Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:24

akishino schreef:
Heeft er iemand hier ervaring (positief of negatief) met een sedumdak of tips die ik kan gebruiken?
We gaan over een jaar of 2 verbouwen, platdak van de aanbouw wordt dan ook onderhanden genomen en ik wil hier graag een sedumdak van maken. Nu wil ik in het klein beginnen met het dakje van de houtopslag dat we binnenkort gaan maken. Ik was info aan het zoeken, maar kom dan alleen info tegen van de bedrijven zelf en die zijn natuurlijk alleen positief. Dus ik dacht ik vraag het hier.


sorry voor het binnen vallen. Ik lees en kijk al heel lang mee :)

Wij hebben sinds kort een sedumdak (met subsidie van de gemeente) op onze schuur en garage gelegd. Ik kan daarom niets zeggen over de warmte of verkoeling die het ook moet geven, maar het ligt er prachtig bij. Zelfs met de hitte en droogte van de afgelopen week doet het het prima, zonder bij te sproeien oid. Het zit vol met vliegbeestjes (echt allerlei soorten). Volgens mij een enorme bijdrage voor de natuur.

Inderdaad moet je wel rekening houden met het gewicht. Zelf leggen was zwaar maar wel prima te doen, wij zouden het zo weer doen.

Mocht je meer of specifieke dingen willen weten, laat maar weten :)

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:50

Voor de mensen die nog graag een perenboom in de tuin willen zetten, dan kan je meedoen aan deze actie!

https://meerbomen.nu/

Gratis een perenboom ophalen :D.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:50

Jammer dat het hier niet in de buurt is.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:47

Nou heel eerlijk. Bomen prima. Maar niet in tuinen in woonwijken svp.
Vooral Berken mogen van mij aan banden gelegd worden.
Leuk dat iemand een Berk wil, maar de rest zit met die paasei die er bijna het hele jaar door vanaf komt.
En ik heb 's avonds geen zon doordat achterbuurman ze metershoog heeft staan.
Groene tuinen -> voor, bomen in tuinen -> tegen.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:24

Needje schreef:
Nou heel eerlijk. Bomen prima. Maar niet in tuinen in woonwijken svp.
Vooral Berken mogen van mij aan banden gelegd worden.
Leuk dat iemand een Berk wil, maar de rest zit met die paasei die er bijna het hele jaar door vanaf komt.
En ik heb 's avonds geen zon doordat achterbuurman ze metershoog heeft staan.
Groene tuinen -> voor, bomen in tuinen -> tegen.


Och, dan moet je een keertje extra vegen. Ik merk nu hoe belangrijk de grote bomen zijn: mijn tuin heeft de schaduw die het zo hard nodig heeft en er zitten ladingen vogeltjes in. Doordat de buren ook bomen hebben worden onze tuinen één groot ecosysteem, in plaats van gescheiden eilandjes.

Mijn buren willen ook graag dat de 16 meter hoge boom in mijn tuin om gaat (of iig heel drastisch gesnoeid gaat worden). Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Hij claim is ook 'te weinig zon', maar dan in de ochtend. Om 12 uur draait de zon al langs de boom heen en hebben ze vooral last van hun eigen schutting...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:39

Bomen in woonwijken?
Ja graag, juist wel, maakt het een stuk fijner wonen qua temperatuur etc doet een hoop goeds voor de waterhuishouding en geeft de lokale fauna meer uitwijkmogelijkheden
Maar breekt ook lekker de zichtlijnen tussen huizen en straten in
Dan heb je tenminste nog de illusie dat het meevalt met de hoeveelheid mensen op een kluitje

Berken daarentegen mogen van mij per direct verboden worden... met stip het grootste allergeen in mijn hooikoorts assortiment

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:44

Dit zijn bomen die 3 a 3,5 meter hoog worden, dus zó erg zullen ze niet in de weg staan verwacht ik. Wel een stukje uit de erfgrens planten natuurlijk :).

akishino
Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:41

Anke_Amigo schreef:
akishino schreef:
Heeft er iemand hier ervaring (positief of negatief) met een sedumdak of tips die ik kan gebruiken?
We gaan over een jaar of 2 verbouwen, platdak van de aanbouw wordt dan ook onderhanden genomen en ik wil hier graag een sedumdak van maken. Nu wil ik in het klein beginnen met het dakje van de houtopslag dat we binnenkort gaan maken. Ik was info aan het zoeken, maar kom dan alleen info tegen van de bedrijven zelf en die zijn natuurlijk alleen positief. Dus ik dacht ik vraag het hier.


sorry voor het binnen vallen. Ik lees en kijk al heel lang mee :)

Wij hebben sinds kort een sedumdak (met subsidie van de gemeente) op onze schuur en garage gelegd. Ik kan daarom niets zeggen over de warmte of verkoeling die het ook moet geven, maar het ligt er prachtig bij. Zelfs met de hitte en droogte van de afgelopen week doet het het prima, zonder bij te sproeien oid. Het zit vol met vliegbeestjes (echt allerlei soorten). Volgens mij een enorme bijdrage voor de natuur.

