[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:35

Sonja_vr wij huren het al. Maar zit een max aan

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:38

Okay , das minder handig idd

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:52

Achterom schreef:
lifaya schreef:
Ik open ook vaste kasten en keukenkastjes. Logisch want je moet weten wat je koopt toch? :+

Als er echt iets mee mis is zie je dat toch wel bij de oplevering, zijn ze nog leeg ook.

Uhm als ik dat pas bij de oplevering zie is het toch al te laat aks de koelkast van binnen een schimmelfestijn is?

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:54

Dat wilde ik inderdaad ook vragen. Als je het met de oplevering ziet, kun je het dan nog verhalen op de verkoper?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:09

als koper zijnde is het de bedoeling dat je onderzoek doet
Stel dat je dus lekker struisvogelt en nergens in op of onder kijkt doe je dat dus duidelijk niet

Als ik een huis koop wil ik weten of me klussen te wachten staan zodat ik die kan meenemen in het vraagstuk of ik het huis überhaupt wel of niet wil kopen
En daarna in de bepaling van wat ik het huis waard vind

Als je lekker naïef geen vaste kast opentrekt en bij de oplevering er achter komt dat de keuken echt vervangen moet worden ivm schimmel en vochtissues moet je dus dan opeens bedenken of je dat budget wel hebt op dat moment
En opeens een keuken regelen en eventueel iemand die die keuken gaat plaatsen als je dat zelf niet wil
En de issue oplossen waardoor die kastjes zijn gaan schimmelen (oude lekkage , lekke leiding ?? )
Zaken die allemaal best duur kunnen uitpakken in het totaal

Voor mij is een keukenkastjes net zoiets als de kruipruimte
Je kijkt er even in/naar/onder om te kijken of er een nare zaken in/achter/onder zitten, lijkt me verre van handig om dat niet van te voren te bekijken

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:04

Achterom schreef:
MizzMontana schreef:


Vaste (keuken)kastjes hebben wij ook bij de bezichtiging in gekeken om te weten hoe ze zijn ingedeeld en hoe groot en netjes ze nog zijn.
De losse kasten die met bewoners mee gaan daar hoef ik niet in te kijken.
Je koopt de vaste kasten er toch bij dus dan wil ik wel weten wat ik koop.

Dat deden wij dus nooit en eigenlijk vind ik het onbeschoft...
Wel goed om te weten voor als ons huis ooit te koop zou komen (wat niet de bedoeling is).


Tja, je mag het onbeschoft vinden maar ik wil wel graag weten wat ik koop voor 5x jaarsalaris en waar ik de komende 30 jaar aan vast zit.
Heb altijd van te voren gevraagd of we in (vaste)kastjes mochten kijken en dat is nooit een probleem geweest. Waren zelfs makelaars bij die zelf zeiden dat we er wel in konden kijken.

Wij hebben nu een huis gekocht met koelkast lades i.p.v. een koelkast met deur, dat wou ik wel even bekijken hoor bij de bezichtiging (koellades kan ik trouwens niemand aanraden :Y))

Daarnaast deed ik ook ramen, deuren en kranen open en trok ik ook de wc’s door bij de 2e bezichtiging.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:25

Ik begrijp ook niet zo goed wat het probleem is met keukenkastjes of koelkasten openmaken. Wat voor spannends kan daar nu in liggen? En als je er wel heel gevoelige items hebt, moet je die dus eventjes elders opbergen voordat er een bezichtiging is....is samen met je huis opruimen een kleine moeite toch?

Ik heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee (hebben het huis momenteel ook te koop staan). Maar ja, bij mij liggen er dan ook geen bankafschriften of pikante slipjes in your face als je de koelkast opentrekt. Bovendien is de makelaar er altijd bij, dus neuzen door spullen geloof ik ook niet in.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:32

Inderdaad, lijkt me volkomen logisch dat je alle vaste, blijvende elementen kunt openen en bekijken.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:54

Ik ben zo opgevoed dat het onbeschoft is om in andermans spullen te neuzen. Daarom was ik ook zo verbaasd toen ik dat hoorde dat dat gebeurde. Vind het heel bijzonder en zelf heb ik dat ook niet gedaan. Maar handig om te weten dat dat kan. En ik weet dus nu ook dat mijn keuken een grote beurt moet hebben. Het is nou niet dat ik iedere week mijn keukenkastjes uit sop.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:59

Het doel is natuurlijk niet het neuzen in spullen, maar het beoordelen van de volledige status van hetgeen je koopt (onderzoeksplicht). Natuurlijk kijk je naar de staat van het object, en laat je de spullen met rust. Het gaat dan ook enkel om hetgeen je overneemt, zoals keuken en inbouw, en geen losse kasten. Zou het nogal dom vinden om het niet te doen?

