Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:30

Ik vind elektrisch echt helemaal niets, om meerdere redenen. Wij zaten van de week nog aan de keukentafel te bomen over of we misschien alvast wat brandstofauto's op de kop moeten gaan tikken voor het geval deze helemaal verdwijnen. :D
Elektrisch is in ieder geval niet beter dan brandstof: er moet heel wat schade aan de natuur aangebracht worden aan de andere kant van de aardbol om aan het lithium te voldoen (maar dat is voor velen een 'ver van mijn bed show'). Daarnaast is het afbreekproces van de accu's ook niet echt denderend. Uiteindelijk zit er naar mijn idee zo goed als geen voordeel aan. Je moet vaker opladen, wat ook niet overal mogelijk is, je kunt er niet echt ver mee komen (ik rij met benzine bijna 700 kilometer op een tank), je hoort niet wat je doet, je hoort de auto niet aankomen (uit eigen ervaring: doodeng!!!!) en zo meer punten waardoor ik afhaak. Ik denk dat je echt van goeden huize moet komen om mij te overtuigen om elektrisch te gaan rijden. Daarom reageer ik op dit topic om andere onderbouwingen te lezen. Ik ben ondanks mijn onderbouwingen namelijk wel heel nieuwsgierig naar die van anderen.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:35

pmarena schreef:
Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo :? Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?

Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....


Jah, met de auto op vakantie vergt wel wat meer planning en tijd, vooral omdat je van tevoren je route zal moeten inplannen op snellaadpaal locaties. Maar ik zie het zo. Ik sta nu ongeveer 3 keer per 2 weken bij de benzinepomp om te tanken. Inclusief omrijden ed. kost dat zo'n 10 minuten per keer. Dat is 3 x 26 x 20 minuten: Dat is 26 uur per jaar.

Bij een snel laad paal zit je bij de meeste elektrische autos met max 45 minuten weer op 80% (iig de modellen met een fatsoenlijke range). Als je 1200 km moet rijden op vakantie, zou je dus tussendoor 3 keer een uurtje moeten stoppen. Ook op de terug weg natuurlijk.

Scheelt je op jaarbasis nog steeds 20 uur van je leven.

Maar goed, de kans dat ik met de auto (ver) op vakantie ga is nihiel, en dat ik op een dag meer dan 300 km rijd ook.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:39

pmarena schreef:
Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo :? Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?

Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....


Voor vakantie lijkt het me ook nog niks. Maar doorgaans gaan mensen niet elke maand 1000km rijden om op vakantie te gaan dus dat is maar een of twee keer per jaar een ‘probleem’.
Er zijn geloof ik wel al snelladers, dat je binnen een half uur weer opgeladen bent. Je moet alleen wel goed je route uitstippelen en weten waar er laders zijn.
Pauze onderweg doe je toch (tenminste, wij wel) dus waarom dan niet gewoon gelijk die auto aan de lader hangen :)
Shenavallie schreef:
Ik vind elektrisch echt helemaal niets, om meerdere redenen. Wij zaten van de week nog aan de keukentafel te bomen over of we misschien alvast wat brandstofauto's op de kop moeten gaan tikken voor het geval deze helemaal verdwijnen. :D
Elektrisch is in ieder geval niet beter dan brandstof: er moet heel wat schade aan de natuur aangebracht worden aan de andere kant van de aardbol om aan het lithium te voldoen (maar dat is voor velen een 'ver van mijn bed show'). Daarnaast is het afbreekproces van de accu's ook niet echt denderend. Uiteindelijk zit er naar mijn idee zo goed als geen voordeel aan. Je moet vaker opladen, wat ook niet overal mogelijk is, je kunt er niet echt ver mee komen (ik rij met benzine bijna 700 kilometer op een tank), je hoort niet wat je doet, je hoort de auto niet aankomen (uit eigen ervaring: doodeng!!!!) en zo meer punten waardoor ik afhaak. Ik denk dat je echt van goeden huize moet komen om mij te overtuigen om elektrisch te gaan rijden. Daarom reageer ik op dit topic om andere onderbouwingen te lezen. Ik ben ondanks mijn onderbouwingen namelijk wel heel nieuwsgierig naar die van anderen.


