Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:07

Ailill schreef:
Het is een beetje warm hierboven, maar ze doen het (bijna allemaal) toch maar mooi:

[ [url=m/RReWiz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super mooi <3

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:46

De zaden van mijn medinilla bloeien
Ik wist niet eens dat dat kon, is het een normaal iets? Afbeelding
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4935
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:13

Dat zijn niet de zaden, maar de bloemknoppen... :D
Al die bolletjes zijn bloempjes die nog moeten gaan bloeien. Dat gele wat je in dat kleine bloemetje ziet is waarschijnlijk het stuifmeel.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:17

Goh en ik maar denken dat die grote roze dingen de bloemen waren :)*

Maar hoe planten ze zich dan voort?

J0anieke

Berichten: 4935
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:22

Ik denk hetzelfde als normale bloemen. Die paarse dingen zijn denk ik stampers.

Ik was gaan zoeken, maar kan niet zo snel vinden hoe die grote roze bladeren heten.

Hydrangeas hebben bijvoorbeeld ook allemaal kleine bloempjes, fluitenkruid, hyacinten.. Planten die een beetje hetzelfde idee hebben als jou plant. Alleen is die van jou wel extra verraderlijk met die grote roze (bloem?) bladeren. :D

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:53

Mooie bloemen hè! Ze zijn prachtig, maar ik kan er niet mee overweg.

Zijn jullie ook zo panisch voor beestjes in de planten? M'n man had net alle ramen open gegooid, oepss.... Heb net alle planten maar weer even gesproeid met een biologisch middel om beestjes af te schrikken ;) . Vorig jaar trips gehad en wil ze echt niet nog een keer!

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:05

J0anieke schreef:
Ik denk hetzelfde als normale bloemen. Die paarse dingen zijn denk ik stampers.

Ik was gaan zoeken, maar kan niet zo snel vinden hoe die grote roze bladeren heten.

Hydrangeas hebben bijvoorbeeld ook allemaal kleine bloempjes, fluitenkruid, hyacinten.. Planten die een beetje hetzelfde idee hebben als jou plant. Alleen is die van jou wel extra verraderlijk met die grote roze (bloem?) bladeren. :D


Dit klinkt idd wel logisch. Ik kon ook nergens vinden hoe de bloem precies in elkaar zat en ook geen foto van de kleine bloempjes

Eelmo

Berichten: 2955
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:13

Afbeelding

De grote roze bladeren zijn de kelkbladeren, denk ik :)
Kerststerren zijn bijvoorbeeld ook van die rare bloemen, de rode/witte bladeren die iedereen als 'bloem' ziet, zijn eigenlijk helemaal de bloem niet.

In het vruchtbeginsel ontstaan de vruchten/zaden waarmee planten zich geslachtelijk voortplanten. Sommige bloemen zijn gewoon heel raar geëvolueerd of gekweekt omdat wij dat mooier vinden :D maar over het algemeen (in wilde bloemen) zorgen grote, kleurrijke kelkbladeren ervoor dat de bloemen opzichter zijn en dus meer bestuivers aantrekken.

Tot zover de les biologie op de vroege ochtend :list: :D

J0anieke

Berichten: 4935
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:47

Ohja kerstster was ik helemaal vergeten! :D
Ik denk niet dat t kelkbladeren zijn. Die horen bij één bloemetje en niet bij meerdere bloemetjes.
De functie van kelkbladeren (sepals) is toch bescherming voordat de bloem open gaat? De functie die jij beschrijft hoort bij de kroonbladeren (petals).

Edit: Nu ik zo de functie beschrijf van kelkbladeren zijn die roze grote bladeren misschien dat toch. Die bladeren zitten denk ik eerst dicht om al die kleine bloempjes heen?

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:26

Ik heb een Calathea White Fusion besteld. Heb die in het echt zien staan en was gelijk verliefd. Nu hopen dat ik haar een beetje in leven kan houden

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:49

Tanya schreef:
Ik heb een Calathea White Fusion besteld. Heb die in het echt zien staan en was gelijk verliefd. Nu hopen dat ik haar een beetje in leven kan houden


Ze is prachtig he! Maar eigenlijk wel een kasplantje gezien ze hele hoge en warme luchtvochtigheid wil.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:32

Eelmo schreef:
[ Afbeelding ]

De grote roze bladeren zijn de kelkbladeren, denk ik :)
Kerststerren zijn bijvoorbeeld ook van die rare bloemen, de rode/witte bladeren die iedereen als 'bloem' ziet, zijn eigenlijk helemaal de bloem niet.

In het vruchtbeginsel ontstaan de vruchten/zaden waarmee planten zich geslachtelijk voortplanten. Sommige bloemen zijn gewoon heel raar geëvolueerd of gekweekt omdat wij dat mooier vinden :D maar over het algemeen (in wilde bloemen) zorgen grote, kleurrijke kelkbladeren ervoor dat de bloemen opzichter zijn en dus meer bestuivers aantrekken.

Tot zover de les biologie op de vroege ochtend :list: :D


Dankjewel voor de uitleg, interessant plaatje ook

De roze bladeren zitten eerst dicht inderdaad daarom dacht ik dat dat de bloem was

Eelmo

Berichten: 2955
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:47

J0anieke schreef:
Ohja kerstster was ik helemaal vergeten! :D
Ik denk niet dat t kelkbladeren zijn. Die horen bij één bloemetje en niet bij meerdere bloemetjes.
De functie van kelkbladeren (sepals) is toch bescherming voordat de bloem open gaat? De functie die jij beschrijft hoort bij de kroonbladeren (petals).

