[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 07:52

Succes met klussen komend weekend! Let er wel op dat je epoxy beter niet kunt gebruiken bij temperaturen onder 10 graden. Tenzij je het binnen gebruikt en verwarming kunt gebruiken, kun je dat dus beter pas tegen het voorjaar plaatsen als de temperatuur wat hoger is. Wij gaan ook naar Boot Düsseldorf, jullie ook veel plezier alvast!

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 09:11

Minimus, je hebt er vooral héél veel nieuwe modellen boten, waar je binnen mag kijken. Veel zeilschepen, om inspiratie op te doen.. maar ook bijvoorbeeld superjachten, dat is gewoon gaaf om eens gezien te hebben :D
En verder heel veel stands en kraampjes met accessoires, nieuwe technieken enz. Best interessant :j
Al vind ik de moderne schepen meestal echt niet mooi, toch zitten er vaak slimme dingen in.

Klopt mo, de mal gaan we opbouwen met polyesterhars, die moet minimaal 12 graden zijn. Als het niet te veel stinkt dan doen we dat op een leegstaande slaapkamer. En anders gewoon in de schuur, daar hebben we ook verwarming.

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:29

8nnemiek schreef:
Minimus, je hebt er vooral héél veel nieuwe modellen boten, waar je binnen mag kijken. Veel zeilschepen, om inspiratie op te doen.. maar ook bijvoorbeeld superjachten, dat is gewoon gaaf om eens gezien te hebben :D
En verder heel veel stands en kraampjes met accessoires, nieuwe technieken enz. Best interessant :j
Al vind ik de moderne schepen meestal echt niet mooi, toch zitten er vaak slimme dingen in.

Klopt mo, de mal gaan we opbouwen met polyesterhars, die moet minimaal 12 graden zijn. Als het niet te veel stinkt dan doen we dat op een leegstaande slaapkamer. En anders gewoon in de schuur, daar hebben we ook verwarming.


Oh dat is ideaal, een verwarmde schuur! Ik meen me te herinneren dat het enorm stinkt, plus er komen dacht ik ook nog dampen bij vrij dus zou toch eerder voor de schuur gaan dan de slaapkamer haha

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:30

Leuk jullie verhalen.

Zwaai even naar Mo. Leuk om weer eens iets van je te lezen :evaw:

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 11:51

Het was gisteren 13 graden hier in Limburg, en momenteel ook alweer 11 graden, dus overdag hoeven we al niet veel te verwarmen, dat scheelt :D

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:17

pien_2010 schreef:
Leuk jullie verhalen.

Zwaai even naar Mo. Leuk om weer eens iets van je te lezen :evaw:


:wave: hoi Pien! Hier alles goed hoor!

En 11-13 graden scheelt inderdaad, das dan weer een voordeel van de te zachte winter. Jammer van de vele regen alleen haha

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:06

Polyestherhars stinkt als de hel :') als je ergens een schuurtje kunt vinden dat het niet in huis komt, zou ik dat echt heel erg aanraden. Die geur is heel scherp en blijft lang hangen.

Maar jullie zijn lekker bezig dus!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:50

En zijn jullie alweer wat verder gekomen?

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 19:16

Het was alweer een aantal weken geleden, dus ik was blij dat we dit weekend weer naar Zeeland konden gaan :D
Met de storm op komst was dat ook wel nodig, we hebben het schip iets strakker vast gelegd en wat extra lijnen gespannen, en hopelijk is dat voldoende om te storm te overleven :=
Afbeelding

Verder hebben we een hoop kleine klusjes gedaan. De mal voor de koelkastplankjes is voor een groot deel klaar, ik ben de bankschroef aan het opknappen, we hebben afwerklatjes gemaakt en gebeitst, en zijn vooral nog veel bezig met ontwerpen.
Bart is bezig met het opnieuw ontwerpen van de deurtjes. Dit zijn nu losse planken die je eruit moet pakken, maar we willen hier deurtjes met scharnieren van maken.

