[VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:55

Gaat lekker!!

Ja we wonen heerlijk, 2km buiten het dorp op een perceel van ruim 2000m². Voor en achter vrij uitzicht <3

Hier zit voor het potdekselhout erop, plus de buiten spotjes in de overstekken. Vriend is nu achter bezig :)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:45

De afgelopen updates zijn me ontgaan, maar moest vaak terugdenken aan het topic waarin een huis gebouwd zou worden met een schuine muur. Achteraf dus toch een rechte muur met een extra hoek geworden, haha! Fijn dat het jullie is gelukt om het probleem met de architect op te lossen, dat zal nu wel wat stress schelen. Ik kijk uit naar de volgende updates, dit keer ietwat meer actief!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 23:17

Haha grappig dat je dat had onthouden!! Wij zeiden vandaag nog hoe blij we waren dat we het recht hebben gemaakt! Voor nu weer even niks tot zaterdag. Dan gaan we de voorste muur volledig metselen en evt de binnen muurtjes. Daarna wat pruts werk en stellen voor de beton plaat enz, dus dan zien we het niet meer zo vooruit vliegen als nu! Leuk dat er nog mensen volgen!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 20:34

Momenteel veel timmer werk! Alle binnen muren staan er.


Afbeelding

Afbeelding

Tv muur bij nader inzien nog groter gemaakt :+
Afbeelding

Hebben jullie ervaringen met hoeveel spots je gemiddeld steekt? Blijkbaar is echt veel spotts van vroeger. Vind het moeilijk te bepalen hoeveel we er nodig hebben voor de woon + eetkamer en keuken..

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:54

Schiet lekker op!
Spots inbouw in het plafond bedoel je? Dat is toch helemaal niet meer van deze tijd?

Wat wij wel hebben en waar ik heel blij mee ben, is de geschakelde wandcontactdozen in de woonkamer. Met 1 schakelaar schakelen wij alle verlichting aan en dat is echt heel handig.
Wij zijn niet van de domotica, dat is duur en voor mij veel te ingewikkeld en is al snel verouderd, maar deze geschakelde wcd's zou ik niet willen missen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:14

En dat voor lampen heb je dan?? Opbouw spots? Ik ben dus totaal niet mee, ik ging er vanuit dat een spot in het plafond normaal was :+

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:21

Ik heb ook voor inbouwspots gekozen, vind dat gewoon mooi... boven de eettafel niet en ik gok zomaar dat daar binnen 5 jaar nog gewoon dat peertje hangt van nu :D

Plaats van spots is voornamelijk beslist door elektricien hier; alle samen: hij zei dat je eens godd moet denken waar meubels komen. Je zetels uittekenen op de grond. Spots moeten komen waar je knieën zitten. Wonder boven wonder zeer goed uitgedraaid met de zetel die we nu pas kochten. Dan heb ik er “waar je loopt” en voor de kasten van de keuken en boven het kookeiland en de tafel daar. In de gang gaan ze automatisch aan met bewegingssensor: superhandig! Alleen, als je kinderen hebt/wil of katten: voorzie een knop om dat ‘s nachts uit te zetten want als je stiekem bij je kind wil gaan gluren of de katten lopen ‘s nachts rond dan springen die dingen constant aan en uit :') Maar verder echt wel handig!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:25

Wij hebben heel veel spotjes hoor :j Vind het ook gewoon mooi en praktisch en je hebt lekker veel licht. Had in ons vorige huis en chronisch te weinig licht..
In de woonkamer hebben we ze langs de zijkant en boven de salontafel en eettafel komt een andere lamp.
Afbeelding
Afbeelding
En ook in de keuken
Afbeelding

In de gangen, slaapkamer, badkamer en wc (met bewegingssensor ook), en voor in de nacht hebben we downlights die dan aangaan ipv de spotjes.
En alles is dimbaar :)
Laatst bijgewerkt door Goldie op 25-04-20 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:31

k_m schreef:
En dat voor lampen heb je dan?? Opbouw spots? Ik ben dus totaal niet mee, ik ging er vanuit dat een spot in het plafond normaal was :+


In dit huis hebben wij een balkenplafond, dus inbouwspots waren sws geen optie. Maar ook als dat wel zo had gekund hadden wij er niet voor gekozen. Je bent daarna zo beperkt met je indeling/de plaatsing van je meubels.
Wij hebben nu uitsluitend staande lampen en schemerlampen, bevalt heel goed.

