[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 21:08

Deze week bezig geweest met het laatste echt wat grotere pad. Raar idee hoor :D Ooit komt er nog een keer een tweede schuilstal achter tegen de bosrand en dan wordt dit pad nog weer wat aangepast. Maar voor ik daar geld in steek moet er straks eerst maar eens wat prio naar het huis en ons eigen deel van het terrein gaan. Ze hebben immers een mooie schuilstal!

Het nieuwe stukje pad loopt een stukje rond mee met de roundpen en vanaf daar recht naar achteren.

Het kleine paadje door de groene blob rechtsboven ga ik binnenkort nog plaatsen. Maar dat is een klein sluipdoor paadje van een meter of 4 ~ 5.
Afbeelding
En onderin rechts is dan waar de tweede schuilstal ooit nog gaat komen (er staat al een extreem vervallen schuurtje iets, die blijft staan tot ik het een keer ga oppakken). En links daarvan willen we een terrasje maken voor onszelf langs de bosrand die te bereiken is via de nieuw aangeplante bomensingel in het midden.

En de foto's van het echie. Het stukje vanaf de track langs de roundpen. Met rechts het laatste stukje haagbeukhaag (die nog niet weer denderend groen wil worden) en een Linde boom (groeien niet zo hard). En rechts een Es.
Afbeelding


En vanaf ongeveer halverwege de roundpen dus recht naar achteren.
Afbeelding


Voor de winter wil ik dat kleine sluipdoor paadje nog maken en plan is om die uit te diepen zodat het dubbeldoel heeft als kleine wadi. Er is nog een andere plek waar ik een kleine wadi wil graven. En alle palen die nog over zijn ga ik nog plantgoed mee afzetten zodat ik niet elke keer met prikpaaltjes in de weer hoef als ze op een weilandje mogen.

Deze winter komen er dan nog een aantal hagen bij (o.a. aan beide zijden langs de bomensingel) en ga wat van de huidige hagen weer aanvallen waar planten het niet gehaald hebben. En dan staat zowaar het grootste deel van de beoogde structuur....

(Niet dat er niet nog genoeg wensen en ideeën zijn :') )

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:22

Je bent gewoon nooit klaar, maar leuk om te volgen!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:23

Dat ziet er leuk uit! :D 't Is dat ik echt niet al m'n paarden bij elkaar kan gooien, maar ik vind het er altijd zó ontzettend gezellig uitzien <3 :+:

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 20:30

Mer1980 schreef:
Je bent gewoon nooit klaar, maar leuk om te volgen!


Haha er blijft sowieso altijd wel genoeg te doen natuurlijk :D



xXutopiaXx schreef:
Dat ziet er leuk uit! :D 't Is dat ik echt niet al m'n paarden bij elkaar kan gooien, maar ik vind het er altijd zó ontzettend gezellig uitzien <3 :+:


Dankje! En met jou hengsten en dergelijke wat euhhhh uitdagend ja :')

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 08:54

Sfeerplaatje van vanochtend. De honden vinden het echt fantastisch om elke ochtend de track onveilig te maken :D
Dit was ongeveer een halve seconde voor hij weer als een kleine kanonskogel verder stoof haha :')

Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:12

Prachtige foto met je hond, heel sfeervol... Mooie plannen heb je weer!

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:29

Het is voor de honden ook een hele mooie speeltuin natuurlijk :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:39

neile schreef:
Prachtige foto met je hond, heel sfeervol... Mooie plannen heb je weer!


Dankje!
Plannen te over :')



fannetje schreef:
Het is voor de honden ook een hele mooie speeltuin natuurlijk :D


Haha ja zo leuk om te zien hoe ze het gebruiken. Die zandheuvel blijft ook favoriet. En soms gebruiken ze echt de paden om op maximaal tempo achter elkaar aan te zitten. Maar ook op de weilandjes vinden ze helemaal fantastisch. Lekker rondspringen en gek doen, overal aan snuffelen.



