Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:38

Hier zijn de clematissen ook altijd een beetje 50/50 , heb Er 4 geplant, 2 doen het Er
Zorg sowieso dat ie diep genoeg geplant staat

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:08

Hier ook wisselende ervaringen met clematis. Heb er een die doet het echt uitbundig in het voorjaar elk jaar weer en een ander zat helemaal vol met knoppen en is deze week ineens helemaal dood, maar zit al wel weer een nieuwe uitloper aan, dus laat hem nog even staan.
Lavendel snoei ik alleen in het voorjaar helemaal terug en als ie straks is uitgebloeid ook, dan bloeit ie vaak nog een keer.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:27

Mijn clematis ziet er hetzelfde uit... hij maakte in het begin 1 lange spriet aan en de rest deed niks. Die lange spriet uiteindelijk afgeknipt en nu gaat alles een beetje de hoogte in, maar een groot deel laat bladeren vallen en ziet er zit uit. Jammer! Ik hoopte op een groene muur vol bloemen, maar dat gaat hem volgens mij niet worden.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:46

Mijn ervaring is dat ze ook de tijd nodig hebben, dit is de mijne na 2 jaar, volgend jaar zal hij (hoop ik := ) weer stuk voller wezen :)
Afbeelding

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:36

Ik kom even binnen vallen :D Wij zijn zo”n 1,5 jaar geleden verhuisd en hebben daar een volledig aangeplante en volgroeide tuin bij gekregen (+-900 m2). Rustig en in fases zijn we het e.a aan het aanpassen qua beplanting, het meeste is blijven staan. Nu willen wij wel wat van de aanwezige bestrating vervangen. Dus hoop hier nog wat inspriratie op te doen :o

Ik kan moeilijk op de fotos de indeling weergeven. Maar ga mn best doen om het uit te leggen, heb ook niet overal foto”s van. De eerste foto is de “voortuin” (oude foto). Dat is alleen gras. Aan de kopse kant, direct aan het huis is het deels bestraat. Hier liggen voornamelijk “gewoon” klinkers en wat grindtegels. Dan loopt er een pad met klinkers door de boog en daar ligt nog een terras, die wij de rotonde noemen :') in een ronde vorm (op 2e fotos rechts) Met daarom half omheen een ronde heg. Aan de achterzijde van het huis ligt ook nog een terras, daar ben ik opzich tevreden over, is licht grijs natuursteen. De rest wil ik dus wat anders maar wil niet dat het te druk word. Wij hebben een landelijke smaak :D




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:40

Wat een prachtig stuk grond hebben jullie :D

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:43

Vjestagirl schreef:
Wat een prachtig stuk grond hebben jullie :D


Haha dank. Het is wel aanpakken om alles bij te houden. Wij hadden 1,5 terug namelijk maar 40 m2, en dat is toch net even anders :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:39

Haha, wij zitten in een vergelijkbaar schuitje. Eerst 65 m2 en nu 800 m2. Ik begrijp niet dat je de klinkers wil vervangen, die passen juist in een landelijke tuin. Ik had heel graag klinkers gehad, maar om alles te vervangen geen budget. Dus houden we het zo. De grindtegels die hier aanwezig waren zijn omgedraaid en nu wat minder lelijk.

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:54

Ceetje_bokt schreef:
Haha, wij zitten in een vergelijkbaar schuitje. Eerst 65 m2 en nu 800 m2. Ik begrijp niet dat je de klinkers wil vervangen, die passen juist in een landelijke tuin. Ik had heel graag klinkers gehad, maar om alles te vervangen geen budget. Dus houden we het zo. De grindtegels die hier aanwezig waren zijn omgedraaid en nu wat minder lelijk.


Onder andere er een hele hoop kapot zijn :+ en omdat ik de kleur gedeeltelijk niet mooi/passend vind.

Afbeelding

Voor paadjes in de tuin vind ik het prima, maar voor een terras wil ik liever wat anders. Ook onderhouds technisch qua onkruid.

We hadden eerst het idee om de klinkers van de oprit te gebruiken om in de tuin te doen en dan daar wat anders. Maar dat staat nog even on hold ivm het oppervlakte/budget ect. En waarschijnelijk wisseld dat plan nog tich keer haha.

Ik zou graag zoiets hebben voor in iedergeval de paadjes;


Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:58

Aha, overigens is het argument van minder onderhoud wel een goede. Tegels en klinkers zijn duur, zeker als je ze ook nog laat leggen. Ieder z’n vak.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 02:54

dieseltje09 schreef:
@miss bami, zolang je de plantjes echt goed water geeft en nat houd kan het niet zo veel kwaad. Of ze nou in de kwekers pot zitten of in een andere pot, maakt echt niet uit!

Even een emmer water pakken, voor het planten de plantjes minimaal 10 minuten onder water zetten met de kluit. Daarna in de bakken zetten en de aarde wederom echt goed voorzien van water. Wat je wel kan doen is de bakken van de railing halen en ze voor nu met de felle zon even in de shaduw plaatsen. Maar dat zou ik sowieso doen met planten in pot met deze zon en hitte en niet alleen met bakken die net zijn opgemaakt


Kenyada en dieseltje09: beide bedankt!

