Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:51

Stille meelezer kruipt onder steen vandaan!

Ik denk dat je dit gewoon heel serieus moet bekijken en mijn gevoel zegt dat dit je plekje wordt. Lekker in de binnenstad, met mooi weer ga je in een park een boek lezen of je pikt een terrasje. Je moet toch weer wennen aan dingen alleen doen: Ik heb op ons appartement (met balkon overigens) ook vaak gewoon lekker de ramen open, voelt ook een stuk als buiten.

Op meubels die je graag wilt, zit vaak ook een levertijd, dus wellicht is het idee om eerst eens rond te snuffelen op weggeefhoeken en Marktplaats nog niet zo slecht. Er staan vaak echt nog hele goede dingen op. Je ex werkt nu nog prima mee, ik zou het zeker zo proberen te houden en niet te lang wachten.

Als je nu al weet dat je een jaar vast zit aan de huur, heb je ook een jaar lang rust in je hoofd, het dwingt je een soort even pas op de plaats te maken voor je verder zoekt. Lijkt me nog niet zo verkeerd!

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:56

Winged schreef:
Oh maar van dat appartement kun je best wel wat maken. Ik zou bijvoorbeeld onder de trap een eetbar maken. Scheelt weer een tafel in de ruimte. Eventueel kun je onder die bar een opslagkast maken. Anders heb je onder de trap straks loze ruimte.

Zo te lezen heb je nu geen auto nodig en in Zwolle zelf kun je ook heel veel op de fiets doen. Ik zou echt rustig gaan kijken en als het aanspreekt en het kan financieel...


Hoe had je die bar precies bedacht?
Ik had inderdaad ook al bedacht om onder de trap een kast te zetten en eventueel een kapstop. Daar zit nog best wat ruimte.
Want even heel simpel gezegd zal ik ook ergens een stofzuiger kwijt moeten. En ik wil weten waar ik een wasmachine kwijt kan, het kan best zijn dat die aansluiting onder de trap zit.
En dan bij de deur een kleine, ronde eettafel. Ik vind het fijn om aan tafel te tekenen maar ik ben ook wel benieuwd naar wat je bedoelt met die bar.

Ik vind het moeilijk om op basis van de foto's precies de ruimte in te schatten die er is.

MoniqueT, het voelt ook goed. En wat je zegt is waar: het zal sowieso wennen zijn. Of dat nu hier is of een ander appartement. Het is denk ik ook wat spanning voor de nieuwe situatie en het loslaten van mijn 'veilige' omgeving hier thuis. (Even los van de huidige situatie)
En wat betreft die 12 maanden die ik er minimaal aan vastzit, zo heb ik er ook al over nagedacht. Ik kan dan ook niet anders dan de situatie te nemen zoals hij is en dan kan ik nieteens nadenken over andere opties. Dus dat levert dan ook weer stabiliteit. Gezien mijn toestand heb ik dat nu wel nodig.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:06

Ik denk dat dat laatste gewoon heel belangrijk is. Een plekje voor jezelf, waar je makkelijk onder de mensen kan komen, in de buurt van je familie. Klinkt gewoon fijn. Ik ben trouwens zelf superblij met onze ronde eettafel, ik zit niet graag op barhoogte :-)

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 14:11

Ja, ik kijk er ook wel naar uit om weer naar Zwolle te gaan.
Ik heb altijd gezegd: "Als ik ooit de kans krijg om weer in Zwolle te wonen dan ga ik erheen op mijn blote knieën".

Ik moet alleen wel oppassen dat ik mezelf er nu niet volledig op werp want voor hetzelfde geld gaat het niet door. Zoals ik eerder ook al zei: mijn bruto maandsalaris is volgens de voorwaarden een paar tientjes te laag voor het minimale bedrag. En voor hetzelfde geld is er een heleboel animo voor, dus ik wil ook weer niet teveel hoop scheppen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:15

Kijk of je eventueel een soort borg kan betalen als compensatie voor je te lage inkomen, als dat die paar tientjes per maand overbrugt, kunnen ze je dat aan het eind van het jaar terugbetalen. Je inkomen is tenslotte ook een zekerheidstelling.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:19

Klote situatie hè, weet helaas hoe het voelt.

