Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:48

SaNNeS88 schreef:
Leuk topic :) wij zijn ons aan het orienten voor ons eventuele nieuwbouw-huis :). Nu ben ik erg benieuwd wat een schutting ongeveer kost? We willen graag een duurzame schutting, met betonnen tussenpalen.. Op internet zijn wel offertes op te vragen, maar daar is het nog een beetje vroeg voor, dus misschien hier ervaringen?


Een goede schutting kost rond de 500,- dan heb je 4 hard houten schermen incl.5 hardhouten palen.
Als je wacht tot het najaar ben je goedkoper uit,dan word alle tuin materiaal af geprijst.
Bij een houthandel ben je meestal goedkoper uit dan bij b.v. de gamma.

MarliesV

Berichten: 15235
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:04

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en zijn nu met de tuin begonnen. Alles was betegeld en wij willen 2 gedeeltes maken met groen en een stuk terras overkappen.
1 gedeelte wordt beplant met een frambozenstruik en verder kruiden en groentes (strook van 3 mtr bij 80 cm) en 1 gedeelte komt zowiezo een fruitboom in (ws peer), verder een vlinderstruik en dan moeten we kijken naar een stukje waar geen zon komt wat we daar in gaan planten, dat is echt lastig.

Beste berg werk dus maar al hard aan de slag.

Als mensen inspiratiefoto's hebben, graag!

Wij waren voor onze schutting 57.50 euro per strekkende meter kwijt. Dat is dan incl. plaatsen, schermen, palen, onderbalk enz. De deur wordt apart berekend.
Kregen wat korting, normaal is de prijs 60.00 per meter. Gekocht bij Houttek in Nijverdal.
Prima lui, moet ze alleen wel achter de kont aan zitten als je antwoorden wilt.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:58

gohya schreef:
SaNNeS88 schreef:
Leuk topic :) wij zijn ons aan het orienten voor ons eventuele nieuwbouw-huis :). Nu ben ik erg benieuwd wat een schutting ongeveer kost? We willen graag een duurzame schutting, met betonnen tussenpalen.. Op internet zijn wel offertes op te vragen, maar daar is het nog een beetje vroeg voor, dus misschien hier ervaringen?


Een goede schutting kost rond de 500,- dan heb je 4 hard houten schermen incl.5 hardhouten palen.
Als je wacht tot het najaar ben je goedkoper uit,dan word alle tuin materiaal af geprijst.
Bij een houthandel ben je meestal goedkoper uit dan bij b.v. de gamma.


Ligt er echt helemaal aan wat je wil.
Buuf en ik hebben gekeken voor een nieuwe schutting en zijn uitgekomen op een keurig nette schutting die per deel 30 euro kost (in de aanbieding). Wat palen erbij en je bent echt een stuk goedkoper uit dan 500.
Schuttingen kun je zo duur maken als je zelf wil. heb ook schitterende gezien die voor ons echt behoorlijk onbetaalbaar waren haha :D

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:00

Citaat:
en dan moeten we kijken naar een stukje waar geen zon komt wat we daar in gaan planten, dat is echt lastig.


Mijn tuin is grotendeels bestraat, maar het stukje grond ligt ook precies in de schaduw. Ik moet dus ook even goed gaan kijken wat hier kan staan, wil het leuk beplanten met vaste (bloeiende) planten en bodembedekkers.

Mocht je al iets wijzer zijn wat er goed in de schaduw kan, hoor ik het ook graag :D

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:31

Ik heb even een stipje gezet. Van de week de sleutel gekregen van ons nieuwbouwhuis. Gisteren is de tuin afgegraven en opnieuw gevult met zand, nu goed kijken wat we er in willen hebben. Maar ja eerst moet de schuur en de schutting geplaatst zijn.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:27

gohya schreef:
SaNNeS88 schreef:
Leuk topic :) wij zijn ons aan het orienten voor ons eventuele nieuwbouw-huis :). Nu ben ik erg benieuwd wat een schutting ongeveer kost? We willen graag een duurzame schutting, met betonnen tussenpalen.. Op internet zijn wel offertes op te vragen, maar daar is het nog een beetje vroeg voor, dus misschien hier ervaringen?


Een goede schutting kost rond de 500,- dan heb je 4 hard houten schermen incl.5 hardhouten palen.
Als je wacht tot het najaar ben je goedkoper uit,dan word alle tuin materiaal af geprijst.
Bij een houthandel ben je meestal goedkoper uit dan bij b.v. de gamma.


