Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:31

Ik lees al een tijdje mee, maar nu toch besloten ook eens wat te posten :D heb hier wel al heel wat inspiratie opgedaan! ik woon sinds een jaar in dit huis en had heel erg mazzel met hoe de oude eigenaresse de tuin achtergelaten had. Ze was een oudere vrouw die elke dag haar tuintje super bijhield. Helaas zat er tussen haar vertrek en mijn intrek 3 maanden aan verbouwing vol in de droogteperiode dus moest alsnog wat dode planten vervangen. Daarnaast is het een huurwoning waardoor ik nu niet ga investeren in mooiere bestrating (vind de grindtegels echt afschuwelijk _O- ) maar al met al ben ik inmiddels ben ik redelijk tevreden met mijn tuintje en moet alles vooral nog groeien :D wel heb ik nog 4 buxussen met buxusmot welke ik dit jaar wil gaan vervangen. Vind het iets teveel werk om die planten na te blijven lopen de komende jaren en gif ga ik echt niet gebruiken :n

Wat foto's *-:)

Mijn achtertuin:
Afbeelding
Langs de heg heb ik maagdenpalm stekjes gepland, dus dat wordt uiteindelijk een mooi bedje. Voor nu was het nog wat kaal dus wat eenjarige plantjes neergezet

Afbeelding
Afbeelding
Het gras moet wel een keer opnieuw xD zit veel mos/onkruid in en het bestaat uit minstens 3 gras soorten waardoor je kleurverschil hebt en er plekken 3x harder groeien dan derest |o

Afbeelding
Afbeelding
En dan mijn voortuin :D hier staan dus nog 3 buxussen die ik wil vervangen, maar nog geen idee met wat xD

En er staat een soort boompje van de vorige eigenaresse waarvan ik echt niet weet wat het is. Hebben jullie enig idee? Hij heeft nu een soort groene besjes. Een maand geleden bloeide hij met allemaal witte bloemen. Dat plantenherkenningsprogramma kende hem niet.
Afbeelding
Afbeelding

En hebben jullie nog tips voor leuke niet al te groot worden planten die op de plaats van mijn buxussen kunnen? Zou graag nog iets met gekleur blad willen wat niet te hoog wordt en wel goed winterhard is... ik heb hier een grond dat nog het meest op tuinaarde lijkt, beetje veenachtig met zeer veel grondleven dus dat is erg fijn O:) de voortuin is vanaf 13h vol in de zon dus de plantjes moeten daar wel tegen kunnen xD

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:34

Je zou de grindregels om kunnen draaien. Aan de achterzijde zijn ze een stuk gladder.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:35

Krentenboompje, denk ik te zien op mijn telefoonscherm.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:54

Malenka schreef:
Je zou de grindregels om kunnen draaien. Aan de achterzijde zijn ze een stuk gladder.


Bedankt voor de tip! Dat kan ik inderdaad een keer proberen, kijken of ik dat mooier vind. En anders blijft het voorlopig gewoon zo, het terras ligt verder prima en ik kijk toch meer naar het groen :=


Kaka schreef:
Krentenboompje, denk ik te zien op mijn telefoonscherm.

Ik het het krentenboompje even opgezocht en de besjes lijken er wel op, maar de stam van mijn boompje is dikker en het boompje is ook maar 1m hoog. De bloemen zijn ook kleiner dan wat mijn plant heeft. Maar mogelijk is het wel familie van die plantengroep dus ik ga even verder zoeken.

noviceh

Berichten: 4795
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:32

maliejane schreef:
En hebben jullie nog tips voor leuke niet al te groot worden planten die op de plaats van mijn buxussen kunnen? Zou graag nog iets met gekleur blad willen wat niet te hoog wordt en wel goed winterhard is...
Hortensia’s?

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:26

Malenka schreef:
Je zou de grindregels om kunnen draaien. Aan de achterzijde zijn ze een stuk gladder.

Hebben wij in een hoekje gedaan, dit zijn omgekeerde grindtegels.
Afbeelding

Ik ben zo blij met mijn geveltuintje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:20

noviceh schreef:
maliejane schreef:
En hebben jullie nog tips voor leuke niet al te groot worden planten die op de plaats van mijn buxussen kunnen? Zou graag nog iets met gekleur blad willen wat niet te hoog wordt en wel goed winterhard is...
Hortensia’s?


Ik heb al 4 hortensia's staan waarvan drie verschillende soorten xD dus zoek nog maar even verder :o vind het altijd heel lastig.. zou graag een roos nemen, maar doordat ze zo schimmel en luis gevoelig zijn en ik niet zulke groene vingers heb...

Ceetje_bokt schreef:
Malenka schreef:
Je zou de grindregels om kunnen draaien. Aan de achterzijde zijn ze een stuk gladder.

Hebben wij in een hoekje gedaan, dit zijn omgekeerde grindtegels.
[ [url=m/6LUEbS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben zo blij met mijn geveltuintje <3

[ [url=m/6SkFjv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JpO5IO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cdmgyC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie geveltuin zeg! En die grindtegels zien er dan inderdaad al heel anders uit! Leuk zomervakantie klusje xD

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:30

voor vervanging van de buxussen kun je kardinaalshoed (Euonymus) planten, wintergoen, in verschillende kleuren en in allerlei vormen te snoeien(knippen)

Cabelona

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:00

Of glansmispel, het jonge blad is rood en bloeit ook nog best mooi (kleine witte bloemtrossen). Heeft verder ook weinig onderhoud nodig. Goed winterhard en groenblijvend in de winter.

