Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:25

DubbelDun schreef:
@Blue_flower: mooie rustige opstelling, maar waarom op het rechterhoekkastje de handgrepen vertikaal ??


Die willen we inderdaad gewoon horizontaal, is een hoek kast maar ik kreeg ze in de planner niet gedraaid :+

Jodie_ schreef:
Goeie, IE ga ik nog even proberen! Op mijn werkpc werkt het wel dus blijkbaar ligt het aan mijn laptop. Handig..

Mooi blue flower, wij zitten ook te denken aan alleen onderkastjes!



Dank!

Voor mij zijn boven kasten niet handig, ben maar 1.60. En veel inbouw kasten in huis voor voorraad etc.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:48

Zonder bovenkasten toont een keuken ook veel ruimtelijker (en je stoot je hoofd minder :D )

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:27

Aan een bovenkastje heb ik mijn hoofd nog nooit gestoten.

Wel aan de afzuigkap.

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:28

Beide voorzie ik met mijn 1.60 geen problemen aan Haha. Blad bij de afzuigkap wordt overigens ook 70 cm breed, waardoor kans op kopstoten al kleiner wordt.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:35

Ja, de hoek van de afzuigkap ben ik ook al meerdere keren pijnlijk tegen gekomen :)

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:15

Alleen onderkastjes is zoveel ruimtelijker. We hebben twee jaar terug een ikea geplaatst en over 2 jaar komt er een compleet nieuwe in de uitbouw. Nooit meer bovenkastjes voor mij.

De vrouw die ons bij Ikea hielp vertelde dat ze enorm veel keukens bestelde zonder bovenkastjes.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:24

Boras schreef:
Aan een bovenkastje heb ik mijn hoofd nog nooit gestoten.

Wel aan de afzuigkap.


Ik helaas wel, maar alleen als ik een kastje open liet staan. Dan stoot ik regelmatig mijn hoofd tegen het deurtje en altijd de punt.
Ik vind het ook erg mooi zonder bovenkastjes, ik zou alleen echt ruimte te kort komen dan helaas.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:26

Veel bovenkastjes zijn gewoon te diep, die van Ikea helemaal.
Als die iets van 20/25 cm zouden zijn dan had je al een veel ruimtelijker idee én minder last van hoofd stoten :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 03:36

Wij gaan weer een Ikea keuken kopen, maar we twijfelen over de apparatuur.

Onze vorige keuken was Ikea met; vaatwasser, 5pits gasfornuis (90cm) en afzuigkap. Amerikaanse koelkast van ergens anders.

Op zich tevreden, maar als je toch bezig bent weer, kunnen dingen beter.

We hadden 2 kranen van Ikea en die gingen beiden vrij vlot kapot. Na ongeveer 2 en 3jr. Daarna andere en nooit problemen. Daarvoor ook nog nooit gehad, dus ligt toch niet echt aan ons.

De afzuigkap vond ik de knoppen erg slecht van. Nu gekeken en lijken verbeterd.

Vaatwasser was op zich stil en maakte goed schoon, maar had ook weleens dingen die minder schoon werden. Ik gaf dan iets anders de schuld, maar lees over de vaatwassers die ze nu hebben ook veel slechte dingen.
Gekeken naar andere merken, maar dan moet het wel voor Ikea inbouwen geschikt zijn.

Ben dus benieuwd naar de ervaringen van nu over de; afzuigkappen, gaskook plaat qua maat ( hij is klein in mijn ogen ) ovens, vaatwassers en kranen.

Ook evt douche kranen. Ikea beweerd zuinige kranen te hebben en dat spreekt me dan weer aan en wie weet zijn de duurdere beter nu??

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:00

In ons vorige huis hebben we zeker 7 jaar met de Ikea kraan gedaan, we hebben daar nooit problemen mee gehad.

We hebben nu net de ikea keuken geplaatst (overigens aangevuld met spullen van andere winkels). Ik zal zo eens een foto plaatsen. We hebben de vaatwassen van Ikea waar we tot nu toe heel blij en tevreden mee zijn. Ook de koelkast en inductieplaat is van de Ikea. Beide doen het super goed. De 2 ovens hebben we van AEG, enkel omdat die beter aan de wensen voldeden en in een actie bij 2 verschillende winkels net zo duur waren als die van de Ikea. Ook de afzuigkap is van een andere winkel, omdat we die van de ikea niet mooi vonden :)

https://www.cendo.nl/product/schuine-af ... gI2rfD_BwE

Deze vaatwasser hebben we: https://www.ikea.com/nl/nl/p/hygienisk- ... -30331937/

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:22

Zo was de keuken:

Afbeelding


En zo is hij nu:

Afbeelding

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:28

Jullie hebben dezelfde afzuigkap als wij Anke. Mooi rustig zo de keuken.

Wij hebben de keuken nu een jaar en alle apparatuur en de kraan werkt perfect.
Met de vaatwasser zijn we juist heel blij, hadden in het vorige huis een ander merk maar die was toch écht minder schoon
Moet wel zeggen dat we de duurste apparaten hebben in alles.