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:01

Nou het controleren van de keukenkastjes is niet zo'n slecht idee hoor :')
Bij mij waren er uiteindelijk ook heel wat dingen mis met de keuken die je op het eerste gezicht niet zag.

Had toen we kijkers bij de huurwoning die mijn combimagnetron opentrokken.
Terwijl ik die dus sowieso zou meenemen :+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:59

Fitzroy schreef:
Ik ben zo opgevoed dat het onbeschoft is om in andermans spullen te neuzen. Daarom was ik ook zo verbaasd toen ik dat hoorde dat dat gebeurde. Vind het heel bijzonder en zelf heb ik dat ook niet gedaan. Maar handig om te weten dat dat kan. En ik weet dus nu ook dat mijn keuken een grote beurt moet hebben. Het is nou niet dat ik iedere week mijn keukenkastjes uit sop.


Dat is totaal niet hetzelfde natuurlijk. Als je een huis gaat kopen is dat totaal iets anders dan in iemands huis in prive gaan snuffelen.

Als ik jouw auto wil kopen, mag ik er toch ook in rijden? Dan controleer ik ook alles en als je niet wil dat ik zie dat het een vuilnisbak is, moet je hem van tevoren opruimen en schoonmaken. En ja, ook in auto's liggen soms pikante dingen........

Sonja, de kruipruimte controleren is wel een goede!! Die hebben we nu niet en denken we inderdaad niet aan. We controleren deuren, ramen, kranen, kijken naar de plafonds, daken etc etc.

Wij hebben weer voor huizen gebeld, tjonge jonge.......

Mijn man kan echt niet stel op sprong vrij, dus is wat nieuwe vrije dagen gaan plannen en daarop wat makelaars gebeld.

Huis 1 staat sinds deze week te koop, maar veel nelangstelling, dus volgende week op doordeweekse dag een open dag. Ja, lekker dan......Wordt zo moe van die open dagen.
Ik ga ook niet alleen dat stuk rijden als het met een open dag gaat, want ik ga niet tegen elkaar opbieden of alleen overspannen ene huis kopen.

Huis 2 staat ook een open dag gepland, maar ze hadden nog wel een zelfde huis met grote tuin. Ja, we bellen voor iets met 3ha, een grote tuin is echt hetzelfde..........

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:13

Tja, superpony, ik denk dat het dan niet makkelijk wordt als jullie zo weinig flexibel zijn. De markt is nu eenmaal overspannen dus je zult er toch snel bij moeten zijn en de keuze van een open huis aanvaarden.
Mogelijk dat wij dat ook gaan doen. Wel zo praktisch in plaats van iedere keer 1 kijker. Maar we laten ons uiteraard adviseren door de makelaar. Denk niet dat het heel gebruikelijk is in onze prijsklasse. Hoewel die boerderij in Lochem het ook had.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:33

Makelaar vragen op zaterdag een bezichtiging te plannen? Mijn ouders kunnen ook niet ala minuut alles laten vallen voor een huis bezichtiging, gelukkig kon de makelaar ook op zaterdag.

En heel eerlijk, als dit huis verkocht had moeten worden had ik waarschijnlijk ook voor een open dag gekozen. Dan heb je maar één keer kijkers over de vloer dus ook maar één keer alles tot in de puntjes schoon en zorgen voor koffie en gebak enz. Zeker als mensen nog in het huis wonen, snap ik heel goed dat tig keer alles moeten schoonmaken om vervolgens misschien wel misschien niet te verkopen, steeds thuis moeten blijven en natuurlijk ook een bezichtiging plannen wanneer de makelaar tijd heeft en de kijker..... niet het meest fijne is.

Het huis in Ossendrecht stond leeg toen we vorige week gingen kijken. Dit huis in Den Haag toevallig ook 4 jaar geleden.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:45

Lieszje schreef:
Nou het controleren van de keukenkastjes is niet zo'n slecht idee hoor :')
Bij mij waren er uiteindelijk ook heel wat dingen mis met de keuken die je op het eerste gezicht niet zag.

En dat had je kunnen voorkomen door de kastjes open te trekken? Die dingen staan vaak zo vol dat je dat toch niet ziet...