Je kan wel vast een makelaar contacten, met wie je straks in zee wilt. De boel vast in gang laten zetten (foto's, advertentie, inventarisatielijst, verkoopprijs), maar nog niet 'in de verkoop' zeg maar. Of wil je zonder makelaar verkopen?

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 14:23

MoniqueT schreef:
Kijk of je eventueel een soort borg kan betalen als compensatie voor je te lage inkomen, als dat die paar tientjes per maand overbrugt, kunnen ze je dat aan het eind van het jaar terugbetalen. Je inkomen is tenslotte ook een zekerheidstelling.


Ja, dat is wel een goeie.
En daarnaast krijgen we met de verkoop van het huis ook een enorm stuk overwaarde waar ik even grof gezegd makkelijk 2 jaar huur van kan betalen. :')
Dus die kan ik altijd nog inzetten.

MarliesV, ja het is niet makkelijk. Maar ik ben me ook heel bewust dat de omstandigheden minder gunstig hadden kunnen zijn. Ik ben niet financieel afhankelijk van hem en we kunnen elkaars bloed ook niet drinken dus daar kan ik mijn voordeel uit halen.
Dit is ook in zijn belang en daar is hij het ook mee eens.

We hebben al contact gehad met een hypotheekadviseur en zijn bedrijf kan ook huizen te koop zetten. Dit was echt een fijne man dus daar zijn zeker mogelijkheden in.
We wachten de bezichtiging van maandag af en dan gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn.
Het kan dan natuurlijk wel zo zijn dat het huis er anders uit ziet wanneer mensen het gaan bezichtigen en het is dan wel fijn als er dan nog een beetje huiselijke sfeer is zonder dat er al een heleboel weg is.
Daarnaast kan het natuurlijk ook in ons nadeel werken als bekend is dat we het huis snel verkocht willen hebben.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:27

Jolien87 schreef:
Winged schreef:
Oh maar van dat appartement kun je best wel wat maken. Ik zou bijvoorbeeld onder de trap een eetbar maken. Scheelt weer een tafel in de ruimte. Eventueel kun je onder die bar een opslagkast maken. Anders heb je onder de trap straks loze ruimte.

Zo te lezen heb je nu geen auto nodig en in Zwolle zelf kun je ook heel veel op de fiets doen. Ik zou echt rustig gaan kijken en als het aanspreekt en het kan financieel...


Hoe had je die bar precies bedacht?
Ik had inderdaad ook al bedacht om onder de trap een kast te zetten en eventueel een kapstop. Daar zit nog best wat ruimte.
Want even heel simpel gezegd zal ik ook ergens een stofzuiger kwijt moeten. En ik wil weten waar ik een wasmachine kwijt kan, het kan best zijn dat die aansluiting onder de trap zit.
En dan bij de deur een kleine, ronde eettafel. Ik vind het fijn om aan tafel te tekenen maar ik ben ook wel benieuwd naar wat je bedoelt met die bar.

Dat kan natuurlijk ook!

Je zit wel met de verwarming aan de muur, dus of helemaal doorbouwen handig is weet ik niet. (of eroverheen als een soort ombouw). Onder die bar (of barkast) kun je kastruimte maken voor de wasmachine, de stofzuiger etc. Op de bar kun je dan wellicht tekenen (geen idee of dat lichttechnisch handig is) of gewoon gebruiken als extra ruimte voor een wijnrek (vrijgezellenleven hey ho ;) ) en ander handig spul in de keuken. Hoewel het keukenblok an sich ook al lekker ruim lijkt.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 14:30

Ik gok even dat de lege ruimte naast de koel/vriescombinatie voor de vaatwasser is. In de advertentie staat dat deze er ook in zit maar ik gok dat het appartement nog niet helemaal af was op het moment dat de foto's werden genomen. Afgaande op het feit dat er ook nog geen ventilatieroosters in het plafond zitten maar enkel gaten.

