Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheNovelist

Berichten: 1504
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:30

Zijn hier bokkers die ervaring hebben met de inductiekookplaat met afzuigkap Fördelaktig? :)
Er staan momenteel nog geen reviews bij deze kookplaat. Ik dacht wellicht dat iemand in het IKEA topic hier wat meer over weet :j

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:42

TheNovelist schreef:
Zijn hier bokkers die ervaring hebben met de inductiekookplaat met afzuigkap Fördelaktig? :)
Er staan momenteel nog geen reviews bij deze kookplaat. Ik dacht wellicht dat iemand in het IKEA topic hier wat meer over weet :j


Ja, we hebben hem nu 1,5 jaar denk ik?

Daarvoor hadden we nog geen inductie. Ik was wel wat sceptisch of dit zou werken, maar ben heel tevreden over de plaat en afzuiging.

Hij zuigt automatisch af, maar als ik vind dat het niet hard genoeg gaat of te hard, regel ik dat zelf. Hij zuigt een tijd na of we zetten hem uit.
Hebben hem in een eiland en de ladekast eronder. Daar passen ook prima de pannen in.

Het koken en bakken zelf vind ik hem ook prima voor en gebruik ook regelmatig het warmhouden bijv.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27978
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:07

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe keuken. Is het bij Ikea ook mogelijk om een keuken om een bestaand fornuis heen te maken? Dus dat dat allemaal passend is, of gemaakt wordt?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:14

Met passtukjes kan alles passend gemaakt worden, maar je zit wel vast aan de vaste maten van de kastjes.

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 15:30

Ik heb ons losstaande fornuis gewoon tussen twee kastjes staan. Het fornuis is niet van Ikea.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:17

Ik haak ook even aan. Wij zijn een kantine aan het bouwen en daar moet een keukenblokje in. Ik vind de Bodarp van Ikea echt heel mooi, zeker in combinatie met een hout-kleurig aanrechtblad. Volgende week heb ik een afspraak om het te laten tekenen en bestellen.
Maar ik hoor graag nog wat ervaringen van mensen met de Bodarp keukenfrontjes; zie je er veel op? Vingers enzo? Voorbeeld foto's zijn ook zeker welkom.

En het is dus voor een kantine. Het moet een recht keukenblokje worden van 2.80 lang, maar de laatste meter rechts zit wel onder een trap dus is wat minder handig bereikbaar (maar ja, zonde om leeg te laten). Een kookplaat hoeft er niet in, een magnetron is misschien wel handig (twijfelen we nog over). Maar een vaatwasser en koelkastje moeten er wel zeker in. Verder willen we een koffiezetapparaat, maar die kan gewoon op het aanrecht.
En dan nog een eis: voor klanten / bezoekers is het denk ik wel handig dat ze zelf koffie kunnen pakken. Het koffiezetapparaat moet dus simpel werken, maar het lijkt mij ook handig dat de kopjes in het zicht staan. Anders moeten mensen allemaal kastjes open trekken om de kopjes te zoeken, en dat lijkt me ook niet zo uitnodigend. Waar zetten we de koffiekopjes neer? Een open bovenkastje? Rekjes?

Als mensen nog verdere tips hebben voor specifiek de keuken-eisen in een kantine hoor ik het graag!

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:42

Bodarp is prachtig… maar ja. Viezigheid en vette vingers zie je er erg goed op. Komt met name omdat het mat is. Dus alles wat een beetje glanst zie je gewoon. Het is wel schoon te krijgen hoor, maar als je het in een kantine schoon wilt houden dan moet je er denk ik wel dagelijks met een doekje overheen en vervolgens droog afnemen.

