Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ontherun
Berichten: 4970
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:57

Hier met twee, maar eigenlijk nooit tegelijk op de badkamer. Iets met andere werktijden :D vroeger hadden we thuis een mega badkamer, heerlijk. Maar vanaf appartement inderdaad klein, en smalle/niet grote doorgangen/vrije ruimtes. Ach, ik vond een bad belangrijker _O- wij vinden het echt wel goed te doen, geen claustrofobische praktijken.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:19

De buren hebben het nog vreemder gedaan. Die hebben ook van de kleinste slaapkamer een badkamer gemaakt, maar in de badkamer zit óók de deur naar de zolderverdieping waar ze nog een slaapkamer hebben. Lekker handig, als je boven op zolder bent kun je niet naar beneden als er iemand in de badkamer is :+ .

Het is de bedoeling dat de kamer rechtsonder de badkamer wordt. De afvoer van het toilet moet naar beneden waar nu de vaste kast zit, uiteraard gaat de kast eruit. Het liefst zou ik de vloer niet verhogen, maar als het niet anders kan dan moet dat maar, haha. De deur kan eventueel verplaatst worden, sowieso willen we hem naar buiten op laten gaan ivm veiligheid. Een schuifdeur zou ook kunnen. De vloer is een broodjesvloer, dus niet zo handig om dikke afvoerleidingen in te moeten leggen.

Wat erin moet: toilet, inloopdouche, wastafelmeubel van het liefst 120cm breed, maar breder mag ook als dat past.
We hoeven geen bad, niet dat dat past :') .

Ohja, de plek van het raam klopt niet helemaal op de plattegrond, die zit wat meer naar rechts richting de vaste kast. Ik zal ook nog even een foto zoeken van de kamer hoe hij nu is. [edit] gevonden en bijgevoegd.

Succes! :')



Afbeelding

Afbeelding

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:36

Ik zou zeggen naast de deur de inloopdouche (ingang richting raam), rechtsonderin de wc, met evt daarnaast een kast/nis voor opslag(wc papier, schoonmaakmiddelen etc) igv kamergericht. Of je zet hem richting muur met klein muurtje ernaast, zodat je een semi-inloop wc krijgt.

Wastafel kan ik zo snel niet iets anders bedenken als onder het raam...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:39

Het raam is te groot om onder het raam een meubel te plaatsen, dat wordt te laag.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:41

Leuke uitdaging! Ik zou denk ik de toilet in de hoek van de vaste kast plaatsen, het badmeubel op de wand van het raam en de deur verplaatsen zodat de inloopdouche aan de kant van de trap aan kan (dus naast de deur).

Je zou ook het badmeubel op de wand van de vaste kast kunnen doen wat denk ik erg mooi is, maar dan kom je wel wat in de knoop met het toilet.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:52

Ja daar hadden we ook naar gekeken, om het meubel tegen de wand van de kast te plaatsen. Dat zou op zich ook nog kunnen, alhoewel de afvoer van het toilet dan wel helemaal naar de andere kant van badkamer moet.

Ik had nu deze getekend, met de deur verplaatst. Nu een meubel van 150cm ongeveer getekend, maar ik moet dus echt even kijken of we dan genoeg doorloopruimte hebben.

Afbeelding

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:56

En de deur laten, en dan de wc direct rechts naast de deur, met eventueel een muurtje/wandje? Douche op die plek is wel mooi denk ik.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:03

Zit je nu met de douche niet dat je voor het raam staat te douchen? :+ Het raam zit nog iets meer naar rechts toch?

Ik zou voor een kleiner badmeubel gaan, dat wordt nu echt te krap.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:14

Ketly schreef:
Zit je nu met de douche niet dat je voor het raam staat te douchen? :+ Het raam zit nog iets meer naar rechts toch?

Ik zou voor een kleiner badmeubel gaan, dat wordt nu echt te krap.

We gaan van die raamstickers plakken, als het goed is zie je dan niet zoveel meer, hahaha. Huis staat ook ongeveer 30 meter van de straat af, dus ik denk dat het dan qua inkijk wel meevalt als we ook stickers plakken :)) .

Het badmeubel waar ik zo verliefd op ben is er ook in 80cm breed zie ik, maar dat is natuurlijk weer een stuk kleiner. 100-120cm zou perfect zijn denk ik. Als we de wc aan de lange kant doen moet de vloer zeker omhoog gebracht worden.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:14

Ik vind het zo op de tekening nog helemaal niet krap lijken, maar dat komt misschien omdat ik gewend ben aan kleine badkamers.

Hier bijzonder weinig doorloopruimte... De badkamer is klein, maar alle elementen zijn er wel ingepropt.

Afbeelding

Dit is niet perfect op schaal, maar je ziet wel dat je tussen wasmeubel en bad weinig ruimte hebt. Wellicht had iemand anders het bad weggelaten, maar de vorige bewoners hadden deze juist nodig voor hun gehandicapte dochter (bad met tillift).

Wij moeten de badkamer nog vernieuwen en zouden het liefst het bad behouden (daarvoor heb ik al super input gekregen in dit topic met zeer creatieve indelingen). Toch blijven we ons afvragen of het fijner zou zijn om het bad weg te laten en zo wat meer ruimte over te houden voor een wastafelmeubel (en wat meer bewegingsruimte). Wat zou jullie voorkeur zijn en wat is gunstiger voor de verkoop?

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:24

Afbeelding

Snel even op de telefoon geschetst, zoiets dan?

Oranje: badmeubel
Rood: toilet
Blauw: douche

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:30

wat als je op jouw plaatje de wastafel en het toilet omruilt als je het muurtje wat verlengd om zo gelijk de inloopdouche te creëren, dan kun je in die hoek makkelijk een meubel van 120 kwijt .
En als je een ingang van 60cm voor de douche genoeg vind zelfs een meubel van 1.50

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:34

Dat lijkt mij ook een mooie optie!