Edit: Nu ik zo de functie beschrijf van kelkbladeren zijn die roze grote bladeren misschien dat toch. Die bladeren zitten denk ik eerst dicht om al die kleine bloempjes heen?


De 5 kleine roze bloemblaadjes zijn de kroonbladeren :) Ik weet niet 100% hoe het zit met trosjes bloemen (botanie is echt alweer lang geleden inmiddels). De kroonbladeren zijn idd om insecten aan te trekken, maar sommige planten doen aan extra extravaganza :D

En soms zijn bloemen gewoon heel raar. Een paardenbloemhoofd bestaat uit duizenden bloemen bijvoorbeeld, ipv 1, wat de meeste mensen denken. De natuur doet soms gewoon echt hele funky dingen haha.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:32

Afbeelding

Het lijkt alsof mijn callathea 2 groene bloemen krijgt?
Of zouden het nieuwe bladeren zijn?
Zie op internet alleen oranje of roze bloemen :+

Blue_flower
Berichten: 1938
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:39

Die heeft mijne ook!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:11

Blue_flower schreef:
Die heeft mijne ook!


Foto!
Heb je dezelfde soort Callathea? Met deze bonte bladeren?

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4935
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:12

Eelmo schreef:
J0anieke schreef:
Ohja kerstster was ik helemaal vergeten! :D
Ik denk niet dat t kelkbladeren zijn. Die horen bij één bloemetje en niet bij meerdere bloemetjes.
De functie van kelkbladeren (sepals) is toch bescherming voordat de bloem open gaat? De functie die jij beschrijft hoort bij de kroonbladeren (petals).

Edit: Nu ik zo de functie beschrijf van kelkbladeren zijn die roze grote bladeren misschien dat toch. Die bladeren zitten denk ik eerst dicht om al die kleine bloempjes heen?


De 5 kleine roze bloemblaadjes zijn de kroonbladeren :) Ik weet niet 100% hoe het zit met trosjes bloemen (botanie is echt alweer lang geleden inmiddels). De kroonbladeren zijn idd om insecten aan te trekken, maar sommige planten doen aan extra extravaganza :D

En soms zijn bloemen gewoon heel raar. Een paardenbloemhoofd bestaat uit duizenden bloemen bijvoorbeeld, ipv 1, wat de meeste mensen denken. De natuur doet soms gewoon echt hele funky dingen haha.

Ja precies, dat kleine bloempjes is wel duidelijk, maar die grote roze zijn wel heel bijzonder eigenlijk.. :D

Blue_flower
Berichten: 1938
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:29

Afbeelding
Afbeelding


@Dispar ; bij deze :D
De kleine bloemetjes aan de grote bloem vandaag ontdekt.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:31

Hoe verzorgen jullie je Calathea's? Ik volg nu een FB groep waarin er wordt gezegd dat je alleen regenwater of demi water mag geven en dat sproeien echt uit den bozen is. Dus ben benieuwd hoe die van jullie er zo mooi uit zien!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:40

Blue_flower schreef:
[ [url=m/D8zhJ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qBMugK.jpg]Afbeelding[/url] ]


@Dispar ; bij deze :D
De kleine bloemetjes aan de grote bloem vandaag ontdekt.


Die is ook heel mooi! Inderdaad precies dezelfde soort.
Ik ben heel benieuwd of mijne ook die kleine bloemetjes nog krijgt :D


Tanya schreef:
Hoe verzorgen jullie je Calathea's? Ik volg nu een FB groep waarin er wordt gezegd dat je alleen regenwater of demi water mag geven en dat sproeien echt uit den bozen is. Dus ben benieuwd hoe die van jullie er zo mooi uit zien!


Nou ik heb totaal geen groene vingers. Dus geen idee of ik het goede doe.
Maar mijne staat onder een raam op het noorden (half schaduw staat in m’n planten app). Heb hem verpot na aankoop naar kleikorrels en binnenpot. En hij krijgt ongeveer 2x per week kraanwater (behoorlijk kalkrijk hier).
Niks bijzonders dus!

Blue_flower
Berichten: 1938
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:05

Woonkamer op het zuiden, aan die kant geen ramen. Maar oost en West wel, daar staat die tussen in.
Potgrond met onderin van die korrels. Elke week scheut water op gevoel. Ook hier water met veel kalk. Heb hem nu paar maandjes denk ik.

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:09

Hier ook niets bijzonders; mijne krijgen 1x per week kraanwater en staan in een raam op het zuiden (maar met bijv. 25 graden en volle zon gaat wel de zonwering naar beneden) en de medaillon is wat groter en staat op zo'n 1 a 2 meter van dat raam af. Sproeien doe ik bij alle planten niet.

Gebruik eigenlijk alleen demi-water voor stekjes en mijn luchtplantje.

Het maakt trouwens ook wel uit waar je woont. Ik krijg bijvoorbeeld het idee dat ze in het buitenland bijv. nog wel eens chloor in het water hebben zitten of andere mineralen dan kalk en dat het soort water dan wat meer uitmaakt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:33

Blue_flower schreef:
Woonkamer op het zuiden, aan die kant geen ramen. Maar oost en West wel, daar staat die tussen in.
Potgrond met onderin van die korrels. Elke week scheut water op gevoel. Ook hier water met veel kalk. Heb hem nu paar maandjes denk ik.


Grappig dat wij dus precies hetzelfde doen. Misschien verklaart dat onze groene bloemen...

black_kelpie

Berichten: 7853
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:39

Prachtig plekje Ailill! <3

Mijn Hoya obscura bloeit *\o/* Hij ruikt ook echt fantastisch!

Afbeelding

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:15

Prachtig, BK! Kun je de geur beschrijven?