Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:54

Gisteren ook mijn planten behandeld tegen trips. ;( Mijn 3 alocasias hebben het hard te verduren gehad. Bij mijn stingray 7 bladeren weggeknipt en bij mijn portadora 2 bladeren. Wel tijdens het verpotten 15 knolletjes bij de stingray uit de pot kunnen halen en 2 bij mijn zebrina. Heb deze nu in een kweekbakje staan, hopelijk komen ze uit! _/-\o_

Deze week ga ik een stek ruilen tegen een monstera variegata stek. *\o/* *\o/*

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:13

Ah bah, beestjes heb ik ook last van :\ 15 knolletjes is wel een mooie opbrengst!

Iemand die kan bevestigen wat voor beestje dit kan zijn? Het lijkt me misschien wel dopluis of schildluis?
Afbeelding
Afbeelding

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:54

Hoi bokkers met plantjes !
Mijn sanseveria heeft babies gekregen, en ik wil ze graag in hun eigen potjes zetten. Welke grond is hiervoor geschikt? Hoop dat jullie mij kunnen helpen

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:48

Ik heb mijn sanseveria's in normale potgrond gemengd met perliet, om de grond luchtig te maken. Cactus grond kan ook goed voor sanseveria's aangezien ze heel droog willen staan.

Eelmo

Berichten: 2952
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:40

Mijn nieuwste aanwinst is een inimini klein bekerplantje <3 Nog nooit gehad, dus even flink googelen hoe ik hem groot en sterk krijg. Iemand hier ervaring met Nepenthes?

black_kelpie

Berichten: 7852
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 17:46

Regenwater/gedemineraliseerd water geven, kraanwater worden ze niet zo blij van. Geen direct zonlicht maar wel veel licht, altijd vochtige grond maar nooit natte voeten laten houden. Zeer losse potgrond gebruiken, bijv. orchideeëngrond of turf met perliet/spaghnummos/schors. Zijn geen makkelijke jongens, wel heel mooi <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:26

Hier krijgt ie gewoon kraanwater :o Hangt voor het raam in een ochtendzonnetje, elke dag sprayen, als ik eraan denk mee onder de douche en soms een scheutje water. Hij is na wat pogingen nu met succes een nieuwe beker aan het maken. De oude bekers zijn op 1 na bovenkant verschrompeld, maar laat ze eraan want ziet er verder prima uit.

Ow en ze groeien vlot de hoogte in, hij hangt nu al stuk lager ivm bovenkant vensterbank (koog) en moet eigenlijk nog lager, maar dan hangen de kelken echt net boven de vensterbank en dat is ook gek :')

Eelmo

Berichten: 2952
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:55

Ik ga idd wekelijks een flesje regenwater bij hotel papa&mama halen :D Ik kan zelf geen regenwater opvangen, heb geen tuin/balkon helaas.

Is alle orchideengrond geschikt? Aangezien ze volgens mij vrij arme grond willen? De zak orchideengrond van mijn moeder had iig ook meststoffen toegevoegd. Sphagnum vind ik heel dubbel. Wordt vaak alles behalve duurzaam gewonnen (net als turf trouwens), dus wil ik eigenlijk niet bij de eerste de beste kopen.

Ik heb wel sarracenia gehad, maar ik wist niet dat die in winterslaap gingen, dus die mikte ik weg als ze zielig werden :o

black_kelpie

Berichten: 7852
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:49

Als je orchideeëngrond gebruikt inderdaad een variant zonder meststoffen nemen.

Ik wil ze ook weer, zijn zo gaaf! En tijdje geleden hele mooie zien hangen, natuurlijk niet meegenomen en vlak daarna waren ze weg -O-

snorkel1986

Berichten: 3040
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:10

Heb er hier 2 kleintjes dit jaar maar zijn idd mooi staan hier wel echt in de volle zin en maken mooie grote bekers aan staan ook 2 Venus vind ze beide erg leuk krijgen hier kraan en regen / grond water afgewisseld maar de winter slaap gaat altijd mis bij mij... krijg dan soort schimmel en dan is einde verhaal. . Iemand tips?

