E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:57

petitparis schreef:
Maar klopt dat als je een ereader vergelijkt met een tablet of smartphone, dat je zwaar teleurgesteld zal zijn.


Wat is het verschil dan ? Tussen een kobo b.v. en een tablet ?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:11

Het touchscreen van een Kobo (geen ervaring met andere e-readers) is véél slechter dan het touchscreen van een tablet/smartphone.

Maar aan gezien je er enkel mee tikt, geeft dat ook niet.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 15:45

Ereaders hebben een e-ink scherm wat een heel andere technologie is dan de lcd van tablets en ook de processor is verschillend. Maar ik ben niet zo technisch onderbouwt, weet alleen dat ik niet vrijwillig de browser op mijn gloednieuwe Kindle gebruik ook al is het scherm best gevoelig afgesteld

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:27


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:28

Dat kan je geloof ik niet via je e-reader doen?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:32

Nee, helaas werkt Storytel alleen via de app op je smartphone of tablet. Al hebben ze nu hun eigen e-reader uitgebracht, maar heb nog niet kunnen vinden of je daar andere ebooks kan opzetten of niet... Klein nadeel, want vind hun gamma best fijn...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:33

Ja ik heb het abonnement net opgezegd bij ze omdat ik er al veel heb (spotify, netflix haha). Maar ik vind het een erg fijn app!

Mandyy

Berichten: 30493
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:25

Ik vind de abonnementen best duur. :o nja opzich is het niet duur maar wel voor wat ik er mee zou doen.
Ebooks heb ik genoeg dus dan zou het alleen om audioboeken gaan (die ik luister in de auto en met schoonmaken).

Mijn vriend heeft een Deezer account en daar luister ik nu audioboeken maar kunnen we niet tegelijk luisteren met dit abbo. Twijfel om daar een duurder abbo te nemen (maar het aanbod is nogal beperkt) of iets als Storytel/Kobo (stuk duurder).

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:18

O echt? Ik luister nooit, maar ging er eigenlijk vanuit dat dat dus ook gewoon via je reader kon.. simpele ziel hier haha.. ebooks, audiobooks :’).
Nouja, antway; voor de liefhebber met tablet of telefoon dus :)

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 21:11

Laatst zocht iemand geïnteresseerden om een Storytel family abbo te delen, omdat de prijs per persoon dan enorm daalde...
Je hebt tegenwoordig zoveel en om "voordelig" te zijn moet je er toch al ettelijke uren per maand aan spenderen en laat tijd nu iets zijn waar iedereen een tekort aan heeft :+
Ik luister gemiddeld tussen de 10 en 15 boeken/maand dus een Storytel abbo is dik zijn geld waard op deze manier.

Mandyy

Berichten: 30493
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 21:42

Dat is wel echt veel, dan is het het zeker waard.

Kan delen? Dan is dat nog wel een goede optie! :j

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 21:49

Als iemand bereid is het abbo op zich te nemen en maandelijks bedrag voor te schieten. Kan tot 3 of 4 personen (toestellen) geloof ik en was iets ve 20€ totaal dan. Maar de prijzen gingen dacht ik wijzigen...

Nyaleti

Berichten: 6239
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 02:43

Iemand tips?
Ik heb vanavond de Pocketbook Lux 5 binnen gekregen. Nog nooit een e reader vast gehad dus weet ook niet zo goed wat ik er kan verwachten maar dit ding is traaaaaagggg...
Glitcht (scherm even zwart) als ik m'n taal wil instellen enzo. Ik had voor 100+ euro wel iets meer verwacht. Ik ben nog niet zo ver dat ik er boeken op heb staan omdat ik twijfel of ik het wil houden..

Ik had eigenlijk de Pocketbook HD 3 op het oog maar ik zag dat er niet zoveel verschillen in zaten (scherm iets beter, muziek kunnen luisteren) en omdat de Lux toch wat goedkoper is, daarvoor gekozen.

Had ik gewoon te hoge verwachtingen? Heeft er iemand de Lux 5 gehad en nu Touch HD 3? is het evt toch die 30 euro extra waard?

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 05:24

Ik ken die specifieke e-readers niet, maar e-ink displays laten een flash zien van tijd tot tijd. Vooral in menu’s, tijdens het lezen gebeurt dit tegenwoordig een stuk minder dan vroeger. Dit is gewoon hoe e-ink werkt (google anders eens op e-ink flash). Het is een ander soort scherm dan bv op je phone, computer of tablet.

