Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:20

Heeft iemand hier ook tips voor leuke magazines of boeken over tuinieren, tuinen ontwerpen etc? En dan vooral erg groen, eetbaar en goed voor de afwatering. Niet zozeer design ofzo..

Marcella

Berichten: 36850
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:38

Lidl heeft de eucalyptus ook gehad.

swartbeessie

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:56

Morganlefay schreef:
Shanna schreef:
Waar heb jij die vandaan? Ik kan ze dus nergens vinden en wil ook graag een eucalyptus in onze tuin! :D

Succes, Jolien had ook ooit zo'n geval geplant.
Jaar later uit gegraven omdat ie ernstig was gaan groeien.
Wat betreft exoten een Rododendron is ook een exoot een Camelia ook.Tulpen en eenjarigen.



Dat zeg ik, je moet m wel toppen en snoeien. Maar er werd gevraagd om n snel groeiende boom he? :7

Ik heb m van de kleine plantenwinkel hier in het dorp.

Prairy
Berichten: 9173
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:47

imd schreef:
Heeft iemand hier ook tips voor leuke magazines of boeken over tuinieren, tuinen ontwerpen etc? En dan vooral erg groen, eetbaar en goed voor de afwatering. Niet zozeer design ofzo..


Ik ben lid van Groei en bloei, en van Velt. Groei en bloei vooral voor hun magazine, velt omdat ze ook veel leuke dingen organiseren. Dat doet groei en bloei op zich ook wel, maar minder.

kraakte
Berichten: 3077
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:21

Ik zou eigenlijk wel een boom in de tuin willen, op het gras die dan wat schaduw kan verzorgen. Wat voor boom wordt geen meeeters hoog, laat geen rotzooi vallen in t najaar en past dus bij ons in de tuin?

Morganlefay

Berichten: 8713
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:39

Kenyada schreef:
Ik zou eigenlijk wel een boom in de tuin willen, op het gras die dan wat schaduw kan verzorgen. Wat voor boom wordt geen meeeters hoog, laat geen rotzooi vallen in t najaar en past dus bij ons in de tuin?

Een mispel.

pjer
Berichten: 1604
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:25

Ik ben lid van Gardeners world het blad van Monty Don. Leuk om te lezen en lekker afwisselend. Deels gericht op moestuin en deels op siertuin.

Ik ben wel erg benieuwd of die gouden regen boompjes gaan bloeien, maar we gaan het zien, ik heb er 2 laten staan. Onze straat had als thema boom gouden regens (vandaar de vele zaailingen) , maar ik vrees dat ze de herinrichting niet gaan overleven omdat ze niet duurzaam genoeg zijn of zo.

Zo de afgelopen 2 dagen hebben we de liguster gesnoeid. Wat een klus. Het is wel een stuk meer licht nu in die hoek van de tuin. Helaas is er wel een lange tak van de passieplant gesneuveld dus die ga ik inderdaad proberen te stekken.

Situatie Voor het snoeien:
Afbeelding

De eerste grote berg snoeiafval
Afbeelding

Gesnoeid:
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:16

Een tip voor zoekenden naar tuinbladen: ik heb een abonnement op Readly en kan dan op mijn iPad heel veel tuintijdschriften lezen zie de screenshots. Ik mis het bladeren van het fysieke tijdschrift wel, maar voor nog geen €10 per maand ....
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 09:30

Wat een goede tip. Dat ziet er wel uit als een abonnement dat snel uit kan.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:18

Weten jullie een goede en goedkope winterharde bodembedekker, die tegen zon kan? Voortuin in ons tijdelijke huis is een puinhoop, dus wil iets makkelijks en onderhoudsvrij er neerzetten :)

Morganlefay

Berichten: 8713
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:15

Knars, knars :D Maagdenpalm.

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:20

Hoe tijdelijk is tijdelijk? Paar maand? Paar jaar?

Ajuga burgundy glow
Afbeelding
Groeit bij mij flink (in iets meer als 1,5maand bijna 4x zo groot geworden. Paar matchende siergraspollen erbij en het oogt ook meteen aangekleed, ipv alleen opvulling


En enigszins vloeken in de kerk, maar sommige soorten klimop doen het ook goed als bodembedekker. Groeit ook lekker snel :+

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:41

Klimop is ook erg leuk voor de beestjes als je het niet te goed onderhoudt.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:06

Rond de 1,5 jaar. Dus te kort om er echt in te investeren, te lang om er niks aan te doen.

Maagdenpalm is al een hele goede optie. Klimop vind ik vreselijk, en dat krijgen we straks al verplicht in het nieuwe huis :') Ajuga burgundy glow ga ik ook nog naar kijken, thanks!

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:40

Bedankt voor de magazine tips. Ik ga eens kijken, dat digitale ziet er ook wel goed uit! Ik ben echt fan van Monty Don sinds z'n Netflix programma :D

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:41

Als je al weet waar je heen gaat/ of je dingen mee kan nemen kan je ook kijken naar planten die goed tegen verplaatsen kunnen. Dan kan je iets meer doen als enkel bodembedekkers zonder je "geld kwijt te zijn"

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:16

Ja we weten waar we heen gaan (nieuwbouw), maar echt totaal nog geen idee wat we willen met de tuin. Heb ik ook aan zitten denken hoor maar het is best een klein oppervlakte waar plantjes in kunnen, voor 25/30 euro Maagdenpalm zouden we al klaar kunnen zijn dus dat is wel 't makkelijkst :)

swartbeessie

Berichten: 2147
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:16

Kun je iets meer zeggen over de plek? Zon, schaduw, nat, droog?

