[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:58

Wat een geluk met het fornuis en een mooie oogst!
Ben je al druk met plannen voor het nieuwe tuinseizoen?

Leuk weer met zo´n update :)

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 19:56

Ceetje, ik denk dat er niks anders op zit. O:)

TheaD, ontzettend. Ik heb voor dit jaar weer bij a 100 soorten op mijn zaai lijstje. :=

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:28

Hele fijne update en wat een kleuren prachtig <3 Fijn fornuis zeg eindelijk een mazzeltje.

Libera

Berichten: 4000
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:46

Krijg spontaan zin om te gaan tuinieren van deze foto’s! Ziet er zo mooi uit allemaal, en jeetje wat een grote frambozen inderdaad :oo ben ook wel heel benieuwd welke dat zijn :)

En fijn dat jullie een grote uitgave minder hoeven te doen voorlopig. Ben hier juist bezig in de inductie kookplaat zo snel mogelijk te vervangen voor gewoon gas, vind het echt verschrikkelijk kwa koken met dat ding… al mn pannen moet ii er ook door vervangen :\ Dubbele oven klinkt wel heel fijn! :j

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 14:11

Is er hier iemand in de omgeving van Zwolle die graag twee mooie laagstam appelbomen zou willen hebben? Ik zou er vandaag twee ophalen bij hele aardige mensen van wie ik ze mocht hebben. Maar ik voel me niet goed en de bomen zijn al uit de grond gehaald.

Hetzelfde geldt voor een dadelpruim (kaki) in Utrecht.

Ik voel me er heel erg rot over. Maar mijn gezondheid en veiligheid staan voorop.

Ik hoop dan ook dat ik kan bemiddelen zodat deze bomen, die al uit de grond zijn gehaald, niet stuk vriezen of uitdrogen.

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:27

Ja hoor ik kan ze wel kwijt (Lelystad). en vervelend van je gezondheid dat het weer niet lekker gaat!

Ik hoop wel dat ik ze de grond in krijgt met de komende nachtvorst. Maar denk wel dat het lukt.

loveslimpie

Berichten: 1729
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:12

Zie je berichtje nu pas en helaas geen mogelijkheid om bomen te vervoeren op het moment.. Hopelijk hebben ze een goed plekje gekregen!


En natuurlijk beterschap voor jou! :(:)

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 19:08

Alleen die in Utrecht heb ik uiteindelijk niet op kunnen halen. De appels uit Zwolle zijn hier en gaan morgen de grond in. :) Dat ging niet zomaar.... Heel veel vertraging, gedoe met de aanhanger, vervolgens nog een andere aanhanger gehuurd .. maar ze zijn er.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 18:18

Libera,
Ben je al plannen aan het maken voor tuinieren? Hier is gas geen optie tenzij we een aparte gastank gebruiken. En dat willen we ook niet. Pannen vervangen is wel een ding ja. Zeker als je dat een beetje duurzaam op wil lossen. Dus ik ben echt aan het kijken naar pannen die met goed onderhoud de rest van mijn leven meegaan.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 13:57

September!

Meer kampvuuravondjes met vrienden.

Wat vakantiedagen waarbij we uit eten zijn gegaan en naar een museum. Even met zijn tweeën iets anders dan grote projecten en mooi nog net voordat mijn revalidatie start.

Uiteraard kom je zelfs dan inspiratie tegen voor het huis. Deze tafel is toch wel echt geweldig passend bij ons.

Afbeelding

En ik was erg gecharmeerd van de wand met spiegels. Al had ik dat al eerder bedacht. Wat ik me hier vooral opeens besefte is dat het super handig is om ook een wasbak in de badkamer op een lagere hoogte te hebben. En dat is ontzettend mooi want dan weet ik eindelijk hoe ik mijn antieke wasbakken kan combineren. <3

Afbeelding

Zoals gezegd begon mijn revalidatie in september. Voor mij enorm intensief. Twee keer per week sporten onder begeleiding van de fysiotherapeut, gesprekken met de ergotherapeut en psycholoog en daarnaast brein educatie. Gelukkig kan ik altijd rekenen op steun van Odyn om te ontspannen.

Afbeelding

Of op Daran.

