Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:10

Wat een prachtige plek om te gaan wonen! Veel succes en klusplezier!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:12

Gaaf project

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:13

Wat een super project.. klinkt echt als een droom die uitkomt. (Maar wat een meuk hebben de vorige bewoners achtergelaten zeg...)

Ik volg graag mee :)

Indy_Mouse_9 schreef:
TS, wat super hoe je dit in samenwerking met al die instanties kan aanpakken! Is dat nou voor alle 'gewone' mensen wel mogelijk maar weten ze meestal de ingangen niet te vinden, of heb jij speciale contacten door je werk?

Dit wou ik ook vragen :j

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:14

Wauw hoop werk. Maar super leuk om te volgen. Wij hebben sinds maart een huis met grond. Hier ook veel ideeën. Wil graag hagen voor vogels. Er komt een poel voor de salamanders en ook de paarden en een bloemenwei met hoogstam bomen en een insecten hotel. Vlierbes en rozenbottekstruikrn voor de vogels en hopelijk volgend jaar veel nestjes. Hier broede een groene specht. Hopelijk komt hij weer terug als de verbouwingen erop zitten. Iets met uilen zou ik ook graag doen. Ga ik me eens in verdiepen.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:41

Wat leuk zeg, ik ga je volgen! Als mijn vriend (ecoloog) en ik (paardenliefhebber) ooit eens zoiets zouden kunnen hebben, dan zou deze combinatie ook erg goed passen :))
Het klinkt alsof je zelf niet zoveel in te brengen hebt qua ontwerp, klopt dat? Het lijkt me namelijk dat je zelf ook wel zou kunnen helpen met ontwerpen, aangezien je er zelf natuurlijk ook verstand van hebt.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:43

ziet eruit als een leuk plekje. Ik volg, hoop ervan te kunnen leren.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 14:52

Super tof al die reacties en volgers :)

Ik probeer wat vragen te beantwoorden!

cam schreef:
Wauw hoop werk. Maar super leuk om te volgen. Wij hebben sinds maart een huis met grond. Hier ook veel ideeën. Wil graag hagen voor vogels. Er komt een poel voor de salamanders en ook de paarden en een bloemenwei met hoogstam bomen en een insecten hotel. Vlierbes en rozenbottekstruikrn voor de vogels en hopelijk volgend jaar veel nestjes. Hier broede een groene specht. Hopelijk komt hij weer terug als de verbouwingen erop zitten. Iets met uilen zou ik ook graag doen. Ga ik me eens in verdiepen.


Klinkt al super! Probeer zeker zoveel mogelijk met inheems plantgoed te werken bij je hagen (denk meidoorn, sleedoorn, ... ) Super ook dat je hoogstam neerzet ipv laagstam :) belangrijk voor je salamanderpoel is dat er zeker geen vis inzit! (maar dat weet je wrs ook zelf :) ) Ben benieuwd naar jullie uitwerking!

SpeechLess: nee, ontwerp gaat wel in overleg, maar het Regionaal Landschap doet het eerste voorstel en dan ga je samen bewerken hoe en wat. Ze zijn vorige week ongeveer een uur bij ons geweest, we hebben alle stukken overlopen en dan heb ik aangegeven waar het vooral voor de paarden bedoeld is, en waar vooral de natuur de bovenhand mag hebben. En waar we zoveel mogelijk willen combineren :) zij dragen 70% van de kosten dus voor hen ook belangrijk natuurlijk dat het echt nut heeft voor de fauna en flora.

Indy_Mouse en vanspeijk: iedereen kan aankloppen bij (uilen)werkgroepen en regionale landschappen! Door mijn werk heb 'k natuurlijk veel persoonlijke contacten dus bel ik ze gemakkelijk op, maar dit staat open voor iedereen.