Er moet idd (nog) schade aan de natuur aangebracht worden om te produceren. Echter is dit niet minder dan bij gewone auto’s. En deze auto’s gaan beduidend langer mee en maken tijdens het rijden geen schade aan de natuur (geen CO2 uitstoot, mits groene stroom) Er is al wel onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat de elektrische auto toch minder impact op het milieu heeft dan een gewone auto.
Plus dat het hele proces van produceren en de accu-leeftijd nog veel verder verbeterd kan worden.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:41

veerledec schreef:
Met de Tesla hebben ze getest, laatste dat ik weet zat die op een miljoen km en nog steeds niet versleten.


https://info.bebat.be/blog/levensduur-b ... ische-auto

Ik ben wel benieuwd naar een linkje van die test van Tesla waar jij het over hebt?

Want Tesla is juist onbetaalbaar om privé te rijden, die zie je echt alleen maar in lease rijden hoor!
Sowieso zie je nauwelijks dat er prive nieuwe elektrische auto's gekocht worden, tweedehands hybride wel. Maar hele nieuwe zijn toch echt voornamelijk allemaal zakelijk omdat het gewoon echt nog te duur is om privé te aan te schaffen, te duur om daar profijt van te hebben.

https://www.ad.nl/binnenland/verkoop-el ... ~ae5b49c4/

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:49

Model 3 van Tesla kost toch maar 30.000 dollar? Dat is niet meer dan de gemiddelde stationwagen..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:04

Shiloh schreef:
Jah, met de auto op vakantie vergt wel wat meer planning en tijd, vooral omdat je van tevoren je route zal moeten inplannen op snellaadpaal locaties. Maar ik zie het zo. Ik sta nu ongeveer 3 keer per 2 weken bij de benzinepomp om te tanken. Inclusief omrijden ed. kost dat zo'n 10 minuten per keer. Dat is 3 x 26 x 20 minuten: Dat is 26 uur per jaar.

Bij een snel laad paal zit je bij de meeste elektrische autos met max 45 minuten weer op 80% (iig de modellen met een fatsoenlijke range). Als je 1200 km moet rijden op vakantie, zou je dus tussendoor 3 keer een uurtje moeten stoppen. Ook op de terug weg natuurlijk.

Scheelt je op jaarbasis nog steeds 20 uur van je leven.

Die berekening begrijp ik niet helemaal.

Met je huidige auto bereken je hoelang het duurt inclusief omrijden. Dat lijkt me correct. Maar als je 3x per 2 weken tankt is dat 78x per jaar. x10 min = 780min of 13 uur.

Maar de elektrische auto zou je alleen tijdens je vakantie opladen? De tijd die je gebruikt om hem de rest van het jaar op te laden reken je niet? Ook al heb je een eigen laadpunt, dan neemt het toch ook telkens wat tijd. Ook op vakantie staan de laadpalen niet altijd waar ze ze zou willen, dus mogelijks moet je daar ook omrijden. En je moet het maar meemaken dat er 2 wachtenden voor jou zijn... Je hoort dan vaak dat je voor de veiligheid toch om de 2 uur pauze moet nemen. 100% mee eens, maar dan liever op een mooi plekje en niet op een parking langs de snelweg.

Dus ik denk niet dat je op een elektrische auto moet rekenen om meer uren in je leven te hebben.

Toevallig was er gisteren op de radio een item over 'laadstress'. In Noorwegen zijn er al veel meer elektrische auto's maar hebben mensen stress over waar ze hun auto kunnen laden.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:18

Je hebt gelijk, was er met mijn hoofd half bij, en rekende per ongeluk de tijd dubbel, en is dus inderdaad 13 uur. Maar dan nog. Op jaarbasis, houd je nog steeds een paar uur over.

Bovendien irriteer ik me werkelijk kapot aan het steeds te moeten tanken. Liever dat ik dat nooit meer hoef te doen, en 1 keer per jaar op een lange auto rit wat vaker moet pauzeren en van te voren wat meer moet plannen, dan andersom.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:22

Ik zie het elektrisch rijden nog niet zo zitten, ik heb mijn auto ook om mijn trailer te trekken. Dat is met elektrisch toch al een stuk lastiger (zo niet onmogelijk qua budget). In plaats van benzine rij ik op LPG :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:25

Shiloh schreef:
Je hebt gelijk, was er met mijn hoofd half bij, en rekende per ongeluk de tijd dubbel, en is dus inderdaad 13 uur. Maar dan nog. Op jaarbasis, houd je nog steeds een paar uur over.