Daarnaast ben ik ook nog bezig met het sorteren en bewerken van alle filmbeelden van het afgelopen jaar. We hebben zo veel mogelijk vastgelegd op film, en willen er een soort vlog van maken.

Dus ondanks dat ik weinig foto's heb, hebben we het toch erg druk gehad de afgelopen tijd!

Wel heb ik een fotootje van de mal :D
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:36

Oh ik zie een update en dacht je zit nu toch niet op die boot zeker met die harde wind :=

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 19:42

Het liefst waren we daar gebleven :)) Ik hou wel van storm, en als je aan boord bent kun je problemen snel oplossen.. Maar helaas moet Bart morgen weer werken, dus zijn we vanochtend redelijk op tijd naar huis gereden om niet met de zware storm op de weg te zitten.
Afgelopen nacht hebben we aan boord geslapen, en met windkracht 4 wordt je ook al lekker in slaap gewiegd :))

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:00

Yay een update! Zeker niet stil gezeten en hopelijk komt de boot de storm goed door :D

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:06

Hopelijk blijft alles heel! Gelukkig ligt ze goed vast en ik denk dat de havenmeester ook wel een oogje in het zeil houdt?

Wij zitten nu aan boord, wonen er natuurlijk op, toch wel fijn want je kunt wanneer nodig meteen ingrijpen. Ook wij hebben maatregelen genomen, extra stootwillen en landvasten/springen gezet. Alle zeilen, buiskappen en bimini waren er al af, anders hadden we dat vooraf alsnog gedaan. Het gaat erg tekeer en het water staat enorm laag. Maar vooralsnog ligt ons schip als een huis. Maar zal blij zijn als het over is straks :o

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 09:49

Mo, ik hoop dat jullie de storm ook goed overleefd hebben!
Hier stond het water 's ochtends ook enorm laag, veel lager dan normaal met springtij! De steiger lag in de hoek zelfs scheef, half op de bodem, en wij hadden nog krap een meter onder de kiel :))

Ik heb niks gehoord van de havenmeester, dus geen nieuws is goed nieuws hoop ik :D Er wordt in onze haven inderdaad ook best goed gecontroleerd.

Yavanna

Berichten: 2648
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:47

Heerlijk geschommeld en alles goed er door gekomen.. Voordeel van het wonen op een boot, je maakt zulke leuke weertypes mee en dat geschommel <3 Dat is zo lekker.
Maar het water was bij jullie in de haven wellicht lager omdat de kering gesloten was, dan heb je geen last van springtij... en dat ze dan wel uitlaten, maar nietinlaten...

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:51

Wij hebben (nog) geen schade gelukkig, maar het waait nog steeds heel hard en dit weekend komt er weer een storm over, Dennis. Hopen dus dat het goed blijft gaan!

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:42

Mo_86 schreef:
Wij hebben (nog) geen schade gelukkig, maar het waait nog steeds heel hard en dit weekend komt er weer een storm over, Dennis. Hopen dus dat het goed blijft gaan!


Wat fijn Mo.
Ook fijn dat het bij jullie goed is gegaan Annemiek.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 16:09

En ik heb weer eens een kleine update.
Afgelopen weekend zijn we weer aan boord geweest, en we zijn nu de slaapplek onder handen aan het nemen.
Het bed is te krap voor Bart. Het is nu 2 meter op het langste punt, maar door een kastje weg te halen kunnen we daar 220cm van maken, dus zo gezegd zo gedaan :D
In plaats van het kastje gaan we een of twee plankjes maken tegen die wand, zodat we wel nog wat spulletjes neer kunnen zetten, of bijvoorbeeld zodat de laptop er kan staan om wat tv te kijken.

De wanden zijn erg slecht. Er zijn nog steeds lekkages die we in het voorjaar pas kunnen oplossen. Het hout dat tegen de wanden zit is aan de onderkant vrij slecht, dus dat moet uiteindelijk vernieuwd worden, maar voorlopig vond ik het wel leuk om een deel van de wanden wit te schilderen. Daar ben ik afgelopen weekend mee begonnen.

