer winnen...)

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:14

Ik dacht eigenlijk dat dat nog niet heel onrealistisch was in die regio Kiki. Is het een probleem als er nog wel één en ander aan moet gebeuren?
En hoe belangrijk zijn de twee huisnummers? Mogelijk dat dat nog wel lastig wordt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:21


manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:32

Dubbele bewoning is lastig.
Is niet even een kwestie van een extra keuken/badkamer etc. Zelfs als er geen eigen huisnummer nodig is.

Maar zal vast wat op jullie pad komen!
Laatst bijgewerkt door manzano op 05-11-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:35

Ja dat snap ik, en ik weet uiteraard ook helemaal niet wat de wensen van Kiki verder zijn. En misschien heb je t allemaal zelf al bekeken Kiki, dan heb ik niks gezegd O:)

Maar ik dacht dat er met name in de Achterhoek nog van deze woningen beschikbaar zijn.

https://www.funda.nl/koop/heelweg/huis- ... tersweg-5/

Ik "ken" ook heel wat Achterhoekers die zo wonen, er zal dan toch ook een keer wat vrijkomen zou je zeggen :o

manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:38

Ja zeker hoor. Zie het ook best wel eens voorbij komen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:47

Hoeveel kost het opstellen van een bouwkundig rapport voor een niet al te grote eengezinswoning en hoeveel tijd kost het?
Is het voor de verkoper vervelend als hij de woning snel wil verkopen? Is het logisch om het te willen als de woning er spik en span uit ziet, gewoon voor de zekerheid, omdat het een woning is van begin 1900...?
Of kun je een paar vragen stellen waarmee je voldoende weet? Wat is dan handig om te vragen?

manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:17

Nikass schreef:
Hoeveel kost het opstellen van een bouwkundig rapport voor een niet al te grote eengezinswoning en hoeveel tijd kost het?
Is het voor de verkoper vervelend als hij de woning snel wil verkopen? Is het logisch om het te willen als de woning er spik en span uit ziet, gewoon voor de zekerheid, omdat het een woning is van begin 1900...?
Of kun je een paar vragen stellen waarmee je voldoende weet? Wat is dan handig om te vragen?


Zeker laten keuren. Juist bij zo'n oud huis. En wat de verkoper vervelend vind is zijn probleem. Je koopt geen pakje boter. Je kan prima in je 3 dagen bedenktijd keuren bijvoorbeeld, dan loopt het überhaupt geen vertraging op. Keurder geeft tijdens de keuring altijd al feedback, dus je weet meteen wel of er verrassingen zijn.
Kost ongeveer 1,5 uur en kosten verschilt per bedrijf. Ik gok een euro of 300.

Hoe het er binnen uit ziet zegt helaas lang niet altijd wat over de constructie. Vloerbalken, dakconstructie, dakbedekking, vocht in muren. Ik heb al zo vaak verrassingen meegemaakt die de verkoper ook niet weet en een makelaar is uiteindelijk ook geen bouwkundige.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:49

Heel erg bedankt. We zouden dus evt een bod kunnen doen onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:55

Nikass schreef:
Ja dat snap ik, en ik weet uiteraard ook helemaal niet wat de wensen van Kiki verder zijn. En misschien heb je t allemaal zelf al bekeken Kiki, dan heb ik niks gezegd O:)

Maar ik dacht dat er met name in de Achterhoek nog van deze woningen beschikbaar zijn.

https://www.funda.nl/koop/heelweg/huis- ... tersweg-5/

Ik "ken" ook heel wat Achterhoekers die zo wonen, er zal dan toch ook een keer wat vrijkomen zou je zeggen :o


Bedankt voor de gelinkte huizen! Ga ze bekijken :D het komt veel voor hoor hier in de regio, het is alleen wachten tot dat ene goede huis langs komt!

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:03

manzano schreef:
Nikass schreef:
Hoeveel kost het opstellen van een bouwkundig rapport voor een niet al te grote eengezinswoning en hoeveel tijd kost het?
Is het voor de verkoper vervelend als hij de woning snel wil verkopen? Is het logisch om het te willen als de woning er spik en span uit ziet, gewoon voor de zekerheid, omdat het een woning is van begin 1900...?
Of kun je een paar vragen stellen waarmee je voldoende weet? Wat is dan handig om te vragen?