Er zijn wel een paar voorwaarden: je grond moet voldoende groot zijn (vijf meter haag aanleggen is voor hen niet interessant, 100 meter aanleggen wel) en je moet binnen hun "zoekzone" liggen (een poel aanleggen midden tussen de industrie is wellicht minder interessant dan tussen de velden waar er effectief kans is dat er salamander in kunnen komen). Maar advies geven doen ze sowieso aan iedereen! Enkel voor het tussenkomen in de kosten gelden deze voorwaarden. Ook kan je via hen inheems plantgoed bestellen. Een goeie website is bv ecoflora.be (kan je eens neuzen voor leuke inheemse bloemen en planten)

monster tos, palousa_boy enz : ja, bijenkasten lijkt me ook wel erg leuk! Ga zeker de plaatselijke imkersbond eens contacteren. Een vriend van mij is zelf imker, misschien wil hij wel een volk bij ons neerzetten :)

neile: gronden die door regionale landschappen ingericht worden, zijn een paar keer per jaar bezoekbaar :) dat is geen verplichting, maar ze sturen de vraag rond naar eigenaren waar ze iets voor gedaan hebben en dan kan je kiezen of je in het "open tuinen circuit" terecht wil komen :)

palousa_boy: jullie hebben ook echt een heerlijke plek he :) vind het mooi hoe het bij jullie ook echt landschap is en niet enkel paardenwei.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:52

Wat een gave plek! Ik volg :j

Komt er ook een natuurvijver? Die vind ik zoooo gaaf!

En die rommel, ach, geef me een berg rommel en ik maak er iets bruikbaars van :') Er zit vaak vanalles bij wat prima bruikbaar is. Die ring, ideaal toch voor een dazenval :Y) En van de berg hout die wij over hadden heb ik de compostbak getimmerd :D

Wonen jullie er al, of wordt er binnen eerst nog verbouwd?

Dat vogelhuisje voor de koolmees, staat dat niet te veel in de zon? Als ze daar maar niet gefrituurd worden :=

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 14:56

8nnemiek: haha, zo begonnen wij ook de rommel te sorteren ja "oh dat is nog bruikbaar, en dit en dit en ....." Niet goed want daar wordt de berg niet kleiner van :')

We hebben nog wat dingen apart gehouden, zoals oude landbouwwerktuigen, zeis, singer naaimachine, oude schoolbank enz. We proberen onverbiddelijk te zijn :P

We wonen er nog niet, eind augustus verhuizen we! Zal straks wat plaatjes van binnen doen, dat heeft ook nog wel wat werk :j we werken allebei voltijds dus moeten het van de avonduurtjes hebben, niet altijd evident met nog vier paarden erbij :)

Nog geen gefrituurde koolmees zover ik kan zien :')

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 15:03

Om af te sluiten vandaag wat plaatjes van binnen. De oude eigenaren hadden nogal een unieke interieur smaak, oa zwart behang :P wij zijn meer van het landelijke, dus alles gaat eraf en er nieuw op :) De bovenverdieping is er recent nieuw opgemetseld (was eerst geen boven), die gaan we even negeren tot er terug geld is, haha.

Kamers voor, woonkamer

Afbeelding

Slaapkamers beneden (de derde was roze :P maar staat niet op de foto)

Afbeelding

Afbeelding

Nu dus volop bezig met behang eraf halen. Gisteren hebben we de drie slaapkamers, woonkamer en deel van de keuken gedaan. Dit weekend verder doen daarmee en de eerste container afval inladen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit weekend hoop 'k ook het bos eens in te duiken. Het is een oude populierenaanplant met veel eik in de ondergroei. Ook een bospoel met pitrus. Verder nog niks speciaal gespot. Het plan hiermee is systematisch de populieren eruit halen en dan inheems bos laten ontwikkelen (populieren zijn exoten). Zal een mooi eikenbos gaan worden gok ik :j

Voor de omzetting van het bos gaan we waarschijnlijk samenwerken met de Bosgroep (http://bosgroepen.be/) Zij geven advies aan boseigenaren hoe ze hun bos kunnen onderhouden en helpen met beheerplannen opmaken. Kapmachtiging aanvragen kan 'k gelukkig zelf :D

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:09

Wat een gaaf project zeg!
Heel veel succes!! Ik volg :D

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:09

De binnenkant ziet er beter uit dan ik dacht. Ik verwachtte een echt bouwval.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 15:10

Abercrombie: haha gelukkig niet zeg :') de oude eigenaren waren al begonnen met renoveren :) bovenverdieping is wel nog wat werk aan *zoekt plaatjes*

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:14

Pfoeh wat een hoop werk hebben jullie nog te gaan! maar een super goed streven :j
Succes en ik ben benieuwd naar de vorderingen!