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:53

Nou goed nieuws, ik kan 170.000 lenen. Hoef ik geen geld te lenen van mijn ouders wat ik al niet wou want dan gingen zij beslissen hoe en Wat.... zij hebben een totaal verkeerd beeld bij de markt nu en denken dat de WOZ waarde overeen komt met de marktwaarde .... de woning die ik wil kopen heeft een WOZ waarde van 133.000 euro. Vp 170.000 euro. 65m2 woonruimte met 2 balkonnen en met ca 10 m2 berging.. en dan nog in een goed gedeelte van den haag zuid (rades). Zij woonde 40 jaar geleden in den haag en denken dat het nog steeds hetzelfde is... ben echt teleurgesteld dat ze niet eens willen kijken naar de woning... in hun ogen is het te veel geld voor een ontzettend slechte buurt ( ik heb er in de afgelopen 2 jaar nog nooit hangjongeren gezien en kwam er op elk tijdstip :+ ) ... vind het echt heel jammer...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 01:50

Fitzroy schreef:
Tja, superpony, ik denk dat het dan niet makkelijk wordt als jullie zo weinig flexibel zijn. De markt is nu eenmaal overspannen dus je zult er toch snel bij moeten zijn en de keuze van een open huis aanvaarden.
Mogelijk dat wij dat ook gaan doen. Wel zo praktisch in plaats van iedere keer 1 kijker. Maar we laten ons uiteraard adviseren door de makelaar. Denk niet dat het heel gebruikelijk is in onze prijsklasse. Hoewel die boerderij in Lochem het ook had.


Tja, mensen werken ook weleens voor een baas, anders kunnen ze eenvoudig weg geen huis kopen.

Ik vind het ook best stijlloos soms, want het staat er op dit moment ook nog niet bij dat ze het zo gaan doen.

Mijn man zijn werk is een paar keer flexibel geweest, maar met de huidige markt moet je meerdere huizen bekijken en dat kan eenvoudig weg gewoon niet steeds binnen een paar dagen of 1 week geregeld zijn om vrij te krijgen.

Ik weet mensen die 20 huizen hebben bekeken voor ze een huis vonden. Hoe zie je dat voor je??

We hebben een heel lijstje gebeld, dus meerdere huizen en wilden er ook meerder op 1 dag plannen zoals we steeds weer proberen.

Overigens is het helemaal niet per se in het voordeel van de verkoper. Ja, alles op 1 dag, maar geen garantie dat je een betere prijs krijgt dan gewoon netjes verkopen zoals het altijd is gegaan.
En dan de voorwaarden die niet altijd 1 op 1 goed afgesproken kunnen worden en het ook vaak wel op mis loopt.
Want het blijkt ook dat ingaan op een bod en voorwaarden, niet altijd tot een koop komt.

Heel veel mensen hebben zelf al wat anders of op het oog, dus ik zou voor wat meer zekerheid gaan.

Nog een vb trouwens toen een kennis verkocht. Een stel bood snel na bezichtigen en daarna haakten ze af. Dat was in die buurt met die mensen al vaker gebeurt. Gewoon bieden uit angst naast de pot te pissen en daarna weer afhaken.

Wij gaan het zeker niet doen en de makelaar die het voorstelde, verkoopt ons huis ook niet. Het verpest de markt en dat doen mensen zelf met z'n allen. Maar veel zullen echt in de problemen komen uiteindelijk door de veel te hoge prijzen, ondanks de lage rente nu.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:56

lifaya schreef:
Nou goed nieuws, ik kan 170.000 lenen. Hoef ik geen geld te lenen van mijn ouders wat ik al niet wou want dan gingen zij beslissen hoe en Wat.... zij hebben een totaal verkeerd beeld bij de markt nu en denken dat de WOZ waarde overeen komt met de marktwaarde .... de woning die ik wil kopen heeft een WOZ waarde van 133.000 euro. Vp 170.000 euro. 65m2 woonruimte met 2 balkonnen en met ca 10 m2 berging.. en dan nog in een goed gedeelte van den haag zuid (rades). Zij woonde 40 jaar geleden in den haag en denken dat het nog steeds hetzelfde is... ben echt teleurgesteld dat ze niet eens willen kijken naar de woning... in hun ogen is het te veel geld voor een ontzettend slechte buurt ( ik heb er in de afgelopen 2 jaar nog nooit hangjongeren gezien en kwam er op elk tijdstip :+ ) ... vind het echt heel jammer...


Is niet de meest fijne buurt hoor! En het wordt de laatste paar jaar steeds erger. Ik woon er op dit moment nl. Er komen steeds meer "Medelanders" wonen en dankzij de Poolse Supermarkt op de Hengelolaan rijden er behoorlijk veel Polen rond, met hun eigen rijstijl.....ook de hangjongeren zijn pressent als het wat beter weer is. Misdaad wordt ook steeds meer.

Kan je beter richting Wateringse Veld. (Of het Westland)

En het is inderdaad een veel te hoge vraagprijs. 3 jaar geleden in die buurt ook gezocht naar een huisje, toen gingen ze voor ongeveer 75.000 weg.

Uiteindelijk een klein stukkie verderop, op de Hengelolaan x Beresteinlaan een appartement gekocht van 52m2 voor 68.000, vraagprijs zou nu ongeveer 100.000 zijn.