Bovendien irriteer ik me werkelijk kapot aan het steeds te moeten tanken. Liever dat ik dat nooit meer hoef te doen, en 1 keer per jaar op een lange auto rit wat vaker moet pauzeren en van te voren wat meer moet plannen, dan andersom.


Tanken is idd een rotklus. Maar dat is net wat mij een nadeel lijkt van een elektrische auto : telkens je thuiskomt moet je 'tanken'. En de volgende morgen de kabel weer uitpluggen. Het zou mooi zijn als je je auto netjes op een bepaalde plek zou kunnen parkeren en dat hij draadloos zou opladen.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:25

Ik ben dus net wakker en las de titel van dit topic... Ik ben een beelddenker en het kwartje viel niet helemaal. Dus ja, ik zag een paard met wielen voor me... :+ _O-

Nou tijd om weer ontopic te gaan: ik heb geen ervaring, lees wel graag mee haha :o

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:26

8nnemiek schreef:
Model 3 van Tesla kost toch maar 30.000 dollar? Dat is niet meer dan de gemiddelde stationwagen..


Inderdaad en dat is niet de enige. Geselecteerd met een range vanaf 250 km, is er toch best al een aantal auto's beschikbaar tussen de 30.000 en 40.000 euro.

https://www.mountox.com/elektrische-aut ... gste-prijs

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:39

nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:42

Kinke schreef:
nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.

Dat momenteel ook niet, maar ik wil ook gewoon niet zoveel geld uitgeven aan een auto... (als het nou echt mijn droomauto is...)

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:46

Kinke schreef:
nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.


Nieuw niet. Maar als er steeds meer elektrische auto’s komen, kan je ze over een paar jaar vast ook tweedehands kopen en dan wordt het steeds betaalbaarder :)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:53

@ Shiloo: Een vakantie en door de week voor bijvoorbeeld werk tanken zijn twee verschillende dingen en dus niet vergelijkbaar. Ik ben wel benieuwd naar het tankgedrag van brandstof versus elektrisch bij doordeweeks gebruik.

@ verootjoo: Het probleem met die CO2-uitstoot is o.a. te wijten aan de vele bomenkap in Nederland voor het bouwen van huizen. Als er meer groen zou zijn, dan zal de meting van de CO2-uitstoot ook minder zijn doordat het groen het kan 'verwerken'. Doordat men nog niet met de overschotten van onverwerkte accu's zit, lijkt het nu nog minder impact te hebben. Ik ben dan ook benieuwd (en vrees er ook voor) wat de uitkomst over een x-aantal jaren zal zijn.
Ook kun je (nog) niet spreken van langere levensduur van elektrische auto's, aangezien dit nog maar sinds de laatste paar jaar in opkomst is. Wij hebben 4 auto's staan van rond en zelfs hoger dan 20 jaar en in de familie zijn er ook een tweetal mensen met zulke 'oude' auto's. Zijn super zuinig en mankeren (afkloppen) nog steeds niets. De commercie moet het hebben van de mensen die vatbaar zijn voor bepaalde uitspraken rondom het elektrisch rijden, denk ik zelf.
Er zijn oplossingen die echt milieu-vriendelijk zijn, maar helaas worden mensen met zo'n idee gelijk de mond gesnoerd. Denk aan auto's die bijvoorbeeld rijden op water. Daar kunnen kartels en de overheid geen geld aan verdienen en dat is wat helaas nog steeds een grote rol speelt in de wereld: geld, geld, geld.

Oh, nog een aanvulling: door oudere auto's te blijven rijden, doe je ook aan duurzaamheid van materialen. Ze belanden niet onnodig op de schroothoop.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 29-03-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:53

Shiloh schreef:
8nnemiek schreef:
Model 3 van Tesla kost toch maar 30.000 dollar? Dat is niet meer dan de gemiddelde stationwagen..


