Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
karuna schreef:Inmiddels is er veel te doen over de stijgende kosten van onze energie ivm aanpassen voor oa laadpalen. En ik ben verbijsterd dat een tesla zoveel verbruikt als 10 huishoudens. wist niet dat het zo enorm veel was. hoe kun je dat nog verantwoorden als milieubewust rijden. Iedereen wordt gestimuleerd zuiniger om te gaan met stroom door bv ledlampen en zo maar dan is een auto die zoveel meer verbruikt.
https://www.ad.nl/binnenland/energienot ... ~a32dfb44/
8nnemiek schreef:karuna schreef:Inmiddels is er veel te doen over de stijgende kosten van onze energie ivm aanpassen voor oa laadpalen. En ik ben verbijsterd dat een tesla zoveel verbruikt als 10 huishoudens. wist niet dat het zo enorm veel was. hoe kun je dat nog verantwoorden als milieubewust rijden. Iedereen wordt gestimuleerd zuiniger om te gaan met stroom door bv ledlampen en zo maar dan is een auto die zoveel meer verbruikt.
https://www.ad.nl/binnenland/energienot ... ~a32dfb44/
Dit beantwoort je vraag waarschijnlijk (vanaf 6:19):
[ Video ]
Een elektrische auto is áltijd schoner dan een benzine auto.
Riegje, die bomen waren aangeplant om karton van de maken, en daar worden ze ook voor gebruikt, voor zo ver ik heb begrepen. Niet dat ik het goed wil praten, altijd zonde als bomen worden gekapt, maar dat zou sowieso al gebeuren. Ik ben blij dat ze juist ook nog rekening houden met het broedseizoen.
En ze hebben aangegeven dat ze ergens anders bomen ervoor terug gaan planten, drie keer zo veel las ik zelfs.
Al er bossen worden gekapt voor een BMW fabriek dan hoor je niemand
Babootje schreef:Ik ben er ook niet van overtuigd dat elektrisch rijden de oplossing gaat zijn in de komende jaren.
1. Waar moeten we in vredesnaam al die benodigde elektriciteit vandaan halen. Uit windmolenparken? Ook niet milieuvriendelijk vanwege de materialen die voor de bouw ervan worden gebruikt en de schadelijke gassen die vrijkomen uit de energieproductie (die niet eens worden gemeten.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... gle.com%2F
https://groene-rekenkamer.nl/1795/winde ... ndenergie/
Ook zonnepanelen zijn niet zo duurzaam als wordt verondersteld. Het productieproces is vervuilend en de levensduur is ook maar ca 15 jaar. (Als ze niet eerder al in de fik zijn gevlogen met je huis erbij).
2. Een elektrische auto is niet energiezuinig en niet milieuvriendelijk (accu) en niet goedkoop in onderhoud (afhankelijk van de kwaliteit van de accu). Gisterenavond een nieuwsbulletin gezien over het gevaar van brand door het opladen (schijnt nogal eens te gebeuren) en het feit dat zo'n brand niet op een normale manier kan worden geblust. Ik moet er echt niet aan denken dat dat voor mijn deur gebeurt.
De kosten voor het plaatsen van laadpalen zijn hoog en het aantal niet voldoende om de vraag te faciliteren. Daarom stijgt ook de prijs van energie.
3. Van het gas af.
Een andere pijler van de energietransitie is dat woningen energieneutraal moeten worden gebouwd (goed geisoleerd, met zonnepanelen en evt een warmtepomp) Aan een warmtepomp kleven diverse bezwaren die vooral te maken hebben met geluidvervuiling. Ook oudere woningen moeten verduurzaamd worden en die kosten moeten huiseigenaren zelf opbrengen. Per gemeente kun je lezen wat de planning is om hele wijken van het gas af te halen. Een heel groot probleem daarbij is dat de kabels en leidingen die nu met name in de oudere wijken in de grond zitten de toename in energie niet kunnen verwerken en moeten worden vervangen door dikkere kabels en leidingen. Dit zal de prijs van elektriciteit wederom sterk opdrijven.
veerledec schreef:Een elektrische auto is extreem zuinig in onderhoud. We hebben al bijna vijf jaar een elektrische auto en nog geen 100 euro aan onderhoudskosten gehad.
Hanafubuki schreef:Valt ook op dat er eigenlijk alleen maar negatief wordt gedaan over Tesla. En daar is ook al een hele analyse over gedaan: short-sellers op de aandelenmarkt hebben hier heel veel baat bij.