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:54

Ik vind € 170.000 ook fors aan de prijs. Mijn eigen woning is 90m2, ligt in één van de beste wijken van Groningen en is vorig jaar getaxeerd op € 182.000. Zou nou voor (veel) meer weg gaan door de gekke markt, maar dan nog vind ik € 170.000 een beste prijs.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 08:57

Mvende, ik weet dat niet elk gedeelte daar goed is, maar waar dit appartement staat wel. Ik woon nu 2 jaar zelf op De Dreef en dat staat nou ook niet echt positief bekend xD en kom dus heel vaak ik de rades omdat ik daar vrienden heb. In dit gedeelte heb je seniorencomplexen, volledig gerenoveerde complexen (in 2011) en compleet nieuwe gezinswoningen staan. Ik zelf vind het een leuke buurt, goede locatie en ik voel mij daar ook echt thuis. Het is dus geen verpauperde buurt zoals de rest van zuid. Qua prijs, dit is toch wel echt de prijs die deze woning op dit moment waard is. Dit zou de bieden vanaf prijs zijn volgens de makelaar. Oja en wateringseveld zijn alle woningen 200.000 euro of meer.... ik moet kijken naar het budget wat ik heb he...

Berdien, Groningen heeft toch wel een andere woningmarkt vergeleken met de randstad. Kon Friesland bijvoorbeeld heb je een giga 1 gezinswoning voor die prijs :+ maar daar wil ik voor geen goud wonen..

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:10

Nou nee, de woningmarkt is hier net zo overspannen en de prijzen hier in de stad hebben 'westerse normen' aangenomen. Appartement met een vanaf prijs van € 119.000 werd voor tegen de €200.000 verkocht. Dat soort praktijken. Voor € 170.000 koop je hier echt niks meer.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:14

Nou dan valt de prijs toch mee wat ik voor deze woning zou betalen? XD overal is het op dit moment duur en wanneer het naar beneden gaat is niet bekend. Ik kan deze woning in elk geval kopen met mijn hypotheek, hoef niet op te bieden en heb een kant en klare woning waar ik alleen nog hoef te verven (wil turqoise er in verwerken ) en voorlopig geen kosten aan heb.

Edit: deze zit in de buurt en is dus kleiner, voor het idee :+
https://www.funda.nl/koop/den-haag/appa ... stlaan-24/

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:03

lifaya schreef:
Mvende, ik weet dat niet elk gedeelte daar goed is, maar waar dit appartement staat wel. Ik woon nu 2 jaar zelf op De Dreef en dat staat nou ook niet echt positief bekend xD en kom dus heel vaak ik de rades omdat ik daar vrienden heb. In dit gedeelte heb je seniorencomplexen, volledig gerenoveerde complexen (in 2011) en compleet nieuwe gezinswoningen staan. Ik zelf vind het een leuke buurt, goede locatie en ik voel mij daar ook echt thuis. Het is dus geen verpauperde buurt zoals de rest van zuid. Qua prijs, dit is toch wel echt de prijs die deze woning op dit moment waard is. Dit zou de bieden vanaf prijs zijn volgens de makelaar. Oja en wateringseveld zijn alle woningen 200.000 euro of meer.... ik moet kijken naar het budget wat ik heb he...

Berdien, Groningen heeft toch wel een andere woningmarkt vergeleken met de randstad. Kon Friesland bijvoorbeeld heb je een giga 1 gezinswoning voor die prijs :+ maar daar wil ik voor geen goud wonen..


Als je het over de buurt hebt, vind ik dat je pak em beet moet kijken vanaf Dedemsvaartweg tot Lozerlaan, Escamplaan tot Erasmusweg. De buurtjes Rades, Stedes, zichten, zijdes is eigenlijk allemaal één pot nat! Ze zijn zo klein dat je niet echt van een apparte "buurt" kan spreken.

Nogmaals ik woon naast politie Beresteinlaan en moet als ik naar de supermarkt wil 400m verderop al door 2 "buurten" heen, terwijl het echt niet heel veel verschil maakt of je nu in de Zijdes of de Rades woont.

Edit:

https://www.funda.nl/koop/den-haag/appa ... nlaan-377/

Deze is dan toevallig al onder bod, maar is een meer dan prima huisje voor een veel betere prijs!

Gewoon goed zoeken en mazzel hebben. Ik blijf 170.000 een heleboel geld vinden voor wat je in deze buurt kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-05-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:05

Ik ken het, ook waar jij woont :J maar ik vind die wijk toch echt een andere sfeer hebben dan waar jij woont of waar ik nu woon. Ik woon écht in een pauperwijk, al heb ik er geen last van hoor, zolang ik niet lastig gevallen word vind ik het prima. Maar ik ben schijnbaar vrij snel tevreden.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:47

Lifaya als jij dat bedrag over hebt voor dat huis en het dat waard vindt, en je kan het aan hypotheek krijgen, lekker doen. En als jij dat een hele fijne wijk vindt wat maakt het dan uit wat een ander ervan vindt? Jij moet er met plezier wonen.