Inderdaad en dat is niet de enige. Geselecteerd met een range vanaf 250 km, is er toch best al een aantal auto's beschikbaar tussen de 30.000 en 40.000 euro.

https://www.mountox.com/elektrische-aut ... gste-prijs


De meeste komen er aan, dit jaar zullen er behoorlijk wat komen. Nu de levertijden nog..... Ik mocht bv geen Kona kiezen (lease), omdat de levertijd langer dan een jaar was (en mijn lopende leasecontract echt aan zijn eind).

Als ik de bezwaren uit alle posts hier lees: die had ik ook :D . Veel van mijn collega's hebben dan ook trucs uitgehaald om nog een benzine/diesel te kunnen leasen voordat de definitieve omslag naar full electric kwam. Ik heb de makkelijke positie dat mijn man ook een prima auto least, die groot genoeg is om mijn trailer te trekken. Ik had er liever gehad dat ik het met mijn eigen auto kon doen, maar ja, realistisch gezien is de noodzaak er dus niet.

Zelf heb ik natuurlijk nog niet veel ervaring met de 'laadstress' (auto pas een week in bezit). Maar een aantal collega's rijdt nu een aantal maanden volledig elektrisch (ook allemaal lease van dezelfde werkgever natuurlijk). Niemand was echt enthousiast, er werden heeeeel veel redenen aangehaald waarom het super onhandig zou zijn. In de praktijk blijkt het echter heel erg mee te vallen. Daarbij moet je natuurlijk wel meenemen dat bij onze kantoorlocaties goede voorzieningen zijn om op te laden en dat (indien je een eigen oprit hebt) er bij de lease ook een oplaadpunt aan huis zit. Ook collega's die veel op de weg zitten naar externe partijen ondervinden dat er tegenwoordig toch vrij veel laadpunten te vinden zijn. En in geval van nood helpt Fastnet je in 10 minuten/een kwartiertje zo ver op weg dat je de volgende 'normale' (dus aan kantoor/werk/bij klant) laadoptie kunt bereiken.
Voor vakantie e.d. kun je bij ons ook een wisselauto krijgen van de leasemaatschappij. Als je bv een caravan hebt en daar mee weg wilt, of gewoon km's wilt maken zonder het opladen te plannen.

En qua rijden: ik vind het heerlijk. Rustig en vlot. Maar kan me voorstellen dat als je houdt van schakelen en het geluid van een mooie motor, dat je dat juist helemaal niks vind.

Kortom: het is gewoon nieuw. Misschien nog niet helemaal doorontwikkeld qua oplaadgelegenheden en actieradius, maar ja, alles is ergens mee begonnen. En gelukkig is nog niet iedereen om, want dan was er nog meer 'laadstress' :Y)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:54

verootjoo schreef:
Kinke schreef:
nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.


Nieuw niet. Maar als er steeds meer elektrische auto’s komen, kan je ze over een paar jaar vast ook tweedehands kopen en dan wordt het steeds betaalbaarder :)

Ik gok dat je ze dan vrij goedkoop kan kopen, omdat je dan rekening moet houden met de kosten van het vervangen van de batterijen.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:56

Dat wel natuurlijk, maar hoe meer die verbeterd worden (en die ontwikkeling gaat best wel hard) hoe later dat pas nodig is natuurlijk :)
En dat er onderdelen vervangen moeten worden heb je ook bij gewone auto’s natuurlijk :) Naarmate die ouder is heb je er ook meer onderhoud aan.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:59

Shenavallie schreef:
@ Shiloo: Een vakantie en door de week voor bijvoorbeeld werk tanken zijn twee verschillende dingen en dus niet vergelijkbaar. Ik ben wel benieuwd naar het tankgedrag van brandstof versus elektrisch bij doordeweeks gebruik.


Klopt. Het doordeweeks tanken is ranzend irritant. Een tussenstop op een lange autorit op vakantie, lijkt me een heerlijke pauze, en een kleine aanpassing vs. het genot van elektrisch rijden.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:59

Kinke schreef:
nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.

