Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:44

Dat kan ook. Maar waarom zou je over twintig jaar in de zooi van verbouwing gaan zitten als je dat nu ook al kan doen? Dan is de ruimte al klaar en vervang je het sanitair verder over twintig jaar.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:53

De douche zal idd iets van 90x90 cm zijn, dat is vrij standaard, dus dan zou het iets van 1.10m breed zijn ofzo.

Hier is de "kleine" badkamer 2m x 3m. Niet heel groot (al is het 2x zo groot als die van het huis van ts) maar je kunt overal goed bij en je bijvoorbeeld gewoon afdrogen na het douchen zonder met je neus in de wasbak te staan.
Dat er op dit moment de enige wc is vind ik geen probleem. Douchen doe je toch voordat er visite komt, en anders hebben ze gewoon even pech :+

Zelf zou ik denk ik de badkamer naast de huidige wc maken. Een afvoer is dan al in de buurt, afzuiging ook denk ik. En je kunt hem dan wat groter maken.
Eventueel meteen een hoek maken voor je wasmachine (en een droger als jullie die willen).

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:02

TS, ik zou (zoals in je laatste tekening) inderdaad in de huidige slaapkamer de keuken maken. Je bent in het algemeen veel tijd in een (woon)keuken. Vanuit deze ruimte kijk je namelijk naar je stallen. Daar ga je veel gemak en plezier van hebben.
Wat ik gelijk mee zou nemen in de verbouwing is een deur vanuit de hondenkamer naar buiten als die er nog niet in zit. Wasmachine/droger in de hondenkamer, wasbak voor de smerige handen, de boel betegelen van boven tot onder en de bijkeuken is gerealiseerd. Onontbeerlijk als je buiten woont met honden :D

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:16

amie1965 schreef:
Wat ik gelijk mee zou nemen in de verbouwing is een deur vanuit de hondenkamer naar buiten als die er nog niet in zit. Wasmachine/droger in de hondenkamer, wasbak voor de smerige handen, de boel betegelen van boven tot onder en de bijkeuken is gerealiseerd. Onontbeerlijk als je buiten woont met honden :D

Deur naar buiten vanaf de hondenkamer is er, en inderdaad komt daar een klein keukenblokje met spoelbak, wasmachine en droger. En tegels inderdaad haha

Hier 2 foto`s van de riante badkamer hahaha

Afbeelding

Afbeelding

Zitbad wordt verwijderd en in plaats daarvan komt een douchehoek met glazen deurtjes. En meer dan een douchehoek en een spoelbakje voor het tandenpoetsen heb ik niet nodig.. In dit huis hadden we een bad, maar die hebben we eruit gegooid bij de verbouwing omdat we er toch nooit in zaten en een berg ruimte kostte..


Ik heb in de IKEA app een keuken gemaakt, met de onderdelen die we nu hebben (keuken uit huidige huis gaat mee), met uitzondering van het gasfornuis. Groot zat toch? :-)

Angelaa2
Berichten: 4227
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:53

Ik lees al eventjes mee. En je hebt serieus in de laatste plattegrond alles verwerkt wat ik aan wilde raden :') Inclusief openslaande deuren en de schuifdeuren zodat je toch ook nog wat privacy kan behouden.
Had uiteraard meerdere ideeën in m'n hoofd, maar zoals de laatste leek mij ook het meest praktisch.

Ik zou inderdaad toch nog even nadenken over je badkamer. Misschien kun je een stukje van je woongedeelte af snoepen om toch een iets grotere badkamer te maken. (Altijd handig voor later en als je het toch aan wilt pakken zou ik het meteen goed doen, indien het mogelijk is qua budget etc)

Leuk project, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:22

Als jij aangeeft genoeg te hebben aan alleen een douche en een wasbakje, dan is dit groot genoeg inderdaad. Laat je het wel opnieuw betegelen?

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:47

heb je ook een bouwkundig rapportje? ik zie wel aantal dingetjes die ik wel even nader bekeken zou hebben nl :)

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 13:27

Badkamer wordt inderdaad tzt opnieuw betegeld.

Er is een bouwkundig rapport, dak moet sowieso gedaan worden, en vloer in de hondenkamer. Verder was het vooral achterstallig onderhoud..