Moet je maar eens googlen, wat voor onzin er de wereld in geholpen wordt over Tesla puur en alleen om het geld.
Wat ik al zei: ik kies voor elektrisch vanwege uitstoot, rijcomfort en geen fossiele brandstoffen meer. Maar ik wordt er doodmoe van dat ik me de laatste tijd alleen maar aan het verdedigen ben om non-informatie.
Hanafubuki schreef:Valt ook op dat er eigenlijk alleen maar negatief wordt gedaan over Tesla. En daar is ook al een hele analyse over gedaan: short-sellers op de aandelenmarkt hebben hier heel veel baat bij.
Moet je maar eens googlen, wat voor onzin er de wereld in geholpen wordt over Tesla puur en alleen om het geld.
Babootje schreef:Ik denk dat ik nog maar even afwacht wat er gaat gebeuren. Het elektrisch rijden wordt er zo ontzettend doorgedrukt maar de ontwikkelingen aan de andere kant met rijden op waterstofgas gaan ook erg hard.
Superschoon en de hele infrastructuur om het te kunnen tanken ligt er al en behoeft alleen nog aanpassing.
De auto draagt maar een ietsiepietsie bij aan de vervuiling. Trekkracht op elektriciteit is er vrijwel niet nog.
Richt de energie maar op het gebruik van waterstof als brandstof in de transportsector en scheepvaart.
Auto's kan dat overigens ook al langer.
Ook de ontwikkeling met zonnepanelen gaan sneller dan ooit. Ze worden dunner, kleiner en met meer opbrengtst.
Hanafubuki schreef:Ik heb als elektrisch rijder wel steeds meer het idee dat ik verguisd word. Dat ik me continu mort verdedigen.
8nnemiek schreef:Toch grappig hoe veel foute informatie de ronde gaat.
De eerste elektrische auto’s zijn inmiddels al zo’n 10 jaar oud, en velen rijden nog steeds rond. De eerste tesla’s hebben al een miljoen kilometer gereden en lopen nog steeds op hun tweede accu. De Tesla accu’s heeft men geschat op 500.000 km maar blijken vaak nog langer mee te gaan, en de nieuwe types zullen een miljoen kilometer mee gaan (en dan nog steeds 80% capaciteit).
En is zo’n accu dan te slecht, dan plaats je inderdaad gewoon een nieuwe accu erin in plaats van de complete auto naar de sloop te brengen zoals bij een brandstofauto
En de accu wordt hergebruikt voor huishoudens en uiteindelijk gerecycled.
8nnemiek schreef:Hanafubuki schreef:Valt ook op dat er eigenlijk alleen maar negatief wordt gedaan over Tesla. En daar is ook al een hele analyse over gedaan: short-sellers op de aandelenmarkt hebben hier heel veel baat bij.
Moet je maar eens googlen, wat voor onzin er de wereld in geholpen wordt over Tesla puur en alleen om het geld.
Ook een interessante theorie!
Ik vraag me ook altijd af waar die haat vandaan komt. Je ziet het bij meerdere grote, luxe merken. Apple ook bijvoorbeeld.
Het lijkt me ook voor een deel gewoon jaloezie. 'Als ik het niet kan hebben dan gun ik het ook niemand anders om er lol aan te beleven'..
Maar ik denk ook dat de angst om over te gaan naar een nieuwe manier van rijden meespeelt. De boer kent het niet..
lenaa_tje schreef:Toch ervaar je dat als dieselrijder ook. Het is gewoon wel een feit dat beide manieren van rijden niet volledig toekomst gericht zijn. En ik ontken echt niet dat ik veel meer vervuil dan jullie.
Verder is elektrisch rijden toch ook voor heel veel mensen niet weg gelegd. Zo ook voor mij niet en zo kom je er dus ook niet mee in aanraking.
Binnen mijn werk geen lease auto dus kan ik ook geen elektrische auto aanschaffen. Ik rijd ook geen nieuwe auto maar onderhoudt mijn auto natuurlijk wel. Ik koop ook niet ieder jaar een nieuwe auto.
We hebben net een 25 jarige micra naar de sloop gebracht. En hij is ook naar de sloop gegaan vanwege het onderstel wat niet te lassen viel. Als nieuwe auto gekocht. Zullen ook niet veel mensen volhouden, zoals dat bij een elektrische auto waarschijnlijk ook niet gebeurd.
Ik ben ook benieuwd naar de auto’s op waterstof. Lijkt mij ook meer duurzaam.
Keet schreef:https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... randgevaar
Toevallig een aflevering van Kassa over het brandgevaar van elektrische auto's