Inderdaad moet je wel rekening houden met het gewicht. Zelf leggen was zwaar maar wel prima te doen, wij zouden het zo weer doen.

Mocht je meer of specifieke dingen willen weten, laat maar weten :)


Dank je wel alvast. Hetgeen mijn man tegen staat is dat als er een lekkage zou zijn, je je dak niet kan bekijken doordat er sedum op ligt.

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:57

akishino schreef:
Dank je wel alvast. Hetgeen mijn man tegen staat is dat als er een lekkage zou zijn, je je dak niet kan bekijken doordat er sedum op ligt.


ja dat maakt het inderdaad wat lastiger. Maar als je dak goed is (wij hebben het wel makkelijk gehad en net beide daken opnieuw gedaan, 2 weken gewacht na wat flinke buien en het er toen op gelegd). Mocht er nu lekkage komen, ja dan is het wel lastig. Dus ik snap de twijfel wel lekkage op het schuurtje of de garage is wel wat anders dan in je huis :)

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:50

Needje schreef:
Nou heel eerlijk. Bomen prima. Maar niet in tuinen in woonwijken svp.
Vooral Berken mogen van mij aan banden gelegd worden.
Leuk dat iemand een Berk wil, maar de rest zit met die paasei die er bijna het hele jaar door vanaf komt.
En ik heb 's avonds geen zon doordat achterbuurman ze metershoog heeft staan.
Groene tuinen -> voor, bomen in tuinen -> tegen.


Maar goed dat wij gaan buren zijn haha.

Hier 3 prachtige berken, een stuk of 20 eikenbomen en wat esdoorns. Heerlijk, vooral met dat warme weer van afgelopen week, en zo leuk als de vogeltjes er weer in broeden. Alleen in de herfst moet je wat vaker vegen.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:10

Het heeft even geduurd voor een update, het was echt te warm om in de tuin bezig te zijn.

Maar hier dan een update.
Let niet op de rommel, dat wordt nog opgeruimd
Afbeelding
Afbeelding

Borders zijn gisteren geplaatst
Begin volgende week komt het kunstgras op dat stuk witte zand.
Dan moeten de borders gevuld worden met zand en planten.

MarliesV

Berichten: 15239
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:28

Mooie basis zo. Wat ga je in de borders zetten?

Kunstgras :x, snap het wel maar heb er een lichte allergie voor :P

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:30

MarliesV schreef:
Mooie basis zo. Wat ga je in de borders zetten?

Kunstgras :x, snap het wel maar heb er een lichte allergie voor :P

Hahahahaha.
Ja was ook niet mijn eerste keuze.
Maar het gaat maar om een stukje van 3 bij 3. En het zit al vol geel zand (tuin was hiervoor een schuur en tegels) dus dat betekent anders ook weer afgraven.

Wat ik in de borders ga zetten weet ik nog niet.
Misschien hier nog mensen tips?
Hou wel van mooie bloemen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5181
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:56

Kies planten die lekker lang bloeien Of die elkaar opvolgen in bloei. De ruimte is beperkt en je wil zo lang mogelijk kleur. Andere optie is een paar groenblijvers (voor structuur en de winter) en de rest van de bakken beschouwen als ‘vaas’. Daarmee bedoel ik dat je de overige ruimte opvult met Eenjarigen en bollen met verschillende bloeitijden. Uitgebloeid, dan hup eruit en iets nieuws erin.
Voorjaar: sneeuwklokjes, tulpen, narcissen, blauwe druifjes, viooltjes
Zomer: ga los...
Najaar: heide, chrysanten

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:25

Ik ben bezig met een prairie border. Vrij onderhoudsvrij en mooie bloemen erin. Ik ben er wel fan van!

