[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 22:57

8nnemiek schreef:
Bokt meeting op onze boot! :D *\o/*

Wel pas al ie een beetje toonbaar is (en ruikt) :')

Haha ja, zeeziek is een raar iets.. Ik werd vroeger autoziek, echt heel erg.. maar op het veer bij Calais inderdaad weer nergens last van.. En op de kermis kon ik ook alles aan :=

Wat een gaaf project! Heerlijk om te volgen!

Ik heb alleen last van zeeziekte als ik melkproducten die dag heb gehad, vond mn moeder al snel uit toen we als kind, nog heel veel zeilde.
Paar jaar terug, heerlijk met vrienden op pad en de boot, was al jaren geleden dat ik gezeild had en ik voelde me beroerd, dus in grapte tegen mn moeder dat ik mn zeebenen ontgroeid was.
Ze vertelde over de melkproducten en de volgende dag die laten staan en nergens last van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:17

8nnemiek schreef:
Bokt meeting op onze boot! :D *\o/*

Wel pas al ie een beetje toonbaar is (en ruikt) :')

Haha ja, zeeziek is een raar iets.. Ik werd vroeger autoziek, echt heel erg.. maar op het veer bij Calais inderdaad weer nergens last van.. En op de kermis kon ik ook alles aan :=

:))

Hier gelukkig helemaal geen last van zeeziekte, zelfs niet op ruwe zee. Ik vind het altijd wel lekker als er wat golven zijn op de veerboten naar Nederland, dan word je zo in slaap gewiegd, heerlijk. :')

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:48

Mkango schreef:
8nnemiek schreef:
Bokt meeting op onze boot! :D *\o/*

Wel pas al ie een beetje toonbaar is (en ruikt) :')

Haha ja, zeeziek is een raar iets.. Ik werd vroeger autoziek, echt heel erg.. maar op het veer bij Calais inderdaad weer nergens last van.. En op de kermis kon ik ook alles aan :=

:))

Hier gelukkig helemaal geen last van zeeziekte, zelfs niet op ruwe zee. Ik vind het altijd wel lekker als er wat golven zijn op de veerboten naar Nederland, dan word je zo in slaap gewiegd, heerlijk. :')


Ja dat vind ik ook heerlijk!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:37

Alles gelezen en kan maar 1 ding zeggen: WAUW!
Wat een geweldig mooi schip hebben jullie gekocht en wat gaat die prachtig worden.
Ik houd wel van schepen en varen,helaas moesten we onze boot verkopen omdat me partner zijn gezondheid ver achteruit ging en hij kon niet meer zwemmen.Water en niet kunnen zwemmen vind ik een stressgedoe. Heb wel genoten van de korte tijd dat we de boot [12 meter]hadden.
Ik blijf je volgen, vind het een geweldig topic!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:16

Ik vond je topic net en heb heerlijk middagje je topic gelezen! wat een super mooi en gaaf project! ik ben echt heel benieuwd :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 10:40

Wat leuk zeg, zo veel nieuwe volgers :D
Bedankt allemaal!

Irisje, wat apart van die melk! Dat ga ik zeker onthouden. Wij drinken zelf geen melk, maar wie weet kan ik er ooit andere mensen mee helpen!

Gohya, wat zonde dat jullie de boot moesten verkopen zeg. Maar ik kan het me goed voorstellen dat het te veel stress geeft in zo'n situatie.

Ik zal meteen een update plaatsen van afgelopen weekend :D

Vrijdag moest ik werken en was pas om half 12 's avonds thuis, maar gelukkig had Bart al alles ingepakt, en konden we 's morgens al lekker vroeg vertrekken.

De weersvoorspellingen waren niet al te optimistisch, maar toch is het zaterdag de hele dag droog gebleven *\o/*
Afbeelding

Een goed moment om de lader van de zonnepanelen eens goed in te stellen.
We hebben twee zonnepanelen van samen zo'n 220Watt. Die laden de accu's bij, waar oa onze koelkast, de verlichting en de apparatuur op draait.
Via de app kan ik nu zien wat ze opbrengen en hoeveel ze in het verleden in de accu's hebben gestopt.
Afbeelding
Afbeelding
Het is duidelijk te zien wanneer we aan boord zijn en meer stroom gebruiken :+
In de toekomst komen er wat grotere panelen op.

Daarna hebben we wat kleine klusjes afgerond. Hier en daar klemt het hout een beetje door het vocht. Dus even met de schaaf er langs :D
Afbeelding
Uiteindelijk wordt die hele wand vervangen, maar voorlopig zijn er belangrijkere klusjes die voorrang hebben.