Eeeuh, voor 500 euro heb je echt geen goede duurzame schutting met betonpalen (en betonnen onderrand). :n
Wij hebben vorig jaar een schutting laten plaatsen, en we waren tussen de 88 en 100 euro kwijt per meter. Verschil in prijs kwam omdat de panelen op maat gemaakt werden over het stuk, zodat je het hele stuk gelijke panelen hebt en niet dat je met een klein rotstukje uitkomt.
Wij hebben het bij een hout/stenenhandel gekocht. Laten plaatsen zit hier meestal bij de prijs inbegrepen. Wel zo prettig, die betonnen palen moeten 90 cm de grond in. Let wel goed op dat je een prijsafspraak maakt. Wij zijn op diverse adressen geweest, en bij sommigen kwamen er nogal wat extra kosten bij.
Bij het adres waar we nu waren was gewoon alles inbegrepen bij de prijs, en daarom maakte dit het uiteindelijk ook het goedkoopste adres. En we hebben een perfecte service gehad.
Wij hebben met 4 huizen nieuwe schuttingen geplaatst.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:43

Onze nieuwe schutting kwam wel op 500,- uit hoor,heb je 4 hardhouten schermen en 5 hardhouten palen.
Schutting niet laten zetten maar zelf gedaan,de buren dan.Ook dit is een duurzame schutting hoor,en geen dun flutding.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:49

Gohya, er zit echt wel verschil in. Wij zijn 2 jaar er mee bezig geweest en tot de conclusie gekomen dat de bouwmarkt vele mindere kwaliteit heeft, en net zo duur is. Bovendien is het ook niet wat ze zoekt.

SaNNeS88 schreef:
Leuk topic :) wij zijn ons aan het orienten voor ons eventuele nieuwbouw-huis :). Nu ben ik erg benieuwd wat een schutting ongeveer kost? We willen graag een duurzame schutting, met betonnen tussenpalen.. Op internet zijn wel offertes op te vragen, maar daar is het nog een beetje vroeg voor, dus misschien hier ervaringen?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:49

Wij zijn gisteren weer op pad geweest voor de bestrating. Uiteindelijk overgestapt van groot gebakken wildverband met relief naar een getrommeld klein wildverband. We zijn bang dat de eerste tegelsoort teveel lijkt op wat we binnenshuis hebben en dan nét niet qua kleur.

Nu alleen nog discussie met m'n vent: die doet al bijna 3 jaar niets aan de tuin, maar wilt wel per sé een stuk border in het ontwerp. Met de belofte dat hij het keurig zal bijhouden :=

Achter moeten we ook nog schuttingdelen hebben, de buren rechts hebben een lage schutting, dus we willen niet hoger. Wordt nog een hele puzzel. In de voortuin (terras/ zonkant, geheel ommuurd) laten we tegen een aantal muren groenblijvende klimop groeien, zodat de tuin wel heel groen wordt, maar minimaal onderhoud vraagt.

Pfffff, het wordt nog een hele klus!

Billyjb

Berichten: 125
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:52

@Gohya, wat een prachtige tuin!

Ik ben met mn dochter verhuisd vorig jaar september naar een klein huisje, ik heb van de week de schuur en de deuren geverfd. bij de action leuke plantenbakjes gehaald van dat dikke rotan, mooie bloemetjes en ik ben al een endje op weg. Dit alles heeft me denk ik 50 euro gekost want heb de deuren geverfd met wat witte en blauwe verf die ik nog over had, en door een beetje blauw door wit te gooien ontstond er een mooie grijsblauw kleurtje. Ik kan het ook een beetje profesorisch doen want volgend jaar gaat dit huisje plat dus hoeft geen jaren mee :)

Ik ga met bielsen de zijkant afzetten, en dan wat mooie seringen ofzo halen. heeft iemand nog tips voor mooie terrasplanten dat je een mooi veldbloemen idee krijgt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:54

Chubby, ik zou geen hedera in ieder geval nemen, dat tast je muren aan (tenzij je een huurwoning hebt :+ ). Je moet van die klimplanten nemen die echt met een rek geleidt moeten worden, en niet van die voetjes hebben die zich vastzetten op de muur.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:58

Thanks Neonlight, dat soort tips zijn handig! Ik zat wel aan Hedera te denken, omdat die wel heel vlot doorgroeit.
Heb je nog tips welke we dan wel zouden moeten hebben?

Weet iemand trouwens of je met die getrommelde steentjes veel last krijgt van groen ertussen? Ik kan me herinneren van vroeger dat mijn pa altijd tijden bezig was om mosjes weg te krabben tussen de klinkers van de oprit, maar wellicht is daar tegenwoordig goed bestrijdingsspul voor?
Laatst bijgewerkt door Chubby op 27-03-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:58

@Neonlight
Zeker zit er wel verschil in.Schermen v.d. gamma zijn van mindere kwaliteit dan van een houthandel.
Betonnen palen zijn onverwoestbaar,elk hout gaat op den duur toch rotten onder de grond.
We hadden er eerst eentje staan van 150,- heel de onderkant rotte weg,maar heeft toch nog ruim 5 jaar gestaan.Denk dat deze nieuwe schutting toch wel 10 jaar mee gaat.

Hedera [klimop] woekert over je hele schutting!het groeide hier zelfs naar binnen toe via het raampje.
Begin niet aan hedera,krijg je spijt van.Wij hebben er nu een blauwe en een groene druif tegen aan gezet.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:59

Ik met met fruitplanten zoals druif altijd zo bang voor insecten (voor de bestuiving).....