--


Vandaag de paaltjes geplaatst voor dat laatste mini paadje door de grotere groene blob. Had gehoopt dat die inmiddels een heel stuk meer dichtgegroeid zou zijn, maar die paar droge sahara weken hebben de groei er weer volledig uit gehaald en niet alles heeft weer blaadjes gekregen. We gaan het van het voorjaar wel zien wat er wel of niet weer opkomt.

Geen mooie kastanjepaaltjes, maar hergebruikte paaltjes nog van de vorige eigenaren. Tegen de tijd dat ze af zijn komen er wel kastanjepaaltjes in. Eerst met prikpaaltjes kijken hoe ik het precies ging neerzetten. En aanpassen. En nogmaals aanpassen :')
Afbeelding

Paaltjes geplaatst
Afbeelding


Met wat meer afstand. Binnenkort even de omheining aanpassen zodat ze er ook daadwerkelijk opkunnen. Als ze het gras goed kort hebben gegeten ga ik in stapjes beginnen het pad wat uit te graven zodat het pad dubbeldienst doet als wadi :D
Afbeelding

edit: als het goed is brengt dat het totaal net over de 900 meter track. Verwende knollen :')

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 16:05

Even bezig geweest met het bemesten van het achterste weilandje nu ze daar weer af zijn. Dat gebeurd hier grotendeels met de hand. Gras groeit echt méga hard op het moment.
Afbeelding

Links van bovenstaande foto is één van de stukjes tracks langs de bosrand. Daar moet straks écht flink gesnoeid gaan worden, want de eikentakken komen nu wel heul laag inmiddels :') .
Afbeelding

En rechts van de eerste foto is de "slinger met rotonde" met rondom een haag van vijf verschillende soorten wilgen en om de zoveel meter een zwarte els die ik tot bomen uit ga laten groeien. Uiteindelijk ga ik de wilgen op haaghoogte houden, maar heb ze dit jaar weer door laten schieten zodat ik mooie hoeveelheid heb om door te planten (die dan ook gelijk met wat maat beginnen).
Afbeelding

En vanaf de andere kant, kijkend op het rotonde stukje. Met in het midden ook weer een zwarte els.
Om de boom (in het midden) wil ik ook nog "iets". Maar ben er nog niet helemaal over uit.
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:51

Wauw wat super gaaf! het ziet er zo vreselijk goed uit! het groeit echt al mooi uit hoor!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 21:28

Mer1980 schreef:
Wauw wat super gaaf! het ziet er zo vreselijk goed uit! het groeit echt al mooi uit hoor!


Dankje <3
Hoop dat aankomend jaar de planten op de hoge helft ook wat meer gaan doen! Die hebben het echt zwaar gehad met de droogte.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:57

Zo leuheukkk <3 En rozen om de els heen?

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:55

Ik vind het er prachtig uit zien. Wat een mazzel hebben jouw paarden :j

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:10

Zijn we zo al weer een stukkie verder in de tijd.
En een nogal grote verandering verder....

Ik was eigenlijk van plan om het zéker deze winter nog bij de twee IJsco's te laten. Maar het bleef tegelijkertijd toch wel wat wringen, maar twee... Ik miste toch net dat stukje kudde dynamiek. En daarbij was kleuter Flyt steeds meer een "hangjongere" aan het worden en Alv tot vervelend aan toe aan het plagen, bespringen, uitdagen....

Ik had (via pb) al een geweldig lief aanbod gehad van een mede-bokker waardoor de overweging voor een derde toch weer in beweging kwam. Uiteindelijk is dat niet door gegaan, maar maakte wel dat ik er weer wat anders in stond. Ik was daarnaast voor een hele goede vriendin aan het meekijken in haar paardenzoektocht. En toen viel mijn blik op een advertentie van een paard wat hier ook nog eens heel dicht in de buurt bleek te staan...

Een lang verhaal kort, Meet Sam :D
Sam is vier jaar en nog behoorlijk groen. Vader was een Amerikaanse Apaloosa en moeder een Fjord x Schwarzwalder Fuchs.