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:13

akishino schreef:
Heeft er iemand hier ervaring (positief of negatief) met een sedumdak of tips die ik kan gebruiken?
We gaan over een jaar of 2 verbouwen, platdak van de aanbouw wordt dan ook onderhanden genomen en ik wil hier graag een sedumdak van maken. Nu wil ik in het klein beginnen met het dakje van de houtopslag dat we binnenkort gaan maken. Ik was info aan het zoeken, maar kom dan alleen info tegen van de bedrijven zelf en die zijn natuurlijk alleen positief. Dus ik dacht ik vraag het hier.

Ik vind dit ook interessant. Wij hebben net een nieuwe aanbouw, maar nog geen sedum dakbedekking. Hopelijk gaat dat we wel in de toekomst komen, maar eerst nog even andere prioriteiten :o

Over he gewicht, daar dacht ik ook aan... gaat dat lukken. Tot iemand zei, voorheen was het heel normaal dat de daken vol lagen met kiezels, dat weegt meer dan sedum. Dus als je constructie daarvoor geschikt is, dan moet sedum helemaal lukken.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:15

Ceetje_bokt schreef:
Kies planten die lekker lang bloeien Of die elkaar opvolgen in bloei. De ruimte is beperkt en je wil zo lang mogelijk kleur. Andere optie is een paar groenblijvers (voor structuur en de winter) en de rest van de bakken beschouwen als ‘vaas’. Daarmee bedoel ik dat je de overige ruimte opvult met Eenjarigen en bollen met verschillende bloeitijden. Uitgebloeid, dan hup eruit en iets nieuws erin.
Voorjaar: sneeuwklokjes, tulpen, narcissen, blauwe druifjes, viooltjes
Zomer: ga los...
Najaar: heide, chrysanten

Thanks voor de tips. Ik heb totaal geen verstand van planten. Dus ik laat mij graag voorlichten.

@sting
Ik moest even googelen. Maar heel mooi.
Ik was wel van plan wat van die siergrassen er in te doen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5181
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:14

Het lampenpoetsersgras is een erg leuke keuze. Die knip je in het voorjaar kort en later komt het weer boven. Wordt niet al te hoog, maar heeft wel body.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:42

Sedum kan anders met regen best zwaar worden. Kiezels houden daarentegen geen water vast.

Ceetje, bollen zijn inderdaad leuk in een border, maar zoals sneeuwklokjes die hoef je toch echt niet erna uit te graven? Hier komen die elk jaar weer tevoorschijn..

Ceetje_bokt
Berichten: 5181
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:46

Sneeuwklokjes, blauwe druifjes en andere kleintjes kan je lekker laten zitten, maar tulpen en narcissen geven na de bloei erg lang lelijke bladeren. In een grote border is dat niet zo erg, maar in zulke bakken van Daantjuh zou ik ze eruit halen want beperkt oppervlak. Ik laat alle bollen in de grond zitten, terwijl ik vroeger als kind veel bollen heb gepeld. Ik ben een luie tuinierder.

Malenka

Berichten: 7607
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:36

De meest lichte sedum mat is vol met water 75kg per m2.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:47

Blauwe druif en sneeuwklokjes wil je wel gedeeltelijk uitgraven trouwens
Want die kunnen echt belachelijk uitdijen/vermeerderen

noviceh

Berichten: 4800
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:51

Ceetje_bokt schreef:
Het lampenpoetsersgras is een erg leuke keuze. Die knip je in het voorjaar kort en later komt het weer boven. Wordt niet al te hoog, maar heeft wel body.

Die van ons groeit zó mooi in de border! <3
Afbeelding

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:38

Lampenpoetsersgras ga ik ook nog onthouden. Die wil ik hier ook nog wel in de tuin.

Onze schuur met overkapping is eindelijk klaar! *\o/* Ik had hier al af en toe wat foto's geplaatst, dus ik dacht nu het af is, laat ik het hier ook even zien! We zijn er echt superblij mee en echt trots op vriendlief die dit helemaal zelf bedacht heeft en grotendeels zelf heeft neergezet! De tuin is helaas niet meer op zijn mooist, heeft toch wel last van de droogte gehad.

Afbeelding

Laatst is hier nog de regenton besproken. Op deze foto's is die ook goed zichtbaar. Ondertussen ook al goed in gebruik! We willen nog een andere loungeset of grote tafel met stoelen eronder, maar daar zijn we nog niet overuit. Dat wordt hem volgend jaar denk ik.
Afbeelding

Afbeelding

Flying_Angel

Berichten: 15732
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:38

<3 prachtig!