Foto kan ik niet laten zien want we hebben net schoongemaakt, dus er is nu niet veel te zien :D

Zoek even op mijn Posts in dit topic voor combi bodarp +houtlook.

wat kopjes betreft: Ivm stoffigheid zou ik het altijd in een kastje doen. Je kunt altijd nog met labels op de deurtjes werken? Daar zijn vast chique opties voor te verzinnen.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:05

Over het algemeen zijn mensen op vreemd terrein wat terughoudend om kastjes open te trekken :)
Dus ik zou gaan voor een open schap/kastje zonder deur.
2,80 waarvan 1 mtr onder de trap hou je 1,80 over. Met een koelkast én een vaatwassen ben je dan al 120 kwijt en je hebt ook nog een spoelbakje nodig ??
Dan zou je onder het aanrechtblad al 'vol' zitten met nog hoopguit wat bergruimte onder het spoelbakje.
De magnetron zou op het stuk onder de trap kunnen, desnoods op wieltjes om hem iets naar voren te halen als hij gebruikt moet worden. Een afvalbak kan onder het lege stuk aanrecht onder de trap.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:20

Bedankt voor jullie reacties al! Jammer dat het wel zo besmettelijk is, ik was er al iets bang voor. Maar ik vind het echt prachtig, vooral icm een houten blad en dan zwarte grepen en details.
Er word heel veel koffie gedronken en het is geen stoffige ruimte, dus ik ben niet zo bang voor stof in een open kastje. En gelukkig komt wekelijks de schoonmaakster langs die ook die ruimte gaat schoonmaken.

Dubbelfun; ja het klopt, dus maar 1,8 m echt functioneel aanrechtblad en daar gaat het gootsteentje dus ook vanaf. Ik vind je tip over de magnetron op wieltjes echt briljant! Dan kan ie inderdaad mooi onder de trap, want ik denk dat we hem maar zeer incidenteel gaan gebruiken.

Heel veel bergruimte is er ook niet nodig, want we gaan er immers niet koken. Dus een kookplaat hoeft niet, geen pannen, geen etenswaren, enz... Het is voornamelijk voor het koffiedrinken en lunchen.
Dus ik dacht zelf aan een open bovenkastje voor de kopjes / suikerpot / enz., en dan een dicht bovenkastje voor bordjes, broodbeleg, brood.
Koelkast voor kaas / vleeswaren / koffiemelk / taart (dus hoeft ook maar klein koelkastje te zijn). Wel met een klein vriesvakje want we zijn gek op ijsjes!

De trap gaat dus 'over' de keuken heen, het is nu nog een houten trap maar ik had verzonnen om hem matzwart te gaan verfen. En dan op de keuken ook matzwarte grepen en het 'open' bovenkastje ook matzwart.

Het word een keuken voor een kantine, dus ik wil er ook niet idioot veel geld aan spenderen, maar het is in die ruimte ook wel heel sfeerbepalend dus ik wil het wel echt mooi hebben. Zo'n spotgoedkoop wit keukenblokje vind ik ook weer zonde.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:29

Wij hebben bij onze bodarp + hout + zwarte keuken de zwarte enhet open frame kastjes erbij gekocht. Ze hangen nog niet. Maar past wel heel mooi bij het geheel.

Overigens sowieso voor de donkere METOD basis elementen gaan!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:35

Ja, dat was ik ook van plan. Ik vind jou keuken echt prachtig Shiloh!
Ik krijg er al helemaal zin in, helaas duurt de verbouwing nog een week of 6 voordat de keuken er in kan. Eerst worden er nog wanden geplaatst en een verdiepingsvloer. Dan nog het electra en loodgieterswerk, dus ik moet nog even geduld hebben.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:59

Ik neem aan dat het geen open trap is ?? Want dat zou ik dan weer niet hygie vinden :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:10

Zijn er blokkers die ervaring hebben met de deurtjes van Baboon? https://baboon.amsterdam/

Zij leveren custom deurtjes en keukenbladen op Ikeakeukens. Wij hebben vorige week een tekening door hen laten maken en ik was erg gecharmeerd van de meedenkende houding. We zijn bij hen uitgekomen omdat zij in de showroom een keuken hadden staan in de (niet zoveel voorkomende) kleur die ik graag wil (Indian yellow van F&B).

