[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 13:27

Dat is nog heel netjes uitgedrukt :')
Maar inmiddels begint het water steeds schoner te worden, na drie keer soppen :))

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:53

Heb je tenaxen en materiaal om ze er in te zetten? Ik heb er nders nog wel ter overname, stuur even een pb... ben zeilmaakster en stoffeerster ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 18:05

Ik heb ze nog niet besteld, dus ik zal je even een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:09

8nnemiek schreef:
Wat leuk, mkango! Wanneer mag je het water op? Ik kan me goed voorstellen dat het bleef kriebelen!

15 juni! In een catamaran dit keer, want dat is altijd een (niet zo) stiekeme meisjesdroom geweest.

En getver, die kussens! :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:03

Oh wat gaaf, een catamaran! Doe maar ruig :D Die dingen gaan hard!

Het laatste kussen ligt inmiddels in bad.
De rest is schoon, als in: er komt geen bruine drab meer uit :))
Ze stinken helaas nog wel een klein beetje naar rook, ondanks de verschillende wasbeurten met gewoon wasmiddel, azijn, geurolie, eucalyptus badolie en dettol. Maar het is al een heel stuk beter, en je ruikt het alleen nog als je er echt met je neus op zit. De laatste ligt nu in een badje met zwitsal wasmiddel :))
We kunnen er in ieder geval weer op zitten en liggen zonder dat ik steeds de drang voel om snel onder de douche te springen als ik ze heb aangeraakt :')

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:31

Ik ga volgen! Vind de volgtopics met huizen al erg leuk, maar dit is nog net even een stukje leuker :D
Heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:36

Ik volg ook! Wat een avontuur zeg!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:08

Wat gaaf! Ik ben zo ongeveer opgegegroeid op een zeilboot, mijn vader is een fanatieke zeiler. Helaas wordt mijn moeder in de badkuip al zeeziek dus is de boot uiteindelijk verkocht en heeft hij zijn honby letterlijk en figuurlijk moeten laten varen. Laatste boot was een Jeanneau Fantasia genaamd Nemo.

Het huis van mijn partner was enorm doorrookt (of hoe zeg je dat). Muren waren 50 tinten bruingeel en de lucht zat echt òveral in (houten huis). Oplossing: ozonbehandeling.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:21

Oh gatver wat erg! Gelukkig heb je ze een beetje schoon gekregen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:46

afgelopen lange weekend nog vorderingen gemaakt of gevaren?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 12:07

We hebben weer een druk weekend achter de rug :j
Naast wat schoonmaken hebben we een toiletpomp geprobeerd te repareren, en zijn we bezig geweest met wat andere kleine klusjes.
Zaterdag wilden we voor het eerst gaan zeilen, maar dat ging niet als gepland helaas :+
Hoewel we het grootzeil vorige keer heel netjes hadden opgerold, wilde het ook deze keer niet mooi uitrollen, en hebben we Bart met wat hulp de mast in moeten hijsen om het zeil volledig los te krijgen en van de boot af te halen :=
Afbeelding
Uiteindelijk heeft hij op 15 meter hoogte gestaan. Je moet er iets voor over hebben :))
Nu gaan we het zeil laten nakijken/aanpassen, en op zoek naar iemand die veel ervaring heeft met dit soort rolzeilen.

Helaas ben ik een paar dagen geleden ook nog eens flink verkouden geworden. Ik was van plan om nog wat goede foto's te maken van de ruimtes die als eerste worden aangepakt, zodat ik kan beginnen met ontwerpen, maar dat is niet meer gelukt. Volgende keer :D

gabyfedde, wat leuk dat je ook veel gezeild hebt met je pa, en wat zonde dat je moeder er niet tegen kan zeg!