In jouw situatie zou ik kiezen voor een plafondlichtpunt in de hoek waar je je eettafel wil plaatsen en een of meer plafondlichtpunten op de plaats waar die ook eventueel nog zou kunnen komen en in je zithoek. Een blindplaat op de plekken die je nu niet nodig hebt maar wel de mogelijkheid behouden voor een armatuur. In de hoeken van de kamer zorgen voor voldoende dubbele wandcontactdozen waar je dan je andere verlichting op aan kan sluiten.

Maar goed, ik vind inbouwspots gewoon ook niet mooi. Dus als jij ze wel mooi vindt, lekker bedenken wat het meest praktisch zou kunnen zijn.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:34

Even heel stom getekend, maar ik had dit in gedachten. Gele puntjes inbouw spots, groene zouden 3 hanglampen boven de tafel zijn. De indeling op dit plan klopt niet, indeling is zoals op de 2de afbeelding. (De lampen wel op rechte lijnen :+ ) in het halletje moet een muur lampje komen net zoals in de trap kast.


Afbeelding
Afbeelding

Zo jullie hebben er in de keuken idd veel! Ik had er ook meer getekend, maar volgens de elektricien was dit jaren 2000 :+ ik kwam beetje uit de lucht gevallen want ik zie eigenlijk bijna overal spots of lelijke centrale opbouw lampen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:37

Wij gaan sowieso onze meubels niet kunnen verhuizen. Tis niet dat we snel even de zetel kunnen omdraaien op deze ruimte :+ dus de indeling is wel vast en ook al echt bepaald. De tafel moeten we nu ook al bepalen, maar we hebben dat gedaan met een echte tafel er in te zetten. Moeilijk hoor alles kiezen. Ik zit nu wel spots te tekenen maar moet ook ff het ventilatie plan nog krijgen om te kijken waar die gaten komen te zitten..

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:41

Ik heb er veel meer dan jou hoor!
*kijkt omhoog*
7 boven de u-vormige zetel
4 voor het schuifraam (vormt een soort looppad en focus op dat raam)
2 voor de later te plaatsen inbouwkast keuken
2 boven ontbijttafel keuken+dampkap heeft ook lichtjes
3 voor de inbouwkasten keuken en 2 boven het werkblad daar

En dat is hier echt geen kerstmis ofzo :')

Ventilatie kan je wel wat mee schuiven hoor.

Oh en de leds in keuken zijn feller dan die in de living

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:42

Ik zou er dan sws eerder voor kiezen om in je keuken een aantal spots in een rechte lijn boven je vloer te plaatsen en wanneer je bovenkastjes hebt onderbouwverlichting om licht op je aanrechtblad te hebben. Boven je eettafel zou ik een lichtpunt doen en daar een armatuur hangen met drie hanglampen maar dus eentje waar je maar 1 aansluitpunt voor nodig hebt.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:44

Wat ik wel gekeerd heb bij mijn mama: nooit spotjes in het midden van de ruimte doen want in de praktijk komt je zetel/tafel niet daar te staan

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:46

Ja ik ga wel even kijken om met lijnen te werken idd.

Ik neem liever 3 gaten dan kan ik achteraf evt nog met m’n tafel schuiven en de andere 2 dicht maken als het toch niet 100% uit komt.

Thnx voor de input!! Blij dat spotjes niet kerstmis betekenen :+ ik ga morgen even die digitale plattegrond afdrukken, daar staan de meubels en het eiland realistisch op!

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:50

Veel mensen gaan zelf klieren met het licht maar daar heb je eigenlijk iemand bij nodig. Investeer in een lichtplan, hebben wij ook gedaan en het was gratis mits je dan wel voor een bepaald bedrag producten bij hun af nam.