Het wijnrek. _/-\o_ _O-

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:32

Jolien87 schreef:
Het wijnrek. _/-\o_ _O-

Prio...

1) een lade in de koelkast voor speciaalbieren
of
2) een wijnrek

of
3) Beide

Vrijgezellenleven.... :+

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 14:41

Winged schreef:
Jolien87 schreef:
Het wijnrek. _/-\o_ _O-

Prio...

1) een lade in de koelkast voor speciaalbieren
of
2) een wijnrek

of
3) Beide

Vrijgezellenleven.... :+


Team wijnrek! :wave:

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:05

Jolien87 schreef:
Ik gok even dat de lege ruimte naast de koel/vriescombinatie voor de vaatwasser is. In de advertentie staat dat deze er ook in zit maar ik gok dat het appartement nog niet helemaal af was op het moment dat de foto's werden genomen. Afgaande op het feit dat er ook nog geen ventilatieroosters in het plafond zitten maar enkel gaten.

Het wijnrek. _/-\o_ _O-


Ik vermoed dat die lege ruimte naast de koel/vriescombinatie voor je wasmachine is. Dat de aansluiting daar zit. En dat de vaatwasser geïntegreerd is in de keuken in één van de kastjes naast de gootsteen. Maar wel een leuk appartement. Inderdaad niet zo groot. En het kan maar zo dat het in het echt misschien nog wat kleiner oogt omdat foto's vaak met een groothoeklens genomen worden. Maar als alles er in past is dat toch prima. Je zit wel lekker in de binnenstad. Dus voor de locatie lever je dan ruimte in.

Ik zou wel kijken of er een park of iets is in de buurt, dat je ergens buiten kan gaan zitten als het mooi weer is. En ik zou papier en een rolmaat meenemen zodat je eventueel de boel op kan meten. En ik zal die rolmaat ook gebruiken om boven de hoogte op te meten. Het lijkt wel erg laag, is wel handig om te weten wat de hoogte is als je een kledingkast moet kopen.

Voor de rest idd gewoon gaan kijken. Dan krijg je pas een goede indruk en dan daarna kijken wat je wilt doen. Het lijkt mij inderdaad voor jezelf en voor jullie samen beter om de knoop dat maar gauw helemaal door te hakken en apart te gaan wonen. Nu kunnen jullie nog samen maar dat kan gauw genoeg omslaan. Over dat meubels weg zijn als er foto's gemaakt moeten worden en nieuwe meubels zou ik mij het minst zorgen maken. Minder meubels geeft meer ruimte en er zijn idd props te leen. En andere meubels hoeven helemaal niet zo duur te zijn, houd weggeefhoeken op fb, marktplaats en kringloopwinkels in de gaten. Ik zou maar alleen maar focus of het appartementje wat voor jou is en jij je daar thuis kan voelen en ziet zitten. De rest komt wel.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:14

Laminaatvloer er in en dan heb je geen stofzuiger nodig, even zo'n wisser er door, kruimeldief of stoffer en blik en klaar. Scheelt weer een hoop ruimte.

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:25

Heeft het appartement maar 1 raam in het woon gedeelte?
En is er wel stahoogte in het slaapgedeelte?

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 16:54

Daantj, dat zou inderdaad ook kunnen voor wat betreft de plek voor de wasmachine.
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Er zijn tal van parken en fijne plekken om naartoe te gaan als het lekker weer is.

Ik vind de hoogte van het slaapgedeelte op de foto ook laag ogen dus ik ga ook zeker de hoogte opmeten.

bigone, er ligt al een vloer in. Beneden lijkt inderdaad iets laminaat-achtigs alleen het slaapgedeelte heeft tapijt en ik vind het zonde om daar dan nog weer laminaat op te leggen.