Afbeelding

Eigenlijk wil ik ook nog iets speciaals doen met de wanden, iets erop schilderen ofzo.

Verder nog wat nieuws waar we niet zo blij mee waren. De lader van de 24V batterijen heeft vanaf het begin al kuren gehad. Laatst dachten we de oorzaak te hebben gevonden; de contactpunten van de zekering waren geoxideerd, en na schoonmaken deed hij het weer prima.. Tot dit weekend dus -O- Geen enkel teken van leven.
Daar zijn we dus heel wat tijd mee zoet geweest.. Maar uiteindelijk hebben we hem maar van de muur gehaald.
Ik denk dat we de elektra toch eens flink moeten gaan aanpakken dit jaar, er is echt niet wijs uit te komen hoe alles zitten aangesloten :=

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:27

Oei, als de elektra zo’n puinhoop is zit er vaak maar één ding op ben ik bang: opnieuw doen. Zeker op volle zee wil je bij een elektraprobleem echt niet eerst moeten uitzoeken hoe het eigenlijk allemaal zit.

Dat bed is herkenbaar haha, mijn vriend is ook erg lang en steekt dus met z’n voeten over de rand van het bed :')

Lekker opgeschoten wel weer! Wat een werk hè, je blijft vast ook steeds nieuwe dingen tegenkomen. Succes in ieder geval!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:35

Ik denk ook dat je álle elektra eruit moet halen en moet vervangen.
Bij onze boot hadden we ook álle bedrading eruit laten halen,een boodschappenkarretje vol! alles is opnieuw gedaan,was toch wel stukken veiliger.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 12:53

Haha ja, we waren sowieso al van plan om het overgrote deel te vernieuwen, sowieso omdat we van een 12V systeem met 12V batterijen om willen naar 24V. Al hadden we eigenlijk nog een jaartje willen wachten met die hele verbouwing :+

We gaan niet alles eruit slopen, maar wel alles kabel voor kabel opnieuw aansluiten en controleren.
De ouderwetse natte startaccu zit bv op dezelfde lader als de agm accu's, terwijl die een iets andere laadspanning nodig hebben, dat soort geintjes := Maar ook meerdere kabels die rechtstreeks op de accu's zitten aangesloten.. veel kabels missen een zekering.. zwarte kabels worden gebruikt als plus én als min kabel |o
Ik vind het gelukkig best leuk om aan de elektra te werken.

Haha Mo, het is toch afzien soms als lange, Nederlandse kerel he :))

We komen inderdaad steeds weer nieuwe verrassingen tegen, de een wat leuker dan de ander :')

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:35

Hey!
Hoe gaat het inmiddels met jullie vorderingen? Mogen jullie nog op de haven zijn in deze Corona tijd?
Erg benieuwd!

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 09:31

Wat toevallig, ik vroeg me gisteren nog af hoe het met jullie bootje ging!

Wij mogen wel nog de haven in, maar mogen niet meer aan boord overnachten. We moeten 2,5u reizen, dus ‘s avonds naar huis en ‘s ochtends weer naar Zeeland is niet haalbaar helaas. Grote klussen hebben we daardoor uitgesteld. Een paar weken geleden zijn we nog een dag aan boord geweest. Onze 24v lader bleek toch echt stuk te zijn, dus we waren helemaal blij toen we exact dezelfde tegen kwamen in een watersportwinkel, tweedehands, voor een prima prijs.. Ding mee naar huis genomen, aangesloten om te testen.. Een paar seconden na het aansluiten geeft dat ding toch een KNAL :oo Bleek de hoofdzekering eruit geklapt.. Dus dat was weer een tegenvaller, dat apparaat was nog meer stuk dan onze oude lader :')
Dus weer een andere lader besteld, en die hebben we zonder problemen kunnen installeren. Zo kunnen we toch af en toe de accu’s blijven laden, want als ze te ver ontladen dan gaan ze stuk.