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 15:17

Het zal wel een werk worden ja, maar ook wel leuk om het zo te zien veranderen :)

Hmmm zal nog eens wat foto's moeten nemen van de bovenverdieping, heb er maar één onduidelijke :P

Afbeelding

Het gaat om de hele niet-gevoegde stuk met de witte raampjes. Dat is er volledig nieuw opgezet.

Afbeelding

Misschien nog leuk, een plattegrondje... de stal die er stond (paars kruis) is helaas al jaren geleden afgebroken. In de tweede wei (het verst van het huis) zouden we een paar sleedoorn'koepels' aanleggen (ziet er zo uit, de bloesemberg: http://www.floravannederland.nl/upload/ ... 798c5c.jpg ) voor de sleedoornpage. Een leuk vlindertje dat het moeilijk heeft. Dat legt z'n eitjes op de uitlopers van de takken van de sleedoorn dus is er heel afhankelijk van. Dit leuke vlindertje :) Afbeelding

enne het plattegrondje dus:

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:33

Wat een supergaaf project! En nog best wat land en bos, zeg!
Ik volg!

Wat een bizarre verzameling kleuren in huis zeg!
Zwart en rood, hoe verzin je het! Dat zuigt toch al het licht uit je huis? :=

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:54

Ik volg ook graag mee :) Klinkt als een dream come true! Heel erg gaaf!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:03

Oh wat ontzettend gaaf dit! Ik ga je topic met veel interesse volgen.

Zelf heb ik bij lange na niet zoveel verstand van de natuur, maar ik hou er wel van om (op mijn manier) natuur te combineren met het paardenhouden (ik vind een 'steriele' paardenwei heel lelijk). Zo hebben we bomen in de weide (eiken, knotwilgen en notenbomen), een poel en heuvel. Er groeien (mij onbekende) boompjes in het natte gedeelte en één of ander stug gras, er zijn vlierbomen opgekomen die al vrij groot zijn... Her en der hebben we allerlei bessenstruiken aangeplant en verder staan er meerdere hoogstamfruitbomen.

Het is nog lang niet 'af', ik wil o.a. graag nog een haag langs de omheining zetten (meidoorn had ik bedacht, eventueel sleedoorn) dus voor inspiratie ga ik jouw topic héél goed in de gaten houden.

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:06

Wat een gaaf project! Ook leuk om te zien hoe je dit combineert met je werk. Vind het echt geniaal om te lezen hoe je al die planten en dieren zo even oplepelt

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:44

Solleke_Noah schreef:
SpeechLess: nee, ontwerp gaat wel in overleg, maar het Regionaal Landschap doet het eerste voorstel en dan ga je samen bewerken hoe en wat. Ze zijn vorige week ongeveer een uur bij ons geweest, we hebben alle stukken overlopen en dan heb ik aangegeven waar het vooral voor de paarden bedoeld is, en waar vooral de natuur de bovenhand mag hebben. En waar we zoveel mogelijk willen combineren :) zij dragen 70% van de kosten dus voor hen ook belangrijk natuurlijk dat het echt nut heeft voor de fauna en flora.

Oh fijn dat je zelf toch ook inbreng hebt, is toch wel zo leuk in je eigen gebiedje. Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden!

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:58

Wat een gaaf project, ik ga volgen. Mooi dat je alles zoveel mogelijk met elkaar in balans wil brengen.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:06

Leuk zeg, ben heel benieuwd!

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:19

Wat een gaaf project! Vind het erg leuk dat jullie de natuur er bij gaan betrekken. Interessant om te lezen. :) Veel succes, ben erg benieuwd!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:38

Kijk trouwens ook de kachel even na als die er staat, bij ons zat er een vogelnest in de kachel. Helaas voor de vogel zag ik dat pas nadat we hem getest hadden.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:14

For me, you are living the dream!

(Ja sommige dingen klinken gewoon mooier in het Engels)

Maare even serieus; gaaf project! Vooral stoer dat je dat kan koppelen aan de instanties, vind het maar wat knap! Heel veel succes, en ik volg dit graag mee.