[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:59

Een schattig snoeischaartje van Gardena. Onze handschoenen komen van Van Cranenbroek, zit leer op aan de binnenkant, waardoor je redelijk goed stekelige struiken (ook braam) kunt beetpakken zonder dat je gelijk geperforeerd bent.
Maar zoals gezegd, ons stuk is niet zo lang, hegje is ook niet heel breed, dus vrij weinig werk aan, eigenlijk.

missfalki
Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:15

Ir111 schreef:
Meelezer meldt zich. :D Misschien is dit een leuk artikel om te lezen over meidoorn als natuurlijke afrastering.

https://natuurlijkpaarden.nl/natuurlijk ... aardenwei/


Interessant artikel …
Plaats de link ook even in het topic van mijn onderschrift :Y)

Groet Karin.

Lynn_Nikita

Berichten: 25494
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:33

Hilary schreef:
Een schattig snoeischaartje van Gardena. Onze handschoenen komen van Van Cranenbroek, zit leer op aan de binnenkant, waardoor je redelijk goed stekelige struiken (ook braam) kunt beetpakken zonder dat je gelijk geperforeerd bent.
Maar zoals gezegd, ons stuk is niet zo lang, hegje is ook niet heel breed, dus vrij weinig werk aan, eigenlijk.



Had jij mij laatst niet getipt daarvoor, die gele?
ik heb ze gekocht en ze zijn fantastisch!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:21

Ja, fijn zijn ze hè?! Ooit als impulsaankoop meegenomen, nog steeds blij mee :j

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:40

MarliesR schreef:
Ah ok! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meidoorn dus nog niet eens van dichtbij heb gezien en ze voornamelijk op basis van "past hier goed in landschap en fijn om extra veekering te hebben langs de weg" heb uitgezocht. Maar goed dat je het extra omhoog brengt, we kunnen nu nog alle kanten op natuurlijk.

Een zeil eronder over dat soort afstanden is wel heel erg veel gedoe...

En als je dan wel je droomhuis kan krijgen zou ik dat er ook voor over hebben! En als je eenmaal die sleutel hebt is alle leed van het wachten ook zo weer vergeten :D


Ik bedoelde vooral dat ik er zelf nog even over ga nadenken hoor, niet dat jij dat perse moet doen haha... :o Meidoorn is wel echt prachtig en super voor vogels en kleine dieren, daarom twijfel ik erg of we hem laten staan of niet. Nou ja, 3 juni maar eens even bekijken en misschien eerst eens een stukje snoeien om te ervaren hoe dat werkt. Misschien valt het wel mee.

Met de hand snoeien is inderdaad de oplossing wellicht, maar wij hebben wel een meter of 70 staan, dus dat is dan wel een flinke klus!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:05

In GB zit er ook vaak meidoorn in de hagen tussen wegen en velden, die worden gewoon met de klepelmaaier gekortwiekt. Daar doen ze echt niet moeilijk over verder opruimen. ;)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 09:08

Ir111 schreef:
Meelezer meldt zich. :D Misschien is dit een leuk artikel om te lezen over meidoorn als natuurlijke afrastering.

https://natuurlijkpaarden.nl/natuurlijk ... aardenwei/


Die ken ik inderdaad! Die positieve eigenschappen ervan is ook de reden dat wij in principe voor meidoorn gaan. Positieve effect qua beestjes is een hele mooie bonus bovenop de extra veiligheid richting de weg! En ik vind het persoonlijk ook een stuk mooier dan andere opties van stevig hekwerk.

Het is jammer dat we hier geen Cranenbroek in de buurt hebben, ik lees er wel vaker enthousiaste reacties over qua spullen. Nou ja...


Morpheus81 schreef:
Ik bedoelde vooral dat ik er zelf nog even over ga nadenken hoor, niet dat jij dat perse moet doen haha... :o Meidoorn is wel echt prachtig en super voor vogels en kleine dieren, daarom twijfel ik erg of we hem laten staan of niet. Nou ja, 3 juni maar eens even bekijken en misschien eerst eens een stukje snoeien om te ervaren hoe dat werkt. Misschien valt het wel mee.

Met de hand snoeien is inderdaad de oplossing wellicht, maar wij hebben wel een meter of 70 staan, dus dat is dan wel een flinke klus!