Hier was hij er net een weekje. Hij was nogal wat te zwaar. Inmiddels zit er al weer meer figuur in, maar heb nu verder vooral hoofd foto's :')
Afbeelding

Flyt is helemaal blij met zijn nieuwe vriendje. Die twee zijn echt klit en klit op het moment haha!
Alvar vind het vooral erg fijn dat er een "bliksemafleider" is :') Hij kriebelt ook veel samen met Sam.
Foto van voor de weeromslag
Afbeelding

Hij krijgt op het moment vooral gewoon de tijd om te landen en ongeveer 1x per week doen we een hele korte grondwerksessie om wat verdere basis te leggen.
Afbeelding


Wel even wennen, weer een (relatief) grotere stamper op de track :D (Sam is niet officieel gemeten, maar zal ongeveer rond/net boven de 1.50 zitten. ) Het is echt een enorme knuffelkont nu hij een beetje begint te wennen en het is super fijn om ze nu echt weer meer als een mini kudde te zien.

Verder weer een bestelling gedaan bij Heg&Landschap om deze winter weer een slag te slaan met de beplanting. Als het goed is heb ik na deze winter dan het meeste staan van wat ik graag wilde! Al zal ik ongetwijfeld elk jaar nog wel wat toevoegen en aanpassen :D

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:24

Wat een knapperd! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, is wel een verschil met de harige ijsjes

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:01

Wat een knapperd inderdaad, wel een bijzondere kruising.

Rauka

Berichten: 784
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:04

Wat leuk, klit en klit en Alvar die blij is met de bliksemafleider. Iedereen blij!

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:48

Wat een ontzettend leuk dier! Fijn dat hij ook lekker in de kudde lijkt te liggen. :)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 12:55

vikawiek schreef:
Wat een knapperd! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, is wel een verschil met de harige ijsjes


Haha ja, dat is wel even weer wennen :D


Ellen_ov schreef:
Wat een knapperd inderdaad, wel een bijzondere kruising.

Ja het is wel een grappige mix zo. Grappig is ook dat je van zowel het koudbloeddeel als Amerikaanse Appie deel wel echt dingen terugziet in zijn karakter. Ben heel erg benieuwd hoe hij zich over de jaren verder gaat ontwikkelen.


Rauka schreef:
Wat leuk, klit en klit en Alvar die blij is met de bliksemafleider. Iedereen blij!

Ja zover pakt het echt goed uit!


Wispeltuur schreef:
Wat een ontzettend leuk dier! Fijn dat hij ook lekker in de kudde lijkt te liggen. :)

Dankje! En zeker heel erg fijn. Dat blijft toch altijd weer wat spannend als je een dier toevoegt.

----


Eerder ging de lage track in de ochtend open en mochten de honden dan op de hoge track spelen terwijl ik aan het uitmesten was. Met alle regen is de lage track helaas dicht (en mag dat deel van het land weer als mega wadi functioneren :D ). Ik had de honden al wel samen met alleen Alvar tegelijk op de track gehad, maar nog niet met Flyt en Sam. Vanochtend dit toch voor het eerst voorzichtig een kans gegeven. Zoals verwacht vond Sam het wel wat spannend en gek :') . De honden kunnen makkelijk de weilandjes op om bij de paarden weg te komen en sowieso spelen ze daar het liefste. Maar even zien of Sam er aan kan wennen of het veilig op deze manier kan en anders kan ik Sam nog even apart zetten met wat eten. Het is wel echt heel erg fijn voor de honden dat ze regelmatig even echt los kunnen. Zeker met Lyra kan dat verder eigenlijk nergens.



Zo'n echt lager deel in je land voor afwatering werkt wel echt goed. Gisteren heeft het natuurlijk aan 1 stuk doorgeregend en is er echt heel veel gevallen. Je kan in de video ook mooi zien hoe de track er nu dan een dag later bij ligt. Langs een paar zwakkere plekken wil ik nog kleinere wadi's gaan graven.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:24

Oooooohh die is leukkk!!! :D :):)
En Heg en Landschap!! Goed dat je me eraan herinnert := :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:21

Na weken zonder regen is het hier inmiddels ook weer nat |o opzich fijn voor de grond en de reserves maar zo kan ik het land niet op om mn graan te zaaien..