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:09

OKEY... En toen sloeg de stress een beetje toe. Degene die mij kennen van onze huifkarvakantie weten dat ik daar ook altijd zo`n stressmoment heb... en nu dus ook.. Ohhh waar beginnen we aan?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:16

Dat zul je wel vaker krijgen als je eenmaal bezig bent ;)
Maar met het beeld van het eindresultaat in je achterhoofd komt het meestal wel weer goed.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:19

Het is een heel project, maar echt niet onmogelijk hoor!!!! Bekijk het stap voor stap en niet in het geheel wat er allemaal nog moet gebeuren, anders verlies je het overzicht. Tussendoor op zijn tijd even je hoofd leegmaken.

Wij hebben 9 jaar geleden onze oude boerderij gekocht. Echt verbouwen hebben wij niet gedaan, maar iedere ruimte is flink aangepakt. De muren, vloeren, plafonds, keuken, sanitair en echt alles geverfd. Wel hebben we zowel beneden als boven alle kozijnen laten vervangen en overal dubbel of zelfs tripple glas laten plaatsen.
In onze hoofden hadden we gedacht het binnen enkele maanden te realiseren. Maar uiteindelijk heeft het veel langer geduurd.
Het voordeel was wel dat ik daardoor wat beter heb nagedacht en soms dus mijn plannen heb gewijzigd.

Het enige wat wij nog moeten doen is het complete dak eraf en een nieuw dak + isolatie erop.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:23

Als je er al woont, eerst even bijkomen van de verhuizing en je dieren verwennen. Daar eenmaal van bijgekomen zou ik eerst nieuwe keuken plaatsen en daarna dingen wegbreken en zo. Dan heb je altijd een werkende leefruimte ook al is het niet klaar.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:33

Delphi schreef:
...Het enige wat wij nog moeten doen is het complete dak eraf en een nieuw dak + isolatie erop.

Dat moet bij dit huis ook, en ik las dat je (op zich logisch) je dit het beste als eerste kan doen (van buiten naar binnen en van boven naar beneden werken). Maar ik zie het niet zitten om in februari een dan van een huis te halen.. :brr: Dus eerst niets dan? of toch maar gewoon net als jij beneden beginnen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:42

De reden dat wij dit pas later doen is grotendeels vanwege de hoge kosten. Het dak is asbest en moet dus helemaal gesaneerd worden en daarna pas geïsoleerd en een nieuw dak er op. Daarnaast willen we dan gelijk de stal en grote schuur ook meepakken. Het bedrag er voor hebben we al gereserveerd, maar wij willen even afwachten of er nog subsidie op komt, daar zijn ze nu namelijk mee bezig. Officieel moet het voor 2024 weg zijn dus we hebben de tijd. Al willen we het eigenlijk in deze jaren vervangen, omdat het qua uiterlijk geen mooi dak is en er makkelijk mos op groeit.

Als wij daar mee waren begonnen hadden we bijna geen budget meer gehad om het van binnen naar ons zin te maken.
Het dak zelf is nog goed en in principe is het dak natuurlijk erg goed brandwerend.

Daarbij hebben wij op de eerste verdieping alle slaapkamers en dan een gangetje met deur naar een klein zoldertje. Vanuit dat zoldertje ga je met een trapje naar de grote zolder en daar kijk je tegen het dak.
Als ze hier het dak eraf halen, kijk je enkel op de zolder en niet op de slaapkamers. Anders hadden we wellicht wel eerst het dak laten vervangen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:47

Mariska_28 schreef:
Delphi schreef:
...Het enige wat wij nog moeten doen is het complete dak eraf en een nieuw dak + isolatie erop.

Dat moet bij dit huis ook, en ik las dat je (op zich logisch) je dit het beste als eerste kan doen (van buiten naar binnen en van boven naar beneden werken). Maar ik zie het niet zitten om in februari een dan van een huis te halen.. :brr: Dus eerst niets dan? of toch maar gewoon net als jij beneden beginnen?


Hangt er een beetje van af of het dak lekt of niet :+
Lekt het dan zou ik dat eerst oplossen, het zij door het hele dak meteen te vervangen, maar je kunt er ook eerst plastic overheen gooien en dan binnen beginnen.
De winter is niet de meest voordelig periode om je dak open te hebben liggen en zou dit dus ook uitstellen naar de zomer.

En idd eerst de nodige zaken aanpakken. Werkt de keuken die er nu is? Is er verwarming? Kun je ergens zitten?

Wij hebben eerst een bouwmarkt keuken neergezet zodat we iig kunnen koken enzo. Ook kunnen we meteen kijken of de indeling bevalt.
(Dat we uiteindelijk de keuken in een andere kamer gaan maken hebben we later pas bedacht)
Nu is het een vrij grote keuken dus dat is ook meteen eetkamer en woonkamer.
In deze ruimte kunnen we dus volledig leven.

