Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:31

Ik zou die bloemen eraf knippen bij de calathea, alle energie die die in de bloemen steekt gaat niet meer naar het blad. Mijne ging bloeien en daarna dood qua bladeren, dus ik waarschuw maar even.

Blue_flower
Berichten: 1938
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:41

Jorex schreef:
Ik zou die bloemen eraf knippen bij de calathea, alle energie die die in de bloemen steekt gaat niet meer naar het blad. Mijne ging bloeien en daarna dood qua bladeren, dus ik waarschuw maar even.


Toen ik de bloemetjes zag komen dacht ik daar inderdaad al over na. Heb hem er nu dan ook af gehaald.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:14

black_kelpie schreef:
Prachtig plekje Ailill! <3

Mijn Hoya obscura bloeit *\o/* Hij ruikt ook echt fantastisch!

[ [url=m/KVlREi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi hoor! Zijn het mini bloemetjes of meer een soort besjes?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 05:57

Jorex schreef:
Ik zou die bloemen eraf knippen bij de calathea, alle energie die die in de bloemen steekt gaat niet meer naar het blad. Mijne ging bloeien en daarna dood qua bladeren, dus ik waarschuw maar even.


Die energie zit er al lang en breed in, afknippen is mosterd na de maaltijd. :) Ik heb ze jaren gehad met bloemen en als je de voeding en water er op aanpast is er niets aan de hand. Het is nogal een hardnekkige fabel en de fout ligt hem heel vaak bij gebrek aan goede voeding. Je knipt immers ook niet de bloemen van een geranium af.


black_kelpie schreef:
Prachtig plekje Ailill! <3

Mijn Hoya obscura bloeit *\o/* Hij ruikt ook echt fantastisch!

[ [url=m/KVlREi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaaah *\o/*

Hier staan de chouke, Mathilde en lacunosa in bloei. :+:

Mathilde
Afbeelding

Chouke
Afbeelding

Lacunosa
Afbeelding

Serpens heeft ze er helaas af gegooid.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:44

Oh ik ga mijn hoya die foto's laten zien.. ik wil ook bloemen :')

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:41

magda_90 schreef:
Jaaah *\o/*

Hier staan de chouke, Mathilde en lacunosa in bloei. :+:

Mathilde
[ [url=m/FOgspC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[...]


Hè! Die plant heeft mijn moeder ook, weet ik eindelijk hoe hij heeft.
Ze heeft een aantal mooie hangplanten en ik heb gevraagd of ze deze voor mij wil stekken. :D

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:58

Al die bloemetjes *\o/*

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:43

Ik heb vandaag een hoop planten verzorgd en verpot. Ik heb alleen nog een Pannenkoekenplant over waar ik even geen raad mee weet.
Hij heeft het zwaar gehad, heeft een hoop bladeren verloren en groeit alleen maar op een stengel recht omhoog. Nu komen er alleen nieuwe blaadjes uit de top, maar is de stengel van zo'n 15 cm helemaal kaal.

Heeft iemand een idee wat ik hier het beste mee kan doen? Het ziet er niet zo mooi uit nu.

Afbeelding

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:02

Je schijnt hem gewoon doormidden te kunnen snijden. De top kan je dan laten wortelen op water en kan dan met wortels van zo'n 10cm weer in de grond.

(Disclaimer: ik heb zelf nog nooit een pannenkoekplant getopt. Het laten wortelen heb ik met mijn pannenkoekstekje wel ook op die manier gedaan en dat ging goed.)

Dit lijkt wel een informatieve blogpost hierover: https://thehealthyhouseplant.com/how-an ... s-in-half/

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:04

Ah top! Haha
Bedankt voor de link. Dat was al in mijn hoofd opgekomen maar durfde dat niet zomaar te doen. Ik ga aan de slag!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:08

magda_90 schreef:
Jorex schreef:
Ik zou die bloemen eraf knippen bij de calathea, alle energie die die in de bloemen steekt gaat niet meer naar het blad. Mijne ging bloeien en daarna dood qua bladeren, dus ik waarschuw maar even.


