Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 14:26

Lanoca schreef:
Wat leuk dat jullie weer bezig zijn. Dus nu de slaapkamer en dan verder met de badkamer? Of zijn de plannen gewijzigd?

Ja, zoals wel vaker haha :D
Inderdaad nu eerst de slaapkamer, kunnen we nog even over de badkamer nadenken. :')

Nu deel twee van de slaapkamer, de tussenmuur.. Omdat ik niet aan alle wanden agnes wil hebben we hiervoor gekozen, 18 mm OSB plaat met tong en groef. Die wil ik dan heel donkerbruin beitsen, zodat het past bij de balken die in het zicht blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de vorige verbouwing van dit huis is er goed gerecycled, een stuk kozijn kan prima muur worden.. :=

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18887
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:00

Jullie zijn lekker bezig hoor. En dat kozijn als muur := tsja

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:52

Oh, het was wel een beetje houtje-touwtje werk. Geeft vast een fijn gevoel als je weet dat het nu beter/veiliger in elkaar steekt.

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 16:05

Maflinger_S schreef:
Oh, het was wel een beetje houtje-touwtje werk. Geeft vast een fijn gevoel als je weet dat het nu beter/veiliger in elkaar steekt.

We laten het gewoon zitten hoor.. :=
Sterker nog, we zijn met allemaal oud hout van onder andere de oude schuilstal aan het werk op dit moment.. Go recycle! =:)

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:11

Als het voldoet, voldoet het. Een kozijn is uiteindelijk gewoon een tamelijk sterk en recht stuk hout.

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:11

Helemaal eens met jullie (Mariska en Shadow): nu je het gezien hebt en gezien hebt dat het goed (genoeg) is, weet je genoeg en kan je het laten zitten.

Mijn opmerking kwam ook een beetje voort uit een topic dat ik op Bokt volg over een schip dat momenteel gerestaureerd wordt, waarbij de nieuwe eigenaars/klussers hele bijzondere dingen tegenkomen. Ik moest hier ineens aan denken.

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 17:24

Maflinger_S schreef:
Helemaal eens met jullie (Mariska en Shadow): nu je het gezien hebt en gezien hebt dat het goed (genoeg) is, weet je genoeg en kan je het laten zitten.

Mijn opmerking kwam ook een beetje voort uit een topic dat ik op Bokt volg over een schip dat momenteel gerestaureerd wordt, waarbij de nieuwe eigenaars/klussers hele bijzondere dingen tegenkomen. Ik moest hier ineens aan denken.

Haha snap ik hoor! Echte klussers zouden denk ik gewoon het hele frame weghalen en een nieuw frame maken. Voordeel is dat je dan niet zoals wij nu her en der matsblokjes hoeft te gebruiken. :D

Maar omdat het frame toch niet in het zicht komt kan ik daar goed mee leven haha.

Damn, net gewoon ruim een kwartier (als het niet langer was) zitten overleggen (zeg maar gerust discussiëren) over of we met een hele plaat beginnen en de punt uit een klein stukje maken, of juist met een korte stuk beginnen en dan daar een hele plaat op..

Afbeelding

Maar we zijn er uit gekomen, het wordt optie twee. Doorslaggevend argument was dat de spotjes die we naar boven willen richten vanaf de dwarsliggers anders op een naad zouden schijnen en dat is waarschijnlijk minder mooi.
Zuch, zonde van de tijd maar wel nuttig om er goed over na te denken..

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:36

Je kunt er beter nu goed over nadenken en het goed doen dan als een kip zonder kop aan de slag gaan en er dan achter komen dat je het nét niet goed gedaan hebt. Dat is pas zonde van het werk en de tijd.

Matsblokjes, die term kende ik niet maar ik denk dat die vaak worden gebruikt. Als het werkt, werkt het.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:45

Nee hoor, dat is niet zonde van de tijd; dat is goed nagedacht over waarom je voor een bepaalde oplossing gaat.

Zo leidde hier een simpele opmerking tot een totaal andere opbouw en, uiteindelijk, een veel handigere en ruimere keuken op een kleiner oppervlak!

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:17

Haha gelukkig is het "overleggen" wel herkenbaar.
Nou, zover voor vanavond. In deze kleur ben ik er niet weg van, hopelijk als het ebben-donkerbruin gebeitst is past het mooi bij de rest van het hout.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:08

Ik zou die vloerkleur eerst op een niet al te klein stuk proberen (bijv. de onderkant van wat ergens ander een bovenkant wordt) en in verschillende lagen, want mijn ervaring is dat het niet echt mooi wordt.

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 09:47

DubbelFun schreef:
Ik zou die vloerkleur eerst op een niet al te klein stuk proberen (bijv. de onderkant van wat ergens ander een bovenkant wordt) en in verschillende lagen, want mijn ervaring is dat het niet echt mooi wordt.

Oeh, leg uit? Bedoel je de kleur of überhaupt het beitsen van de OSB platen?

