Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:19

En anders 1 jarige planten? Suzanne met de mooie ogen bloeit gigantisch en kun je kopen als potplant met klimrekje. Zo zijn er wat meer 1 jarige die uitbundig bloeien.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:21

Ik laat in de winter de uitgebloeide echinacea altijd staan inderdaad, heel mooi om te zien dat er puttertjes en meesjes de zaden uit komen halen.
Ik ben zo blij weer met het voorjaar, lekker "frotten" in de tuin.

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:31

Fitzroy schreef:
Ik heb even een vraag aan de doorgewinterde tuiniers hier. Het is nu al best een lange tijd droog. Is het handig cq noodzakelijk om nu al de borders en hagen water te geven of hoeft dat nog niet?


Hier is de grond nog vochtig zat. Toplaag is droog, maar 3 cm onder de grond is het nog goed vochtig. Hier zijn dinsdag en woensdag ochtend wel kleine buitjes gevallen. Maar de planten die afgelopen najaar zijn gezet heb ik ook geen sproeibeurt gegeven.
Het gras heeft het iets zwaarder. Dat is ook in september ingezaaid dus is ook nog niet diep geworteld. Dat gaan we het weekend wel afrijden en sproeien.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:47

Bedankt voor de tips: lavendel staat er al, de oude verwijderd want te groot en uit model dus even nieuwe erin gezet. Ik ga er eens rustig over nadenken.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:55

duizendknoop? Wat lagere soort. (ik had een hele hoge soort, schitterend, maar niet gepast in mijn kuip)
Superba

Mijne hield het vol tot de vorst. En de beestjes zijn er gek op.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:36

Ik heb de planten in potten wel water gegeven en de nieuwe planten die in geplant heb :)

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:52

Zo leuk als alles weer gaat bloeien :) Hier zijn er ook al veel bollen op. De krokussen al op hun retour, sneeuwklokjes idem, maar sneeuwroem begint nu en de blauwe druifjes. Waar zijn al die witte druifjes? Die blijken helaas niet zo standvastig te zijn.

Ik ben ook erg benieuwd naar mijn tulpen straks, ik heb er echt héél veel. En ik hoop dat mijn wit-roze narcissen ook écht wit met roze straks zijn...

Voor het geveltuintje ga ik mee met salvia, je hebt erg veel soorten die een lange bloeitijd hebben, daar dus wel even opletten. Zonnehoed is inderdaad ook erg leuk en zelf dacht ik nog aan scabiosa (duifkruid). Bloeit ook super lang, combineert goed en de bijen- en vlinders zijn er dol op! Nog eentje die ik zelf erg leuk vind: het perzikklokje. (Campanula persicifolia).

Ik ben ook erg benieuwd naar mijn nieuwe clematissen straks, ik had wat nieuwe soorten gekocht vorig jaar, niet van die standaard tuincentrum soorten. Maar eerst mijn Montana's...

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:39

Wat leuk om jullie ideeën te lezen :j . Ik ga dit jaar ook eens aandacht geven aan mijn ministadstuintje van ong 5 bij 7 denk ik. 1/4 deel komt nagenoeg nooit zon (prima kweekvijver voor mos enzo :') ) en de rest heeft in de middag variërend van ongeveer 1 tot 5-6 uur zon. Niet bijster veel zon dus. Ik ga eens rustig meelezen en elders inlezen.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:33

@lieke2, voor schaduwtuinen zijn ook genoeg leuke (inheemse) planten en heesters te vinden.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:19

lieke2 schreef:
Wat leuk om jullie ideeën te lezen :j . Ik ga dit jaar ook eens aandacht geven aan mijn ministadstuintje van ong 5 bij 7 denk ik. 1/4 deel komt nagenoeg nooit zon (prima kweekvijver voor mos enzo :') ) en de rest heeft in de middag variërend van ongeveer 1 tot 5-6 uur zon. Niet bijster veel zon dus. Ik ga eens rustig meelezen en elders inlezen.

Mijn moeder heeft ooit op een schaduwrijke plek lelies van dalen neergezet. Inmiddels hebben ze het hele stuk overwoekerd.
En kijk ook eens naar varens. Mijn broer heeft ooit stage gelopen bij een varenkweker en daar een paar hele mooie en aparte varens in de tuin aan over gehouden.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:43

akishino schreef:
@lieke2, voor schaduwtuinen zijn ook genoeg leuke (inheemse) planten en heesters te vinden.


Ik hou van bloemen in de tuin, het liefst het hele jaar door, maar dat wordt denk ik wel een erg grote uitdaging :o .
Varens zijn zeker ook mooi, die neem ik mee.
Twijfel of ik een abo zal doen bij de tuinen van appeltern, das hier om de hoek 8-)

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:58

lieke2 schreef:
Wat leuk om jullie ideeën te lezen :j . Ik ga dit jaar ook eens aandacht geven aan mijn ministadstuintje van ong 5 bij 7 denk ik. 1/4 deel komt nagenoeg nooit zon (prima kweekvijver voor mos enzo :') ) en de rest heeft in de middag variërend van ongeveer 1 tot 5-6 uur zon. Niet bijster veel zon dus. Ik ga eens rustig meelezen en elders inlezen.