Die energie zit er al lang en breed in, afknippen is mosterd na de maaltijd. :) Ik heb ze jaren gehad met bloemen en als je de voeding en water er op aanpast is er niets aan de hand. Het is nogal een hardnekkige fabel en de fout ligt hem heel vaak bij gebrek aan goede voeding. Je knipt immers ook niet de bloemen van een geranium af.


Oh gelukkig. Ik heb maar 1 echte bloem (met nu 2 mini witte bloemetjes) en 1 nog opkomende groene bloem.

De bladeren zien er hier (nog) goed uit. Ik heb hem overigens ook pas een maand en toen ook direct verpot.

Hoevaak is plantenvoedsel aan te raden?

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:18

Dat hangt af van je substraat en de voeding die er in zit versus die je gebruikt. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid Liquid Golf Leaf. Mooie NPK waarde. Dat doe ik dan wekelijks.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:18

Amber_anne schreef:
Al die bloemetjes *\o/*


Ja gaaf he :+:


KarenQ schreef:
magda_90 schreef:
Jaaah *\o/*

Hier staan de chouke, Mathilde en lacunosa in bloei. :+:

Mathilde
[ [url=m/FOgspC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[...]


Hè! Die plant heeft mijn moeder ook, weet ik eindelijk hoe hij heeft.
Ze heeft een aantal mooie hangplanten en ik heb gevraagd of ze deze voor mij wil stekken. :D


Super leuk! Heb je toevallig een foto van de plant? Mn de blaadjes?


idinn schreef:
Oh ik ga mijn hoya die foto's laten zien.. ik wil ook bloemen :')


Doen die foto's! Ik heb nu vier jaar Hoya en eindelijk meer bloeiers. :+:

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:53

Nee, helaas niet bij de hand. Ik zal er een paar maken als ik weer eens bij mijn moeder ben.

Ik zie wel dat mijn augurkenplantje een bloemetje maakt. :D Ik had gelezen dat een Augurkenplant goed tegen zon en warmte kan, dus hij staat in het kozijn waar hij dat meer dan genoeg krijgt.

Er staat ook een asociale cactus. Hij heeft eerst een wortel gemaakt en deze gepoot in de pot van een ander stekje. Aangezien dit een vlinderstruik is, krijgt deze meer water dan de cactus. Maar daar profiteert de cactus van, zonder zelf erg natte voeten te krijgen. Eerste groeide aanhangsel 1, en daarna die mega aanhangsel 2. En blijkbaar vind hij dat er niet genoeg water binnenkomt, want aanhangsel 2 groeit extra wortelen op de kop!! Moet even kijken hoe ik dit ga oplossen. Iemand suggesties? :+

Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:40

Haha dat ziet er grappig uit!
Geen idee hoe op te lossen :+

Mijn pannekoek boven heeft bloemetjes, best leuk!! Zal er morgen als ik er aan denk eens foto van maken!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 00:18

Ik vertelde de buurman dat ik helaas de agave die ik van m had gekregen dood had laten gaan. Kreeg gelijk een nieuwe van m, super lief.

Mn epipremnum met trips heb ik bruut gekortwiekt, een paar blaadjes die nog mooi waren afgeknipt en uitgebreid geschrobt en op water gezet. Begint toch alweer mooi uit te lopen!



Afbeelding

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:36

Kreeg in een FB-groep alweer de melding dat de planten bij de Intratuin momenteel veel trips hebben. Mijn kleine plantjes helemaal gecheckt en zo te zien nog niets. Maar heb ze toch maar even in een andere kamer gezet.

Gisteren via een weggeefhoek een graslelie-stekje gekregen. *\o/*
Mijn bommenwerper is al weer stekjes aan het kweken, dus even kijken hoe ik deze het beste op kan kweken. En dan tzt weggeven.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:46

KarenQ schreef:
Kreeg in een FB-groep alweer de melding dat de planten bij de Intratuin momenteel veel trips hebben. Mijn kleine plantjes helemaal gecheckt en zo te zien nog niets. Maar heb ze toch maar even in een andere kamer gezet.

Gisteren via een weggeefhoek een graslelie-stekje gekregen. *\o/*
Mijn bommenwerper is al weer stekjes aan het kweken, dus even kijken hoe ik deze het beste op kan kweken. En dan tzt weggeven.