Op de vloer komt laminaat op te liggen. De houten vloer is niet mooi en vlak genoeg om zo te laten.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:59

Oh ik dacht dat het OSB de uiteindelijk vloer zou worden (dus waarover je gaat lopen). Als er nog een dekvloer over heen komt hoef je hem niet te beitsen natuurlijk. :)

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 10:18

DubbelFun schreef:
Oh ik dacht dat het OSB de uiteindelijk vloer zou worden (dus waarover je gaat lopen). Als er nog een dekvloer over heen komt hoef je hem niet te beitsen natuurlijk. :)

De OSB platen zijn de muur tussen de slaapkamer en de overloop.
En die wil ik dus donkerbruin beitsen.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:53

Ah, ik begrijp het. Dan zou ik idd eerst een wat groter oppervlak proberen in de kleur die je wilt hebben en dan proefstrookjes met 1, 2, 3 lagen (e schuren tussendoor). Door de structuur van het OSB krijg je nl geen homogeen effect én de vezels gaan erg rechtop staan na elke verfbeurt.

x_Jeanine_x

Berichten: 9092
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:01

Hier hebben wij OSB plaat wit geschilderd in de berging.
Kijk er nu al 5 jaar tegen aan en swinters gaat het redelijk, hangt er een mega hangmat voor in de berging. Zomers hangt die buiten en vind ik het lelijk :o Ooit wil ik het nog veranderen naar iets glads. Maar ja ook dat is persoonlijk :D

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 11:28

Dit is de puzzel voor vandaag.. Hoe willen we dit gaan aftimmeren. Wat willen we in het zicht houden, wat is handig, etc etc.
Afbeelding

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:31

Dat is niet zo moeilijk. Het ene stuk wil je in het zicht houden en het andere stuk niet. Handig is het geen van allen, dan had je een strak nieuwbouwhuis moeten kopen }:)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:09

Professionals werken helemaal niet zo netjes altijd hoor.

Wij verhuisden de zaak. Die zaak was enkele jaren terug professioneel verbouwd en was echt een flinke investering geweest. Zaten vlakbij, kende de zaak goed.

Wij gingen alles slopen en kwamen echt dingen tegen die minder netjes waren.

Wij hebben nu het platte dak laten doen, de kunststof kozijnen laten plaatsen en een frame kant en klaar laten komen voor aanbouw. Het ziet er zo netjes uit, maar zelf waren we echt veel pietluttiger geweest.
Heb voor het frame aardig wat isolatie op maat moeten maken, waar die er zo tussen moest kunnen, maar die bouwers malen niet om een cm.
En ik heb hun werk gezien en nergens zie je dat zo vanaf de buitenkant. Het is als je zelf gaat meten en werken ermee.

Hier gebruiken we ook veel osb. Heb ook wel gedacht om de zolder vloer zo te laten en alleen te lakken, maar beetje bang dat we er spijt van krijgen. En als zo een zolder vol staat, begin je niet snel opnieuw.

Ben benieuwd hoe het er gelakt uit ziet. Misschien gaan we wel iets doen met underlayment zo.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:28

Google eens op osb verven dan krijg je diverse voorbeelden. Als je het dekkend wilt hebben zou ik wel een goede voorstrijk/primer adviseren.

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:01

Dat is dan weer het voordeel van gipsplaten, die kun je met een mes en rasp wel in elke vorm krijgen die je wilt, dat is met osb iets lastiger.

Die horizontale balk zit die verder nog ergens aan vast? Die stopt straks in het niets dus dat is een beetje apart misschien.
Maar je kunt er ook nog een stukje half ronde balk gewoon voor de sier eronder zetten zodat het lijkt alsof hij daar op ligt als je hem graag zichtbaar wil houden :Y)

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 14:33

Bedankt voor alle reacties! Zal er even op reageren als ik op de pc zit, beetje lastig zo op de telefoon

De bedoeling met de OSB is dat het donker wordt maar je het hout nog wel ziet.

Dit is het geworden qua muur..
We hebben het staande balkje verplaatst zodat we recht door konden met de plaat. Wat we met de stenen muur gaan doen laten we nog even voor later om over na te denken. :D
Afbeelding

Edit: Ja dat is dat "blauwe" stuk onder de doorgezaagd ligger.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 10-04-21 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:58

Steen is dat "witte" stukje onderaan? Het lijkt blauw op de foto, maar dat kan natuurlijk ook aan i-net liggen.
Netjes vlak stucen, passend kleurtje erop, klaar?
Eventueel het stukje draagconstructiehout in een andere kleur, passend bij de rest?

Mariska_28

Berichten: 10515
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 15:51

Is inderdaad ook een optie, gelukkig kunnen we er nog even over nadenken :D

Grote platen, snel (een) thuis.
Afbeelding
Muurtje is al bijna dicht.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:37

Heerlijk, jullie zijn weer bezig, kan ik weer meegenieten :D
Zonet ter opfrissing dik 5 jaar terug in de tijd gegaan en alle klus foto’s terug gekeken.
Wat is het een heerlijke plek, en wat veel werk verzet al!
Succes weer *\o/*