Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:32

Misschien een goeie harde borstel? Dat spul is hardnekkig..

Oh wat een fijne fotos weer. Ik hou van het ontplofte voortuintje, en super die bloemen in de vijver.

Een badje is een goed idee, dat wordt wel een modderbad bij ons wamt de stenen liggen er nog niet in, maar dat geeft niks.
Wij hebben subsidie gekregen vam de gemeente, dus onze nieuwe voor en achtertuin kosten ons bijna niks. Alles was bestraat, en we konden de stenen inruilen voor planten en zand werd af,- en aangevoerd. Het kostte vooral wat uren en zweet.
Het is nog niet af, maar als het klaar is deel ik fotos.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:51

Janine1990 schreef:
Phylos schreef:
Wow, mooi! En wat een koopje!
Ik moet zeggen dat het rijtjeshuis een nieuwbouwwoning was en er dus ook nog een lading zand/aarde in moest om alles op te hogen en dat alles volledig uit handen is gegeven. En in een dure regio. Ik kan bijna niet geloven dat het zo goedkoop kan :oo

Ik heb b keus tegels dat scheelt. Tegels en leggen door beunhaas was 1000. Dat was de grootste hap


Wat is er B-keus aan die tegels?[/quote]

Vrijwel niks. 3x een cotinglaag net als de normale A keus. Er kunnen alleen wat scheurtjes inzitten of andere beschadigingen. Maar dat viel mij erg mee en van mij hoeft het ook niet helemaal glad. En je kreeg ter compensatie 6 m2 meer.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:30

Mijn bakken zijn ook spontaan ontploft de laatste 2 weken:
Afbeelding

Die lely wordt elk jaar groter!

Afbeelding

Ik had de struik bewust opgesnoeid zodat er nog iets onder kan staan. Maar de lely heeft dat plan een beetje verpest. Dit najaar toch maar eens kijken of ik hem kan uitgraven en verplaatsen.

Afbeelding

Deze bakken hebben hun beste tijd gehad. Ben bang dat ze langzaam uit elkaar vallen.
Maar de campenula gaat als een trein.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:32

ow. Dat zielige plantje waar de solarlamp in staat zag er in mei zo uit:
Afbeelding

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:46

Letterlijk overvloed +:)+

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:51

Kenyada, wat heb jij onder het zwembad liggen? Wij gaan m deze dagen ook voor het eerst op tegels zetten ipv gras, maar vinden die ‘speciale’ zwembadtegels zo duur. Voor de hedera resten een staalborstel gebruiken?

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 23:56

Ik heb er gewoon n dubbelgevouwen bouwzeil onder liggen. Vond die tegels ook veel te duur voor die paar dagen dat we er gebruik van maken.
Staalborstel kan ik idd eens gaan proberen ja!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:20

Wij hebben worteldoek eronder liggen. Tenminste, na vanmiddag, want dan ga ik hem opzetten.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:55

Ik heb gisteren een setje plantjes gekocht voor op het balkon dat op het zuiden ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Zit nu alleen te bedenken dat het waarschijnlijk niet handig is om deze vandaag al de bakken in te doen :+

- Vlijtig liesje
- Anjer
- Hedera
- Lavendel
- Bacopa

Klopt het dat ik dat beter na de hitte kan doen? :=

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:45

@miss bami, zolang je de plantjes echt goed water geeft en nat houd kan het niet zo veel kwaad. Of ze nou in de kwekers pot zitten of in een andere pot, maakt echt niet uit!

Even een emmer water pakken, voor het planten de plantjes minimaal 10 minuten onder water zetten met de kluit. Daarna in de bakken zetten en de aarde wederom echt goed voorzien van water. Wat je wel kan doen is de bakken van de railing halen en ze voor nu met de felle zon even in de shaduw plaatsen. Maar dat zou ik sowieso doen met planten in pot met deze zon en hitte en niet alleen met bakken die net zijn opgemaakt

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:43

Ik zou ze ook wel nu in de bakken zetten, anders staan ze juist met die hitte in die kleine kwekersbakjes.
Als ze staan drie keer daags water geven anders gaan ze het niet overleven, en idd voor het planten lekker onderdompelen in water.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:45

Ik heb voor in mijn tuin nu prachtig bloeiende hortensias staan... Hoe houd ik ze zo mooi mogelijk?
Ik geef sowieso regelmatig een hele gieter vol per plant. Maar tot nu toe was het gewoon een beetje warm en zonnig en af en toe een bui...