Een andere mogelijkheid is een klein meubel naast het raam, waar op de foto het bed staat. Toilet dan bij binnenkomst (originele deur) meteen rechts en de douche op de plek van de vaste kast. Nadeel daarvan is dat je wastafelmeubel aanzienlijk kleiner moet worden.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:35

kun je trouwens niet een apart toilet van die oude badkamer maken? (kun je eventueel de inbouwkast van slaapkamer 3 nog iets groter maken, want die oude badkamer hoeft niet zo groot te zijn als er alleen een toilet is.
Dan heb je meer ruimte in de badkamer. (voor een linnenkast en wasmanden o.i.d.)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:41

Vinden jullie een dubbele wastafel dan echt belangrijk of meerwaarde?

Wij hebben het echt nooit gehad en waren het ook niet van plan. We staan echt nooit tegelijk in de badkamer. We hebben dan wel altijd een eigen plankje en of la.

Ik kan geen plattegrondjes en plaatjes maken en plaatsen. Maar in ons vorige huis stond het bad tegen de achter muur en douche. Dan links de wc en rechts daar pal tegenover de wasbak. In de spiegel zat een kast en naast de wasbak een klein extra kastje. Er was een hoek uit naast de deur, dus smalle doorgang.
Maar ik vond het qua beweegruimte precies goed wasbak tegenover toilet. De vloer werd dan als dubbele functie gedeeld zeg maar.

De lock down gooide wat roet in het eten, dus teveel tijd om weer te gaan twijfelen, ggrr

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:44

Afbeelding

Uitgetekend als je het toilte kan creeren in de oude badkamer.

Grotere kast voor slaapkamer 3. ( hier kun je eventueel ook de afvoer van het toilet door laten lopen mocht je daarvoor richting de buitenmuur moeten, netjes ombouwen met een koofje niemand die het ziet)

En een hoge kast naast het wasmeubel voor al je linnen en what not.

De deur kan dan blijven zoals hij is.
Scheelt weer kosten en je je gang blijft beter vrij. aka je hoeft niet altijd panisch je badkamer deur dicht te doen om bij je slaapkamers te kunnen komen. Ik zou persoonlijk met jullie gang de deur niet naar buiten willen laten openen.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:54

Ik zou het idd gewoon even proberen met objecten of kranten in de kamer eerst!
Qua loopruimte scheelt het misschien al als je de deur iets meer naar het midden zou doen, dan loop je niet meteen tegen de kast aan, maar ook niet tegen het toilet. Er zit ook nog wel verschil in de dieptes van toiletpotten dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken,

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:16

De oude badkamer wordt voor de wasmachine en droger, daar is verder geen plek voor in huis, geen vaste trap naar zolder en geen bijkeuken beneden. Die moet dus in de oude badkamer komen. Overigens zou een afvoer voor een toilet daar ook lastig worden, want dat is een dikke pijp.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:32

Misschien denk ik te simpel of zie ik iets over het hoofd, maar dit is toch een prima indeling?
Afbeelding

Muurtje zetten zodat je een inloopdouche creëert (of een scherm, net wat je zelf mooi en praktisch vindt). En tegen de lange wand je toilet en wastafelmeubel (ik heb expres gekocht voor de wc bij het raam, dan hoef je niet je raam kleiner te maken qua diepte voor je meubel).

Oja en nog 1 tip; qua veiligheid zou ik kijken of je de deur naar buiten kan laten draaien.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:40

Ja dat kan ook inderdaad, is misschien ook mogelijk om dan de afvoer van het toilet langs de muur te laten lopen!

Deur wil ik sowieso andersom laten openen inderdaad, dat schreef ik hierboven ook :D . Wel zo veilig! Omdat de overloop niet zo groot is zou een schuifdeur ook nog kunnen eventueel.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:19

Vraagje... Zijn er Bokkers met een waskom op hun wastafel? Of Bokkers met ervaringen? Hoe bevalt dat? :o

komone
Berichten: 262
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:28

LETS schreef:
Wij hebben nu een pvc vloer in de badkamer, zo'n 3 jaar, maar die blijft gewoon mooi. Was geen dure pvc vloer, voor tijdelijk gedaan, van de gamma. We gaan nu de hele badkamer verbouwen en kiezen weer voor pvc op de vloer (visgraat hout). Nu alleen nog wandtegels kiezen. Twijfel tussen wit of lichtgrijs.


Hebben jullie in het douchegedeelte dan een aparte vloer gedaan? Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd in pvc.

Rox87
Berichten: 504
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:33

Denise_Storm schreef:
Vraagje... Zijn er Bokkers met een waskom op hun wastafel? Of Bokkers met ervaringen? Hoe bevalt dat? :o


Ik heb sinds 5 jaar en waskom op mijn wastafel. Bevalt prima. Wastafel zelf blijft heel netjes (geen vocht op de kitranden) en de kom zelf is heel makkelijk schoon te maken

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:59

Denise_Storm schreef:
Vraagje... Zijn er Bokkers met een waskom op hun wastafel? Of Bokkers met ervaringen? Hoe bevalt dat? :o

Ik heb er één in het toilet. Op de één of andere manier vind ik het in badkamers niet mooi en in toiletten wel.
Wij zijn er zeker blij mee, maar we hebben dan ook een grote.

Afbeelding

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Badkamers: Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:33

Ik had het en ik vond het vreselijk. Bij ons ging er wel makkelijk vuil onder zitten, ook erachter waar moeilijk bij te komen was. Voor mij nooit meer een waskom.