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:28

Ik heb ook een gesprek met Baboon gehad een tijd geleden, vond dat ook erg fijn toen en fijn dat inderdaad elke kleur mogelijk is! Ze dachten ook heel goed mee vond ik en ik was wel te spreken over de kwaliteit. Uiteindelijk niet mee doorgegaan omdat we uiteindelijk niet voor een Ikea keuken zijn gegaan, dus een echte ervaring heb ik helaas niet, maar als het Ikea was geworden, dan hadden we de frontjes denk ik wel via Baboon gedaan :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:53

Wij hebben Bodarp met een licht houten blad en de leren handvaten. Ik vind de combinatie heel mooi nog steeds.

Wel vind ik de combi met hout of bijv met zwart erg veel verschil maken. Ik heb hem ook gezien met zwart en daar wordt de keuken echt totaal anders van en de kleur in mijn ogen ook.

Hiervoor ook een (witte) Ikea keuken en heel tevreden over de kwaliteit en alles is goed schoon te maken zonder dat het lelijk wordt.

Wij hadden eerst een dubbele bak en nu een grote enkele, maar heb die maat eigenlijk niet nodig, dus als je niet echt kookt, zou ik de spoelbak niet zo groot doen.

Bekers zou ik juist in een kast willen. Ik heb wel wat buiten staan en hou niet van een strakke keuken, maar bekers en dergelijke heb ik graag netjes in een kastje. Zeker als je allemaal verschillende bekers hebt is dat ook netter imo.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:08

Je hebt ook een soort haken die je onder een kastje kan hangen, waar je mokken aan kan ophangen. Scheelt kastruimte en wel in het zicht. Ik wilde ze eerst ook, samen met de versie voor wijnglazen :+

Afbeelding

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:09

Wij hebben Bodarp met zwart and I love it !!! Haha

Maar oef die vette vingers…. Het is lastig schoon te krijgen vind ik. Dus als iemand nog een gouden tip heeft?

Wij gebruiken nu zo’n ontvetter spray

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:43

Hey! Ik volg dit al even maar vraagje; heeft iemand hier ervaring met de keuken Voxtorp in (licht) eikenhout kleur? Hoe houdt de keuken zich? En hoe is de lichte nerf die erin zit, blijft dat mooi? Ben me een beetje aan het oriënteren gezien we recentelijk een huis hebben gekocht en daar de keuken in moeten vervangen. :)

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:25

Wij hebben al een aantal jaren de donkere houten (walnoot met een lichtere nerf erin) Voxtorp en die blijft echt prima. Ik verwacht dat dat voor de eiken variant dan ook geldt.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:47

Wij hebben de lichte variant, maar die zit er pas sinds april in
Afbeelding
Voor het idee, let niet op de rommel. Keuken is nog niet af

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:50

Oh, ziet er goed uit. In de toekomst komt hier ook een Ikea-keuken.

Leuk om deze een keer in het wild te zien :)

Ik zei altijd dat ik geen nerf-kastjes wil. Ik hou niet van poetsen, maar wel van schoon. Gladde kastjes lijkt me daarom praktischer. In de keuken heb je nogal eens vieze handen.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:40

Onderschat de vingerafdruk gevoeligheid van gladde kastjes niet :')

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:11

Ik zou nooit voor hoogglans glad gaan :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:25

Wij hebben hoogglans wit icm twee honden… af en toe een doekje erover schoon. Heerlijk! Gewone vingerafdrukken zie je niet.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 09:57

Ik denk dat mat meer last heeft van vingerafdrukken dan hoogglans. In mijn oude hoogglans keuken had ik er bijna geen last van. Nu hebben we de groene bodarp en vingerafdrukken everywhere. Het is wel schoon te krijgen hoor, maar het is wel vettig, dus een simpel nat doekje doet het niet.