[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20847
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:47

Geweldig Annemiek! Prachtige aankoop ! Gefeliciteerd, ik ga volgen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 10:11

Bedankt allemaal!
Wat leuk zeg, zo veel enthousiaste reacties!

tyleysmiley schreef:
Wat doe je met je paard als jullie gaan rondreizen, als ik zo brutaal mag zijn.
Jij had trouwens toch zo'n prachtige Afghaan? Die zou ik nog zo graag een willen, maar je ziet ze zelden, vroeger als kind 1 gehad, beetje jeugdsentiment en het zijn prachtige honden..

Mystic, mijn paard, zal tegen die tijd zo'n 25 jaar zijn, dus het is even afwachten hoe goed hij dan nog is. Hij staat nu met het paard van mijn vader in de wei van mijn ouders, dus daar kan hij waarschijnlijk gewoon blijven staan en lekker met pensioen. We hebben kort geleden een geweldige verzorgster gevonden die het paard van mijn vader rijdt en verzorgt, en wie weet kan ze tegen die tijd ook Mystic verzorgen en ermee het bos in af en toe. Maar in 5 jaar kan veel gebeuren, dus dat wachten we rustig af.

En we hebben inderdaad een Afghaan :j Ze zal regelmatig mee gaan aan boord, dat vindt ze heerlijk!


Cayenne schreef:
Ooooh, supergaaf en weer eens wat anders zo'n project!
Hoe heet ze trouwens? En veranderen jullie de naam of brengt dat ongeluk? :P

Ze heet Kalosini. We vinden de naam niet geweldig, maar het heeft wel een mooie betekenis. De griekse schrijfwijze is ΚΑΛΟΣΎΝΗ, en dat betekent 'goedheid', of 'iemand die het goede en geluk brengt'. En 'kalos' betekent 'mooi van binnen en buiten'. Die betekenis vind ik dan wel weer erg gaaf!
Dus we zijn er nog niet uit of we hem houden.
Wat vinden jullie? :D


xoranlover schreef:
Oh wat gaaf! Mijn vader heeft ook een zeilboot. Helaas niet meer geschikt voor op t water.

Wat jammer dat je vader er niet meer mee kan varen! Dat zal hij wel missen, niet? Als je vroeger veel op het water bent geweest.


Imre schreef:
Mijn vader heeft een paar jaar geleden een aantal weken meegezeild met een vriend van hem die met zijn duurzame yacht de wereld over ging. Zij wachten van vier uur. Hij schreef er een boekje over, als je dat leuk vindt: https://zeilhelden.nl/2016/12/hondenwacht-introductie/

Heel gaaf! Dat moet een geweldige ervaring zijn geweest, ook al was het maar een paar weken. Prachtige route ook!
De duurzame jachten zijn echt in opkomst. Heel mooi! Je ziet ook steeds meer zeilschepen die op elektromotoren draaien, gewoon op de zon en de wind. Prachtig.
Ik zou me tijdens de reis ook graag willen inzetten voor een of ander duurzaam doel.. bewustzijn creëren, misschien hier en daar wel echt iets veranderen, dat lijkt me geweldig!


Barramundi schreef:
Van zeilen weet ik echt helemaal niks, wij hebben een kleine 4.6 meter motorboot en aangezien hier overal 'bars' (zandbanken?) liggen die je over moet om op open zee te komen, doen wij dat niet. Mij een beetje te spannend als relatief nieuwe 'boaties'. Maar ik vind het super interessant om er van alles over te lezen! Succes en veel plezier met dit project!

Motorbootjes zijn juist zo fijn voor de binnenwateren natuurlijk :D Overal onderdoor zonder de mast te hoeven strijken, heerlijk!
Met zandbanken moet je inderdaad oppassen. Zo lang een schip een stevige kiel heeft is het vastlopen zelf op zich niet zo'n probleem, maar als je vast loopt dan gaat een schip bonken op zo'n opdiepte door de deining van de zee, en uiteindelijk kan een schip dan gewoon stuk slaan.
Maar gelukkig liggen er overal boeien op de plekken waar je veilig kan varen langs de kust, en met een waterkaart erbij moet dat helemaal goed komen.


Sanned schreef:
Gaaf hoor!
Maar wees gewaarschuwd, het schijnt verslavend te zijn. Mijn vader is inmiddels bezig met boot nummer 4. Als ze af zijn wordt het saai en ruilt hij hem weer in voor een nieuwe opknapper :') Al is het wel de bedoeling dat de huidige boot blijft, die hebben ze gekocht op voldoende comfort om er de wereld mee rond te kunnen zeilen. Op latere leeftijd, het idee is dat ze gaan zodra ze met pensioen zijn.
M'n vader heeft ook altijd oudere jachten gehad, ook S-spant inderdaad :) Jullie boot lijkt wat interieur betreft dan ook erg op hoe onze boten er bij aanschaf telkens uit zagen :P Exterieur wel wat anders, toch een ander type schip.