Deze man heeft echt perfect naar onze ruimtes gekeken en alles ingedeeld omtrent wandlampen,inbouwspots, tafel verlichting etc.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:53

Ja daar kwamen we nu ook achter. Maar we moeten het tegen volgende week weten, en door Corona zijn die winkels gesloten.. maandag eens wat rond bellen. Vind het wel duur, we hebben geen enorme ruimtes dus opzich zou ik het zelf ook moeten kunnen bedenken lijkt me..

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:54

Stille meelezer meldt zich. Ik zou wel voor dimbare spotjes gaan of Philips Hue spotjes. Kost wat extra, maar brengt wel veel sfeer. En het fijn is als je eens meer licht nodig hebt (als je wat wil lezen of een spelletjes doet ofzo) echt heel handig.

Ben echt benieuwd naar het eindresultaat, maar dat zul je zelf ook wel zijn haha :D

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:59

Lichtplan is hier ook iets dat wij te laat beseften Haha, toch blij met de tips van mijn bevriende elektricien geweest. Doen jullie de elektriciteit zelf ook?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:00

Nee via een elektricien, maar die vond mijn originele plan jaren 2000 :+ hahahaha dus ik dacht ja oké wat nu. Maar ga toch voor spots gaan hoor.

Ja wil ze idd wel graag kunnen dimmen in de woonkamer!! We doen wel geen domotica. Dat is een duur grapje, kan wel op de schakelaar duwen haha.

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:03

Hier krijgen we overal lichtspots met dim to warm systeem. Dat was een goede tip van de verlichtingsman. Ik vrees alleen dat je het voor die tijd niet gaat redden want vaak heb je eerst een oriënterend gesprek voordat ze een plan maken zodat het echt op jullie wensen aansluit.

Ik kan je helaas geen tips geven maar er zijn wel wat verlichtingswinkels open waar je wat tips zou kunnen krijgen.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:03

Ik heb je plattegrond even gebruikt om uit te leggen zoals wij het hebben gedaan.

Wij hebben gekozen voor dimbare spotjes en we hebben 2 vierkantjes geschakeld.
De 4 rode puntjes(spotjes) over 1 schakelaar, en de 4 blauwe puntjes (spotjes) over 1 schakelaar. Wij zijn zoo ontzettend blij ermee. Je kunt dus hele mooie sfeer creëren door de buitenste 4 heel zacht aan te doen, of de buitenste iets feller en de binnenste 4 wat zwakker.


Afbeelding

We hebben dit ook gedaan in de keuken, onze tafel kan niet zo heel veel verschuiven maar zijn hierdoor niet afhankelijk waar we onze meubels kunnen plaatsen.

Ik vond het zelf altijd erg vervelend dat je losse lampen had staan in de kamer. Scheelt zoveel ruimte.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 22:06

Oh dat is ook wel tof idd hoe jullie het hebben!!

Wij zitten in België dus geen verlichtings winkels open..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 14:10

Oke door jullie tips en opzoek werk kom ik voorlopig op het volgende:
- verschillende kleuren zijn verschillende circuits
- de lichten van woonkamer willen we kunnen dimmen
- het kook eiland is 2m60 dus om de 86 cm een spot
- blauw zijn hanglampen

Afbeelding

Vanavond gaan we het eens allemaal uitzetten met stenen enz. Wel echt mega moeilijk, we zijn nog niet langs keuken winkels kunnen gaan, en weten nu dus ook nog niet super goed onze exacte indeling. We hebben zelf wel een idee, maar hier dus nog niets van kunnen bespreken.. Nu moeten we ook weten of we een afzuigkap willen in het plafond, of in de plaat zelf. Ik heb altijd gezegd in de plaat zelf, maar als ik nu onze keuken zie vind ik een zwarte afzuig kap eigenlijk wel mooi staan. Aangezien we anders een 'lege' muur hebben zonder kasten.
Zo zou het er dan uit zien, maar dan met zwarte kap:
- Kasten rechts zijn tot boven de plafond 2 kasten van 60cm voor koelkast en toestellen, en dan evt nog 1 van 45 of nog 1 van 60 dat moeten we nog uit passen.

Afbeelding

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:52

Je dampkap zit niet in je eiland? Dan zou ik voor een standaard gaan en niet in de plaat, volgens mij toch nog altijd krachtiger en handiger te poetsen plus als je plaat moet vervangen ooit zit je wel gebonden daaraan denk ik?