[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:18

Ja, uiteraard stijgt dat mee. Maar momenteel is het al even wat een gek ervoor geeft of opbieden tegen elkaar.
Het gaat om duizenden overbieden die je toch ook moet ophoesten.

Als er in de adv staat; goed onderhouden en we komen kijken waar blijkt dat een en ander niet zo goed onderhouden is, oud, achterstallig etc vind ik de vrpr iets te hoog. Kan me dan niet voorstellen dat zelfs in deze tijd het taxatie bedrag die hoogte gaat bereiken.

En zoals ik zei; je moet het zelf betalen en het er ook voor over hebben. Wij laten ons niet helemaal gek maken en houden vast aan onze wensen en budget of wat we willen uitgeven.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:20

Ik kom hier ook wat positief nieuws melden: wij hebben onder voorbehoud een woning gekocht! Vrij onverwachts en we beseffen dat we heel veel geluk hebben (eerste keer serieus kijken en bod uitbrengen). Wel al eerder contact gehad met hypotheekadviseur en hij heeft ons ook geholpen met het bieden. Uiteindelijk wel hoger dan de vraagprijs geboden met het eindbod. En toen werd ons bod geaccepteerd! Hadden we echt niet verwacht.

Afgelopen donderdag is de taxatie geweest en wij zitten momenteel ook te wachten op het taxatierapport. Aanstaande vrijdag de bouwkundige keuring en als dat allemaal in orde is, tekenen we het voorlopig koopcontract :D

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:32

Maar superpony, als je dat huis niet de vraagprijs waard vindt, dan bied je toch gewoon niet meer? Je zegt zelf dat je je niet gek laat maken, maar uit je vraagstelling lijkt het alsof je juist wel daarin mee wilt gaan. :?

Gefeliciteerd, Denise en Linsxdots.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 12:37

Fitzroy schreef:
Maar superpony, als je dat huis niet de vraagprijs waard vindt, dan bied je toch gewoon niet meer? Je zegt zelf dat je je niet gek laat maken, maar uit je vraagstelling lijkt het alsof je juist wel daarin mee wilt gaan. :?

Gefeliciteerd, Denise en Linsxdots.


Nee, dat doen we niet.

Ik vraag alleen naar ervaringen.

Er zijn op dat soort huizen veel bezichtigingen en mensen lijken haast blind tegen elkaar op te bieden.

Wij wilden juist flink lager dan vrpr bieden, omdat we denken dat de vrpr echt niet realistisch is en anderen dat ook nooit gaan betalen. Maar vaak blijkt dat mensen dat toch gewoon doen of momenteel zelf iets meer.

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:23

Superpony makelaars hebben er denk ik niets aan als (vraag)prijs en taxatie overal mijlenver uit elkaar liggen. Dan zullen een boel huizen onder voorbehoud van financiering alsnog niet verkocht worden. Dit kost ze toch iedere keer een paar weken.

Bij ons was de taxatie 20k lager dan de vraagprijs, en was het 15k boven de prijs die we betaald hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:57

Ik begrijp dat de makelaar een prijs adviseert. Dat hebben ze bij ons ook gedaan met wat ruimte tussen hoe snel we willen verkopen.

Maar aangezien er boven de vrpr wordt geboden op diverse huizen is er vaak weinig ruimte om onder de vrpr te bieden.

We zijn nu bij meerdere huizen geweest en de beschrijving is vaak echt veel positiever dan het huis werkelijk is. Omdat de markt zo gek is, durven makelaars echt prijzen te vragen en ook bij bezichtiging te vertellen dat het snel weg zal zijn. Wat soms ook zo is.

Maar goed onderhouden is niet altijd goed onderhouden.......Oude meuk, is opeens vintage, schade die niet genoemd wordt in beschrijving, tijdens ronde en je pas leest in de brochure. Waar je bijv een dak vaak niet zelf inspecteert.
Gemoderniseerd is ook zoiets......Waren bij een huis dat nog niet eens half af is. Zet er dan eerlijk bij dat men is begonnen met opknappen en je de rest nog moet doen. Foto's waren ook veel beter dan werkelijkheid meerdere keren al.

Ik vind het niet erg. Huidige huis hebben we uitgewoond gekocht en door alles heen gekeken, maar prijs was nar de staat en realistisch. Met onze investeringen nu een realistische waarde vergeleken bij de andere huizen hier.

Wat ik wel erg vind, is dat men echt teveel vraagt omdat de markt zo gek is en ze het beter aanbieden dan het is, omdat men het toch wel koopt momenteel.