Gaan ze volgende week keihard verbranden? Is dagelijks 1 á 2 keer water geven voldoende? Uiteraard niet op het blad :+

En kwekersbakjes niet oke? Ik heb een aantal hangpotjes waar ik planten in kwekerspot in zet uit gemak. Hangpot is niet groter dan het kwekersbakje. En een hangpot wil ik gewoon wel meteen gevuld hebben, niet moeten wachten zeg maar :P

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:37

Ik geef de hortensia geen water hoor. Die red zichzelf maar gewoon. Maar hij staat ook niet de hele dag in de volle zon en strak tussen de andere planten.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 22-06-19 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:43

Malenka schreef:
Ik geef de hortensia geen water hoor. Die red zichzelf maar gewoon. Maar hij staat ook niet de hele dag in de volle grond en strak tussen de andere planten.


In een pot?

Ik heb achter huis 3 die er een jaar in staan, weet niet of ze al diep genoeg zijn geworteld.
Voor huis staan ze net anderhalve maand, die zitten echt nog niet diep genoeg gezien mijn ervaringen met die achter vorig jaar. Die konden zich toen echt niet redden helaas. Hielp ook niet echt dat ik nauwelijks water gaf. :o

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:47

Nee. Mijn planten staan in de volle grond.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:51

Volle zon bedoel je dan denk ik? :P
Ik zou ze ook water blijven geven idd.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:11

Nee, ik denk dat ze volle grond bedoeld. Gewoon, plant uit pot, plant in grond. Dat is 'de volle grond'.

Ik ben sowieso van plan een keer per dag de hele tuin flink te sproeien de komende paar dagen, maar wel pas rond 22.00. Dan sproei ik juist ook de bladeren, omdat planten vanuit daar vocht verdampen en het dus een goed idee is om die te koelen

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:13

Ze schrijft 'staan niet de hele dag in de volle grond', dan zal het toch echt zon moeten zijn inderdaad. Ik denk in ieder geval niet dat ze elke dag twee keer verplaatst worden ofzo :P

Goede tip btw Vjesta, die ga ik even onthouden! :D

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:14

Hahaha oh dat had ik niet gezien. Ik hou m'n mond weer XD

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:14

Vjestagirl schreef:
Hahaha oh dat had ik niet gezien. Ik hou m'n mond weer XD


Niet doen als je met zulke tips komt.... Ik had namelijk echt de bladeren niet gekoeld als ik dat niet had gelezen :D

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:18

Hahaha dat is een stomme fout van de auto-correct zeg! En ik heb er helemaal overheen gelezen.

Ze staan bij mij dus in de volle grond maar niet de hele dag vol in de zon.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:00

Hier een tuin op het zuiden met 15 meter hortensia in de volle grond. Als het niet regent, dan krijgen ze savonds altijd een plens water. Afgelopen jaar met die droogte zijn ze super doorgekomen!

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 22:56

Iemand verstand van lavendel? Ze deden het prachtig maar 1 wordt minder. Nu lees ik dat je jonge planten meerder keren moet snoeien, moet/kan ik dat nu nog doen? Ze vallen wat uit elkaar en sommige worden bruin

En ja de clematis geeft het ook op. Ik doe enorm mijn best maar de planten lijken het eerst prima te doen en sterven nu langzaam af :(

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 07:46

Mijn ervaring met clematis is dat ze het óf in een keer heel goed doen en blijven doen óf niet lekker aanslaan en wegkwijnenen. Ik zou m eruit halen en een nieuwe planten. Wat voor soort is dit?

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 07:49

Misschien emelten in de grond die de wortels van planten opeten.