Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:22

Welkom @Denise_Storm, leuk ik zie dat je gastblogger bent voor WeFlyCheap. :) Ik ken je collega's Ruud en Eelko wel, schrijf je nog veel voor hun? Ook voor hun nieuwe blog?

Anyway, even terug on topic haha; toffe plannen! De groene heg eruit, gaan jullie dan wel iets anders tegen de schutting aan laten groeien? Of wordt dat kaal? Je kan de groene heg ook meer omhoog snoeien dat deze wel beschutting en groen blijft geven. Is het een liguster?

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:39

Op zich een leuk plan, maar ik ben bang dat je met dit plan relatief weinig groen overhoud, zeker ten opzichte van wat er nu is.

Ik zou in ieder geval nog iets maken zodat je niet direct zicht hebt op de containers.

Tuurlijk kan die haag er uit, de vraag is wat er onder/achter vandaan komt (zit er schutting en zo ja, in welke staat is die dan. Om optisch meer groen in de tuin te krijgen kan je dan bijvoorbeeld sterjasmijn tegen de schutting plaatsen, groeit niet mega hard en wordt niet breed. Moet het wel de goede oriëntatie hebben natuurlijk :+

Ik zou ook in ieder geval aan 1 kant de border door laten lopen tot aan de gevel van het huis(of een paar mooie potten voor de gevel zetten), dan voorkom je dat je daar een heel groot stenen vlak krijgt.

Ook zou ik voor de overkapping nog een border maken, zodat je onder de overkapping een intiemer sfeertje krijgt en je je zichtlijn onderbreekt, waardoor je optisch niet een groot vlak tuin hebt, maar een speelser effect krijgt juíst omdat je niet direct alles kan overzien. Zeker gezien je volgens de staptegels in het gras niet van plan bent om via die kant de overkapping in te gaan.


Oh, en ik wil graag weten waar jullie tuintafel van is :~

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:46

@Gitta: wat leuk! Maar als gastblogger werk ik vanuit huis en heb ik hun dus niet leren kennen. Sowieso is het een beetje jammer, want de blogs worden niet geplaatst omdat er teveel blogs werden aangeleverd (ze zoeken nu alleen nog hele specifieke landen).

Oja, vergeten toe te voegen: de schutting aan de kant van de heg wordt vervangen. Deze staat er al 25 jaar en we hebben (gelukkig) net voor de storm met de buurman planken tijdelijk vast geschroefd.

In principe houden we meer groen over, de bak aan de kant van de heg korten weer aan de ene kant een stukje in, maar trekken we wel een paar meter verder door naar achteren. Er we leggen sowieso kunstgras neer, zodat we wat minder regels overhouden. Toevallig gister ook gekeken naar wat mooie grote potten, dus die komen ook zeker nog erbij (alleen mijn geduld was op met het tekenen van de plattegrond hahaha).

Om de palen van de overkapping wil ik een druivenstruiken laten bloeien, of iets anders groens, mochten jullie betere tips hebben!

Voor de vuilnisbakken maken we zo’n houten ombouw!

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:44

Wat is de reden dat je (kunst) gras wil hebben in de tuin?

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:46

Malenka schreef:
Wat is de reden dat je (kunst) gras wil hebben in de tuin?


Omdat we alles steen teveel steen vinden en het kunstgras dan wat steen doorbreekt. Daar willen we van de zomer ook graag het zwembad opzetten en als we ooit kindjes krijgen ook wel handig om te spelen. De overkapping krijgt houten vlonders.

@Rintah, de tafel komt bij Karwei vandaan. Zat vorig jaar in de collectie. Volgens mij heette die Jake.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:51

Ik zou de overkapping aan huis maken. Ik vind het bij ons zo ideaal dat ik weer of geen weer altijd droog de deur kan verlaten, rustig de deur op slot draaien. Ik zit bij slecht weer in de zomer vaak buiten met de deur nog open. Het is een extra buffer en super voor het energieverbruik. En vaak profiteer je ook nog andersom dat het huis wat warmte afgeeft. Ik heb er polycarbonaat/opaal platen op. Nog wat zonwerend, maar wel livhtdoorlatend, waardoor het niet donker in huis wordt.

(Er staat een leren bank onder (€50 van marktplaats) en die blijft prima!


van binnen uit

Afbeelding

Dit is toen hij net stond. Inmiddels zit er een mooie rvs goot aan.

Afbeelding

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:24

Hoe bevallen de polycarbonaat platen bij een overkapping? Wij willen over een aantal jaar ook een overkapping aan het huis laten plaatsen, en polycarbonaat is veel goedkoper dan glas. Zeker ook omdat zonwering bij een glazen dak onmisbaar is en ook een paar duizend euro kost. Ik ben alleen wel bang dat goedkoop duurkoop is? En voor het lawaai als het regent (want dat lees ik overal op Google)? Onze slaapkamer zit er recht boven dus geluid is wel iets om rekening mee te houden.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:43

@Karin: dat hebben wij ook zeker overwogen! Maar als we besluiten om hier over een paar jaar te blijven wonen dan willen we graag uitbouwen. Dan vind ik het zonde om nu een mooie veranda daar neer te zetten. En daarnaast zit er nu een heel mooi luxe zonnescherm op, dus vind ik ook zonde haha. Vandaar dat we de overkapping bij de schuur maken.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:59

Platen liggen nu 5 jaar. Kleuren een beetje bij, maar blijft verder prima. Regen hoor je wel inderdaad, maar vind het absoluut niet storend.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:43

Bij mijn ouders ook een afdak aan huis vast met die platen
Zij zijn heel tevreden
Ziet er ook nog uit als net geplaatst na een jaar of 4

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:50

Gezien ik weer plannen aan het maken ben voor de tuin: wie weet of je een japanse esdoorn enigzins klein kan houden? Dus zeg maar max 1.20m. Of een evt goede vervanger?

