Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:09

Dankje Troi!

Het was drukkkkk in de Intratuin, jeetje. Ik ga pas na half januari weer heb ik besloten :=

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:22

Oeh die 2 zijn mooi :)) die bovenste komt hier ook ooit nog!

Ja, overal is t druk, wat een drama. Bij tuincentrum vanmorgen al, maar ook in t dorp. Ik dacht ga bewust niet in t weekend maar op mijn vrije dag. Nou, wat een gekkenhuis overal :roll:

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:49

Mooie nieuwe aanwinsten, _Karlijn!

Hoe is het trouwens afgelopen met PLNTS.com? Zijn je plantjes uiteindelijk bijgetrokken?

Fearn

Berichten: 4778
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:52

Mooi zeg, die Philodendron en Calathea, _Karlijn <3

Komt die drukte nog door Black Friday? Of is dat inmiddels alweer afgelopen? Ik heb me afgelopen weekend/vrijdag ook in geen winkels bevonden. Veel te druk idd :=

Ik heb vandaag van de Albert Heijn bonus een mooie kerstster gehaald :D Hij was maar 2 euro, vond ik een koopje, voor zo'n volle/gekleurde plant!
Afbeelding

Kopen jullie ook kerststerren/takjes en dergelijke?

_Christina

Berichten: 1499
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:01

Vorig jaar heb ik er eentje gekocht, dit jaar probeer ik daar weer mooie gekleurde bladeren aan te krijgen. Dat betekent een beperkt aantal uren licht per dag, dus hij heeft een emmer over zich heen staan. Of het gaat werken moet ik nog zien, ik vergeet hem namelijk weleens de emmer af te doen en andersom vergeet ik de emmer er ook weleens weer overheen te zetten :') Het is vooral een interessant experiment, want ze kosten inderdaad nauwelijks geld.

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:06

Puera schreef:
Mooie nieuwe aanwinsten, _Karlijn!

Hoe is het trouwens afgelopen met PLNTS.com? Zijn je plantjes uiteindelijk bijgetrokken?


Ik heb voor de beschadigde plant mijn geld terug gekregen, op mijn opmerking dat de planten niet leken op de planten die ik besteld had, was het antwoord dat de vorm in de bladeren kwamen naar mate de plant groter/ouder wordt.. Ben benieuwd, ik ga het wel zien. Op de site staan ze wel als babyplant met bijbehorende bladvormen.

Jis_

Berichten: 11676
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:11

Sting schreef:
Bij mijn hang-Tradescantias doe ik het water op een stukje aarde. De pot is niet helemaal gevuld met de plant, er is gelukkig ook nog een stukje leeg. Daar giet ik het rustig bij. Deze staan beiden niet in een binnenpot. Doe ik tegenwoordig wel, maar deze zijn nog van daarvoor. Gelukkig doen ze het er goed op! Inmiddels zo'n 60-80 cm lang denk ik?


Dat dacht ik al ja zoveel mogelijk langs de planten gieten, als van onderen niet lukt.

Hij is gaaf troi! :j

Prachtige foto's en planten Wendy, Ailill en Karlijn, zag de Calathea/Stromanthe Triostar in een mini stekje, heel erg staan twijfelen maar gekozen voor een mini Network en Makoyana.


_Karlijn schreef:
Dankje Troi!

Het was drukkkkk in de Intratuin, jeetje. Ik ga pas na half januari weer heb ik besloten :=


Ik kap er ook mee voor dit jaar. -O-

Maar vandaag wel weer 7 nieuwe plantjes. Waarvan 3 keer kattengras. :D En een stekje van marktplaats die ik zo zo graag wilde. <3 Zal morgen wat foto's plaatsen.

Gaaf die kerstster Isa, ik zag ze laatst ook in het roze en ook deze beetje gespikkelde, niet eerder gezien.

