[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:01

*stille meelezer hier*

Mijn vriend en ik gaan samen een huis kopen (wonen nu beide nog thuis). Dan willen we ook een geregistreerd partnerschap aangaan. Maar hoe werkt dit? 1 september zouden we de sleutel krijgen, kunnen we dan nu al een GP aangaan?

Hoe hebben jullie dit geregeld? Bij een samenlevingscontract zou je eventueel het SLC kunnen ondertekenen als je bij de notaris bent voor de levering. Maar hoe werkt dit bij een GP? We willen geen partnerschapsvoorwaarden.

Swah

Berichten: 1858
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:24

Nou, wij gaan ook weer de markt op, maar ook hier in het oosten gaan ze als warme broodjes.
Heb zelf ook wat te verkopen, en exact hetzelfde appartement hier in het complex is zojuist binnen 3 dagen verkocht, voor 15% meer dan ik mijne 1,5 jaar geleden kocht. Echt absurd (vrij nieuwe appartementen wel, randje centrum grote stad en perfect qua OV).

Tot nu toe grijpen we zelf steeds mis, wat zijn jullie ervaringen met aankoopmakelaars, en dan mn ook qua hulp bij het aanbod?

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:42

Swah schreef:
Nou, wij gaan ook weer de markt op, maar ook hier in het oosten gaan ze als warme broodjes.
Heb zelf ook wat te verkopen, en exact hetzelfde appartement hier in het complex is zojuist binnen 3 dagen verkocht, voor 15% meer dan ik mijne 1,5 jaar geleden kocht. Echt absurd (vrij nieuwe appartementen wel, randje centrum grote stad en perfect qua OV).

Tot nu toe grijpen we zelf steeds mis, wat zijn jullie ervaringen met aankoopmakelaars, en dan mn ook qua hulp bij het aanbod?


Stille meelezer kruipt even onder steen vandaan;

Wij hebben op dit moment nog geen aankoopmakelaar, maar overwegen er eentje in de arm te nemen om een zoekopdracht te geven.

Ik lees dus graag mee in dit topic. :D

*Kruipt weer terug*.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:18

@swah, ik doe het zonder makelaar, kan je er niet bij helpen

Ik heb morgen eerste gesprek bij de hypotheker. Ben benieuwd wat zij mij te bieden hebben. Ik wil gewoon een hypotheek voor 170.000, dan ben ik gelukkig :+ kan ik in elk geval het aankoop contract vast laten leggen en dan kijken wanneer het beste uitkomt voor de overdracht. Woning is perfect voor mij, is in de juiste buurt, welke overigens nu helemaal onder handen word genomen, is recentelijk gerenoveerd (7 jaar geleden, alle complexen daar in hun geheel) dus voorlopig geen kosten er aan, nieuwe cv keter (weet even niet of het nou eigendom of abonnement is, geloof eigendom) en nette vve van 108 euro pm welke een flink fonds heeft omdat er de afgelopen jaren sinds renovatie geen grootschalig onderhoud is geweest. verder zit er een heel nette tegel vloer in, moet ik wel een ijskast erbij kopen wss (fornuis mag er in blijven). Veel zon, eerste verdieping dus maar 1 trapje, nette portiekwoning, 2 balkons, 2 slaapkamer (mogelijkheid tot 3) en een mooie moderne badkamer. erfpacht eeuwigdurend afgekocht. Hoekappartement (aan de kant van grote slaapkamer geen buren, echt, heilig :') ) en bij het achterbalkon kijk je uit op de zijkant (zonder ramen) van een ander complex, niet heel charming maar je hebt zo wel je privacy vanaf je keuken en slaapkamer. Niemand kan er zo in kijken ondanks dat het eerste verdieping is :D Ik hoop echt dat het lukt...

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:35

_Roxanne schreef:
*stille meelezer hier*

Mijn vriend en ik gaan samen een huis kopen (wonen nu beide nog thuis). Dan willen we ook een geregistreerd partnerschap aangaan. Maar hoe werkt dit? 1 september zouden we de sleutel krijgen, kunnen we dan nu al een GP aangaan?

Hoe hebben jullie dit geregeld? Bij een samenlevingscontract zou je eventueel het SLC kunnen ondertekenen als je bij de notaris bent voor de levering. Maar hoe werkt dit bij een GP? We willen geen partnerschapsvoorwaarden.


Stille meelezer antwoordt:

Wij hebben bij de gemeente op een gratis dag een GP aangegaan. Dit was nog ver voordat we ons huis kochten. Wij woonden wel al samen in een huurhuis. Wij zijn dit aangegaan omdat mijn vriend geen rechten had op ons huis en ik kon hem alleen als medehuurder inschrijven als we een partnerschap hadden of getrouwd waren.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:37

Wij hebben wel een aankoopmakelaar in de arm genomen. Verhuizen dik 100 km verderop, geen kennis van de huizenmarkt daar of de wijken. Uiteindelijk een huis gekocht van mensen die het verkochten zonder makelaar, onze aankoopmakelaar heeft alles begeleid en was het geld 300% waard. Zo blij dat we dit niet alleen deden.
Als je een huis koopt via een verkoopmakelaar zal het vast zelf kunnen hoor, maar voor de grootste aankoop van m'n leven heb ik graag iemand met verstand van zaken naast mij.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:11

Zijn er ook mensen die dezelfde makelaar zowel als verkoop- als aankoopmakelaar hebben gehad?
Het lijkt me sowieso handig om aan te geven dat je ook in dezelfde omgeving weer een huis wilt kopen.