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:18

Voortuin op 't zuiden, dus veel zon. En qua natheid, droogte, tja... Het Nederlandse klimaat ;)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:21

Annetje prachtige tuin!

Zag nog een funda link, gave plek!
Tuin oogt wat strak ja, die ene bredere border ziet er wel top uit lijkt het.
Ik zou denk ik langzaam de strak gesnoeide buxus (?) vervangen voor wat grote struiken die wat "losser/wilder" ogen.
Zou wel de kriebels hebben gekregen van de plafonds ;) maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Verder echt heel gaaf!



Ohh god wij zijn afgelopen week naar Terrabotanica geweest (2 uur bij ons vandaan in Angers, Frankrijk) jeetje wat prachtig <3 <3 ook groenten bijna als siertuin ingericht!
Als we dichterbij hadden gewoond had ik een abonnement genomen en was ik er minimaal 1x per maand te vinden.
Hoop ideeën opgedaan in elk geval, nog een paar planten (binnen) mee naar huis genomen.

Ik wil heel graag een hoop planten voor de beestjes, ook een boek gekocht (in het Frans) hoe padden, egels, vogels etc aan te trekken.


Iemand die weet of houtschors in borders ook goed tegen onkruid helpt?
En zou dat ook in de moestuin kunnen?

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 07:26

Houtschors is prima om te mulchen, ook in de moestuin. Er staat me alleen iets bij dat naaldbomenschors te zuur is. Maar misschien dat iemand anders dat weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 00:41

Wat leuk die dahlia’s op de vorige pagina! Hier in de buurt heb je dus een bloemencorso, vind dahlia’s zo’n vrolijke bloem met mooie kleuren!

Heb trouwens respect voor hoe mooi sommige tuinen eruit zien! Jaloers op de groene vingers die jullie hebben! Ik heb ze niet helaas..

Ik lees al langer mee, heb hier uit het topic best wel wat ideetjes op gedaan rondom mijn eigen border planten maar voel me toch geroepen om eindelijk eens wat te posten... iets waar wij écht niet uit komen, iedereen zegt steeds wat anders en dan is een beslissing maken best moeilijk... niet over een bepaalde plant of boom, nee wat voor kleur grind.
We zijn onze voortuin dus aan het aanpakken, we hebben er met zwarte stapelblokken een muurtje rond gelijmd, pad zijn grijze tegels met bruine 5 duimertjes als rand en daaromheen een dun zwart bandje. Nu hebben we nog 2 stukken waar we grind in willen en daar willen wij grote plantenbakken met iets van siergrassen ofzo in, maar dan nu de vraag wat voor grind en wat voor bakken? Ik zelf vind dat geroeste staal gaaf maar dat vind mijn vriend vreselijk... bokkers die mee willen denken?? En waar kunnen we niet zulke dure bakken vandaan toveren? Ben bang dat die krengen sowieso een godsvermogen gaan kosten en ze betaalbaar sowieso niet echt te vinden zijn.. maar we richten ons eerst op het grind zoeken. De ene zegt bond, de andere zegt licht grijs... het is een lang stuk van 7 meter diep en 2 meter breed, een kort stuk voor het schuurtje van 2 bij 2,5 ofzo? Hieronder iig foto’s voor het beeld van de voortuin. Het paadje zie je op foto’s zowel nat als droog, zijn foto’s van toen het net gelegd was, vandaar de zooi eromheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:34

Waarom willen jullie grind met bakken? Hebben daar een speciale reden voor? Ik zou namelijk de borders volzetten met planten. Grind is namelijk niet onderhoudsarm: het onkruid dat daarin komt zorgt voor meer werk dan een border vol met vaste planten die je een keer moet snoeien Verder vind ik het altijd goed werken om één uitstraling te kiezen.
Andere tip: op zondag is er regelmatig een hovenier die wat gratis ideeën geeft met plantadvies bij de Groene Loods in Wouw. Hij gaf ons het idee om een border te maken langs het terras bij het huis. En dat was een schot in de roos. Als je betaalbare planten zoekt, ben je bij hun ook aan het goede adres. (Na de kerst gaan ze voor een maand dicht en dat zijn alle planten 50%)

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:36

In onze vorige tuin grind gehad, nog van de vorige bewoners. Dat komt er nooit meer in. Wat een rotwerk om dat onkruid vrij te houden!

Ik wil in de voortuin een aantal fruitbomen in het gras. Het stuk is ongeveer 25 meter lang en 10 meter breed. Wat zijn fijne adresjes omgeving twente/twenterand om leuke bomen op de kop te tikken?

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:11

Cabelona schreef:
In onze vorige tuin grind gehad, nog van de vorige bewoners. Dat komt er nooit meer in. Wat een rotwerk om dat onkruid vrij te houden!


Dit is ook mijn ervaring, grind komt er bij ons ook niet meer in. Dan liever vol met bloemen/planten en goede bodembedekkers, veel minder onderhoud en mooier