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:50

Ik zag bij de Intratuin gister (grote!) Dieffenbachia oerstedii, voor iets van 6/7 euro? En die vind ik zo ontzettend mooi, sowieso alle Dieffenbachia's, maar ze zijn ontzettend giftig voor mijn katten helaas...

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11676
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:00

Ohh prachtig ja!

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:03

Heel mooi! Ik zag laatst een hele mooie plant, geen idee hoe die heet. Maar mocht m niet meenemen. Nog steeds spijt van :')

Jis_

Berichten: 11676
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:16

Stom dat dat niet mocht. :D ..Ben nu wel nieuwsgierig.

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:36

Afbeelding

Even terug gezocht, slechte foto, maar geeft wel idee. Wil heel graag zoiets groots :))

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:38

Ohh die is heel mooi!

De Dieffenbachia ook! Ik heb ook een kat, dus die laat ik ook even aan me voorbij gaan.

Mijn Strelitzia heeft het trouwens enorm naar zijn zin hier, in drie weken is een nieuw blad van ong 5 cm naar een cm of 30 gegaan. Ik hoop dat hij snel open krult :D

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:44

Ik heb m'n White fusions op marktplaats gezet... Kan er maar geen vrienden mee worden :+

Dat betekent wel... Plek voor 3 nieuwe :=

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:51

Oh, wat een aparte kerstster, IsaCalixa. Prachtig!

_Karlijn schreef:
Puera schreef:
Mooie nieuwe aanwinsten, _Karlijn!

Hoe is het trouwens afgelopen met PLNTS.com? Zijn je plantjes uiteindelijk bijgetrokken?


Ik heb voor de beschadigde plant mijn geld terug gekregen, op mijn opmerking dat de planten niet leken op de planten die ik besteld had, was het antwoord dat de vorm in de bladeren kwamen naar mate de plant groter/ouder wordt.. Ben benieuwd, ik ga het wel zien. Op de site staan ze wel als babyplant met bijbehorende bladvormen.
Wel netjes dat je voor die beschadigde plant je geld teruggekregen hebt. Hopelijk groeien de baby’s uit zoals ze uit horen te groeien.

Jammer dat je die plant niet mee mocht nemen, Wendy1987. Wat een mooie! Anthurium toch?
Nadeel van die planten is vaak wel dat de bladeren in het tuincentrum mooi rechtop staan en eenmaal thuis gaan ze vaak breeduit staan.

Mijn bakkersrek is binnen. En hij is mooi groot en stevig. :):)

Jis_

Berichten: 11676
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:55

Oeh gaaf Wendy! <3

Leuk CCCCCC.

Wat jammer Zoey.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:05

xCODA schreef:
@Ailill: ik doe in de winter niets speciaals en dat gaat nu al zo'n 4 winters goed... Als je merkt dat planten crispy randen krijgen door de verwarming/lagere luchtvochtigheid kun je proberen bakjes water neer te zetten/aan de radiator hangen of eventueel een luchtbevochtiger aan te schaffen. Nogmaals, ik doe niets anders, geef alleen minder water dan in de zomer. Ik heb al mijn planten op mijn slaapkamer staan, omdat ik nog thuis woon, en dat gaat al 4 jaar goed. :j
Oh fijn om te lezen, ik lees overal online dat sommige planten niet tegen temp. onder de 15 graden kunnen, dat is hier soms wel het geval in de nacht. En om nou voor de planten een verwarming aan te houden :')

Troi, dank je wel! Ik vind het ook echt een heel mooie plant en hoop dat ie het goed gaat doen!

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:06

wendy1987 schreef:
[ [url=m/VXBAfw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even terug gezocht, slechte foto, maar geeft wel idee. Wil heel graag zoiets groots :))

Je vroeg je af wat dat voor plant was? Dat is een Anthurium Clarinervium. Ik zag op Facebook een foto voorbij komen dat hij bij de Intratuin nu van 125 euro naar 75 was afgeprijsd ofzo. Ook van die grote.