Op ons nieuwe stukje land willen we ook wat heg bijplaatsen om het wat op te delen. Kijken of we dat kunnen doen met bomen en struiken die we op andere plekken uit de grond halen. Is maar 200m oid wat erbij komt maar toch :+
En wie weet later nog wat meer.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 15:07

xXutopiaXx schreef:
Oooooohh die is leukkk!!! :D :):)
En Heg en Landschap!! Goed dat je me eraan herinnert := :D


Haha dan heb je mazzel dat ze nog niet vol zijn! Vorig jaar ging het echt snel! Maar nu hadden ze nog wat ruimte :D Snel insturen dus!


palousa_boy schreef:
Na weken zonder regen is het hier inmiddels ook weer nat |o opzich fijn voor de grond en de reserves maar zo kan ik het land niet op om mn graan te zaaien..

Op ons nieuwe stukje land willen we ook wat heg bijplaatsen om het wat op te delen. Kijken of we dat kunnen doen met bomen en struiken die we op andere plekken uit de grond halen. Is maar 200m oid wat erbij komt maar toch :+
En wie weet later nog wat meer.


Na langer droogte is het altijd fijn als het weer regent. Het slaat alleen ook altijd zo snel om naar "zucht, het regent weer en het is weer nat" :+ En met echt een runnende boerderij lijkt het me nog een stuk lastiger...

Zou mooi zijn als je de haag kan opbouwen vanuit eigen plantgoed. Dat doe ik hier met de wilgen ook veel :D Die groeien zo mooi makkelijk.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:47

Het is de laatste jaren gewoon steeds zo'n alles of niets situatie hè. Van veel te droog naar veel te nat en andersom, in plaats van een beetje prettig verdeelt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:37

Ja heb hier thuis tussen de buren en ons in ook wat wilgentakken in de grond gestoken 3 jaar geleden, dat begint inmiddels wel een echte haag te worden. Het mooie is dat ik de takken van een boom van de buren heb gehaald :+ nog geen 10 meter verderop. Deze winter voor het eerst echt snoeien. Een deel van de takken steek ik tussen de grootere open plekken en een deel vlecht ik tussen heg. Is de bedoeling dat ik over een paar jaar niet meer naar de buren hoef te kijken :+ en hun geen last van onze herrie hebben maar dat is secundair.

Wilg is idd makkelijk te vermeerderen. Voordeel is dat je het hout ook weer kunt gebruiken voor andere doeleinden. Maar een gemengde heg/Haag is toch mooier :Y)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 18:49

pmarena schreef:
Het is de laatste jaren gewoon steeds zo'n alles of niets situatie hè. Van veel te droog naar veel te nat en andersom, in plaats van een beetje prettig verdeelt.


Ja dat vraagt denk ik op veel plekken hier en daar ook wel echt om andere keuzes. Vooralsnog hoop ik dat ik hier met straks wat extra wadi's graven een heel eind kom voor de natte periodes.

palousa_boy schreef:
Ja heb hier thuis tussen de buren en ons in ook wat wilgentakken in de grond gestoken 3 jaar geleden, dat begint inmiddels wel een echte haag te worden. Het mooie is dat ik de takken van een boom van de buren heb gehaald :+ nog geen 10 meter verderop. Deze winter voor het eerst echt snoeien. Een deel van de takken steek ik tussen de grootere open plekken en een deel vlecht ik tussen heg. Is de bedoeling dat ik over een paar jaar niet meer naar de buren hoef te kijken :+ en hun geen last van onze herrie hebben maar dat is secundair.

Wilg is idd makkelijk te vermeerderen. Voordeel is dat je het hout ook weer kunt gebruiken voor andere doeleinden. Maar een gemengde heg/Haag is toch mooier :Y)


Kijk met recht localy sourced, super hip :D. En ook mooi als de produce van hun eigen boom dan helpt met de boel dicht maken haha!

Ik vind een gemengde haag inderdaad ook mooier. Heb dan weer wel 5 of 6 verschillende soorten wilg :Y) Op andere plekken wel gemengd (of andere soorten), maar het moet financieel allemaal ook een beetje te doen blijven natuurlijk