En weet iemand of makelaars met kijkers ook in koelkasten en kasten gluren?
Wij maken nu ons huis verkoopklaar en ik vraag me af hoe zoiets gaat. Voor mij alweer 15 jaar geleden dat we ons laatste huis hebben verkocht.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:20

Fitzroy, hier een ervaren kijker, wij trekken idd altijd de koelkast open, wat kastjes van de keuken...

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:21

O echt? En waarom doe je dat dan :+ Wat denk je er wijzer van te worden? Ik vind dat best vreemd eigenlijk, zeker bij een oudere keuken.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:31

Ooh haha alleen als we de keuken zouden laten zitten, dan wil ik wel graag een nette koelkast en niet 1 waar de schimmel langs de rubbers druipt. Bij ouwe muk zeg maar, kan me de koelkast niet zo interesseren, maar als hij nog een tijd mee zou moeten, ben ik wel benieuwd of ik niet spontaan salmonella oploop, bij wijze van,

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:53

Wij nemen geen aankoop makelaar. Zijn al even bezig en hebben verschillende bezichtigingen gedaan, maar ik wil echt zelf zoeken en keuzes maken wat de moeite is om wel of niet vrij voor te nemen om te gaan bekijken. Natuurlijk kan dat nog steeds, maar we zoeken echt iets specifiek en het komt echt wel een keer op ons pad.

Qua kijken; Als we iets kopen met bijv een nette keuken en badkamer of inbouwkasten etc, controleer je wel, want wat al wordt gezegd; ik ga niet voor een dure keuken betalen als er iets aan blijkt te mankeren. Wat erin staat, zal me verder worst wezen. Deuren en ramen moeten goed open en dicht gaan, kranen moeten goed functioneren etc.
Laatst waren we ergens waar de keuken oud was, maar nog bruikbaar. Ik deed 1 deurtje open en die kon niet meer dicht. Dan hoef ik de rest niet open te trekken, maar weet genoeg.
Zelfde als het toilet gammel was en we even een keer hebben doorgetrokken, gewoon om te kijken hoeveel werk je ongeveer gaat krijgen.

Zelf hebben wij kledingkasten en die hoeven ze van mij niet open te doen en zal dat ook de makelaar meegeven. Maar aan de andere kant, zien ze alleen maar kleding hangen. Prive dingen kan ik evt wel afsluiten, maar ook niks te verbergen.
Goed overleggen met de makelaar dat hij er echt bij blijft en je niet wil dat mensen gaan zitten neuzen in prive spullen. Maar wat bij het huis hoort/blijft moeten ze kunnen bekijken.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:38

Fitzroy schreef:
O echt? En waarom doe je dat dan :+ Wat denk je er wijzer van te worden? Ik vind dat best vreemd eigenlijk, zeker bij een oudere keuken.


Vaste (keuken)kastjes hebben wij ook bij de bezichtiging in gekeken om te weten hoe ze zijn ingedeeld en hoe groot en netjes ze nog zijn.
De losse kasten die met bewoners mee gaan daar hoef ik niet in te kijken.
Je koopt de vaste kasten er toch bij dus dan wil ik wel weten wat ik koop.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:40

Ik krijg echt stress ondertussen. Wat een markt zeg phoeh! Wij moeten binnen 6 maanden ons huis uit, 2x een bod over de vraagprijs gedaan en 2x afgewezen met rede veelte laag er is hoger geboden. Man o man wat een gekte

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:41

Fitzroy schreef:
Zijn er ook mensen die dezelfde makelaar zowel als verkoop- als aankoopmakelaar hebben gehad?
Het lijkt me sowieso handig om aan te geven dat je ook in dezelfde omgeving weer een huis wilt kopen.

En weet iemand of makelaars met kijkers ook in koelkasten en kasten gluren?
Wij maken nu ons huis verkoopklaar en ik vraag me af hoe zoiets gaat. Voor mij alweer 15 jaar geleden dat we ons laatste huis hebben verkocht.

Ik heb in ieder geval de vaste kasten toonbaar gemaakt. Alles wat blijft in huis, lijkt mij dat een kijker wil zien. Koelkast in ons geval dus ook.