Wat gaaf dat je vader er zo veel lol aan beleeft! En inderdaad, verslavend is het zeker.
Gaaf dat je vader vergelijkbare plannen heeft :D Ik ben wel heel benieuwd naar het type!
Voor ons is het officieel de derde opknapper :)) De eerste was een klein, open zeilbootje, onze 'badkuip' zoals we haar liefkozend noemden :')
De tweede was onze Fellowship 28, die we ook aardig hebben opgeknapt:
Afbeelding
Afbeelding
En nu weer een maatje groter :D


Yavanna schreef:
Erg gaaf Annemiek. En een superplan. Wij zouden dit met een kotter achtig iets op de middellandse zee willem doen. Maar voor ons dan wel staal, geen polyester. Zag dat hij bij de Valk vandaan kwam, in Loosdrecht?
En slim om op inductie of electrisch koken over te stappen. Wij koken electrisch, geen gas aan boord, levenslink..
Wij wonen al jaaaaren op een varend woonschip, een Groninger bol, waar we nooit het zout mee opgaan, dus weet er wel wat van af. En we kunnen samen ook veel. Vriend is scheepelectricien.
Let wel goed op dat je een combi ( omvormer en lader ) neemt met voldoende wattage, bv Victon of Mastervolt, die er voor zorgen dat je je apparaten kunt gebruiken. En sla ajb Vetus over, dat is een baggerslecht merk..
Zorg voor een goede AGM accuset, deze zijn onderhoudsvrij en hoef je niet te vullen.
En beknibbel absoluutniet op de techniek, dat is uiteindelijk het hart van het schip.
Ga je topic zeker volgen...
En als je nog een mooie dieselkachel zoekt, we hebben een erg mooie rvs te koop staan...

Dus dan komen we jullie in de toekomst tegen in een stalen kotter op de middellandse zee, leuk, daar hou ik je aan hoor :D
Gaaf ook dat jullie op een groninger bolschip wonen! Pachtig! Wel veel onderhoud lijkt me, of valt dat mee?
Het schip lag te koop bij de Valk in St. Annaland. Wel hebben we de oude eigenaar gelukkig nog kunnen spreken, want de makelaars wisten er echt nauwelijks iets vanaf :+
We koken momenteel nog wel op gas, wel elke keer na het koken netjes de gasfles buiten dicht draaien natuurlijk.. maar elektrisch/inductie heeft zo veel voordelen, dus daar willen we zeker naartoe!
We hebben nu twee vrij nieuwe Victron laders, 1x 12V en 1x 24V, en een Victron zonnepaneel lader. De omvormer gaan we dus los erbij kopen. Het liefst eentje van 3500W, zuivere sinus natuurlijk, maar het viel me op dat ze bijna allemaal tot 3000W gaan en daarboven wordt het flink duurder, dus mocht je tips hebben :D
De staat van de accu's moeten we nog controleren. Maar die zullen we uiteindelijk toch moeten vervangen, wellicht kiezen we dan voor lithiumaccu's, als ze tegen die prijs iets betaalbaarder zijn :=

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:26

Bijna vrijdag *\o/*
Morgen gaan we heerlijk een lang weekend naar de boot. Poetsen, leegruimen, plannen maken :D Ik heb er zin in!

Het Ikea matras staat klaar, dat is het belangrijkste; even een schone, comfortabele plek om te slapen :))
En mijn zwempak mee, we kunnen gratis gebruik maken van het subtropisch zwembad dus daar kunnen we heerlijk even ontspannen na het poetsen :D

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:45

Eigen matras eerst hahaha. Logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:14

Wat mooi zeg, dat jullie je droom gaan waarmaken *\o/* .
Altijd inspirerend vind ik dat!

