Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:03

Die aardappels zijn echt te leuk :D

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:15

Zo leuk!

Mijn aardappel is ook afgeleverd bij postnl punt, morgenochtend gelijk ophalen. :D

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 06:45

Ben benieuwd hoe Krieltje uitgroeit. De foto ziet er veelbelovend uit.

Luxorvalkje
Berichten: 1946
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:46

Ben ook benieuwd naar jullie krieltjes.

Vraagje van andere orde. (Kom er niet helemaal uit).

Ik heb een engelen trompet. Deze staat buiten, maar moet op een gegeven moment naar binnen.
Dan moet ik hem ook snoeien.

Wat is handig?
En weten jullie of stekken een beetje makkelijk is?

Fearn

Berichten: 4778
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:01

Hoi iedereen, heb een tijdje niet meegepraat maar wel meegelezen :D ben druk geweest met verhuizen. Inmiddels is alles een beetje op z'n plek, en heb ook allerlei nieuwe plantjes om te laten zien! *\o/*

Een paar hangplanten:

Een hedera
Afbeelding

Bij deze kan ik de naam niet vinden, iemand een idee?
Afbeelding

Verder een epipremnum en een graslelie:
Afbeelding

Een asplenium:
Afbeelding

En vandaag gehaald, m'n eerste monstera <3
Afbeelding

Verder nog even een update van m'n oude plantjes:

De tradescantia doet het super goed in het nieuwe huis <3
Afbeelding

De nestvaren krijgt weer nieuwe babys:
Afbeelding

En het peperomia stekje doet t ook super:
Afbeelding

Zo, dat was dan mijn -enorme- update :')

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:21

Oké, ik heb hulp nodig. Maandagavond een prachtige grote calathea gekregen van mijn schoonmoeder. Maar ik ben niet echt handig met planten (lees ik verzuip gemakkelijk 1/2 planten van mijn moeder tijdens de zomervakantie). Dus ik had hem alleen dinsdag water gesproeid, maar nu liet hij vandaag zijn bladeren hangen dus toch maar een beetje zuinig water gegeven en opnieuw gesproeid. Wat is nou eigenlijk de beste manier om deze plant tevreden te stellen en licht vochtig te houden zonder dat ie in een laag water te staan komt, want dat laatste vind hij ook niet leuk. Ik denk er echt aan om hem als ie na het weekend niet verbeterd maar weer terug te geven, ik doe het gewoon beter met planten die tegen een stootje kunnen.

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:10

Calathea zijn dramaqueens.... Ik heb geen tips }:0

loveslimpie

Berichten: 1727
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:11

Mijn calathea geef ik twee keer per week flink water, als ie dorst heeft gaat de pol een beetje uit elkaar hangen, als ik kan water geeft staat ze na een paar uur weer mooi overeind.

Je weet dat calatheas open en dicht gaan gedurende de dag en nacht he? Niet dat je dat verward met dorst... Verder staat ze bij mij in de buurt van het raam, maar niet in direct zonlicht. Met planten moet je vaak even spelen om de goede plek voor ze te vinden. Ik vermoed dat een raam op het oosten of westen ook wel goed zal werken.

Verder geef ik de mijne gewoon water van bovenaf op de aarde, alleen met de voorjaarspoets geef ik ze vaak wat meer aandacht.. Wat belangrijk is, is dat je voelt of de aarde nat of droog is, zolang die nog vochtig is, vooral niks doen en genieten van je plantjes ;)

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:14

Ik heb al mijn calatheas in de badkamer staan, ook nog op een vrij donkere plek. Ik geef ze af en toe een douche, op die manier blijft de grond ook vochtig maar niet heel nat. Sinds ze in de badkamer staan vind ik ze aardig onderhoudsarm eigenlijk.

_Christina

Berichten: 1499
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:27

Mijn calathea's zijn echt zuipschuiten. Ik heb ze in terracotta potten staan (gewoon potgrond, met onderin en bovenop een laagje hydrokorrels), met een schoteltje, aan de noordkant. Elke dag/om de dag geef ik ze een scheut water, zoveel dat het er net (niet) onderuit komt lopen. Sproeien doe ik ook als ik er aan denk (dat vinden ze inderdaad fijn).
Als de bladeren heel licht zijn, dan zou het ook nog kunnen dat ze misschien wat voeding kunnen gebruiken.

_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:03

Een van mijn nieuwe aanwinsten, de Alocasia Dragon Scale :+: Ruim een maand op moeten wachten maar meer dan waard!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast nog een Philodendron Prince of Orange <3 en een Philodendron Painted Lady <3

Mandyy

Berichten: 30535
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:06

Gaaf!

Ik heb mijn calatheas nog niet zo lang maar ik geef ze twee keer per week een beetje water en het lijkt prima te gaan. :)

Amber_anne

Berichten: 6960
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:04

Wat een leuk topic! Ik heb ook een aantal planten hier staan en ook heel wat stekjes die nog moeten wortelen. Ik heb er ook een paar geruild via een Facebook pagina

De monstera monkey mask stekjes. Heb er nu 6 staan
Afbeelding

Twee pannenkoeken plant stekjes die al een nieuw huisje hebben maar hier nog tijdelijk staan
Afbeelding

Deze mooierds hebben als het goed is ook allemaal een plekje
Afbeelding

Deze grasplant moet iets mee zoals jullie zien
Afbeelding

Deze stekjes blijven hier gezellig
Afbeelding

De moederplanten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb vandaag deze gekocht. Ben benieuwd hoe die het gaat doen
Afbeelding

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:00

Die Dragon Scale, prachtig! :+:

Mooie collectie, Amber_anne. Je grasplant is vrij duidelijk. :))

Ik heb afgelopen week bij PLNTS.com besteld. Keurig en snel geleverd.
De schade: Philondenron Micans, een Philondendron Squamiferum, een mini Alocasia Stingray en twee ieniemini Pilea Sugar.