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:41

Dank je Corine! Leuk dat jullie die ook hebben :)

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:11


Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:18

DubbelDun schreef:
Ik lees net uit de omschrijving van deze machine https://www.ikea.com/nl/nl/p/hygienisk- ... -30331937/ dat ie er standaard 232 minuten over doet.
Dat vind ik behoorlijk lang als ik zie dat onze vaatwasser er 155 minuten over doet.


Klopt. Er zijn wel verschillende programma's natuurlijk. Waarvan 1 kortere en die kun je evt weer verlengen met een extra knopje.

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:19

Blue_flower schreef:
[ [url=m/0xATDM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt ons idee. Vrijstaande koelkast en nog wat planken.


Het resultaat voor nu.. de afwerking enzo volgt nog.
Afbeelding

Blad zelf is overigens niet van Ikea.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:28

Hoi, mag ik mij ook melden? :D

Wij hebben in ons nieuwbouw huis ook een Ikea keuken, helemaal zelf in elkaar gezet en gemonteerd. Alle apparatuur en het werkblad zijn ook van de Ikea.

Hij is net een weekje af dus we moeten nog het een en ander doen. Stopcontact voor de afzuigkap is verplaatst vandaar dat die nog niet compleet op de foto staat. En in de lade onder de wasbak komen vuilnis emmers, dan gaat de andere vuilnisbak weg.

En achter het fornuis komt nog een plaat, hetzelfde als het aanrechtblad. :Y)

Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:57

Mooi! Hoeveel was je kwijt in totaal?

Blue flower, is dit de bodbyn keuken?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:06

DubbelDun schreef:
Ik lees net uit de omschrijving van deze machine https://www.ikea.com/nl/nl/p/hygienisk- ... -30331937/ dat ie er standaard 232 minuten over doet.
Dat vind ik behoorlijk lang als ik zie dat onze vaatwasser er 155 minuten over doet.


Dat is inclusief droogtijd, in de praktijk gaat hij na de wastijd open en schakelt officieel pas uit na die 232 minuten waarschijnlijk.
Ik gebruik eigenlijk alleen programma 1 :+ héél af en toe de snelstand.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:08

Mooie keukens hierboven ook!

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:30

@LieZ_Horses: mooie keuken en leuk wandrek... zelf gemaakt ??
Ik vind de glazen zo wel een beetje kwetsbaar hangen :)

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:45

_Nelleke_ schreef:
Mooi! Hoeveel was je kwijt in totaal?

Blue flower, is dit de bodbyn keuken?


Yes

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:07

Wij hebben die inklap afzuigkappen ook bekeken, maar zie het nut nog niet. Op het moment dat hij aan moet, klap je hem uit en stoot je toch alsnog je hoofd?? Ik ben te klein en stoot nooit mijn hoofd eigenlijk, maar dat hoor ik vaak als probleem.

Wij gaan voor een groter eiland, dus komt een andere afzuigkap of toch in inductie plaat met koolstoffilter.

Ben weer gaan twijfelen na wat keuken zaken.

En ook over de kleur. Wilde weer zacht wit, maar nu L grijs, oud blauw en oud groen gezien, dus........Tot ik een zwarte zag waar ik verliefd op werd. Nu lijkt de rest allemaal minder. Maar ja, durven we dat aan.

Over vaatwassers; wij hadden toen 8jr terug de grote en duurste genomen. Ik vond hem prima en dacht dat af en toe iets niet schoon aan ons lag. Maar nu na lezen reviews en de keuze, twijfelen we toch.

Heb zitten vergelijken en volgens mij zijn de vaatwassers van Ikea van Bauknecht.

Als vaatwasser ook in eiland komt, vind ik de AEG met lift ook wel mooi. Wilde hem eerst hoger inbouwen.

Werkbladen lijken ook iets verandert. Wij hadden hout van Ikea en was na 8jr nat worden, hete pannen erop etc nog als nieuw.......Maar ze voelen nou iets gladder en anders??

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:34

Kan een andere afwerklaag zijn. Ik heb vroeger een beukenblad gehad die was helemaal nog niet afgewerkt. Dat is best handig als je hem in de olie wilt zetten :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:44

DubbelDun schreef:
Kan een andere afwerklaag zijn. Ik heb vroeger een beukenblad gehad die was helemaal nog niet afgewerkt. Dat is best handig als je hem in de olie wilt zetten :)


Dioe van ons was echt hout en dat voelde je ook. Toen wel olie bij gekocht en 2x gedaan, maar verder nooit eigenlijk.

Je moet er alleen geen metaal op laten staan. Kreeg ooit een zwarte kring en toen geschuurt en weer laagje olie erop en klaar.

Nu voelen ze allemaal glad en wat "nep" zeg maar. Maar met een eiland gaanw e toch voor een blad uit 1 stuk van ergens anders. Ben alleen gaan twijfelen :)