E-readers waar je muziek mee kan luisteren… eh, geinig, maar daar zou ik persoonlijk echt niets van verwachten. Daar is een e-reader niet voor gemaakt. Lekker met je smartphone doen. ;-)

Snelheid: ook hier geldt, e-reader heeft geen hoge snelheid nodig. Als ie de pagina’s maar snel ‘omslaat’. Als ik het goed begrijp heb je dus al eea geprobeerd met het ding, behalve e-reading. Denk niet dat je dan een goede indruk kan krijgen van wat een e-reader te bieden heeft.

Je zou op youtube eens kunnen kijken naar e-readers vergelijkende videos voor de snelheid enzo.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 07:04

Dat zijn niet echt bekende ereader merken. Ik was van mijn tolino heel tevreden. Heeft een jaar of 6 geleefd met intensief gebruik. Nu een kobo en is ook zalig

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:38

Als een e-ink scherm ververst is het normaal dat even lijkt uit te vallen. Vergelijk een ereader aub niet met een tablet

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:46

Een ereader is idd zeker geen tablet. Voor het lezen vind ik de ereader veel fijner.

Ik zou eigenlijk vandaag de kobo sage met sleepcover en kobo pen krijgen.
Maar dhl heeft besloten vandaag niet te bezorgen, dus nu krijg ik hem maandag of dinsdag -O-

Nyaleti

Berichten: 6239
Geregistreerd: 05-04-10

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:55

Dank! Dan hou ik hem lekker. :)
Ik wist ook niet wat te verwachten, nog nooit een e-reader vast gehad.
Iemand zei al, je kan een app downloaden dat je tablet leest als een reader maar ik wil gewoon iets zonder internet of afleiding enzo.

Heb nog even gewacht met boeken er op te zetten omdat ik dus twijfelde wat ik er mee moest, maar ik zal daar vanmiddag eens mee gaan prullen!

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:58

Ik heb nog een hele oude PocketBook QI 700, en ook die kan muziek afspelen. Nee, het is echt geen topkwaliteit (hoewel, behalve afspelen heb ik nooit verder gekeken :o) en de speakertjes zijn niet echt wat, maar met een koptelefoontje erbij werkt het goed genoeg om lekker ontspannen te lezen met een mooi stukje muziek :D

Maar ik ben wel benieuwd hoe je deze PocketBook gaat ervaren. De mijne zal ik toch binnen afzienbare tijd moeten gaan vervangen (de accu houdt het inmiddels net een uurtje vol) en na ruim 10 jaar PocketBook heb ik toch nog steeds een voorkeur daarvoor.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:05

petitparis schreef:
Als een e-ink scherm ververst is het normaal dat even lijkt uit te vallen. Vergelijk een ereader aub niet met een tablet

Je bedoeld met elke keer bladeren?

Ik heb nog een oude Sony maar mis achtergrond licht.
Deze bladert meteen door. Zonder "uitvallen". Maar als de kobo's dat niet doen hou ik het wel bij mijn oudje.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:41

Dat is een instelling je kan laten verversen bij elke pagina of om de zoveel pagina's en het is ook niet dat het scherm echt uitvalt. Weet niet hoe ik het moet omschrijven. Het is imo anders dan in een app op tablet of smartphone bladeren...

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:27

Ik heb nog steeds spijt van mijn Kobo Libra. Had liever een nieuwere pocketbook gehad. Nadeel is dat je abonnementen zoals Kobo Plus er niet op kunt gebruiken, maar persoonlijk gebruik ik die ook niet. Het gebruiksgemak is echt heel vriendelijk hoor van Kobo, maar mn Pocketbook werkte makkelijker, was degelijker en is nooit vast gelopen. Deze Libra minstens een keer per paar weken :(. Pas liep-ie ook te klooien ín een boek: niet verder willen gaan, ineens een paar pagina's terug, of ineens heel wat verder. Om daarna weer vast te lopen.

Dat "uitvallen" is inderdaad gewoon verversen van de pagina. Is gewoon even een flikkering. Had mijn Pocketbook ook, dus dat hoort er gewoon bij.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:44

Balen Yv. Maar het vastlopen hoort echt niet. Heb het ook wel eens gehad, maar dat was pas na 2-3j en lag een ern software update, want enkele maanden en update later was het weer in orde..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:24

Ik ben ook heel tevreden van mijn Kobo. Soms met aan en uitzetten is het even een gedoe dus dat vermijd ik. Maar verder werkt het prima.

Nyaleti: ereaders zijn idd helemaal anders dan een tablet. Instellen vond ik ook echt een gedoe maar eens je echt gaat lezen is het super.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:24

Ach, ik geef 'm nog een jaar en dan mag ik van mezelf weer een nieuwe (heb deze rond kerst net een jaar). En ja, dat wordt weer Pocketbook :D, dan ben ik gelijk van het gezeik af haha.