En wij hebben nu eerst gekocht en daarna verkocht, in verschillende regio's. Maar onze verkoopmakelaar was enkele jaren geleden ook onze aankoopmakelaar. Lijkt me dat je een mooie deal moet kunnen maken :)

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:43

LinsxDot schreef:
Ik krijg echt stress ondertussen. Wat een markt zeg phoeh! Wij moeten binnen 6 maanden ons huis uit, 2x een bod over de vraagprijs gedaan en 2x afgewezen met rede veelte laag er is hoger geboden. Man o man wat een gekte

Vraagje uit interesse: jij hebt eerst je huis verkocht en moet nu nog een huis kopen, toch? Waarom in deze markt in die volgorde?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:32

imd schreef:
LinsxDot schreef:
Ik krijg echt stress ondertussen. Wat een markt zeg phoeh! Wij moeten binnen 6 maanden ons huis uit, 2x een bod over de vraagprijs gedaan en 2x afgewezen met rede veelte laag er is hoger geboden. Man o man wat een gekte

Vraagje uit interesse: jij hebt eerst je huis verkocht en moet nu nog een huis kopen, toch? Waarom in deze markt in die volgorde?

Daar wil je best pb over sturen maar zo openbaar liever niet. Maar idd ons huis is verkocht aan een opkoper

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:41

Wij doen het ook in dezelfde volgorde. Wij hebben een niet gangbaar huis in de hogere prijsklasse en daarvan is gewoon niets te zeggen. Misschien is het binnen een maand verkocht, misschien gaat er wel een jaar overheen. En dus weet je ook nog niet wat het op gaat brengen en wat je basis is voor een volgend huis.

Swah

Berichten: 1858
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:43

Ik denk dat ik ook ga kijken naar een makelaar voor zowel de aankoop als de verkoop. Vind het nog wel lastig hoe een makelaar te kiezen, hoe doen jullie dat? Via via?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:43

Fitzroy schreef:
Wij doen het ook in dezelfde volgorde. Wij hebben een niet gangbaar huis in de hogere prijsklasse en daarvan is gewoon niets te zeggen. Misschien is het binnen een maand verkocht, misschien gaat er wel een jaar overheen. En dus weet je ook nog niet wat het op gaat brengen en wat je basis is voor een volgend huis.

Heel veel mensen doen het zo hoor. Alleen bij ons zit de vork iets anders in de steel.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:31

MizzMontana schreef:
Fitzroy schreef:
O echt? En waarom doe je dat dan :+ Wat denk je er wijzer van te worden? Ik vind dat best vreemd eigenlijk, zeker bij een oudere keuken.


Vaste (keuken)kastjes hebben wij ook bij de bezichtiging in gekeken om te weten hoe ze zijn ingedeeld en hoe groot en netjes ze nog zijn.
De losse kasten die met bewoners mee gaan daar hoef ik niet in te kijken.
Je koopt de vaste kasten er toch bij dus dan wil ik wel weten wat ik koop.

Dat deden wij dus nooit en eigenlijk vind ik het onbeschoft...
Wel goed om te weten voor als ons huis ooit te koop zou komen (wat niet de bedoeling is).

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:35

Ik open ook vaste kasten en keukenkastjes. Logisch want je moet weten wat je koopt toch? :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:53

Het is pas onbeschoft als mensen echt gaan snuffelen of in je prive spullen en kledingkasten bijv gaan zitten. Maar wat je verkoopt, kopen ze en mogen ze bekijken. Als het goed is bekijkt je makelaar dat ook.

Wij moeten eigenlijk ook eerst kopen en dan pas verkopen of proberen dit tegelijk te laten gebeuren. Hadden we eerst verkocht, hadden we nu al even een probleem gehad, want wij hebben nog steeds niks.

Het probleem is wel dat je qua financiering dan moet opletten wat mogelijk is. Als je op dubbele kosten zou komen een periode, moet dat dus te overbruggen zijn.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:23

Ik ben me ook zachtjes aan het oriƫnteren op een huis... Is het nog steeds zo dat er echt vet wordt overboden op vraagprijzen nu?

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:29

lifaya schreef:
Ik open ook vaste kasten en keukenkastjes. Logisch want je moet weten wat je koopt toch? :+

Als er echt iets mee mis is zie je dat toch wel bij de oplevering, zijn ze nog leeg ook.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:35

Achterom schreef:
MizzMontana schreef:

Vaste (keuken)kastjes hebben wij ook bij de bezichtiging in gekeken om te weten hoe ze zijn ingedeeld en hoe groot en netjes ze nog zijn.
De losse kasten die met bewoners mee gaan daar hoef ik niet in te kijken.
Je koopt de vaste kasten er toch bij dus dan wil ik wel weten wat ik koop.

Dat deden wij dus nooit en eigenlijk vind ik het onbeschoft...
Wel goed om te weten voor als ons huis ooit te koop zou komen (wat niet de bedoeling is).


Waarom onbeschoft? Je koopt een huis met alle vaste onderdelen
Dan lijkt mij het niet meer dan normaal dat je even mag kijken naar wat je koopt

Keuken bijvoorbeeld: ik wil weten of ie nog een paar jaar mee kan , of dat ie er uit moet ivm vochtschade oid in de kasten
En zolang ik niet door deuren heen kan kijken dmv xray vision zal ik daar idd de deuren voor open moeten doen
Zelfde voor inbouwkasten of een inbouw koelkast
Het is geen pakje boter , dus zal ik zeker even kijken naar de staat van dat soort zaken


LinsxDot
Kunnen jullie niet nog eventueel huren van de opkoper?
Word vaker gedaan