Ik hoop dat jullie een fijn eerste weekend hebben gehad op de boot.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 20:11

We hebben een leuk en productief weekend gehad :D

Vrijdag avond hebben we niet veel kunnen doen, behalve ons matras installeren en snel nog even wat luiken open gooien voor wat frisse lucht :))
Zaterdag ochtend heb ik eerst wat opnames gemaakt van de staat waarin het schip nu verkeert. Leuk ter vergelijking voor het eindresultaat.
Bereid je voor op de horror-foto's :+

Kabels en lampjes in overvloed.. het was alleen een hele zoektocht om er een paar te vinden die werkten en veilig te bedienen waren :=
Afbeelding

Deze niet dus:
Afbeelding

Het schip is gebouwd in Amerika, en hoewel het al 20 jaar in Nederland ligt is er toch nooit de moeite genomen om de schakelaars aan te passen :))
Afbeelding

Zoals ik al zei: overal kabels := Met vooral slechte verbindingen, en los hangende draden :=
Geen flauw idee waar deze voor is.
Afbeelding

De binnenkant van de koelkast, jaja je ziet het goed; houten schappen >;)
Afbeelding

Hier en daar vonden we een kleine lekkage
Afbeelding

En dat leidt natuurlijk tot dit :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is ook erg veel moeite gedaan om schade op te knappen :')
Afbeelding

En ze hebben zelfs een paar extra stopcontacten geïnstalleerd :j
Afbeelding

De gasleiding gebruiken we uiteraard niet meer :=
Afbeelding

Gasstel, afkomstig uit de steentijd, heeft zijn beste tijd ook wel gehad :+
Afbeelding

De machinekamer is gewoon een enorme rommel
Afbeelding

En de luxaflex heb ik direct los gehaald :))
Afbeelding


Als eerste zijn we alle kastjes gaan leegruimen. Oud servies, oude kleding, heel veel rommel.. en een hoop apparatuur.
Uiteindelijk hebben we 4 van deze karren bomvol geladen en het grootste deel is in de container beland.
Afbeelding

Daarna flink gepoetst. Het plafond liet zich aardig schoonmaken gelukkig, maar gaan we later wel nog helemaal glad schuren en schilderen.
Afbeelding

Aan het eind van het weekend waren we zo goed als klaar met het poetsen van de achterhut en de keuken, en hebben we de hoezen van de zitkussens gehaald, die inmiddels gewassen zijn.
De kussens worden uiteindelijk volledig vervangen, maar voorlopig moeten we het nog even met de oude kussens doen.

De elektronica hebben we ook voor een groot deel gecontroleerd. Veel werkt, een deel ook niet. De radio gaf al snel de geest toen we een andere zender wilden zoeken :+ En de uitlaat van de dieselkachel blijkt te lekken. Dat is een snelle fix gelukkig.
We hebben in ieder geval stroom, dat is al heel fijn, en stromend warm water.

Als afsluiter heb ik nog een rondleiding gefilmd, na het opruimen:


Ik hoop dat we komend weekend weer verder kunnen gaan, maar dat is nog niet zeker.
We hebben in ieder geval genoeg leuke ideeën, en hopelijk kunnen we volgende keer voor het eerst de zeilen hijsen :D

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:17

Wat een ruimte en wat een hoop deuren! Kun je echt wel wat van maken! Wat is de laatste ruimte nu precies?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:17

Echt enorm gaaf! Alleen ik krijg de kriebels van hun opknap werkzaamheden :D

Van de machinekamer krijg je toch haast een rolberoerte :+

Jullie hebben een flinke klus voor de boeg!

Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:20

Een mooi begin gemaakt zo te lezen en al lekker schoon gemaakt. Leuk, die virtuele rondleiding.

Hebben jullie nou wel of niet een douche aan boord?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 20:22

dito schreef:
Wat een ruimte en wat een hoop deuren! Kun je echt wel wat van maken! Wat is de laatste ruimte nu precies?

Inderdaad behoorlijk veel ruimte, en een paar deuren gaan we wel nog een beetje aanpassen (erg onhandig bv dat de deur van de wc/badkamer naar binnen open gaat, en de tweede wc en badkamer zijn gescheiden terwijl we daar liever een grote ruimte van maken).
De laatste ruimte is de machinekamer/motorruim. Daar ligt de motor, staat de boiler, de dieselkachel en nog wat elektra, en daar staat een grote werkbank met bankschroef en wat apparatuur voor wat klusjes aan boord. Ideaal, maar het heeft wel wat werk nodig :Y)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:23

Hoop werk nog maar in de basis wel een hele gave boot zeg. :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 20:25

Maflinger_S schreef:
Hebben jullie nou wel of niet een douche aan boord?

We hebben twee douches :j
Maar wel van die oude amerikaanse douches, dus die worden flink gemoderniseerd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:26

Wat is er anders aan. Want het lijkt heel erg op de douche die wij in Griekenland op de boot hebben.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 20:30

Het gaat inderdaad een flinke klus worden! Maar we vinden het allebei leuk om te doen, en het voordeel is dat je zo'n schip helemaal naar je eigen smaak opnieuw kan indelen als er zo veel vervangen moet worden.