Die ozonbehandeling heb ik inderdaad eens opgezocht en dat klinkt veelbelovend. Ik moet zeggen dat de stank een heel stuk minder is nu dat we alles hebben gepoetst en geventileerd en de kussens eruit zijn. Ik hoop dat de laatste geurtjes zelf nog wegtrekken de komende weken/maanden, en anders is zo'n behandeling zeker nog een optie :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:53

Ik heb op het werk een ozonmachine gekocht en dat is voor auto’s het enige dat echt werkt. Maar die dingen zijn duur. Misschien kun je ze ergens huren? Veel autoverhuurbedrijven of herverkopers van auto’s hebben ze vast wel liggen.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:12

Je kunt het laten doen, maar zeker als ze naar je toe moeten komen is dat waarschijnlijk ook wel kostbaar.
Bij https://www.autowassenaanhuis.nl/ozonbehandeling/ kost het €69,95 voor een auto, maar een auto is natuurlijk een stuk kleiner dan je schip.

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:07

Gelukkig heb je de kussens een beetje schoon kunnen krijgen. Die van onze boot zijn gelukkig recent volledig vervangen. En vervelend van het rolgrootzeil, hopelijk is het te fixen. Persoonlijk ben ik daar geen fan van moet ik bekennen, ik ken te veel verhalen van mensen bij wie het systeem blokkeerde terwijl er een storm over kwam. Dat zou mijn angst zijn, dat het grootzeil niet naar binnen wil op een moment dat je heel veel wind hebt staan. Is een lazyjacksysteem anders geen optie? Dan hoeft het zeil niet de mast in maar valt het naar beneden in een soort hangmat. Dit hebben wij en bevalt erg goed.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:02

Waarom is het eigenlijk zo moeilijk? We hadden een rolfok en dat werkte eigenlijk vrij probleemloos. Is het in de mast zoveel lastiger?

(Ik ben trouwens ook een keer in de mast gehesen :) Maar dat was 'hooguit' tot een meter of 8)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:08

Rol grootzeil moet er heel precies inzitten. Anders komt ie er niet goed uit. Bij de fok luistert het minder nauw.
Als hij eenmaal goed inzit is het wel heel fijn om te gebruiken hoor. Even een rif zetten gaat erg makkelijk.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:39

Haha zo heb ik wel eens op 17 meter hoogte gehangen, topje van de mast. Ik geloof dat de windvaan toen stuk was. Ik ben de lichtste dus ik was de pineut :')

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:10

Ai, mijn hoogste ervaring was toen ik op de clipper Stad Amsterdam werkte. En het toplicht lampje vervangen moest worden. Ca 40m hoog. Had al ervaring op diverse andere charterschepen in de mast (kluiverval vervangen, is dat de lijn doorsnijden waaraan je omhoog bent gegaan, omdat dat de hoogste in de mast is. Op ca 20 m).
Maar gaaf project hebben jullie gekocht. Succes met het mooi maken.
Verder, ik zou zelf ook geloof ik niet kiezen voor een grootzeil rol systeem. Lazyjacks ja. Ook vanwege het idee, het zal maar niet willen inrollen in een storm oid.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 08:43

Over het rolgrootzeil zijn de meningen inderdaad erg verdeeld. De een vind het geweldig, de ander kan er niet mee overweg.
Het inrollen is meestal geen probleem. Natuurlijk kan zo’n systeem wel eens blokkeren of stuk gaan, maar dat geldt ook voor de rolfok, dat heb ik ook wel eens in een storm mis zien gaan.
Het grote voordeel aan een rolgrootzeil is dat je vanuit de kuip veilig kan reven. En ons hydraulisch systeem trekt het zeil wel naar binnen, daar zit behoorlijk wat kracht op.
In een storm wil je nooit al je zeilen inrollen, dan is het veiliger om te gaan bijliggen. Dus daar ben ik ook niet zo bang voor. Maar het is wel vervelend als het zeil niet goed wil uitrollen, dus dat moet gewoon aangepast worden.

Grappig dat er toch al best veel bokkers boven in de mast hebben gehangen :)) Ik ben bang dat ik volgende keer ook de pineut ben :))

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:54

Ik heb nog nooit in een mast gehangen, maar hang regelmatig een meter of 20 tot 100 boven de grond.

Afbeelding (zoiets dus. Dit is mn klimmaatje, ik zat ervoor/er achter.)