Onze "slaapkamer" hebben we al meerdere keren verplaatst en de laatste versie is gewoon een stukje afgezet met kledingkasten, waar we aan de andere kant gewoon volop aan net werk zijn :Y)

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:18

Mariska_28 schreef:
Okey, wat vinden jullie hiervan?
Op dit moment spreekt dit ons het meeste aan, mits alles kan qua muren enzo.. :D
De badkamer laten we voor wat hij is, mochten we als we ouder worden toch een grotere badkamer nodig hebben, kunnen we daar altijd nog de hondenkamer voor opofferen.. :D

Oja, Gerard was een beetje optimistisch met 2 sets openslaande deuren... :D Ik denk dat we het alleen in het midden van het huis doen..


[ [url=m/m4EkPg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heeft de keuken in deze situatie een eigen ingang vanaf buiten, of kan je die alleen via de woonkamer bereiken? In dat laatste geval zou ik in ieder geval een deur tussen entree en keuken maken, anders moet je altijd met je volle boodschappentassen/kratten door de woonkamer sjouwen :P

= tip van Brits woonprogramma op RTL8 :+

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:43

Keuken heeft een eigen ingang:

Afbeelding

Linkerdeur komt dan in de hondenkamer, rechterdeur in de keuken.

Wel grappig... kan nog steeds niet geloven dat het echt van ons is straks haha

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:44

Ik had even niet de link naar jullie gelegd, alhoewel ik wel jullie huifkaravonturen heb gevolgd. Maar nu ik weet dat jullie het zijn......snap ik jouw stress niet zo....Met zo'n handige man als Gerard komt het toch helemaal goed? En vlak jezelf ook niet uit, want volgens mij weet jij ook wel de handjes uit de mouwen te steken. Komt goed meid, geen stress.

Ik zou zelf echt eerst voor het dak en eventueel kozijnen gaan, de rest komt dan wel. Ik woon al 11 jaar in een huis waar de keuken en de woonkamer sterk verouderd zijn en waar echt wat aan moet gebeuren. Maar voor mij waren eerst de andere dingen van belang. Goed geïsoleerd zitten, de stallen tip top, een rijbak, de weilanden..... en nu komt er vast wel een keer een nieuwe woonkamer, keuken en vooral een nieuwe vloer.....Maar voor nu kan ik me daar niet zo druk over maken. Komt vanzelf wel.

Oja ik vind dat Gerard niet op hol is geslagen met die dubbele deuren, ik zou het ook zo doen als het financieel haalbaar is en anders maar even wachten.......tot het wel kan.

iloveiwan

Berichten: 1995
Geregistreerd: 08-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:47

Hi TS,

Wat een tof huis!

Is het niet een idee om de keuken en de woonkamer samen te trekken en een groot eiland creëren? Hoe is de trap geplaatst? En welke wande zijn dragend?

Anders wil ik wel een plannetje voor je maken, ben met mijn tweede studie interieur ontwerper bezig haha, vind interessant zulke dingen :D

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:54

iloveiwan schreef:
Hi TS,

Wat een tof huis!

Is het niet een idee om de keuken en de woonkamer samen te trekken en een groot eiland creëren? Hoe is de trap geplaatst? En welke wande zijn dragend?

Anders wil ik wel een plannetje voor je maken, ben met mijn tweede studie interieur ontwerper bezig haha, vind interessant zulke dingen :D

_/-\o_ Altijd goed!
We weten nu niet welke muren er dragend zijn. De 22e krijgen we de sleutel, en dan pas weten we ook de echte maten van alle vertrekken.

Ik hou er zelf niet zo van als de keuken en woonkamer in 1 ruimte zitten, dat houd namelijk in dat je de keuken altijd netjes moet hebben hahaha. Wat vind je van ons laatste plan?

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:55

Wat een leuk project TS! Zou inderdaad eerst even uitzoeken welke muren dragend zijn, dan weet je of je naar hartelust kunt slopen ;) Vind dat laatste plan mooi, twee sets dubbele deuren is zo chic! Misschien is het een idee om de keuken op de plek van de eethoek te doen? Dan heb je de troep uit het zicht :D en hoef je geen schuifdeur tussen keuken en kamer.