Als je ook niet eerlijk bent over de staat, schade etc, krijgen mensen toch problemen met de taxatie. Wij hebben dan een deel eigen geld, dus dat scheelt, maar moet je er wel voor over hebben. Bij een meer realistische prijs heb je dat eigenlijk nodig om op te knappen.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:03

superpony schreef:
Vraagje;

Hoe bepalen jullie een beetje de waarde van een woning op de huidige markt? Betreft een vrijstaande woning waar we naar hebben gekeken en momenteel geen vergelijkbare objecten.


Ik heb van de postcode de WOZ waarde opgevraagd (al zegt dat niet zoveel) en vooral de koopsominformatie zodat je alle verkochte objecten van het afgelopen 5 jaar kan bekijken. Doorberekend wat de gemiddelde waardestijgingen van de jaren erna zijn in mijn zone (voor mijn interessezone was dat iets van 3% en 7% voor de jaren na de laatste koopsominfo).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 15-04-19 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:04

F_Orumster schreef:
superpony schreef:
Vraagje;

Hoe bepalen jullie een beetje de waarde van een woning op de huidige markt? Betreft een vrijstaande woning waar we naar hebben gekeken en momenteel geen vergelijkbare objecten.


Ik heb van de postcode de WOZ waarde opgevraagd en de koopsominformatie. Opgezocht wat de gemiddelde waardestijgingen van de jaren erna zijn en doorberekend (voor mijn interessezone was dat iets van 3% en 7% voor de jaren na de laatste koopsominfo).


De WOZ lag al 60.000 lager. Daar zat ik ook al naar te kijken. En vergelijkbare woningen heb je bij vrijstaand en met grond vaak niet.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:05

Volgens mij kun je grondrijs online vinden.

Ik had indd net aangepast dat WOZ niet perse zoveel zegt.

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:09

Weet niet hoe groot het stuk grond is superpony maar over grond wordt niet altijd WOZ gerekend, als het agrarisch in gebruik is bijvoorbeeld hoef je hierover geen WOZ te betalen maar heeft het natuurlijk wel verkoopwaarde.
Bij ons scheelt WOZ met of zonder grond bijna een ton voor ruim 2ha.

Nieuwe WOZ is door de gemeente trouwens vastgesteld op exacte prijs in de hypotheek akte, bigbrother is watching >;)
Vorige bewoners zaten zo veel lager in de WOZ! Maar die woonden er al 25 jaar en gingen gewoon met gemiddelde % stijging mee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:51

Geen agrarische bestemming.

Bij ons eigen huis is WOZ best behoorlijk gestegen in de 7jr dat we er wonen, maar nog wel lager dan de verkoop prijs.

Je kan alles berekenen, maar de markt doet een beetje wat ie wil en mensen trappen er echt hard in en accepteren toch behoorlijk de veel te hoge prijzen. Het is het soms echt niet waard, maar afgelopen jaren is het verdubbelt sinds we in die hoek kijken en mensen betalen het blijkbaar, zo snel gaat het soms.

Ik zelf had op een huis wel willen bieden, maar veel lager. Ook omdat beschrijving niet klopt en er echt veel werk aan zit te komen.
Moet je nagaan bij de huizen waar wel bij staat dat het opgeknapt dient te worden, haha

Je kan het als makelaar en verkoper natuurlijk altijd proberen. Wij zijn even terug afgehaakt op een huis en die is uiteindelijk ook veel lager weg gegaan. Dat had ik dan wel willen weten.

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:58

Ons huis heeft ook geen agrarische bestemming maar het weiland wel een mestnummer dat bij een boeren bedrijf in gebruik is, dus geen WOZ ;)

MarliesR

Berichten: 3293
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:19

F_Orumster schreef:
superpony schreef:
Vraagje;

Hoe bepalen jullie een beetje de waarde van een woning op de huidige markt? Betreft een vrijstaande woning waar we naar hebben gekeken en momenteel geen vergelijkbare objecten.


Ik heb van de postcode de WOZ waarde opgevraagd (al zegt dat niet zoveel) en vooral de koopsominformatie zodat je alle verkochte objecten van het afgelopen 5 jaar kan bekijken. Doorberekend wat de gemiddelde waardestijgingen van de jaren erna zijn in mijn zone (voor mijn interessezone was dat iets van 3% en 7% voor de jaren na de laatste koopsominfo).