Klimgordel aan en jezelf goed vastmaken in de mast.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 09:42

Waaw mvdende, wat een hoogte!
Ik ben niet zo'n held met hoogtes :)) Al vind ik abseilen wel erg gaaf.
Hopelijk is het voorlopig even niet meer nodig om de mast in te gaan haha!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:43

Haha zolang je geen hoogtevrees hebt is het best leuk in zo'n mast. Je hebt mooi uitzicht! Het zwaait wel flink heen en weer helemaal bovenin. Ik heb al best een aantal keer in de mast gehangen, maar maar één keer tot helemaal bovenin.

@mvdende, je hebt speciale stoffen stoeltjes om mee de mast in te gaan. Een soort hele grote luier vind ik het altijd :+ Daar zit je dan in, en je wordt vanaf het dek omhoog gehesen. Je hoeft dus niet zelf te klimmen. Er zitten ook vakjes voor gereedschap in en je hebt je handen vrij om dingen te doen.

pmarena

Berichten: 48121
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:53

Wauw gaaf zeg! Maar wat een stuk rijden iedere keer... kan dat nou niet anders...? Wel grappig, jullie komen vanuit Limburg hier naartoe naar een boot, en mijn ouders zijn nèt terug uit Limburg waar ze het nieuwe bootje van hun vrienden de eerste paar dagen getest hebben voor oplevering van de botenbouwer :) Daar zijn ze al een paar keer naartoe geweest het afgelopen jaar.

Hoe hebben jullie zelf leren zeilen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 11:13

We hebben er heel even over gedacht om te boot naar Limburg te varen voor een aantal jaartjes, maar met die maat is dat eigenlijk niet te doen helaas. Ach, het is wel ver rijden, maar het voordeel is wel dat we binnen een paar uurtjes op zee zitten, in plaats van drie dagen zoals voorgaande jaren :)) En het is ook wel leuk om gewoon naar het strand te kunnen lopen, en Zeeland op ons gemak eens te kunnen verkennen :D

In Limburg liggen inderdaad ook een paar botenbouwers. Linssen yachts toevallig?

Wij hebben eigenlijk vooral leren zeilen door het veel te doen, veel youtube films kijken, en door wat mee te varen op bootjes van clubleden. En de eigenaar van onze vorige boot was vroeger zeilinstructeur geweest, hij heeft ons ook een aantal goede tips gegeven destijds. Het is geen rocketscience, maar je moet er wel gevoel voor krijgen, gewoon door het veel te doen.
Het zeilen zelf gaat me inmiddels best goed af. Alleen het aanmeren in een haven laat ik voorlopig aan Bart over. Dat vind ik nog best eng :+ Ik ben in de auto al niet zo'n parkeerwonder, laat staan op de boot :')

pmarena

Berichten: 48121
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:43

Oh dus je bent niet eens begonnen met een optimistje ofzo? Ik vind het wel een mooi idee om zeilen te leren, spreekt me meer aan dan met een motorboot. Maar het lijkt me vooral zo lastig als je 100% afhankelijk zou zijn van wind want hoe kom je nou eigenlijk terug naar de wal als de wind richting zee staat...? Kortom ik weet er geen snars vanaf :P

Poeh de naam zegt me zo 1-2-3 niks, ze noemen wel eens de naam van de verkoper maar het bedrijf weet ik zo niet. Ze worden ook maar steeds op sleeptouw genomen door de vrienden die de boot kopen. Ze huren al eeuwen elk jaar 2 weken een bootje samen en nu moest er dan een eigen boot komen maar dan moesten mijn ouders wel mee komen want ze willen niet alleen varen :P

Nou kan het me voorstellen dat het eng is om je boot aan te meren, het is toch een bak geld dat ergens per ongeluk tegenaan klotst als je het net even niet goed doet :=

Hoe werkt dat eigenlijk als je echt een lange reis zou maken, kan je dan goed drinkwater maken uit zout water...? En hoe deden ze dat vroeger dan eigenlijk zonder elektra :?