Heb ze voor nu nog even in de kwekerspotten staan, het is een inpandig balkon dus ik heb een gedeelte van het balkon dat maar even zo'n krijgt overdag. Daar staan ze tot ik tijd heb ze te planten.

Ik dacht laatst dat het een goed idee was om in de andere bakken die ik heb hangen (tegen de muur)

Afbeelding

Hydro korrels onder de potgrond te doen i.v.m. Vocht vast houden.
Ik heb alleen het idee dat ze hierdoor veel meer water nodig hadden. Ik had er madeliefjes in staan maar ze waren al erg snel dood aan het gaan ondanks dagelijks water geven (stonden echt te droog iedere keer)

Iemand hier ook dezelfde ervaringen mee? Ik overweeg nu van die watergeefsystemen te gaan gebruiken zodat de grond in ieder geval nooit gigantisch kan opdrogen mocht ik eens vergeten/geen tijd hebben om ze water te geven.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:37

Wat fijn dat jullie tuin al helemaal volgroeid is! Mooie tuin hoor.

Ik ben normaal niet zo van de rozen, maar die boog is echt schitterend! Misschien toch maar zoiets in mijn voedselbos maken naar de 'geheime tuin' , daar heb ik een boog met doorgang gepland, dit is wel heel gaaf.

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:52

Prairy schreef:
Wat fijn dat jullie tuin al helemaal volgroeid is! Mooie tuin hoor.

Ik ben normaal niet zo van de rozen, maar die boog is echt schitterend! Misschien toch maar zoiets in mijn voedselbos maken naar de 'geheime tuin' , daar heb ik een boog met doorgang gepland, dit is wel heel gaaf.


Hij is inmiddels wel beetje ontploft. Maar vind hem ook erg mooi, dat heeft flink aantal jaren gegroeid om zo dicht te worden. Er zitten naast rozen ook nog 2 clematissen door en kamperfoelie. Dat doet het ook erg leuk op een boog.


Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:45

Mooi die witte boog <3

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:29

SuSem schreef:
Heeft iemand ervaring met een Toscaanse Jasmijn als haag/erfafscheiding met de buren?


Yup, wij hebben vorig jaar er een groenschutting mee gemaakt :)

Afbeelding
Vorig voorjaar(mei?) er in gezet, toen zijn ze practisch niet gegroeid, maar dit jaar zeker 10cm uitlopers over gehele hoogte van plant.

Kweker vond het knap dat we ze, gezien de zomer van afgelopen jaar, allemaal in leven hebben gehouden *\o/*
We hebben er verder op een aantal plekken clematissen en winterjasmijn tussen staan. Staan van dochters vroeg tot savonds laat in de zon.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:49

Oh prachtig. Ik wil ook zoiets gaan doen, maar dan met een houten hekwerk. Dank voor de inspiratie!

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:17

Mooi die rozenboog! Ik zag ook een erg leuke vijver met een mooie paarse iris. Leuk om al die tuinen en plantjes te zien :)

Ik heb zelf weer wat nieuwe planten erbij *\o/* Vooral erg benieuwd hoe mijn Montana Broughton Star het gaat doen en mijn reuzen scabiosa, die nog niet zo reuze is nu :D

Ik las wat over clematissen die het niet goed deden. Ze kunnen ten prooi vallen aan verwelkingsziekte, over het algemeen kunnen ze dit prima overleven. Als ze er zo zielig slap bijhangen en dood lijken (te gaan) kun je ze het beste tot de grond toe snoeien en dan gewoon braaf water blijven geven zonodig... Als het goed is lopen ze vanzelf weer uit. Mijn The President heeft wel 2 keer verwelkingsziekte gehad en doet het weer prima, ik heb hem al zeker 10 jaar!

Mooi ook die schutting met Toscaanse Jasmijn, toch leuker dan een houten of stenen afscheiding!

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:29

Zo super blij met mijn waterpomp op benzine (geen stroom) voor op de moestuin, maar aangezien ik ook altijd de bloemen ook water geef liep ik gewoon ruim 1,5 uur gieters water te sjouwen. Terwijl ik aan beide kanten een sloot heb zitten.

Nu goed kwartier pompen en klaar. *\o/*

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:57

Wauw rintah, die doen het goed!!

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 00:39

Wat tof zeg die jasmijn schutting!

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:46

Afbeelding
Vandaag is de eerste bloem open gegaan! *\o/*

Afbeelding
Lupine

Afbeelding
Geurerwt


Afbeelding
Tomaat
Afbeelding
Komkommer
Afbeelding
Paprika blijft wat achter. Ben benieuwd of die nog wat gaat geven.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:48

Oohhh....die passiebloem! <3

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:19

Wie weet wat voor plantje dit is? Hij zat verwikkeld in mn liguster.

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:27

Pispotje
Een advies, alles en werkelijk alles verwijderen dit is een plaag eerste klas.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:29

Pokkedingen
Ik heb ze kado gekregen van de buurman
Kom Er nooit meer vanaf op die manier