Zoals onze diesel kachel :=
De kachel zat er al in toen we de boot kochten. Deze wordt verwarmd met diesel, en blaast vervolgens warme lucht via een buizenstelsel naar alle kamers van de boot.
Probleem 1: de uitlaat bleek bij het testen stuk te zijn. Volledig doorgeroest :oo
Probleem 2: de verse lucht aanzuiging is niet aangesloten op de buitenlucht of de kajuit, nee, die wordt gewoon in de machinekamer aangezogen 8)7
Gevolg: dieseldampen door heel de boot :x

Om er goed bij te kunnen hebben we eerst de machinekamer/werkruimte helemaal opgeruimd.
Wel fijn, zo veel plek!
Afbeelding
De werkbank zelf kan naar boven worden opgeklapt, ook heel fijn!
Afbeelding
En dan eindelijk wat ruimte om bij de kachel te komen
Afbeelding
De kapotte slang was erg mooi verpakt :))
Afbeelding
Die hebben we volledig weggehaald, en gaan we binnenkort vervangen.
Ook komt er een klep om de aanvoer te regelen, zodat we kunnen kiezen tussen lucht van buiten of lucht circuleren in de kajuit.
De kachel zullen we niet heel vaak gebruiken. In een haven gebruiken we liever een elektrische kachel, en uiteindelijk komt er een houtkachel, maar de dieselkachel is mooi voor noodgevallen of als het echt steenkoud is.

We hebben ook meteen naar het hydraulisch systeem gekeken, wat een kabels :wow:
Afbeelding
Deze werkt op oliedruk, en daarmee kunnen we automatisch de zeilen inrollen en alles op spanning zetten.

's Avonds hebben we nog even geprofiteerd van het lekkere weer en zijn nog een stuk gaan wandelen. Het bleek goed te doen om helemaal naar de Noordzee te wandelen.. alleen de terugweg, in het pikkedonker door de duinen, was iets minder handig :')

En toen was het alweer zondag.. met erg veel regen.
We hebben nog eens alle lekkages gecontroleerd. Hier en daar een paar oorzaken gevonden, maar van het grootste deel is waarschijnlijk het teakdek de oorzaak, waarvan de naden niet overal meer goed dicht zitten.
Daar is nu weinig aan te doen. Dus voorlopig hebben we overal opvangbakjes staan :+ En volgend voorjaar gaan we de slechte naden los halen, dan de lekkende schroeven eruit, gaten vullen met epoxy, dek weer mooi afwerken, en hopen dat de lekkages dan zijn opgelost!

De oude oven die nog in de boot zat was nog steeds een doorn in ons oog.. Smerig ding, je kon er niet goed langs om te poetsen, het ding kon niet goed worden vergrendeld en het draaipunt lag verkeerd (waardoor hij dus begon te kantelen als je er een pan op zette) en gas willen we sowieso niet meer gebruiken..
Dus, eruit met de zooi *\o/*
Afbeelding
De schroeven hadden zich erop verheugd om, net als alle andere schroeven op de boot, het vooral niet te makkelijk te maken voor ons..
Afbeelding
Dan maar het hout er vanaf boren :+
Afbeelding
En na het poetsen bleek het vet en vuil en water van de afgelopen 40 jaar nogal op het aluminium te zijn ingevreten, want ik zag niet veel verschil ná het poetsen..
Afbeelding
Maarrr.. we hebben weer wat extra plek!
We gaan er zo lang een plank op maken, beetje extra werkblad.
Het draaimechanisme slopen we van de oude oven af zodat we er later een eigen (elektrische) oven met inductie kookplaat in kunnen hangen.
De rest van de keuken wordt uiteindelijk ook gesloopt.

Wel heb ik nog even mijn kruidenrekjes opgehangen :D
Afbeelding

De wc stond ook nog op de planning, die gaan we er waarschijnlijk helemaal uit halen. Maar dat moet wachten tot volgend weekend.

In de tussentijd gaan we thuis verder. Met een beetje geluk heb ik de raamkozijnen volgend weekend ook klaar, en kan ik die meteen monteren :D

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:51

Lekker bezig +:)+

Wij reden zaterdag nog over de brug richting Goes, flink windje, en daar zagen we een zeilboot varen, die lag bijna plat scheef in het water door de wind.... ik weet niet of die mensen aan boord het daar naar hun zin hadden :=

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:38

Wat een werk zeg! maar dit gaat straks zo mooi worden.
Je zal straks eer van je vele werk hebben,dat weet ik zeker.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 15:40

pmarena, je hebt altijd wat mensen die met dat weer nog het water op gaan ja :))
De helling van de boot kun je min of meer zelf instellen. Als je te plat ligt dan heb je eigenlijk gewoon te veel zeil op staan, dus ik gok dat die mensen het toch wel naar hun zin hadden en het wel stoer vinden om zo schuin te gaan :))