Prairy
Berichten: 9127
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:58

Buxus zou je eens kunnen proberen om met de hoge drukspuit af te spuiten, dat schijnt best goed te helpen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:10

Wel een aantal keer herhalen in het rupsen seizoen

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:54

Bedankt voor de tips! Zo te zien heb ik al minstens 1 kardinaalshoed soort in mijn tuin staan, maar zie via google wel mooie andere kleuren voorbij komen dus ga ik zeker eens naar kijken. Die glansmispel ziet er ook echt heel mooi uit en vind wat rood blad in mijn tuin zeker mooi :D Snel maar een keer weer naar het tuincentrum xD

Een hogedrukspuit heb ik helaas niet en met de hoge voortplantingssnelheid van de buxusmot en het feit dat hij bij vrijwel al mijn buren te zien is maakt dat ik dan elk jaar de hele zomer door meerdere keren die planten moet gaan afspuiten -O- vind ik toch een beetje teveel werk voor een plant die ik niet eens zo mooi vind :=

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:19

Hier in de straat is ie al helemaal verdwenen , op 1 huis na
Waar de bewoner dus ook zomers lang zich het schompus spuit

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:30

Ik heb het opgegeven en wacht wel tot de buxus eruit kan. Manlief heeft geen idee wat de schade van de mot kan zijn en denkt dat het allemaal wel meevalt. := Die vindt behandelen ook niet nodig. :') Ik vind het best, ik wil liever een beukenhaag daar. :))
Buren hebben een paar weken geleden al hun buxus eruit gehaald vanwege de mot. Overburen hebben veel buxus en doen er ook niets aan, en daar zijn de meeste planten ver aangetast. Ik heb gewoon geduld. O:)

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:17

Geen zorgen maken Neonlight, het wordt echt vanzelf helemaal bruin en lelijk. Vraag me af of de buxusmot zelf gaat verdwijnen als er in heel Nederland geen buxus meer is? Of zullen ze hun dieet gaan aanpassen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:30

In vind beuk trouwens ook veel mooier dan buxus

Hier in de straat is alle buxus vervangen voor iets wat er heel erg op lijkt
Maar alle buxus stond ook in tuintjes van oudere mensen die sowieso heel oldscool tuinieren
Hegje, plantjes en tussen de plantjes fanatiek schoffelen
Tot hegje met heel veel grond om te schoffelen met zo her en der een plant

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:10

Ik kan wel genieten van die strakke lijnen die buxus geeft. Maar daar heb je ook mooie alternatieven voor, zoals Japanse hulst, Dwergmispel, Berberis en Gele Kornoelje, waarvan de laatste 3 in ieder geval vruchten aanmaken, waarmee ze ook weer een mooie voedselbron voor vogels vormen.

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:26

Ceetje_bokt schreef:
Geen zorgen maken Neonlight, het wordt echt vanzelf helemaal bruin en lelijk. Vraag me af of de buxusmot zelf gaat verdwijnen als er in heel Nederland geen buxus meer is? Of zullen ze hun dieet gaan aanpassen?


Hier heb ik behoorlijk wat buxus staan, maar ik ben ook erg gek op tuinvogels en dus aardig wat bezoek van tuinvogels in de tuin.
De koolmees is dol op de buxusmot. ;-)

Eenvoudige natuurlijke bestrijding is dus om meer tuinvogels in je tuin te lokken.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:42

Ik heb in mijn achtertuin heel veel vogels, in mijn voortuin nauwelijks. Dat ligt direct aan een stoep en een weg. Heel de dag lopen er veel mensen met honden en ondanks dat het geen doorlopende weg is rijden er ook constant wel auto's af en aan. En laten nou net 4 van mijn 5 buxussen in mijn voortuin staan xD 1 heb ik dus nu verwijderd, de andere gaan er ook uit, maar zien er nu nog redelijk uit dus heeft niet zo'n haast. De buxus in mijn achtertuin gaat als laatste. Daar zitten er het minste in, zitten veel vogels en mijn katten zitten vaak in die struik dus heb het idee dat die ook een rol spelen in het slopen van de coconnen waardoor de vogels de rupsen makkelijker kunnen vinden als de katten weer mee naar binnen zijn (ze komen alleen onder begeleiding in de tuin dus vogels hebben meestal vrij spel xD)

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:43

Afbeelding
Mijn tuintegels liggen op dit moment vol met vleugels van libelles/dragonflies. Mijn mussen kolonie heeft de gewoonte om deze te vangen de vleugels eraf te pulken ze dood te slaan en daarna op het gemakje op te peuzelen. >;)

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:22

Kunst van maken. Lijfjes tekenen op een papier (+eventueel extra als je creatief bent). Vleugels erbij leggen. En dan inlijsten ...

En dat kunnen libelle lijfjes zijn, maar ook elfjes ;)

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:31

Het ziet er wel wat luguber uit :\ Nou ja, de een zijn dood...

Zag trouwens een mooie gevel hierboven :j

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:02

Weet een veel betere optie.
In gips gieten met gietkanaal, uitbranden en dan in zilver gieten :D
Zal het eens voorleggen aan een van onze zilversmeden.

noviceh

Berichten: 4795
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:14

Even jullie mening, past dit wandkleed? Het gedeelte onder het louvrescherm wordt nog helemaal zwart geschilderd:
Afbeelding
Afbeelding

Phylos

Berichten: 5670
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:54

Wat een leuke tuinen weer! Grappig dat iedereen het zo verschillend heeft.

Het wandgekleed is naar mijn mening te donker en valt daardoor weg.
Wel een hele toffe overkapping
Laatst bijgewerkt door Phylos op 15-06-19 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt