Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:04

Kirstenn schreef:
Cabelona schreef:
In onze vorige tuin grind gehad, nog van de vorige bewoners. Dat komt er nooit meer in. Wat een rotwerk om dat onkruid vrij te houden!


Dit is ook mijn ervaring, grind komt er bij ons ook niet meer in. Dan liever vol met bloemen/planten en goede bodembedekkers, veel minder onderhoud en mooier


Ik wil hier even op inhaken.

Als je grind hebt liggen, neem ik aan dat er ook wel een worteldoek onder ligt, toch?
Zo hebben wij hier grind op worteldoek gegooid en komt er af en toe een sprietje onkruid doorheen, maar dat is 5x plukken en weg is het onkruid weer voor langere tijd.

Onze buren daarentegen hebben bodembedekkers op aanraden van hun hovenier laten planten. Hun wilden zo onderhoudsvrij als het maar kon, maar hun zijn juist degene die hun tuin met onkruid hebben staan tussen alle bodembedekkers. Het zit echt tussen de plantjes, dus super lastig om er zo uit te plukken steeds. Buurman werd steeds minder amused..
Inmiddels zo extreem dat ze hovenier weer hebben laten komen om te laten zien hoe goed zijn advies heeft gewerkt.. Ik heb verder geen idee wat voor actie er wordt/is ondernomen.

Edit; Het worteldoek bij ons ligt trouwens ook dubbel gevouwen, we hadden een erg groot stuk. Dat maakt het waarschijnlijk nog moeilijk voor het onkruid om er door te komen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:22

Nancy
Hoe lang ligt dat grind er nu?
Het meeste onkruid wat er op een gegeven moment in staat komt namelijk niet van onder maar van boven

Bij een vorig huis lag er ook grind in de voortuin , lag ook gewoon goede kwaliteit worteldoek onder, idd ook een dubbele laag
En het stond Ramvol met onkruid ,

Nu in de huidige voortuin net alle bestrating er uit getrokken, het minimale terug gelegd (oprit en paadje naar de voordeur ) en verder vol gezet met planten

Bodembedekkers, heesters,boompjes , vanalles en nog wat
En ja, daar zit zeker in de jonge periode best wat onkruid in
Maar als alles straks volwassen is , een stuk minder als in de verschillende grindvelden die ik om me heen zie

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:29

Sonja_vR schreef:
Nancy
Hoe lang ligt dat grind er nu?
Het meeste onkruid wat er op een gegeven moment in staat komt namelijk niet van onder maar van boven

Bij een vorig huis lag er ook grind in de voortuin , lag ook gewoon goede kwaliteit worteldoek onder, idd ook een dubbele laag
En het stond Ramvol met onkruid ,


Nog niet zo lang, ik denk amper 2 jaar.
Ik denk dat het ook kwestie van bijhouden is, zoals met iedere tuin.
Er is geen enkele tuin helemaal onderhoudsvrij.

Maar ik denk ook wel dat je gelijk hebt, er waait natuurlijk van alles in het rond, zeker rond najaar en voorjaar, en dat kan goed tussen het grind gaan zitten.

Onze buren vinden tuinieren dus helemaal niks, ik vind het juist wel leuk :)
Beetje snoeien, plukken, knippen... Ik vind dat heerlijk (alleen mijn eigen tuin :=)
Over een paar weken ben ik hopelijk weer wat mobieler en kan ik weer lekker aan de bak buiten voor het najaar!

Edit; onze buren zijn later aan hun tuin begonnen dan wij, dus hun tuin is nog jonger.
Planten hebben inderdaad even de tijd nodig om te kunnen groeien en hun plek op te eisen. Ik denk dat als de buren het meer tijd geven, het ook wel dichter zal groeien met bodembedekker en er dus minder ruimte voor onkruid zal zijn.

Geduldig zijn is erg lastig, vind ik zelf ook :P
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 28-08-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:30

Cabelona schreef:
In onze vorige tuin grind gehad, nog van de vorige bewoners. Dat komt er nooit meer in. Wat een rotwerk om dat onkruid vrij te houden!

Ik wil in de voortuin een aantal fruitbomen in het gras. Het stuk is ongeveer 25 meter lang en 10 meter breed. Wat zijn fijne adresjes omgeving twente/twenterand om leuke bomen op de kop te tikken?


Mijn ouders hebben al zeker 15 jaar grind in de hele voortuinen dat is toch al snel een oppervlak van 75-100m2.
En er is nog nooit een plukje onkruid naar boven gekomen.