Tienus, ja er zit één hoog raam in het appartement maar als ik naar de foto's kijken zit het raam op het zuiden.
De hoogte van het slaapgedeelte ga ik dus ook goed naar kijken.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 11:22

Ik had net de bezichtiging maar dat gaat hem niet worden. Het was echt inimini. Het zitgedeelte was hooguit 5x2. Er kon bij wijze van spreken een 2 persoonsbank in en dan was je wel klaar.
De vide kon je, zoals verwacht, niet rechtop in staan.
Er is geen berging en de helft van de keukenkastjes wordt gebruikt als meterkast of voor de ketel. Uiteindelijk had je maar 3 bruikbare keukenkastjes.
Dus al met al wel echt te klein zonder pietluttig te wezen.
Het is knus maar meer voor iemand met een rijke papa die voor het eerst op zichzelf gaat wonen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:28

Misschien handig om te melden waar je wat zoekt.

Toevallig zag ik van de week hier in de buurt (buitengebied Daarle) 72m2, 1 slaapkamer, buitenruimte/tuin, gestoffeerd voor 695 pm en 150 voorschot gwl

Zoiets vind je vaak alleen via via, overal rondbazuinen dat je op zoek bent, wil nog wel eens lonen. Hoe pijnlijk het ook voelt om dat rond te roepen.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 11:41

Je hebt gelijk! :j

Ik zie iets in Zwolle of iets tussen Almere en Zwolle.
Maximaal €800,- per maand.
Hoeft niet per sé gestoffeerd. Wel graag incl. berging.

Ik ga er in mijn eentje woning dus 1 slaapkamer zou voldoende zijn maar eventueel een extra zou ik wel fijn vinden.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:10

Ik zit totaal de andere kant uit vanaf Zwolle gezien, maar er zitten veel mensen op Bokt. Hopelijk vind je wat op die manier.

Een berging (inpandig), bijkeuken of extra slaapkamer is wel erg fijn inderdaad. Anders wordt het krap qua spullen.

Hebben jullie al besloten of je vast het huis laat fotograferen ed? Dat kan in voorbereiding van de verkoop wel handig zijn.
Als het straks dan wel snel te koop gezet moet, dan hoeft je niet meer op foto's/teksten te wachten.

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:31

Zag op fb een appartement in zwolle zuid voor 785 euro per maand vrij vanaf eind mei.gezocht op marketplace

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:39

@jolien; hoe is het nu? Heb je een plekje gevonden?

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 11:26

Blue_flower schreef:
@jolien; hoe is het nu? Heb je een plekje gevonden?


We zijn allebei nog druk op zoek. De woningmarkt is lichtelijk dramatisch maar gelukkig is het hier thuis naar omstandigheden aardig goed te doen.
We zijn on speaking terms, hebben beiden ons eigen plekje in huis en doen ons eigen ding. Nog steeds niet eeuwig houdbaar maar we vliegen elkaar nog niet in de haren.

Toevallig heb ik morgen weer een bezichtiging in Zwolle, dus ik ben benieuwd of dat wat gaat zijn.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:52

Succes morgen, hopelijk is het wat!

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 18:19

Blue_flower schreef:
Succes morgen, hopelijk is het wat!


Dankjewel!
Het was een erg leuk appartement. Er waren nog 6 andere gegadigden dus ik heb zojuist mijn persoonsgegevens en de nodige documenten gemaild en meer kan ik nu even niet doen.
De huur zou 1 juni ingaan dus ik verwacht ook wel vrij snel een reactie of het hem wel of niet is geworden.
Wel spannend, hoor.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:16

Jolien, vanuit de ziektewet kan je trouwens ook gewoon een woning kopen he.... ik doe het nu ook (zit in de ziektewet sinds oktober maar verwacht eind dit jaar wel weer te werken bij mijn werkgever) en ben nu bezig met het koopcontract voor het huis wat ik ga kopen. Of zit je volledig in ziektewet zonder werkgever?