Zeker laten keuren. Juist bij zo'n oud huis. En wat de verkoper vervelend vind is zijn probleem. Je koopt geen pakje boter. Je kan prima in je 3 dagen bedenktijd keuren bijvoorbeeld, dan loopt het überhaupt geen vertraging op. Keurder geeft tijdens de keuring altijd al feedback, dus je weet meteen wel of er verrassingen zijn.
Kost ongeveer 1,5 uur en kosten verschilt per bedrijf. Ik gok een euro of 300.

Hoe het er binnen uit ziet zegt helaas lang niet altijd wat over de constructie. Vloerbalken, dakconstructie, dakbedekking, vocht in muren. Ik heb al zo vaak verrassingen meegemaakt die de verkoper ook niet weet en een makelaar is uiteindelijk ook geen bouwkundige.


Top. Wij hebben zonder voorbehoud gekocht, maar willen nog wel ff keuren. Maar inderdaad, na tekenen sowieso nog 3 dagen bedenktijd toch, dus dan nog tijd he? Kan een kennis van ons doen (we wonen aan de andere kant van het land, dus niet zomaar morgen tijd oid).

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:30

Wij hebben zaterdag getekend *\o/*

Wel een gekke boel hoor, na het tekenen kwamen er ‘s middags nog 4 bezichtigingen waartegen de makelaar niet gezegd heeft dat er al getekend was. 2 daarvan hebben geboden maar daar kunnen ze niks meer mee vanwege het koopcontract...
Zou echt not amused zijn als ik tijd vrij maak om een huis te bezichtigen en hier achteraf achter zou komen >;)
Maar wij zijn blij :D

Morgen bouwkundige keuring, heb iemand met goede recensies voor €240 gevonden. Als je googled op bouwkundige keuring krijg je meteen een site waar je op plaatsnaam kunt zoeken en prijzen kunt vergelijken, erg fijn!

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:45

Annenas schreef:
Wij hebben zaterdag getekend *\o/*

Wel een gekke boel hoor, na het tekenen kwamen er ‘s middags nog 4 bezichtigingen waartegen de makelaar niet gezegd heeft dat er al getekend was. 2 daarvan hebben geboden maar daar kunnen ze niks meer mee vanwege het koopcontract...
Zou echt not amused zijn als ik tijd vrij maak om een huis te bezichtigen en hier achteraf achter zou komen >;)
Maar wij zijn blij :D

Morgen bouwkundige keuring, heb iemand met goede recensies voor €240 gevonden. Als je googled op bouwkundige keuring krijg je meteen een site waar je op plaatsnaam kunt zoeken en prijzen kunt vergelijken, erg fijn!


Ik val eventjes binnen, wij hebben na een aantal teleurstellingen, geheel onverwachts ook ons (droom)huisje weten te bemachtigen.

Op het stukje bouwkundig rapport wilde ik wel even reageren, voor mensen die een hypotheek met NHG nemen, check dan even of de keuring voldoet aan de eisen van de NHG.
Wij hadden online ook een goedkopere optie gezien, maar uiteindelijk hebben wij de keuring via onze hypotheekadviseur laten inregelen, mede om deze reden (en de snelheid)

manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:49

Nikass schreef:
Heel erg bedankt. We zouden dus evt een bod kunnen doen onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring?

Dat kan sowieso ja

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:49

Niello schreef:
Bod is al geaccepteerd. Kan moeilijk een contract tekenen en dan later weer intrekken omdat we de inhoud van het contract niet goed vinden.


Dan houdt het op, je hebt juist hiervoor de 3 dagen bedenktijd. Als je daar geen gebruik van wil maken dan loop je het risico om het huis kwijt te raken. Overigens duurde het ruim 1 week voordat wij het koopcontract tekende en toen ging de tijd pas in.

manzano

Berichten: 23937
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:52

Bij een keuring moet je echt naar kwaliteit kijken. Kijk ook naar voorwaarden als aansprakelijkheid voor het rapport. Er zijn inmiddels zoveel prijsstunters/cowboys.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:56

lucifertje schreef:
Niello schreef:
Bod is al geaccepteerd. Kan moeilijk een contract tekenen en dan later weer intrekken omdat we de inhoud van het contract niet goed vinden.


Dan houdt het op, je hebt juist hiervoor de 3 dagen bedenktijd. Als je daar geen gebruik van wil maken dan loop je het risico om het huis kwijt te raken. Overigens duurde het ruim 1 week voordat wij het koopcontract tekende en toen ging de tijd pas in.


Als je in die drie dagen bedenktijd alsnog afziet van de koop, kost het je dan niets?