Gewoon de tuin goed afgraven, een cm of 40-50, dan goed schoon geel zand er in, worteldoek erover en dan het grind. Een goed worteldoek gebruiken is ook wel handig, niet zo eentje waar met een klein beetje licht het minste onkruid er al doorheen kan prikken of waardoor zaden zich heen kunnen nestelen.

Verder staan er wat buxussen in de tuin, een pergola met diverse klimmers. Maar geen stukje onkruid. hoor...

En aan echt onderhoud doen ze niet :')

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:16

waarschijnlijk hebben je ouders dan mazzel met de buren (bomen, zaadgevende planten/algemeen onkruid)

Het probleem is namelijk vaak niet het onkruid was doorkomt (van onderen), maar wat aan komt waaien.

Ik had bijvoorbeeld een buurvrouw die een grasveld vol met paardebloemen had staan.
Geloof me, dan kun je met grind in eigen tuintje aan de bak. Want die paardenbloem zaden landen werkelijk overal.

Ik heb zelf een paar verzakte stenen, en daartussen komt nu campanula overal naar boven. En geloof me, dat hebben ze niet via de grond gedaan. De originelen staan namelijk in bakken.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:13

karin1985 schreef:
waarschijnlijk hebben je ouders dan mazzel met de buren (bomen, zaadgevende planten/algemeen onkruid)

Het probleem is namelijk vaak niet het onkruid was doorkomt (van onderen), maar wat aan komt waaien.

Ik had bijvoorbeeld een buurvrouw die een grasveld vol met paardebloemen had staan.
Geloof me, dan kun je met grind in eigen tuintje aan de bak. Want die paardenbloem zaden landen werkelijk overal.

Ik heb zelf een paar verzakte stenen, en daartussen komt nu campanula overal naar boven. En geloof me, dat hebben ze niet via de grond gedaan. De originelen staan namelijk in bakken.


Staat een gemeenteperkje voor, dat toch wel veel onkruid bij zich draagt, waaronder ook zeker veel paardenbloemen. Al is de gemeente er altijd heel keurig mee, het is niet weg voordat het zaad draagt of geeft. Ze hebben er zelf nog bomen staan, waar ook zeker vogels in nesten.

Zoals je kon lezen beschrijf ik ook het van boven nestelen van zaden, zaden nestelen zich doorgaans ook niet vanuit de grond ergens in.

Is het geluk? Ik betwijfel het. Mijn vader kennende heeft hij hier (als grondwerker) wel goed over nagedacht en gezorgd voor goede afwatering onder het worteldoek en goede kwaliteit worteldoek. Zodat er geen interessant milieu gecreëerd wordt voor onkruid. Of het nu van onder of boven komt.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:32

Hier bij ons huis inderdaad een perkje met oudere struiken, planten bloemen etc en daar heb ik toevallig 3 weken geleden wat onkruid uit gehaald samen met de kinderen (6,3 en 2) daar was al zeker een jaar niets meer aan gedaan en we zijn 10 minuten bezig geweest (nou ja ik dan, onkruid eruit aan een van de kinderen geven die het in de kruiwagen deed, zonder kinderen zou het waarschijnlijk in 5 minuten gebeurd zijn)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:33

Goede kwaliteit doek doet geen iota aan het onkruid wat er van bovenaf in komt hoor
Dat onkruid groeit gewoon in het grind en het materiaal wat van boven in het grond beland , organisch materiaal wat onder in het grindbed beland vergaat ook gewoon en zal voeding kunnen zijn voor zaad wat aan komt waaien
En dan heb je dus onkruid in je grind op je goede kwaliteit gronddoek
Afwatering zou kunnen helpen
Maar als er maar voldoende organisch materiaal onderin dat grindbed beland
Dan houd dat vanzelf wat vocht vast
En kan er dus zaad kiemen

Dus omgeving (hoe schoon blijft je grindbed ) doet een hoop

Bij dat eerdere huis stonden ook ontzettend veel bomen en struiken om huis heen (buren , straat en eigen tuin)



Mijn buurman lost dat trouwens weer anders op
Die staat om de week zijn grind te wassen in de zomer maar goed...dat is sowieso een aparte

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:25

Heeft iemand een vijg in de volle grond staan?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:43

IK HEB EEN EGEL!!!! ER ZIT GEWOON EEN EGEL IN MIJN STADSTUINTJE!!!
Ik heb geen idee hoe hij hier gekomen is, want mijn tuin is praktisch gezien aan 4 kanten afgesloten, maar ik heb een egel!!!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 00:58

Vjestagirl schreef:
IK HEB EEN EGEL!!!! ER ZIT GEWOON EEN EGEL IN MIJN STADSTUINTJE!!!
Ik heb geen idee hoe hij hier gekomen is, want mijn tuin is praktisch gezien aan 4 kanten afgesloten, maar ik heb een egel!!!