Ik kan me überhaupt geen nieuwe auto veroorloven, ook geen brandstofauto. Toch hoor ik nooit mensen klagen dat brandstofauto's zo duur zijn :+

Tweedehands elektrische auto's zie je steeds vaker op marktplaats staan, en het zal niet lang duren voordat die voor nagenoeg iedereen betaalbaar zijn.

En wat betreft tanken: het lijkt mij juist héérlijk om nooit meer naar een benzinestation te hoeven rijden, nooit meer daar in de file hoeven te staan, en gewoon bij thuiskomst een paar keer per week even de stekker erin te pluggen. Dat kost toch nauwelijks extra moeite?
Ik zou juist vaker op vakantie gaan. Momenteel vind ik dat gewoon veel te duur qua brandstof. Je bent al gauw 50 euro kwijt om aan de andere kant van Nederland te komen. Met een elektrische auto ben je voor 10 euro aan stroom aan de andere kant van NL. En als ik vakantie heb dan heb ik geen haast. Dan plan ik mijn reis desnoods in twee dagen, gezellig kamperen tussendoor, of een leuke B&B opzoeken. Dat doen we sowieso graag. Ik zit niet graag urenlang in de auto.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-03-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:03

Shiloh schreef:
Klopt. Het doordeweeks tanken is ranzend irritant. Een tussenstop op een lange autorit op vakantie, lijkt me een heerlijke pauze, en een kleine aanpassing vs. het genot van elektrisch rijden.


Ik zie mijn auto nu een beetje als een soort gadget op wielen :o . En al die gadgets moeten na gebruik aan de lader, dus deze ook....
Scheelt wel dat het laden schoon is (geen stinkende handen, had ik bij diesel toch zo'n hekel aan), maar het blijft een extra handeling.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:22

8nnemiek schreef:
Ik kan me überhaupt geen nieuwe auto veroorloven, ook geen brandstofauto. Toch hoor ik nooit mensen klagen dat brandstofauto's zo duur zijn :+


Nou, echt wel :D
Onze auto is net afgekeurd, helaas, maar die heeft zn kilometers wel gemaakt zonder veel kosten (Volvo v40, zo'n oud model stationwagen). Er komt hier dus weer een andere, maar echt geen budget voor een nieuwe. Iedere keer nieuw kopen is sowieso veel te duur, afrijden is stukken goedkoper.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:52

verootjoo schreef:
pmarena schreef:
Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo :? Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?

Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....


Voor vakantie lijkt het me ook nog niks. Maar doorgaans gaan mensen niet elke maand 1000km rijden om op vakantie te gaan dus dat is maar een of twee keer per jaar een ‘probleem’.
Er zijn geloof ik wel al snelladers, dat je binnen een half uur weer opgeladen bent. Je moet alleen wel goed je route uitstippelen en weten waar er laders zijn.
Pauze onderweg doe je toch (tenminste, wij wel) dus waarom dan niet gewoon gelijk die auto aan de lader hangen :)


Wij zijn überhaupt niet zo van die vakantiegangers, maar het idee om enorm afhankelijk te zijn van een laadpunt staat me wel hel erg tegen, ik ben in alles graag zo onafhankelijk mogelijk :)

Dan moet je dus al speciaal een route uitstippelen met een laadpaal, en een beetje leuke locatie om dan even pauze te nemen is ook wel zo leuk, en dan moet die laadpaal maar net vrij zijn...geen idee of je daar vanuit kan gaan. Maar ik zie me al staan met een kind of onszelf waarvoor die pauze op dat moment nou net niet lekker uitkomt, of dat je een eeuwigheid moet wachten om weer verder te kunnen... ik krijg daar bij voorbaat al de kriebels van :P

Voor doordeweeks lijkt het me dikke prima. Tanken doe ik denk ik eens in de 2 weken en heb daar geen problemen mee. Dat doe je gewoon wanneer het je uitkomt, als het rustig is en je geen haast hebt :)

Iedere keer een stekker in je auto, en dan moet je steeds dat snoer oprollen ofzo? Dat je niet meteen in je auto kan stappen en weg kan rijden dat vind ik ook minder aantrekkelijk. Of leveren ze die auto's met een snoersysteem vergelijkbaar met dat van een stofzuiger, dat het zo op een spoel die auto in getrokken wordt :+

Maar sowieso i.v.m. de zonnepanelen....stel dat salderen afgeschaft wordt en je voor je eigen opgewekte energie minder terug krijgt dan dat je moet betalen voor wat je gebruikt, dan zou het lekker zijn als je je eigen energie direct kan gebruiken zodat je het niet terug op het net hoeft te leveren. Maar geen idee of dat goed te realiseren is.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:53

Ik heb enkel ervaring met hybride auto's.
Namelijk de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo XC90 T8.