De Jungle Vine uit het tuincentrum is teruggegaan. Heb er twee andere leuke plantjes voor terug. Op het ene potje stond Philondendron maar ik vermoed dat het een
Epipremnum is.
De andere is een Ceropegia, gok ik.
Afbeelding

De Alocasia mocht niet terug dus die staat nu op de overloop. Mijn Monstera-op-water is naar mijn werk verhuisd.

Morgen de boel verpotten. Heb nog een pot op de nominatie staan om te pimpen, misschien nog wel meer.

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:15

Hij staat inderdaad nu na het water geven alweer iets beter, maar nu zijn de bladeren ook weer dicht. Ik voel morgen even weer, we hebben hier alleen ramen op het zuiden of het noorden (maar dan zou ik m in de slaapkamer moeten zetten). Maar ik voel gewoon morgen weer even en doet ie het maandag nog niet super, dan geef ik hem denk ik terug aan mijn schoonmoeder. Maar ik ben vooral bang teveel te geven, omdat het normaalgesproken een plant is die niet veel water behoeft. Mijn andere planten zijn allemaal onderhoudsarm hopelijk, al weet ik van drie de naam niet. Die kan ik morgen hier wel even plaatsen. Die zijn me toegestuurd en er stond geen naam bij.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:32

Jorex schreef:
Hij staat inderdaad nu na het water geven alweer iets beter, maar nu zijn de bladeren ook weer dicht. Ik voel morgen even weer, we hebben hier alleen ramen op het zuiden of het noorden (maar dan zou ik m in de slaapkamer moeten zetten). Maar ik voel gewoon morgen weer even en doet ie het maandag nog niet super, dan geef ik hem denk ik terug aan mijn schoonmoeder. Maar ik ben vooral bang teveel te geven, omdat het normaalgesproken een plant is die niet veel water behoeft. Mijn andere planten zijn allemaal onderhoudsarm hopelijk, al weet ik van drie de naam niet. Die kan ik morgen hier wel even plaatsen. Die zijn me toegestuurd en er stond geen naam bij.


Welke calathea is het?

Amber_anne

Berichten: 6960
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:04

Dankjewel ben langzaam aan aan het uitbreiden, moet een mooi plekje maken voor alle planten.
Ben deze nog vergeten, geen idee wat het is Afbeelding

Zou graag nog een begonia op stam hebben maar weet niet zo goed waar ik moet kijken. Ik zie hierboven over bestellen dus daar zal ik ook is naar kijken.

De calathea deed het hier thuis niet goed, die heb ik weg gegeven aan iemand. In ons vorige huis deed die het wel goed maar daar was de luchtvochtigheid een stuk hoger

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:23

Air schreef:
Jorex schreef:
Hij staat inderdaad nu na het water geven alweer iets beter, maar nu zijn de bladeren ook weer dicht. Ik voel morgen even weer, we hebben hier alleen ramen op het zuiden of het noorden (maar dan zou ik m in de slaapkamer moeten zetten). Maar ik voel gewoon morgen weer even en doet ie het maandag nog niet super, dan geef ik hem denk ik terug aan mijn schoonmoeder. Maar ik ben vooral bang teveel te geven, omdat het normaalgesproken een plant is die niet veel water behoeft. Mijn andere planten zijn allemaal onderhoudsarm hopelijk, al weet ik van drie de naam niet. Die kan ik morgen hier wel even plaatsen. Die zijn me toegestuurd en er stond geen naam bij.


Welke calathea is het?

Een grote Korbmarante. Maar hij doet vandaag al iets beter en de grond is nog vochtig, zal straks weer even voelen, zijn bladeren hangen al iets minder dan gisteren.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:35

Het is me zomaar overkomen, kon vannacht niet slapen dus heb zo'n kneusjesbox besteld. :=

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:40

_O- Serieuze verslaving die planten Marco

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:16

Ik heb dus eigenlijk niks met planten, maar heb een paar stekjes gekregen vorig jaar en die doen het waanzinnig.

Afbeelding

Deze graslelie is al decennialang in de familie, kwam bij mij als klein baby'tje en heeft inmiddels zelf baby's :')

Afbeelding

Standaard banaan



Afbeelding

Heb al oneindig veel stekjes van deze pannenkoek maar laat alles nu zitten in de hoop dat hij wat voller wordt.

Aansteker en mascara horen niet in de pot, ik zie het pas net :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41841
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:46

Hoort dat niet? Ik dacht dat t een vorm van eigentijdse decoratie was :7.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41841
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:48

Afbeelding

Check m'n Sanse fin babies :D.

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:45

Prachtig! :+:

Mooie planten, MB! Hopelijk doen de kneusjes het straks ook zo goed.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:55

Jorex schreef:
Air schreef:

Welke calathea is het?

Een grote Korbmarante. Maar hij doet vandaag al iets beter en de grond is nog vochtig, zal straks weer even voelen, zijn bladeren hangen al iets minder dan gisteren.


Korbmaranteis van wat ik kan vinden gewoon een andere naar voor Calathea. Maar er zijn heel veel verschillende soorten calahea's en niet iedere calathea heeft hetzelfde nodig, sommige blijven sowieso wat meer hangen bijvoorbeeld.