Dit is ook wat wij hebben gedaan. Het zegt allemaal nog niet alles, maar het geeft je in elk geval een idee. Wij hebben overigens gewoon best flink onderhandelt (onder de vp) nog hoor. En ondanks dat er achteraf toch behoorlijk veel interesse voor ons plekje was, zijn we er wel gewoon uitgekomen met de verkoper. Het was ook een stukje gunnen. De WOZ waarde van ons huis lag boven de vraagprijs trouwens. We hebben daarna zo'n heel WOZ formulier van de gemeente moeten invullen de WOZ is nu een flink stuk naar beneden bijgesteld (tot onder wat wij er voor betaald hebben).

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:28

MizzMontana schreef:
Nieuwe WOZ is door de gemeente trouwens vastgesteld op exacte prijs in de hypotheek akte, bigbrother is watching >;)


Je weet dat sowieso iedereen jouw leverings- en hypotheekakte bij het kadaster kan opvragen?

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:35

Ja eigenlijk wist ik het ook wel, ik vind het alleen niet leuk :') en was ook in de veronderstelling dat ze de WOZ baseerden op waarde van huizen in de buurt (er verhuist hier bijna niemand dus de vergelijkbare huizen om ons heen hebben een WOZ waarde die peanuts is vergeleken met die van ons) Maar ze nemen dus 1 op 1 de koopsom over.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:50

Onze WOZ waarde is in een jaar tijd 35000 euro gestegen :+
Om de hoek is eenzelfde woning verkocht voor 30 meer als wij betaald hebben

Prairy
Berichten: 9185
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:56

Onze woz waarde was ook ineens bijna 70.000 hoger dan het jaar ervoor, een stijging van ik meen iets van 20%.

De buurvrouw haar huis is bijna 2x zo groot maar zit (ruim) onder onze woz waarde. Haar woz was 13% gestegen.

De rest van de omgeving was maar 3-5% gestegen, wij hebben bezwaar gemaakt. Ben benieuwd of /wat ermee gedaan wordt.

Het was ineens wel in de richting van de prijs die wij er eind april voor betaald hebben, terwijl de woz zou gelden voor 1 januari. Hmmm...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:54

Bij een huis waar we geen interesse in hebben, is de WOZ dus echt een flink stuk lager dan de vrpr en we vinden het huis ook echt te duur voor het aangeboden.
Maar in de onderhandeling met een evt gegadigde zal tegenwoordig ook naar oplevering gekeken worden etc, omdat mensen zelf ook weg willen.

Wij hebben ons huis ver onder de waarde gekocht en de WOZ is flink gestegen. Maar in de 7jr zijn hier ook 7 huizen verkocht die steeds duurder werden.

Op Funda kan je ook een zogenaamde waardebepaling doen van je huis. Zegt niks, is gewoon een beetje indicatie voor de lol, maar viel in ons geval wel mee.


MizzMontana schreef:
Ons huis heeft ook geen agrarische bestemming maar het weiland wel een mestnummer dat bij een boeren bedrijf in gebruik is, dus geen WOZ ;)


Is bij huizen waar we hebben gekeken niet van toepassing ook.

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 06:31

Bij vrijstaande huizen zegt die waardebepaling van Funda echt helemaal niets. Funda kijkt alleen naar wat er in de buurt verkocht is. En als dat een huis rijp voor de sloop is, dan is het logisch dat het totaal niet in verhouding is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:00

Ik moet zeggen dat ik de WOZ waarde niet echt meeneem in de waardebepaling van een huis
WOZ klopt vaker niet dan wel met de marktwaarde

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:21

Fitzroy schreef:
Bij vrijstaande huizen zegt die waardebepaling van Funda echt helemaal niets. Funda kijkt alleen naar wat er in de buurt verkocht is. En als dat een huis rijp voor de sloop is, dan is het logisch dat het totaal niet in verhouding is.


Dat zeg ik. Het is leuk, maar niet serieus. En een huis die rijp is voor de sloop is weer een heel ander verhaal natuurlijk.

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:47

Iemand die ik pb mag doen voor overwaarde en besteding ervan? Onze adviseur maakt er zooitje van

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:39

Ja doe maar, ervaring mee...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:59

LinsxDot schreef:
Iemand die ik pb mag doen voor overwaarde en besteding ervan? Onze adviseur maakt er zooitje van


Daar zijn regels voor. Zou hij toch moeten weten? Slechte zaak als zo iemand moet adviseren. Sterkte!

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:32

Iemand ervaring met executieverkoop? En hoe je dan eventueel bij een bepaald huis mee kan bieden?