Voor het stuk in de schaduw zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld een mooie toverhazelaar met daaromheen hosta's. Misschien wat kaukasisch vergeet-mij-nietjes als bodembedekker erbij (bloeit ook leuk), of astilbes (ruiken ook nog eens lekker!)
Salomonszegel vind ik persoonlijk ook erg leuk.

Een heel leuk borderplan zou dan zijn :

Grote cirkel met middenin een toverhazelaar en daar omheen hosta's. Dan een wat smaller stuk met bijvoorbeeld achterop de salomonszegel en daarvoor vergeet me nietjes, en daarnaast weer een wat kleinere cirkel met de astilbes.

Mooie border met genoeg kleur en bloei en doet het hartstikke goed in de (half)schaduw.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 05:31

Begonia's en vlijtige liesjes kunnen ook best in (half) schaduw :)

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 07:46

Dovenetel en vingerhoedskruid geven ook bloemen en kunnen in schaduw

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:02

Leuke tips vast, bedankt!
Het moet wel katproof zijn. Heb ooit een boom gehad die in het najaar erg veel bloesem gaf, waar weer heel veel bijen op af kwamen. Op zich hartstikke mooi, maar niet met katten die denken dat je met bijen kunt spelen }:0
Ik denk dat ik ook nog iets met een mooie hortensia wil, die deed het ook prima in de (half)schaduw

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:27

Hortensia zal het in de (half)schaduw idd prima doen én er komen geen bijen op af.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:59

Misschien hebben jullie een idee. Ik heb een behoorlijk grote vlinderstruik in de tuin staan. Ding is momenteel bijna 160 hoog. Eigenlijk vind ik dat hij niet op de juiste plek staat. Maar: Hoe verplaats je dat ding. Ik vermoed dat er ontzettend diepe wortels in de grond zitten en je wil hem er zo goed mogelijk uitkrijgen... -O-

(Ben momenteel de hele tuin op de schop aan het zetten... dus een foto is nog even nvt :=. In ieder geval staat hij bij niet verplaatsen midden in mn gras := )

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:02

Winged schreef:
Misschien hebben jullie een idee. Ik heb een behoorlijk grote vlinderstruik in de tuin staan. Ding is momenteel bijna 160 hoog. Eigenlijk vind ik dat hij niet op de juiste plek staat. Maar: Hoe verplaats je dat ding. Ik vermoed dat er ontzettend diepe wortels in de grond zitten en je wil hem er zo goed mogelijk uitkrijgen... -O-

(Ben momenteel de hele tuin op de schop aan het zetten... dus een foto is nog even nvt :=. In ieder geval staat hij bij niet verplaatsen midden in mn gras := )



In principe kun je een vlinderstruik in het voorjaar gewoon terugknippen tot een cm of 30 boven de grond.
Dan bloeien ze ook nog eens mooier ;-)

Mijn ervaring is dat ze niet zo diep wortelen, dus die zal na de snoei relatief makkelijk uit te scheppen zijn.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:05

Hoe eenvoudig kun je een vlinderstruik zelf stekken? Evt een stekje op de nieuwe plek zetten?

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 23:39

lieke2 schreef:
Hoe eenvoudig kun je een vlinderstruik zelf stekken? Evt een stekje op de nieuwe plek zetten?


Ja hoor. Gewoon een tak afbreken, bladeren en bloemen verwijderen en goed water geven.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:11

Stekken is niet van toepassing, de plek waar hij nu op staat is namelijk het probleem.
Hoewel ik gister achter een nieuw probleem kwam: Er zit een put op de plek waar ik hem heen wilde verhuizen -O- Ik ga dus weer even terug bedenken wat handig is :=

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:50

@ Lieke2: Voor (half)schaduw is er inderdaad genoeg leuks te vinden! Hortensia's zullen het er prima doen! Hoe vaak zie ik ze niet zieltogend in de felle zon staan... En er komen inderdaad ook nagenoeg geen bijen op af.

Wat nog meer leuk is, en cat proof in de zin van niet giftig (bijen vinden het wel leuk). Campanula en tuingeranium (ooievaarsbek). Makkelijke planten die lang bloeien en veel keuze in soorten.

@Winged: Succes met de verhuizing van de vlinderstruik, hopelijk vind je een mooi plekje!

Janine1990

Berichten: 43815
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:02

Help! Mijn rhododendron wordt opgevreten door distels... Hoe krijg ik ze er uit? Tot nu toe alleen maar bladeren los gekregen. Wortel zal wel vast zitten in die van de rhododendron.

Afbeelding
Afbeelding

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:36

Ooh, das echt een super onhandige plaats...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:41

Ik had ook een vraag, of eigenlijk meningen nodig:
Afbeelding
Dit is de huidige situatie van mijn tuin, de afgelopen 3 jaar heb ik er steeds meer tegen uitgetrokken, met als laatste, een paar weken geleden de rechter border. Het liefst zou ik volledig opnieuw beginnen, want vind er stiekem nog steeds te veel tegels in liggen. Misschien ooit, maar nu nog even niet.

Alleen vind ik het nu nog wat hoekig, mist wat dieptegang, dus ik zat te denken om een border van rechts naar links te maken, niet super breed, 2 tegen breed er uit en de linker border iets verder richting het huis door te trekken. Met in het midden een rozenboog met een fraaie klimmer er langs. Zou dat wat wezen?
Afbeelding

De borderranden worden morgen opgehaald, dus die even wegdenken 8-)