Zat even in de advertentie te kijken. Ligt het huis nu dicht bij de N34? En zijn daarvoor al geluidswerende maatregelen genomen/heb je daar recht op? Zie bv. https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... index.aspx Zou een mooie meevaller bij de verbouwing zijn.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:15

Mariska_28 schreef:
Okey, wat vinden jullie hiervan?
Op dit moment spreekt dit ons het meeste aan, mits alles kan qua muren enzo.. :D
De badkamer laten we voor wat hij is, mochten we als we ouder worden toch een grotere badkamer nodig hebben, kunnen we daar altijd nog de hondenkamer voor opofferen.. :D

Oja, Gerard was een beetje optimistisch met 2 sets openslaande deuren... :D Ik denk dat we het alleen in het midden van het huis doen..

Val ik ook even op de klep.

In de basis lijkt dit me een prima ontwerp, er vanuit gaand dat je jezelf geen bergen ellende op je nek haalt omdat je dragende muren eruit sloopt die lastig op te vangen blijken te zijn.

Die dubbele openslaande deuren zou ik zeker doen, desnoods in twee stappen, maar bereid de deur die nu niet doet wel voor op simpele vervanging.

Keukenblok aan de 3,37m wand door laten lopen tot in de hoek, eventueel met een hoge kast.
Ik zou een deur vanuit de hal naar de keuken erbij doen. Eventueel dat "rare" hoekje tussen de trap en de keuken bij de keuken trekken.

Vloerverwarming waar mogelijk, zeker in de keuken en de badkamer. In de keuken plintverwarming overwegen onder de keukenkastjes.

Tot zover voor nu....

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:23

Je kunt natuurlijk je ingrijpende verbouwingen best in de zomer plannen. Je kunt dan desnoods in je huifkar slapen/koken :D
Voor de toekomst zou je misschien ook kunnen overwegen om de huidige badkamer om te zetten naar toilet en de berging/hondenkamer (deels) als toekomstige badkamer. Zou bij het plannen van leidingenwerk daar al wel wat rekening mee houden.

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:34

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. En de pret van te voren is ook heel erg leuk, ideeen vinden en maken om vervolgens eindelijk aan de slag te kunnen gaan: Leuk.
Mijn eigen ervaring is ook: eerst er even in te gaan wonen om na een periode te merken dat oorspronkelijke verbouwingsplannen soms toch anders worden gedurende het gebruik. En ken jezelf:
Vind je het leuk om te verbouwen en te creeeren of denk je dat je na een jaar in de rommel gezeten te hebben bij de muren omhoog vliegt ? Kun je vertrek voor vertrek gaan doen of doe je alles in 1 x rigoureus ?
Belangrijk vond en vind ik altijd: een fijne plek om te slapen, een goede douche en een goede plek om je eten te bereiden.
De rest is bijzaak :+ en vind zijn weg wel tijdens de verbouwing. Ook mochten we in onze jonge jaren 2 a 3 x in de week bij schoonouders aan tafel aanschuiven; eten en weer weg. Scheelde ongelofelijk veel tijd en je blijft goed eten en daardoor houd je energie.
En vergeet niet echt te ontspannen zo nu en dan, even afstand nemen van zo'n grote klus is ook niet verkeerd.
Succes ermee en ik ben benieuwd wat jullie van zo'n fijne plek gaan maken.

iloveiwan

Berichten: 1995
Geregistreerd: 08-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:43

Mariska_28 schreef:
iloveiwan schreef:
Hi TS,

Wat een tof huis!

Is het niet een idee om de keuken en de woonkamer samen te trekken en een groot eiland creëren? Hoe is de trap geplaatst? En welke wande zijn dragend?

Anders wil ik wel een plannetje voor je maken, ben met mijn tweede studie interieur ontwerper bezig haha, vind interessant zulke dingen :D

_/-\o_ Altijd goed!
We weten nu niet welke muren er dragend zijn. De 22e krijgen we de sleutel, en dan pas weten we ook de echte maten van alle vertrekken.

Ik hou er zelf niet zo van als de keuken en woonkamer in 1 ruimte zitten, dat houd namelijk in dat je de keuken altijd netjes moet hebben hahaha. Wat vind je van ons laatste plan?



Ik dacht zelf zo, maar kan helaas niet zien hoe groot het rechter raam is. Ik wil wel een keer een beter plannetje maken, helaas zo druk met tentamens nu. Dit plannetje hieronder is even super snel, :')

Heb je Pinterest TS? Helpt ook vaak om op ideeën te komen en te zien wat jou eigen stijl is :) https://nl.pinterest.com/mariekeroodzant/


Afbeelding