Nou ja, het is sowieso goed om alle factoren mee te nemen in een overweging! Als ik alles inplant hoe ik het nu heb bedacht zou het om ongeveer 200 meter gaan. Eerst alleen het stuk langs de weg is iets meer dan 100 meter.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:49

Wij hebben hier en daar een Zeeuwse haag, daar zit dus ook meidoorn in. Moet je inderdaad wel met respect mee omgaan als je dat snoeit en opruimt...maar dat leer je snel genoeg := Er zitten gewoon keiharde stekels aan van makkelijk een paar cm lang. Zeg maar saté-prikkertjes maar dan met een vlijmscherpe punt....die rotzakken gaan overal doorheen :P

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:44

pmarena schreef:
Wij hebben hier en daar een Zeeuwse haag, daar zit dus ook meidoorn in. Moet je inderdaad wel met respect mee omgaan als je dat snoeit en opruimt...maar dat leer je snel genoeg := Er zitten gewoon keiharde stekels aan van makkelijk een paar cm lang. Zeg maar saté-prikkertjes maar dan met een vlijmscherpe punt....die rotzakken gaan overal doorheen :P


Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Hoe doe jij het snoeien en opruimen? En hoe vaak moet je hem snoeien?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:00

Wij vragen straks de loonwerker een à twee keer per jaar met de trekker en maaier/snoeier te komen om te snoeien, dan wordt alles klein gesnoeid.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:28

Jes schreef:
Wij vragen straks de loonwerker een à twee keer per jaar met de trekker en maaier/snoeier te komen om te snoeien, dan wordt alles klein gesnoeid.


Hmm dat is ook een idee natuurlijk.....

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:39

Morpheus81 schreef:
Jes schreef:
Wij vragen straks de loonwerker een à twee keer per jaar met de trekker en maaier/snoeier te komen om te snoeien, dan wordt alles klein gesnoeid.


Hmm dat is ook een idee natuurlijk.....


En zo duur zijn ze niet (bij ons in elk geval) kan op een moment dat ze het niet druk hebben en dus graag wat werk willen.
In ons vorige huis was rondom 1,5ha snoeien gelof ik 100 euro.
Ik heb echt geen zin om daar zelf voor te gaan klooien.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:04

Gewoon met zo stevig mogelijke oude kleren en handschoenen heel voorzichtig alles knippen, oppakken, in de kar gooien en naar de gemeentewerf brengen :P

Nou voor 100 euro zou ik met zo'n eind ook zeker niet zelf gaan tobben +:)+
Maar het lijkt me dat de kans dan wel groot is dat er toch nog stukjes stekel blijven liggen?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:07

Oké dan maar graspollen gaan vissen, bedankt voor de tips. :o

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:29

Wij wonen hier nu 4,5 jaar en hebben ruim 400 meter meidoorn Haag langs de wei. Is geplant door de vorige bewoners. Is gewoon een kwestie van een of twee keer per jaar snoeien met de heggenschaar op benzine. En goed bij elkaar harken na die tijd. Eigenlijk nooit problemen mee, vorige eigenaars ook niet....

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 16:40

Oh ik vond onze straks ongeveer 200 meter al aardig wat, maar jullie hebben dus gewoon nog weer het dubbele haha! Mooi dat jullie er geen problemen mee ervaren in elk geval! We hebben al een Stihl heggeschaar op benzine gescoord dus *\o/*

Verder nog iets gescoord wat eigenlijk voorlopig helemaal nog niet de bedoeling was.. Iets met... er zijn heul veul dingen die eigenlijk veel belangrijker zijn.... Maar het kwam op mijn pad. En het was echt een enorme buitenkans.... En... Nou ja, soms moet je ook eens gek doen? ofzo? :+ :D

Groene marathonwagen en marathontuig voor mijn Fuchs :D :D Tuig is gepast door tuigmaker en worden nog wat onderdelen aangepast/vervangen omdat gewone Full maat op sommige plekken te klein is hihi. En dan moet ie nog (flink) uitzwaren :+ Maar ben er echt als een kind zo blij mee!
Afbeelding