Edit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 01-12-20 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:09

Dan moet ik nog lang zeuren denk :')
Maar hij staat hoog op t lijstje om die saaie dra.... huppeldehup te vervangen. Haha!

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:10

Badeendje schreef:
Wat een leuke plant magda! Een soort erwtenplant-variegata?

Wat een tof cadeautje Nijntjuh, superlief!

Voor de badkamer met weinig licht zou ik ook gaan voor calatheas, die houden van veel vocht en niet te fel licht :)

Die calathea is ook super gaaf magda!

Air <3 wat een mooie!

Heb vandaag een foto gemaakt van mijn whale fin, de donkerdere kant staat richting het licht, de gevlektere kant richting de muur :D
[ [url=m/PvVnEp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z2tITB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zie dit nu pas, wat een onwijs toffe plant! Heb je een recente foto :)

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:52

IsaCalixa schreef:
Kopen jullie ook kerststerren/takjes en dergelijke?


Gave kerstster. Hoort wel een beetje bij kerst vind ik. Helaas erg giftig voor katten. Net als de amaryllis.

Mijn monstera is al genoeg Russisch roulette vind ik.

Jis_

Berichten: 11676
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:02

Maak me alleen een beetje zorgen om de luchtwortels van de Monstera, die slierten lijken mij erg aantrekkelijk om eens in te bijten. Kan je die ook wel op sommige plekken weg snijden met steriel scherp mesje of krijg ik dan problemen?

troi
Berichten: 17035
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:31

Volgens mij kan dat prima zolang je niet alles weghaalt. Ik heb zoveel mogelijk van die wortels terug geleid naar de potgrond en onder een klein laagje aarde gelegd. Zo heeft de plant er ook nog echt wat aan

Gister nog 5 nieuwe plantjes binnengekregen (naast de roze syngonium oeps.. :P )
Afbeelding

Op de foto de oxalis triangularis, alocasia amazonica en ctenante amagris (bovenop staat de roze syn). Daarnaast nog een calathea en een monstera adansonii die elders staan. Het is nog even spannend of ze de reis goed doorstaan hebben (de oxalis zal sowieso wel in winterrust gaan gok ik maar das niet erg), ging namelijk via de post en de nachten zijn knap koud natuurlijk. Maar goed, ze waren voordelig en dan durf ik het gokje wel aan :P

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:13

Mooi troi! Waar heb je besteld?

Jis_

Berichten: 11676
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:21

Dank je troi. Fijn om te weten dat dat kan maar wil ook zeker niet alles weg gaan snijden. Heb de eerste lange ruim een week terug zachtjes in de grond kunnen duwen. Zat daar echt even mee wat katten betreft, zo'n los bungelde sliert is veel te interessant.

Afbeelding

:D Leuk, mooi aanwinsten weer! Vind dat trapje of hoe noem je dat, erg gaaf ook.
Het weer is niet gunstig nee. Hoop zo dat mijn bestelde plantje goed aan gaat komen.

En heb gister een stekje gehaald, niet goedkoop maar ook geen belachelijke prijs, voor nu iig. :P
Ziet er gezond uit, veel wat langere gezonde luchtwortels met 2 hele kleine beginnetjes van worteltjes. Staat nu op water maar ga denk ik snel over op perliet, zag op youtube dat dat het beste werkte voor een mooie wortelgroei bij deze plant. Beter dan op water of Sphagnum.
Hij stond bij de verkoper in een kasje met hoge luchtvochtigheid, heb ik niet dus maar even wat in elkaar gezet (zitten gaatjes in de folie).

Zag hem bij Magda en ging verder kijken voor info en volwassen plant, was om en moest hem hebben. O:) En heb geeneens plek voor een volwassen exemplaar maar dan loop ik wel erg op de feiten vooruit := eerst het stekje maar in leven zien te houden. Volgens mij niet echt een gunstige tijd nu? maar ik ga het zien.

Philodendron Melanochrysum <3
Afbeelding