Helaas inderdaad veel trips op de kamerplanten daar! Ik heb ook in de lokale plantengroep hier ervoor gewaarschuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:09

Tijd terug was ik deze slungel zat..
Afbeelding

Nu heeft ie blije armpjes *\o/*
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:46

Coconut schreef:
KarenQ schreef:
Kreeg in een FB-groep alweer de melding dat de planten bij de Intratuin momenteel veel trips hebben. Mijn kleine plantjes helemaal gecheckt en zo te zien nog niets. Maar heb ze toch maar even in een andere kamer gezet.

Gisteren via een weggeefhoek een graslelie-stekje gekregen. *\o/*
Mijn bommenwerper is al weer stekjes aan het kweken, dus even kijken hoe ik deze het beste op kan kweken. En dan tzt weggeven.



Helaas inderdaad veel trips op de kamerplanten daar! Ik heb ook in de lokale plantengroep hier ervoor gewaarschuwd.



Ik ben zo’n plantenleek dat ik niet weet/wist wat trips zijn. Even wat op Google gezocht en het zijn dus mini zwart gestreepte of witte beestjes/stipjes op je planten?
Morgen m’n planten maar eens goed bestuderen.

Hebben die beesten een voorkeursplek op planten? Onder het blad? Erop? Stengel?

Duimen dat mijn tuincentra planten ze niet hebben :')

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:52

Tripsen lopen vaak op de onderkant van de bladeren.

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 14:29

hoi, ik kom ook gezellig mee kletsen in dit topic. ik woon sinds kort niet meer thuis en vandaag naar de intratuin geweest voor wat planten, ben er erg blij mee!

wat mini cactusjes, vooral heel blij met de pot
Afbeelding

een dieffenbachia
Afbeelding

saintpaulia, ook met een hele leuke pot vind ik zelf
Afbeelding

en een monstera en een lepelplant, die had ik al
Afbeelding
Afbeelding

(ik moet ze nog een goed plekje geven en de modder even van het vensterbank afhalen :+

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:26

Je hebt wel van alles Sunshine! Ik vind die potten met gezichtjes heel erg cute.

Die saintpaulia is niet echt mijn smaak, maar in combinatie met de pot wel zoals hij ook bij mijn opa en oma stond. Dat maakt hem wel weer leuk!

Wat is jullie oudste plant? Ik heb een vetplant die al minimaal 30 jaar oud is, heeft altijd op mijn slaapkamer gestaan. En een clivia die bij mijn opa vandaan komt, zeker 20 jaar in mijn bezit, geen idee hoe lang al bij hem.

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:20

KarenQ schreef:
Je hebt wel van alles Sunshine! Ik vind die potten met gezichtjes heel erg cute.

Die saintpaulia is niet echt mijn smaak, maar in combinatie met de pot wel zoals hij ook bij mijn opa en oma stond. Dat maakt hem wel weer leuk!

Wat is jullie oudste plant? Ik heb een vetplant die al minimaal 30 jaar oud is, heeft altijd op mijn slaapkamer gestaan. En een clivia die bij mijn opa vandaan komt, zeker 20 jaar in mijn bezit, geen idee hoe lang al bij hem.


dankjewel voor je reactie :o die met het gezichtje is inderdaad ook mijn favoriet. ik twijfelde ook over de saintpaulia maar hij was maar 2 euro en vond hem voor nu wel even leuk. vraag me ook af hoe lang die blijft leven? denk dat op een gegeven moment de bloemetjes ook ophouden, ik heb echt geen verstand daar van.

mijn “oudste” en eerste plant(en) zijn de lepelplant en de monstera, welgeteld bijna een jaar haha.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:08

Oudste plant? :+ Ik denk de studentenplanten (sanseveria’s). Hier kreeg ik er 4 jaar geleden 2 van en ondertussen zijn dat er een stuk of 8 geworden :+
Die planten zijn echt onverwoestbaar én blijven mooi.

Vetplanten lukken hier niet zo goed. Die groeien vaak ineens heel vreemd of de blaadjes worden geel :')