NatasjavE, de amerikaanse douches hebben een dikke knop die je moet uittrekken om de douche aan te zetten en moet draaien voor warm of koud water.
Ik ben ze nooit eerder tegen gekomen op een Nederlands schip. Maar die moet sowieso vervangen worden, dus waarschijnlijk komt er gewoon een fijne thermostaatkraan in.
Wat voor schip hebben jullie ook alweer?

Myfairytale
Berichten: 5392
Geregistreerd: 26-05-06

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:05

Gave uitdaging! Veel succes en klusplezier. Maar dat zal vast lukken lees ik zo. :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:06

8nnemiek schreef:
Het gaat inderdaad een flinke klus worden! Maar we vinden het allebei leuk om te doen, en het voordeel is dat je zo'n schip helemaal naar je eigen smaak opnieuw kan indelen als er zo veel vervangen moet worden.

NatasjavE, de amerikaanse douches hebben een dikke knop die je moet uittrekken om de douche aan te zetten en moet draaien voor warm of koud water.
Ik ben ze nooit eerder tegen gekomen op een Nederlands schip. Maar die moet sowieso vervangen worden, dus waarschijnlijk komt er gewoon een fijne thermostaatkraan in.
Wat voor schip hebben jullie ook alweer?


Wij huren er altijd 1 van dezelfde eigenaar. We noemen het onze boot...is het niet. Varen er meer mee dan de eigenaar zelf :')

We hebben 10 jaar met een Sun Oddesy (37,3 ft) gevaren
Nu dit jaar voor het eerst met een Bennetau Oceanis 411.(41,7 ft)

Douchekop is hetzelfde. Maar wel een mengkraan. (Geen draaiknoppen)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 21:13

Oh die Oceanis 411 is ook een gave boot! Hebben we ook naar gekeken, maar die viel voor ons uiteindelijk af. Maar ik vind het interieur/indeling erg mooi!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:15

Ja van wat ik tot nu toe gezien heb vond ik het ook erg mooi. Net wat meer ruimte dan de vorige.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:27

Dat hout in die ijskast <3 , geweldig. Leuk project en een hoop werk.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:26

Leuk ts, gefeliciteerd met jullie opknapper. Daar zijn jullie nog wel even zoet mee. Volgens mij heb ik hem de kraan in zien gaan, hij kwam me zo bekend voor. Ligt de boot nog in sint annaland?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 00:15

Imre schreef:
Gaaaaaaaaf!!! Hoe groot is het schip? Wat betreft het verven van de nicotinedelen; er is speciale nicotineverf. Koop die. Het plafond in mijn huis was ook geel van de nicotine en ondanks goed schoonmaken hechtte de verf totaal niet. 's Avonds plafond strak in de verf, de volgende dag hing het allemaal in bellen en konden we het er zo af vegen... Nicotineverf was de oplossing.



Ammoniak gebruiken,
Voor Nicotine ,
Wij roken en wordt geel.
Met Ammoniak wordt het schoner en wordt ook vet vrij.

de emmer water met Ammoniak , is op gegeven moment geel.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 08:14

czarina schreef:
Volgens mij heb ik hem de kraan in zien gaan, hij kwam me zo bekend voor. Ligt de boot nog in sint annaland?

Hij ligt al een paar weken bij Roompot marina, en is voor zover ik weet niet meer uit het water geweest sinds 2018.
Zou wel toevallig zijn als er daar nog een tweede zou liggen van dit type!

Pompadour, goede tip, dat ga ik zeker eens proberen :j Nadeel vind ik dat het spul zo enorm stinkt en in zo’n kleine ruimte al helemaal. Maar als het werkt heb ik dat er wel voor over!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:43

8nnemiek schreef:
czarina schreef:
Volgens mij heb ik hem de kraan in zien gaan, hij kwam me zo bekend voor. Ligt de boot nog in sint annaland?

Hij ligt al een paar weken bij Roompot marina, en is voor zover ik weet niet meer uit het water geweest sinds 2018.
Zou wel toevallig zijn als er daar nog een tweede zou liggen van dit type!

Pompadour, goede tip, dat ga ik zeker eens proberen :j Nadeel vind ik dat het spul zo enorm stinkt en in zo’n kleine ruimte al helemaal. Maar als het werkt heb ik dat er wel voor over!

Dat klopt, dat ook de reden dat ik een lange tijd geen ammoniak heb gebruikt. Maar nu ken gebruik ik heel vaak,

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:50

Ik ben erg benieuwd of het werkt. Met de spray die ik nu gebruikte werd het een stuk schoner, maar het blijft een beetje geel van kleur.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:54

8nnemiek schreef:
Ik ben erg benieuwd of het werkt. Met de spray die ik nu gebruikte werd het een stuk schoner, maar het blijft een beetje geel van kleur.

Ammoniak werkt heel goed,