Dat hoop ik ook, gohya! We doen in ieder geval ons best :D
Ik kan niet wachten om aan de echt leuke klusjes te beginnen, zoals de keuken.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:10

Dat is t nadeel met iets kopen wat al wat ouder is, je komt altijd onverwachte punten tegen waar je niet blij mee bent.. ( we hebben vorige week een opknappertje voor de verkoop erbij gekocht... ook weer snel natuurlijk, deze jongen is 40 jaar jong en hebben we Shaun genoemd, door de schapenvacht die overal zit _O- )
Gedurfd dat je op hout gaat stoken... zeker als het wat ontstuimiger is op t water.. Onze buurman, hij heeft het andere schip van mijn vriend jaren geleden gekocht, heeft zo’n gave houtkachel, heel industrieel, net een motorblok. En in polen zit een fabriek die werkelijk de meest gave radiators maakt en betaalbaar... Ben alleen de naam van de site kwijt. Onze klant heeft daar zijn radiators voor aan boord vandaan. Overigens, en willen nooit meer iets anders, hebben wij een Kabola..
En slim, gas van boord af.. Ik hou er ook niet van, elektrisch is veel veiliger en beter...
Maar jullie werk ziet er goed uit..
Wij zijn een paar weken geleden ook lekker naar Zeeland geweest met onze snelle meid.. Ff back to my roots, dus Zierikzee en mijn ouders verrast met de verjaardag van mij vader op t Veerse Meer... Dat gezicht toen we met de kinderen ( die van mij dan ) en aanhang aangevaren kwamen. Goud..
Heb je al een idee wanneer je het ruime sop wil gaan kiezen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 19:01

Wat leuk dat jullie ook een opknappertje hebben gekocht, en de naam is echt briljant :')

We hadden er natuurlijk al wel rekening mee gehouden dat er flink wat opknapwerk nodig zou zijn, dat scheelt wel. En zeker dit soort klusjes zijn vrij makkelijk en snel te doen.

Bij heel slecht weer en onder zeil zullen we de houtkachel niet stoken, maar verder wel zo veel mogelijk. Ik vind een vuurtje zo heerlijk gezellig en het geeft zo’n fijne warmte <3 De hobbit stove vind ik geweldig, en die zijn ook te koop met rail bovenop zodat je er op kan koken of een fluitketel mee kan verwarmen. Dan slaan we twee vliegen in een klap. En er zijn veel landen waar je erg mooi hard en droog hout kan sprokkelen, wat het stoken ook nog eens goedkoop maakt :D

Kabola heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Is dat niet een soort cv ketel?
En wat leuk dat jullie kort geleden nog een lange tocht hebben gemaakt. Heerlijk!

We hebben nog geen idee wanneer we gaan vertrekken. Dat zal nog zeker een aantal jaartjes duren, ook omdat ik de hond niet achter wil laten (die is nu 7), maar ook omdat we eerst genoeg spaargeld willen hebben om voor onbepaalde tijd weg te blijven.
En het zal er ook aan liggen hoeveel tijd we nodig hebben voor het opknappen en voorbereiden van de reis. Als we volgend voorjaar het dek en alle lekkages kunnen repareren, dan kunnen we daarna pas beginnen met opbouwen binnen.
En omdat we vrijwel alleen in de weekenden daar zijn gaat dat ook niet enórm snel :+

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:19

Ja klopt, is speciaal voor boten en caravans.. we hebben de hr combi.. en omdat t grote schip ook op diesel vaart, gaat dat uit een tank.. op de kleine hebben we een Wallace op petroleum.
Woensdag het schaap ( werkelijk, wij zijn als 2 50+ers compleet fanvan Shaun ) vanuit t noorden naar t midden van t land varen en dan op gaan knappen...

We hebben er ook over gedacht om over de Middellandse Zee te gaan zeilen met een catamaran, maar ik word echt niet gelukkig van zeilen..en mijn vriendje ook niet.. Weer zulke dingen meegemaakt in de vakantie met zeilers... laveren in de vaargeul en dan nog voorrang willen hebben, niet opletten en bijna een giek tegen onze boot...t was raak....( Nee niet alle zeilers zijn zo en er zijn er veel die nadenken, maar veel zijn echt Remi.. sorry :o :(:) )

Dus we houden het toch op op een motor varen.. Hoop dat ik je niet beledigd heb.. is niet de bedoeling...
We hebben echt alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen, dus nu op zoek naar een boot die bij ons oast..
We gaan jullie vast wel een keer tegen komen.. Houden we een minimeeting :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 21:52

Ow maar zeilers kunnen onderling ook heel goed klagen over de zeilende Remi's hoor :)) Die zijn niet echt geliefd in de zeilwereld haha. Ik ben ze gelukkig nog niet vaak tegen gekomen, maar wij mijden dan ook de drukke plekjes en de zomervakantie-druktes :Y)
Bij ons in het zuiden hadden we vooral last van de waterscooter-tokkies :=
En nu in Zeeland, geen idee, daar moeten we nog achter komen haha.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:44

8nnemiek schreef:
Ow maar zeilers kunnen onderling ook heel goed klagen over de zeilende Remi's hoor :)) Die zijn niet echt geliefd in de zeilwereld haha. Ik ben ze gelukkig nog niet vaak tegen gekomen, maar wij mijden dan ook de drukke plekjes en de zomervakantie-druktes :Y)
Bij ons in het zuiden hadden we vooral last van de waterscooter-tokkies :=
En nu in Zeeland, geen idee, daar moeten we nog achter komen haha.