:D *\o/*

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 01:06

*\o/* heeft ie een rode cape? Dan is ie de tuin ingevlogen :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 01:57

Interessant de grind discussie :)) hier is de achtertuin in 2011 volledig verbouwd, wij wonen hier nu een jaar en hebben geen omkijken naar het grind. De borders wel en die 2 keer per jaar dat we die onkruid vrij moeten maken vinden we al niet tof, daar groeide een hele irritante plant tussen... maar omdat we dus geen omkijken hebben naar het grind daar dachten we dat het onderhoudsvrij is, valt dus vies tegen? Onze achtertuin zitten wel 2 dak plantanen die over het grind heen groeit, wellicht dat dat ook scheelt? Onze druif heb ik iig wel al uit verschillende hoeken van de tuin kunnen trekken maar die ben ik tussen het grind door nog niet tegen gekomen.. bodembedekkers ben ik zelf niet zo van, hebben we in 1 border en daar konden we heel veel vervelend onkruid tussenuit halen en daardoor was de halve bodembedekker niet helemaal mooi geworden.

Een egel, wat leuk!! Hier in de buurt zitten stiekem veel egels, hoop altijd dat er hier in de tuin een komt. Jaloers dus!

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:56

Vjestagirl schreef:
IK HEB EEN EGEL!!!! ER ZIT GEWOON EEN EGEL IN MIJN STADSTUINTJE!!!
Ik heb geen idee hoe hij hier gekomen is, want mijn tuin is praktisch gezien aan 4 kanten afgesloten, maar ik heb een egel!!!

Mazzelaar!

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:12

noviceh schreef:
Heeft iemand een vijg in de volle grond staan?


Nog niet, ik heb ze met pot en al in de grond gezet. Wel gelezen dat het beter is om in eerste instantie de wortels wat te begrenzen zodat de plant beter groeit. Maar of dat ook echt waar is weet ik niet. Ik heb ze net van de zomer bij iemand gekocht (ik heb er nu een stuk of 50 :') )

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:14

noviceh schreef:
Heeft iemand een vijg in de volle grond staan?

Mijn buren. En dat is een boom geworden met veel opslag.
Een goede winter doet wonderen }>

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:59

Wij hebben hier ook regelmatig een egeltje in de tuin, vind ik ook altijd zo leuk!! We denken zelf dat ie zich altijd verstopt onder ons houthok, daar zit wat ruimte onder en daar horen wij wel eens een hoop lawaai!

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:02

Geen egel, wel 2 steenuilen, steenmarter, mollen, konijnen en hoop vogels :))

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:46

Oh jaloersmakend! Ik ben al blij met vleermuisjes. En met de warmte hadden we een paar (2 dus) Europese hoornaars op visite, die waren aan het jagen op beestjes. Vond ik eerst even spannend, maar toen bleek dat ze geen nest hadden was het vooral leuk om naar te kijken.

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:47

noviceh schreef:
Heeft iemand een vijg in de volle grond staan?


Ja bij ons staat er een. Dit jaar al flink kunnen oogsten en het lijkt dat er een 2e oogst aan zit te komen.

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:17

Wij hadden een paar weken terug een wespspin in de tuin, ook erg mooi!! Best grote spinnen!

Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:08

Hahaha nee geen cape XD. Het was n vrij kleintje, dus ik denk dat hij nog onder de deur door paste.
Ik had al een paar dagen het idee dat er wat zat, hoorde steeds herrie. Maar ja, ik heb 2 katten, dus ik schreef het op hen af

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:54

Prachtig al dat wildlife in de tuin, wij hebben regelmatig een eekhoorn.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:45

Bij ons veel insecten, kikkers en padden. Ook wel eens een egel op bezoek. Maar geen vaste.

Ik kan haast niet wachten tot we op onze nieuwe plek gaan wonen. Daar komt van alles voor. Reeën, herten, vossen, bevers, marters, diverse roofvogels, hazen...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:25

Wij hebben een paar egels, padden, kikkers, salamanders, eekhoorns en steenmarters. Ik geniet van al die beestjes in de tuin.