Moet zeggen, ik ben geen voorstander voor volledig elektrische auto's.
Je zit met kort rijbereik, laadpunten, ...

Hybride is handig dat ie kan schakelen op benzinemotor wanneer nodig.

Vooral de Outlander ben ik erg over te spreken, fijne baanligging, comfort, trekt een grote aanhanger en dergelijke zonder moeite autostrade en verbruik van zowel benzine als batterij valt heel goed mee. En voelt niet groot en log aan wat de Volvo wel heeft.
En er zit natuurlijk prijsverschil tussen Mitsubishi en Volvo...

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:58

pmarena schreef:
verootjoo schreef:
Voor vakantie lijkt het me ook nog niks. Maar doorgaans gaan mensen niet elke maand 1000km rijden om op vakantie te gaan dus dat is maar een of twee keer per jaar een ‘probleem’.
Er zijn geloof ik wel al snelladers, dat je binnen een half uur weer opgeladen bent. Je moet alleen wel goed je route uitstippelen en weten waar er laders zijn.
Pauze onderweg doe je toch (tenminste, wij wel) dus waarom dan niet gewoon gelijk die auto aan de lader hangen :)


Wij zijn überhaupt niet zo van die vakantiegangers, maar het idee om enorm afhankelijk te zijn van een laadpunt staat me wel hel erg tegen, ik ben in alles graag zo onafhankelijk mogelijk :)

Dan moet je dus al speciaal een route uitstippelen met een laadpaal, en een beetje leuke locatie om dan even pauze te nemen is ook wel zo leuk, en dan moet die laadpaal maar net vrij zijn...geen idee of je daar vanuit kan gaan. Maar ik zie me al staan met een kind of onszelf waarvoor die pauze op dat moment nou net niet lekker uitkomt, of dat je een eeuwigheid moet wachten om weer verder te kunnen... ik krijg daar bij voorbaat al de kriebels van :P

Voor doordeweeks lijkt het me dikke prima. Tanken doe ik denk ik eens in de 2 weken en heb daar geen problemen mee. Dat doe je gewoon wanneer het je uitkomt, als het rustig is en je geen haast hebt :)

Iedere keer een stekker in je auto, en dan moet je steeds dat snoer oprollen ofzo? Dat je niet meteen in je auto kan stappen en weg kan rijden dat vind ik ook minder aantrekkelijk. Of leveren ze die auto's met een snoersysteem vergelijkbaar met dat van een stofzuiger, dat het zo op een spoel die auto in getrokken wordt :+

Maar sowieso i.v.m. de zonnepanelen....stel dat salderen afgeschaft wordt en je voor je eigen opgewekte energie minder terug krijgt dan dat je moet betalen voor wat je gebruikt, dan zou het lekker zijn als je je eigen energie direct kan gebruiken zodat je het niet terug op het net hoeft te leveren. Maar geen idee of dat goed te realiseren is.


Snap ik... heb precies dezelfde overwegingen als jij hebt :P Ms kan je dan voor op vakantie wel een benzine auto huren ofzo :P Want dat laden op vakantie lijkt me ook een gedoe. Zeker idd als je op zwarte zaterdag gaat rijden en de halve wereld wil precies op dat laadpunt laden. (Want iedereen zal vanuit NL naar zuidFrankrijk wel ongeveer op dezelfde km’s moeten stoppen met elektrische auto’s)

Als het salderen afgeschaft wordt, heb je in de zomer een overschot aan stroom waarmee je je auto kan opladen en in de winter een tekort denk ik. Want er is nog niet zoiets als een soort aggregaat dat je je eigen stroom ook kan opslaan toch?
Wij zitten na te denken over zonnepanelen, maar als dit onzeker blijft ben ik nog niet zo happig op die investering.