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:19

Iemand had het hier over mijn varen scheuren omdat ik m wat kleiner wilde houden.
Nou ben ik een beetje bang om hem te scheuren. Hij is nu echt supermooi van vorm. Behoudt hij die vorm wel en zal hij het scheuren goed doorstaan? O:)

Dit is m:
Afbeelding

En hij heeft dus niet veel ruimte meer in z’n pot:

Afbeelding

Maar als ik m nog een keer verpot wordt ie vast nog groter. Of houdt die groei een keer op?

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:52

Hallo allemaal! Ik werd in een ander topic op dit topic gewezen, omdat ik wat nieuwe planten zoek. ;)

Eigenlijk zoek ik verschillende maten, maar het allerbelangrijkste is dat degene in de woonkamer niet giftig mogen zijn. Ook niet een beetje:= Ik heb honden en hoewel ik ze best kan leren niet aan planten te zitten, wil ik het risico niet nemen dat ze toch er aan gaan eten als ik een keer weg ben.

Wat ik zoek zijn verschillende maten. Sowieso 1 grote plant voor bij de schuifpui. Deze plant zal in de zon staan, de zon staat eigenlijk van 's ochtends vroeg tot eind van de middag door de schuifpui naar binnen. Een tweede grote plant zou leuk zijn in de woonkamer, maar daar staat eigenlijk op de plek waar ik hem wil hebben nooit echt zon. Woonkamer komt pas vanaf eind van de middag zon, maar de plek zit precies in de hoek tussen de ramen in.
Verder wat verschillende maten om op wat meubels te zetten en het wat op te leuken.

Daarnaast lijkt het me leuk om in de badkamer ook 1 of 2 planten neer te zetten, maar ik heb helemaal geen raam in de badkamer. Zijn er planten die daar zouden kunnen staat/hangen? Deze hoeven niet perse niet giftig te zijn, de honden kunnen er niet bij. Net als op mijn slaapkamer, daar wil ik ze in de vensterbank, daar komen ook geen honden. Maar die vensterbank zit aan de woonkamer kant, dus pas eind van de middag zon.

Hebben jullie goede ideeen? Het liefst niet te ingewikkeld qua verzorging trouwens

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:57

Een yucca vind ik redelijk makkelijk in de verzorging, net als een chinees lantaarnplantje of een pilea (pannenkoekplantje). Het is ook een beetje uitproberen qua locatie soms. Lepelplant is erg makkelijk in de verzorging. Calathea's wat lastiger, dus die zou ik niet kiezen. Vetplanten/cactussen doen het eigenlijk overal wel prima zolang ze wat licht krijgen. Voor vol in de zon zou ik zo geen grotere plant weten. Voor de andere grotere plant zou je misschien een monstrera kunnen nemen. Maar: ik weet niet of één van genoemde planten (licht) giftig is.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:00

Pannenkoekplant sowieso niet, volgens mij. Die stond op 1 site iig als niet giftig (daar kon je zoeken op huisdiervriendelijk), maar ik vind ervaringen altijd fijner dan alleen een beschrijving van een winkel. Die pannenkoekplant vind ik ook heel leuk om te zien, dus gaat op de lijst!

EDIT: als mensen weten dat een bepaalde plant niet giftig is, is het mooi meegenomen. Verder zoek ik ze gewoon op. ;) Ik heb iets te vaak in een tuincentrum rondgelopen en leuke plant meegenomen die uiteindelijk niet makkelijk te verzorgen was, dus wil nu iets beter voorbereiden en niet alleen kijken naar leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:02

Een ruimte zonder raam, daar zal geen plant in overleven. Je zou eventueel twee dezelfde kunnen kopen en ze om de week wisselen van plek. Maar optimaal is dat niet. Zou ik eerder kijken voor een hele mooie goed lijkende nepplant, ookal ben ik daar normaal echt niet van.