Thuis hebben we gelukkig ook wat klusjes liggen. We hebben een compressor gekocht, en een straalcabine. Kleine onderdelen kunnen we nu zelf zandstralen om de roest en verf eraf te halen en ze te renoveren.
Om te oefenen zijn we begonnen met de bankschroef van de boot.
Afbeelding
Helemaal schoon, en nu een aantal delen schuren/vijlen, in de hammerite en vet eraan, en dan is ie weer als nieuw :D
Later gaan we dit ook doen met de bronzen patrijspoorten.
En uiteindelijk willen we ook de mast helemaal zandstralen en opnieuw in de verf.

Ook hebben we thuis een van de zeilen gerepareerd, heel blij mee! De UV strook liet los, dus die heb ik onder de naaimachine gelegd, en dat ging zo goed dat we daarna besloten om ook de rest van de reparaties, de bevestigingen, zelf te doen, met een oud stukje zeil als reparatie-lapje. Het zeil moet uiteindelijk toch worden vervangen, maar de komende jaren kunnen we er weer mee vooruit, en het heeft ons honderden euro’s bespaard door het zelf te doen :D
Afbeelding
Niet heel duidelijk, maar we hebben er een stukje overheen genaaid waar de scheuren zaten.

Toen we een paar weken geleden aan boord waren heb ik ook nog de deur van de vriezer los gehaald en mee genomen. De deur en ook de wanden zijn dubbelwandig, maar of en wat er aan isolatie in zit weten we niet. De deur gaan we dus open slijpen, en indien nodig de isolatie vervangen, en dan alles weer goed dicht maken en helemaal opknappen/gladschuren/schilderen/polijsten.
Afbeelding

Binnenkort gaan we teaknaden kit bestellen. Dit jaar willen we het dek gaan opknappen zodat het niet meer lekt en zo hopelijk weer 10 jaar langer mee kan.
We moeten dan alle oude kitnaden eruit halen, de groeven dieper maken omdat de teaklatten wat dunner zijn geworden door slijtage, afplakken en de naden weer dicht kitten. Dat is een flínke klus, dus dat lukt pas als we weer aan boord mogen slapen en het een week droog blijft. Paar weekjes vakantie, en klussen maar!
En dan blijft er nog een klus over dit jaar: de boot moet even het water uit om de onderkant te controleren, schoon te maken, en nieuwe antifouling erop tegen aangroei. Dat wordt misschien nog wel de spannendste klus dit jaar :=

Yavanna

Berichten: 2648
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:29

Leuke update weer Annemiek... Jammer dat je er niet mag slapen dan he.. je wilt graag verder, maar dat gaat niet..

Je weet dat je accus niet meer dan 50 % mag ontladen he.. dan moet je ze echt weer opladen en voor teak, sikaflex ( dacht dat het zo heette ) superspul, heb zo een keer teakdekken voor een sloep gemaakt..

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:05

Ja echt zonde! Zo’n lekker weer, en dan kunnen we niet klussen -O- Ach, we hebben in ieder geval thuis ook veel kunnen doen, en mijn moestuin is eindelijk weer eens in orde haha.

Mogen jullie wel gewoon aan boord blijven? Het sanitair zal overal wel dicht zijn he.

Onze AGM accu’s mogen officieel volgens mij tot 40% worden ontladen, maar zo ver willen we ze niet leegtrekken.
Toen de lader stuk was gaven ze iets meer dan 24V aan onbelast, wat betekent dat ze rond de 50% leeg zijn, daarom hebben we dus idd snel die lader gehaald. Ze worden dan wel niet belast als we niet aan boord zijn, maar lopen toch langzaam verder leeg.

Sikaflex zat nu ook op het dek, maar dat blijft niet elastisch genoeg, dat begint nu overal te brokkelen en geeft op veel plekken lekkages. We willen het rubber van Teakdecking Systems waarschijnlijk gaan proberen. Daar hebben we goede ervaringen over gelezen.