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:02

Insecten krijg je toch wel in je tuin mits je geen enkele bloeiende palnten hebt.
Bijen doen je nix,die zijn druk bezig met honing verzamelen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:05

Wat mij betreft komen er nauwelijks/ geen bloeiende planten in de tuin :D
Damn, ik vloek in de kerk zeker :D

We hebben nu trouwens de abbeystones in gedachten, een zomerbont met extra grijszwart erdoorheen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:10

Zelf heb ik een wintergroene boerenjasmijn, maar die groeit enorm traag.
Wintergroene klimmers die die eigenschap hebben zijn vaak de planten die zich echt vastzetten tegen de muur. Vuurdoorn is ook zo'n voorbeeld. Jammer dat het zon is, anders was clematis erg geschikt, is alleen niet groenblijvend.
Ook kamperfoelie kan erg mooi zijn, en lekker ruiken. Zelf heb ik een kamperfoelie met klein echt groen blad en witte bloemen. Maar ook kamperfoelie is niet groenblijvend.
En natuurlijk een passiebloem, mooie bloemen. Wel de normale nemen, de rest is niet goed vorstbestendig (en met de winters van tegenwoordig is dat wel belangrijk).

Mos ligt meer aan de ligging van je tuin dan aan het type stenen. Bij ieder type steen kan mos tussen groeien. Weghalen is heel belangrijk, want het vreet echt in je stenen. Als je een heel zonnig terras hebt heb je niet veel last van mos.

Gohya, zat me net ook te bedenken dat het scheelt hoeveel-planks de schutting is. Als het die schutting is die achter de vijver te zien is op de foto, dan snap ik die prijs, die heeft de helft minder planken als onze schutting. Wij hebben een 23-planks schutting, daar kun je dus helemaal niet meer doorheen kijken, ook niet tussen de plankjes door.

Edit: zie net dat je weinig bloeiends in de tuin wil. :+

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:16

Wij zouden van het bouwbedrijf aan de achterkant van de tuin een hekwerk met hedra krijgen. Netjes gevraagd of we het met ons blok zelf in mochten vullen en nu zetten we allemaal dezelfde houten schutting. Bij mijn ouders hebben we vorige zomer de hedra verwijderd en meteen konden we de schuur opnieuw laten voegen. Dus dat wilde ik het liefst niet.

Vanaf 8 april worden bij ons de schuttingen en schuren geplaatst. Lang aan het zoeken geweest naar een goed bedrijf met een mooie offerte. Nu is de schutting en de buitenkant van de schuur hetzelfde hout, vond ik wel zo mooi. De houten schuur/berging wordt bij ons geisoleerd, andere mensen wilden weer geen isolatie en dat was allemaal geen probleem. Onze schutting komt volgens mij op 80euro/m incl plaatsen. Welk soort hout het is moet ik even opzoeken.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:16

Dat was de oude schutting op de foto,die er nu staat is een stuk dikker maar ook nog maar met 13 planken.
Die jij hebt is vele malen sterker dan,en ja ook vele malen duurder.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:20

Dat verklaart heel veel prijsverschil gohya. :j

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:21

Heb iets gevonden wat op een deel van de offerte lijkt (door mega veel heen en weer gemail is het een beetje onoverzichtelijk geworden)

- Houtsoort: Noord-Europees vuren 19 x 145 mm (A-klasse)
> - Planken staan "dicht" op elkaar zodat de doorkijk minimaal is.
> - Poorten zijn op een verstelbaar ijzeren frame met cilinderslot met 3
> sleutels en mooie zwarte klinken.
> - De palen zijn van hardhoutsoort: Angelim Vermelho 70 x 70 mm (palen 305 cm
> lang)
> - Toplat (in de vorm van een dakje) word bovenop de schutting geplaatst.
> - Voor de "afwerking" van de schuttinghaakjes worden er zijlatten geplaatst
> zodat ze niet meer in het zicht zitten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:22

18, 19, 21 of 23 planks schuttingdelen? Zit namelijk toch heel veel verschil in.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78557
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:28


lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:31

Over 2 weken kan ik die van ons op de foto zetten, heb wel voorbeeld plaatsjes maar in het echt valt het toch altijd net iets anders uit volgens mij!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:17

Chubby schreef:
Thanks Neonlight, dat soort tips zijn handig! Ik zat wel aan Hedera te denken, omdat die wel heel vlot doorgroeit.
Heb je nog tips welke we dan wel zouden moeten hebben?

Weet iemand trouwens of je met die getrommelde steentjes veel last krijgt van groen ertussen? Ik kan me herinneren van vroeger dat mijn pa altijd tijden bezig was om mosjes weg te krabben tussen de klinkers van de oprit, maar wellicht is daar tegenwoordig goed bestrijdingsspul voor?


Toen wij ons huis kochten, hadden de bewoners het huis al een keer laten stralen en opnieuw impregneren door de klimop van de buurvrouw die over de voorzijde is gaan groeien. De schuur heb ik ook alle klimop van verwijderd, wat een klus zeg :oo
We hebben nu alleen nog klimop op de schuttingen, ik hou het netjes bij (ook die van de buurvrouw die steeds opnieuw op de voorzijde van ons huis wilt doorklimmen :roll:

Volgens mij komt daar idd veel onkruid tussen door :j Misschien kan je er een soort van plastic onderleggen?