Voor niet giftige planten, kijk voor inspiratie eens op de site van plantsome, daar kan je aangeven dat ze huisdiervriendelijk moeten zijn en zoeken op standplaats.

Calathea's zijn diva's inderdaad en houden echt van een donkere standplaats. Dus in jou huis denk niet aan te raden.

Monstera wordt mooi groot, kentia palmen zijn makkelijke planten. Goede klimmers/snelle groeiers zijn hoya's en epipremnum aureum. Maar dan moet je even opzoeken hoe dat zit met giftig zijn ja of nee.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:09

Lepelplant is giftig, die zou ik dus niet in je woonkamer zetten. :)
Zijn wel makkelijk trouwens, als ze dorst krijgen gaan ze hangen, als je ze dan water geeft gaan ze een tijdje later weer rechtop staan. :D

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:35

Iemand nog interesse in stekjes van pannenkoekje?
Omgeving Nijmegen.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:31

Voor in de zon misschien een bananenplant?

Eelmo

Berichten: 2952
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:45

Graslelie is volgens mij ook niet giftig? Kan mooi als hangplant of op een hogere kast ofzo :)

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:32

Kun je een verzopen plant redden?

Vriendlief wou 3 weken geleden de planten water geven en heeft 2 planten eigenlijk voorzien voor veel te veel water, met de gedachte "beter te veel dan te weinig en zo hoef je binnen x dagen niet opnieuw water geven". Ik dacht dat de planten het wel gingen redden, zeker met deze warmte..maar helaas hangen ze slap en beginnen de bladeren geel te verkleuren.

Zijn ze nog te redden of is het einde verhaal? :(

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:41

Zitten er hydrokorrels in de pot?

Wat voor planten zijn het?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:27

S8903N schreef:
Iemand nog interesse in stekjes van pannenkoekje?
Omgeving Nijmegen.


Kun je ze eventueel verzenden? :)

Ik heb voor de liefhebbers aardbeien stekjes. Op te halen in Apeldoorn.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:40

Jolynne schreef:
Kun je een verzopen plant redden?

Vriendlief wou 3 weken geleden de planten water geven en heeft 2 planten eigenlijk voorzien voor veel te veel water, met de gedachte "beter te veel dan te weinig en zo hoef je binnen x dagen niet opnieuw water geven". Ik dacht dat de planten het wel gingen redden, zeker met deze warmte..maar helaas hangen ze slap en beginnen de bladeren geel te verkleuren.

Zijn ze nog te redden of is het einde verhaal? :(


Wat is het voor een plant? Als het echt ernstig is kun je veel soorten kortwieken en de einden stekken. Vaak wordt de moederplant daar alleen maar beter van.

Hier een teveel aan stekjes, m.n. hoya soorten. Maar die raak ik hier in kennissenkring wel kwijt. Zo leuk, de hoya en stephanotis groeien bij ons in de keuken langs de hanglampen. Het wordt een oerwoud hier! Passend bij de hitte..

Trekken jullie plantjes het een beetje? Bij mij valt het binnen wel mee met de groene slachtoffers eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:58

Ik heb 1 hangplant die het slecht trekt. Al veel blad verloren. Maar heb sowieso ruzie met hem. Nog niet achter of die nu veel of weinig water fijn vindt. En geen idee meer hoe die heet natuurlijk -O-

En de kentiapalm is flink van slag. Heb al 3 bladeren eraf gesneden, dus begint beetje een scharminkel te worden.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:04

idinn schreef:
Ik heb 1 hangplant die het slecht trekt. Al veel blad verloren. Maar heb sowieso ruzie met hem. Nog niet achter of die nu veel of weinig water fijn vindt. En geen idee meer hoe die heet natuurlijk -O-.


Foto?

Ik ben aan al die stekjes gekomen omdat mijn hangplanten ook uitvielen, na hun bloei.