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:24

Japanse esdoorn wordt niet heel groot, ligt er een beetje aan welke je hebt. Heb zelf een rode Palmatum Dissectum staan van 15 jaar en die haalt de 1 meter nog steeds niet.
Je kan een Esdoorn wel snoeien.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:18

Ooh, das perfect!!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:30

Wie heeft er een dakplataan (of meerdere) in de tuin? Wij willen ons terras wat beschutter maken en ook een besloten sfeer creëren met een plekje voor de vogels.

Heb je de plataan midden op je terras staan met daaromheen een tafel met groot gat of heb je aan de zijkanten van het terras een of meerdere platanen?

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:31

Oeh ja, ik ben idd ook benieuwd naar dakplatanen. :j Vind het lastig ook om mooie/goede voorbeelden te vinden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:33

Ons terras(je).

Haag gaat weg, wordt een schutting. Klein boompje is inmiddels naar voortuin verhuisd.

Afbeelding
Afbeelding

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:15

Gezellig eekhoornerik!

Ik ben ook benieuwd naar tuinen met dakplatanen. Zou ze bij ons in de tuin ook graag willen, maar.... waar....?

Afbeelding

Meer ideeën voor onze tuin zijn trouwens welkom, we zijn nog opbouwende :j

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 18:08

Ik zou wat spelen met hoogte. Langs je terras van links naar rechts een pergola met een mooie klimplant. En eronder ook wat planten om wat hoogte te creeren. Nu is het, op de boompjes na heel vlak aan de linkerkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:00

Wat leuk dat dit topic weer beetje loopt. Ik sluit weer aan.

Eekhoornerik wat een super sfeervol terrasje zeg <3

Ik heb dit jaar wat minder werk dan vorig jaar toen we net waren verhuisd en er erg veel moest gebeuren. Nu vooral blijven onderhouden en her en der wat bijplanten.
Ow en de moestuin uitbreiden :j wel fijn dat nu de echt grote projecten af zijn en ik aan de details kan vanaf nu.

Heb wel onze vuurkuilhoek paar weken geleden afgemaakt met worteldoek en steentjes <3 superblij mee.

Afbeelding

Er begint al veel in bloei te geraken en ben erg benieuwd naar het tweede jaar van alle planten en bomen.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:31

idinn schreef:
Ik zou wat spelen met hoogte. Langs je terras van links naar rechts een pergola met een mooie klimplant. En eronder ook wat planten om wat hoogte te creeren. Nu is het, op de boompjes na heel vlak aan de linkerkant.

Dank, hier heb ik wat aan! De boompjes staan er wat verloren, omdat er een wijziging is geweest in het originele plan. Nu gaf mn man aan graag een oude perenboom in het midden van het gras te willen, lijkt mij ook tof!

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:15

Vraagje, zijn jullie al aan het mesten? Of is dat toch nog aan de vroege kant? :+



Ik ben hier net even flink los gegaan op de klimop ~~}> helft is nu weg(aan onze kant) en van wat nu over is kan zeker nog een keer de helft weg :+
Afbeelding
Klimop kwam vanaf voorste stuk over het gehele stuk tot aan de grond :evaw:

Gras (of wat daar voor door moest gaan >;) ) hebben we ook bijna allemaal weg, en nu druk bezig met tegels en borderstenen uitzoeken *\o/*

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:38

Ik heb het gazon nog niet bemest. Pas geleden alles gekalkt. Aankomend weekend was ik van plan om het gazon te verticuteren.

Borders heb ik vorige week wel nieuwe compost op gedaan en de klimrozen en hortensia's wat bemest.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:01

Ik hoop as week eindelijk eens aan de slag te kunnen. Klimop van de buurman is overgewaaid en overwoekert helaas mijn halve border... alles moet aangeveegd, laatste dode bladeren weg, nog wat oud wegsnoeien, onkruid weer de oorlog verklaren en alles weer poetsen en klaarzetten bij de zithoeken.

Ik kijk zelfs uit naar alle ramen zemen buiten :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:59

Gemest hebben wij ook nog niet. Afgelopen weekend wel de vijvers van blad en prut ontdaan.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:31

Wij zijn sinds afgelopen vrijdag de eigenaren van 2000m2 grond waar we een huis op gaan bouwen en waar ik me mag uitleven op de tuin. Dat gaat natuurlijk niet allemaal in 1 keer. Zeker niet als we nog aan het bouwen zijn. Maar ik wil toch graag beginnen op het deel waar het bouwverkeer niet hoeft te komen. Om te voorkomen dat ze er toch opkomen en de planten stuk rijden wil ik alvast een deel van een omheining plaatsen. Daarvoor wil ik kastanjehouten palen gaan gebruiken. Maar wat is daar een fatsoenlijke prijs voor? En kan ik dan beter een lokale leverancier zoeken of is via internet bestellen ook prima? Ik denk ik dat wel 80 tot 100 palen nodig ga hebben. Dus ik wil ze sowieso laten bezorgen. Als de palen zijn kan ik de jonge bomen en hagen hun plek geven. Dus ik wil snel beginnen. Hoe eerder ze er in staan hoe beter.