Oohhh ja, die zijn ook niet wijs.... ook al moeten ze een vaarbewijs hebben.. wij houden wel van hard varen... terug over de oosterschelde waren we in 20 minuten bij Bru(inisse )
En heel speciaal, op de heen weg, om het tij mee te hebben, zijn we om kwart over 5 s morgens al naar de Krammersluizen gevaren, echt op de boeien varen... zo gaaf.. dus je vaart het zonlicht wakker.. om half 8 waren we op de Oosterschelde toen... terug niet hoor.. konden we “uitslapen” :j
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:45

8nnemiek schreef:
pmarena, je hebt altijd wat mensen die met dat weer nog het water op gaan ja :))
De helling van de boot kun je min of meer zelf instellen. Als je te plat ligt dan heb je eigenlijk gewoon te veel zeil op staan, dus ik gok dat die mensen het toch wel naar hun zin hadden en het wel stoer vinden om zo schuin te gaan :))

Dat hoop ik ook, gohya! We doen in ieder geval ons best :D
Ik kan niet wachten om aan de echt leuke klusjes te beginnen, zoals de keuken.


Nou ze waren wel met het zeil aan het otteren, bootje ging erg onrustig door het water...het zag er voor een leek niet echt "onder controle" uit zeg maar :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 19:00

Wat een prachtig uitzicht Yavanna!
En een beetje snelheid is heerlijk ja <3 Wij kunnen alleen echt niet tegen het lawaai van de motor, dus we varen zo veel mogelijk op zeil. Dat gaat met een beetje wind bij ons sowieso meestal harder dan op de motor :))

Haha pmarena, dat kan ook natuurlijk. Problemen met het zeil inrollen, dat heb ik ook wel eens gezien en dat is niet fijn :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:29

Is het geen idee om met biologische briketten te stoken? die worden gemaakt van paardenmest door iemand die ik ken.Je kan ze bij haar bestellen.Geen stank of geknetter/vonkjes dus veiliger?

Quote:Daar kan ik het volgende op zeggen, je ruikt geen mest, er wordt geen zwavel en teer uitgestoten en het is goed voor je schoorsteen. 1 blok brand ongeveer 45 minuten, de briketten zijn per zak te koop.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 12:18

Ik heb ook zo'n paardenmest-pers :j Best grappig, maar er komt weinig warmte vanaf. En we kunnen niet veel opslaan aan boord.
We zullen in de toekomst ook regelmatig langs verlaten gebieden varen, plekken waar je niet zomaar mest of brandstof zal vinden, en hout is eigenlijk overal wel te vinden.
In onze tuin hebben we een kersenboom staan die begint af te sterven. Die wordt binnenkort gekapt, en daar kunnen we over een paar jaar alvast fijn mee stoken :D
Hout van loofbomen dat goed droog is zou niet moeten knetteren, dus ik hoop dat dat inderdaad goed gaat.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:02

Ow dat wist ik niet dat er weinig warmte vanaf komt.Dan zijn ze meer geschikt voor de sierhaard en gezelligheid.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 07:53

Vandaag gaan we weer verder met klussen *\o/*

Het uitzicht vanuit ons bed nu:
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:43

Mooi!!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:52

Wauw wat een prachtig uitzicht! zo mooi.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 11:53

Gisteren hebben we een plankje op maat gemaakt en geschilderd, om op de plek van het oude fornuis te plaatsen voorlopig.
Nu hebben we een klein stukje mooi aanrecht :+
Afbeelding
Als we de keuken opnieuw gaan opbouwen dan komt er achterdoor in de hoek een mooie apothekerskast, en daarnaast een ruime oven met inductiekookplaat :D

Gisteren zijn we ook nog even naar de watersportwinkel in Middelburg geweest. Helaas waren onze spulletjes niet op voorraad, dus dat gaan we online bestellen.
En daarna zijn we nog gaan zwemmen.

Vandaag gaan we wat kabelzooi weghalen, alweer :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:57

Dat éne witte plankje maakt het al gelijk zoveel mooier.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:32

Dat plankje voelt als een soort belofte voor de toekomst :))