En vanochtend 72 baaltjes hooi opgehaald *\o/* .
Het is wel fijn dat die voor nu onder de carport kunnen staan. Uiteindelijk wil ik alles op zolder (kan de nieuwe wagen onder de carport :D ). Maar heb er geen vaste trap nog ofzo en voor vandaag was dit sowieso wel even genoeg gesleep.
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:12

Wat een gave wagen!
En top dat je nog hooi gevonden hebt.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:14

Misschien kun je ergens een 2e hands transport band krijgen. Die hebben wij ook en dat scheelt een hoop gesleep omhoog. Pakjes hooi erop en iemand bovenaan om ze op te vangen ideaal :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 17:16

Kymalin schreef:
Misschien kun je ergens een 2e hands transport band krijgen. Die hebben wij ook en dat scheelt een hoop gesleep omhoog. Pakjes hooi erop en iemand bovenaan om ze op te vangen ideaal :D


Ja zoiets had ik ook naar zitten kijken ja! lijkt me ideaal. Maar nog niet iets betaalbaars gevonden en dan moet ik dat natuurlijk ook weer ergens kwijt

Avelienvd

Berichten: 7224
Geregistreerd: 28-12-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:22

Mooie wagen hoor. Is de fuchs al beleerd voor de wagen?
Fijn dat je iig al hooi hebt.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:22

Mooie wagen en goed dat je nog aan hooi kon komen. Hier wordt het erg moeilijk om nog goede kleine baaltjes te vinden.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 17:34

Avelienvd schreef:
Mooie wagen hoor. Is de fuchs al beleerd voor de wagen?
Fijn dat je iig al hooi hebt.


Nee nog niet! Maar hij wel type nuchter dat ik vermoed dat het bij hem kwestie is van inspannen en gaan met die banaan (wees gerust, niet wat we daadwerkelijk gaan doen natuurlijk!). Hij is al wel bekend met lange lijnen etc. En we gaan eerst eens beginnen met slepen.


DubbelDun schreef:
Mooie wagen en goed dat je nog aan hooi kon komen. Hier wordt het erg moeilijk om nog goede kleine baaltjes te vinden.

Ja, hier ook dus ben er echt ontzettend blij mee!
Mijn vaste leverancier was zo aardig om even voor me rond te bellen en zodoende bij zijn buurman terecht gekomen. Anders was het ook wel lastig geworden.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:46

MarliesR schreef:
Kymalin schreef:
Misschien kun je ergens een 2e hands transport band krijgen. Die hebben wij ook en dat scheelt een hoop gesleep omhoog. Pakjes hooi erop en iemand bovenaan om ze op te vangen ideaal :D


Ja zoiets had ik ook naar zitten kijken ja! lijkt me ideaal. Maar nog niet iets betaalbaars gevonden en dan moet ik dat natuurlijk ook weer ergens kwijt

Hij staat bij ons het hele jaar buiten naast de kipper waar we de mest in gooien. Kruiwagen met mest legen we op de transportband en dan gaat het zo de kipper in. En als we nieuw hooi en stro krijgen verplaatsen we hem tijdelijk de schuur in om de pakjes omhoog te brengen. Wij hebben er 1000 euro voor betaald en hij is wat mij betreft iedere cent waard.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:59

Heftruck bij de buren oid die je kan lenen? Weet niet of die hoog genoeg komt?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 19:15

Kymalin schreef:
Hij staat bij ons het hele jaar buiten naast de kipper waar we de mest in gooien. Kruiwagen met mest legen we op de transportband en dan gaat het zo de kipper in. En als we nieuw hooi en stro krijgen verplaatsen we hem tijdelijk de schuur in om de pakjes omhoog te brengen. Wij hebben er 1000 euro voor betaald en hij is wat mij betreft iedere cent waard.


Kan ik me voorstellen ja! Zeker als je hem dan ook gelijk voor de mest kan gebruiken. Voor mij zou het nu eerst echt alleen hooi zijn. Had via PB nog een goede tip van iemand voor eentje.


eclair98 schreef:
Heftruck bij de buren oid die je kan lenen? Weet niet of die hoog genoeg komt?

Buren die ik goed genoeg ken hebben geen heftruck. Gok dat de onderkant van het "hooikozijn" ongeveer op 3 meter zit, maar dat is even gebaseerd op de hoogte van de goot.