Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
pmarena schreef:Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?
Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....
pmarena schreef:Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?
Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....
Shenavallie schreef:Ik vind elektrisch echt helemaal niets, om meerdere redenen. Wij zaten van de week nog aan de keukentafel te bomen over of we misschien alvast wat brandstofauto's op de kop moeten gaan tikken voor het geval deze helemaal verdwijnen.
Elektrisch is in ieder geval niet beter dan brandstof: er moet heel wat schade aan de natuur aangebracht worden aan de andere kant van de aardbol om aan het lithium te voldoen (maar dat is voor velen een 'ver van mijn bed show'). Daarnaast is het afbreekproces van de accu's ook niet echt denderend. Uiteindelijk zit er naar mijn idee zo goed als geen voordeel aan. Je moet vaker opladen, wat ook niet overal mogelijk is, je kunt er niet echt ver mee komen (ik rij met benzine bijna 700 kilometer op een tank), je hoort niet wat je doet, je hoort de auto niet aankomen (uit eigen ervaring: doodeng!!!!) en zo meer punten waardoor ik afhaak. Ik denk dat je echt van goeden huize moet komen om mij te overtuigen om elektrisch te gaan rijden. Daarom reageer ik op dit topic om andere onderbouwingen te lezen. Ik ben ondanks mijn onderbouwingen namelijk wel heel nieuwsgierig naar die van anderen.
veerledec schreef:Met de Tesla hebben ze getest, laatste dat ik weet zat die op een miljoen km en nog steeds niet versleten.
Shiloh schreef:Jah, met de auto op vakantie vergt wel wat meer planning en tijd, vooral omdat je van tevoren je route zal moeten inplannen op snellaadpaal locaties. Maar ik zie het zo. Ik sta nu ongeveer 3 keer per 2 weken bij de benzinepomp om te tanken. Inclusief omrijden ed. kost dat zo'n 10 minuten per keer. Dat is 3 x 26 x 20 minuten: Dat is 26 uur per jaar.
Bij een snel laad paal zit je bij de meeste elektrische autos met max 45 minuten weer op 80% (iig de modellen met een fatsoenlijke range). Als je 1200 km moet rijden op vakantie, zou je dus tussendoor 3 keer een uurtje moeten stoppen. Ook op de terug weg natuurlijk.
Scheelt je op jaarbasis nog steeds 20 uur van je leven.
Shiloh schreef:Je hebt gelijk, was er met mijn hoofd half bij, en rekende per ongeluk de tijd dubbel, en is dus inderdaad 13 uur. Maar dan nog. Op jaarbasis, houd je nog steeds een paar uur over.
Bovendien irriteer ik me werkelijk kapot aan het steeds te moeten tanken. Liever dat ik dat nooit meer hoef te doen, en 1 keer per jaar op een lange auto rit wat vaker moet pauzeren en van te voren wat meer moet plannen, dan andersom.
8nnemiek schreef:Model 3 van Tesla kost toch maar 30.000 dollar? Dat is niet meer dan de gemiddelde stationwagen..
Kinke schreef:nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.
Shiloh schreef:8nnemiek schreef:Model 3 van Tesla kost toch maar 30.000 dollar? Dat is niet meer dan de gemiddelde stationwagen..
Inderdaad en dat is niet de enige. Geselecteerd met een range vanaf 250 km, is er toch best al een aantal auto's beschikbaar tussen de 30.000 en 40.000 euro.
https://www.mountox.com/elektrische-aut ... gste-prijs
verootjoo schreef:Kinke schreef:nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.
Nieuw niet. Maar als er steeds meer elektrische auto’s komen, kan je ze over een paar jaar vast ook tweedehands kopen en dan wordt het steeds betaalbaarder
Shenavallie schreef:@ Shiloo: Een vakantie en door de week voor bijvoorbeeld werk tanken zijn twee verschillende dingen en dus niet vergelijkbaar. Ik ben wel benieuwd naar het tankgedrag van brandstof versus elektrisch bij doordeweeks gebruik.
Kinke schreef:nou...dat vind ik nogal een prijsrange...man man wat een geld. Weet niet hoe het met de gemiddelde Bokker zit, maar wij kunnen zo'n auto helaas niet betalen.
Shiloh schreef:Klopt. Het doordeweeks tanken is ranzend irritant. Een tussenstop op een lange autorit op vakantie, lijkt me een heerlijke pauze, en een kleine aanpassing vs. het genot van elektrisch rijden.
8nnemiek schreef:Ik kan me überhaupt geen nieuwe auto veroorloven, ook geen brandstofauto. Toch hoor ik nooit mensen klagen dat brandstofauto's zo duur zijn
verootjoo schreef:pmarena schreef:Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?
Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....
Voor vakantie lijkt het me ook nog niks. Maar doorgaans gaan mensen niet elke maand 1000km rijden om op vakantie te gaan dus dat is maar een of twee keer per jaar een ‘probleem’.
Er zijn geloof ik wel al snelladers, dat je binnen een half uur weer opgeladen bent. Je moet alleen wel goed je route uitstippelen en weten waar er laders zijn.
Pauze onderweg doe je toch (tenminste, wij wel) dus waarom dan niet gewoon gelijk die auto aan de lader hangen
pmarena schreef:verootjoo schreef:Voor vakantie lijkt het me ook nog niks. Maar doorgaans gaan mensen niet elke maand 1000km rijden om op vakantie te gaan dus dat is maar een of twee keer per jaar een ‘probleem’.
Er zijn geloof ik wel al snelladers, dat je binnen een half uur weer opgeladen bent. Je moet alleen wel goed je route uitstippelen en weten waar er laders zijn.
Pauze onderweg doe je toch (tenminste, wij wel) dus waarom dan niet gewoon gelijk die auto aan de lader hangen
Wij zijn überhaupt niet zo van die vakantiegangers, maar het idee om enorm afhankelijk te zijn van een laadpunt staat me wel hel erg tegen, ik ben in alles graag zo onafhankelijk mogelijk
Dan moet je dus al speciaal een route uitstippelen met een laadpaal, en een beetje leuke locatie om dan even pauze te nemen is ook wel zo leuk, en dan moet die laadpaal maar net vrij zijn...geen idee of je daar vanuit kan gaan. Maar ik zie me al staan met een kind of onszelf waarvoor die pauze op dat moment nou net niet lekker uitkomt, of dat je een eeuwigheid moet wachten om weer verder te kunnen... ik krijg daar bij voorbaat al de kriebels van
Voor doordeweeks lijkt het me dikke prima. Tanken doe ik denk ik eens in de 2 weken en heb daar geen problemen mee. Dat doe je gewoon wanneer het je uitkomt, als het rustig is en je geen haast hebt
Iedere keer een stekker in je auto, en dan moet je steeds dat snoer oprollen ofzo? Dat je niet meteen in je auto kan stappen en weg kan rijden dat vind ik ook minder aantrekkelijk. Of leveren ze die auto's met een snoersysteem vergelijkbaar met dat van een stofzuiger, dat het zo op een spoel die auto in getrokken wordt
Maar sowieso i.v.m. de zonnepanelen....stel dat salderen afgeschaft wordt en je voor je eigen opgewekte energie minder terug krijgt dan dat je moet betalen voor wat je gebruikt, dan zou het lekker zijn als je je eigen energie direct kan gebruiken zodat je het niet terug op het net hoeft te leveren. Maar geen idee of dat goed te realiseren is.