Afbeelding

We beginnen met de isolatie van de kopse kanten. Vooral omdat we verder willen en we nog wat rollen van het dak hebben liggen. De isolatiewaarde is hoger dan dat we verplicht zijn. Maar, dat lijkt ons alleen maar in ons voordeel dus we besluiten de rest ook zo zwaar (22cm dik en RD6,25) te isoleren.

Afbeelding

De plafondbalken liggen er inmiddels allemaal in en dus is het tijd om de vloer dicht te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het fietsen van en naar mijn revalidatie brengt me ook langs en door vele stukken stadsbos. De ene keer stop ik onderweg om wat walnoten op te rapen, de andere keer om even aan het water te zitten of ik wandel een stukje en vind mooie plekjes met inspiratie voor de tuin. 28 kilometer fietsen is niet altijd leuk. Maar heeft ook voordelen.

Afbeelding

Afbeelding

De paarden staan er heerlijk bij en ik ben blij dat ik het zware donkere zijl op de tent heb vervangen met schaduwdoek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik reis zo af en toe met het ov. En alhoewel dat voor mij veiliger is en voor het milieu beter baal ik ook wel eens dat ik niet alles dat ik tegen kom mee kan nemen. Ik vind het doodzonde dat dit bij het grofvuil beland.

Afbeelding

Een lokale hout kunstenaar heeft een project dat zorgt voor gebruik van lokaal gekapte bomen. Bewoners van onze wijk kan nden zich inschrijven om tegen zaagkosten hout te kopen van een lokale boom die door omstandigheden om moest. Het hout krijgt een chip waarmee je uit kunt lezen waar hij precies heeft gestaan. De boom waarvan wij planken hebben laten zagen stond op nog geen twee kilometer van ons huis en is nog geen halve kilometer verderop ter plekke verzaagd. Dit gaan prachtige traptreden worden! <3

Afbeelding

Ik ging ook nog naar een excursie voor het verzamelen van inheemse planten voor in onze vijver. Super interessant want begeleid door een ecoloog die een hoop kon vertellen. Van de excursie zelf heb ik geen foto. Maar wel weer een inspiratie plaatje van het terrasje waar ik even een kop thee heb gedronken. Zo'n klein stukje hek lijkt al snel niet erg functioneel. Maar wat een toegevoegde waarde!

Afbeelding

En dan als laatste de tuin en oogst.

Afbeelding

Het begon met deze kruiwagen... Uiteindelijk waren het 44 spaghetti pompoenen van 3 planten.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:34

Gave update! zo mooi met al die foto's. Ik ben wel erg benieuwd hoe het nu met je gaat. Je hebt een pittige tijd achter de kiezen.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:32

Dankjewel Mer. De revalidatie deed me heel veel goed. Ik kreeg meer grip op mijn energie. Uiteindelijk lukte het me om thuis ongeveer twee uur per dag te werken en zonder al te grote problemen sociale dingen af te spreken en de elektrische fiets naar het centrum (14km enkele reis) te pakken zo'n 3 a 4 keer in de week. Helaas kreeg ik begin december toch ook Corona te pakken. En nu ben ik grotendeels terug bij af. Ik heb de handvatten nog om mijn energie te verdelen. Maar de energie zelf is denk ik gehalveerd. Het revalidatietraject is helaas ook in december afgelopen. Dus nu moet ik het alleen doen. En dat valt niet mee.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:37

Ik haak ook weer even aan, even enkele pagina's bijgelezen sinds vorige keer. Jammer dat het revalidatietraject afgelopen is en je dmv pech niet echt lang hebt kunnen genieten van de vruchten ervan. Is er echt geen mogelijkheid dat je dit opnieuw kan opstarten?

Hoe staat het met je huis op dit moment? Als ik het goed heb begrepen, is je laatste post met foto's gesitueerd rond september.. Benieuwd hoe het er nu voor staat!

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:27

Wat jammer dat corona het dan weer verpest heeft. Is er geen optie om de revalidatie opnieuw aan te vragen?

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 15:01

Voorlopig geen extra revalidatie. En langzaamaan gaat het beter. Ik pas gewoon toe wat ik in die maanden geleerd heb en merk dat ik mezelf vooral meer rust gun. Dus het komt wel weer goed. Er is genoeg om van te genieten en me op te verheugen in ieder geval.

Oktober!

Uiteraard de maand van nog meer pompoenen oogsten. Naast de spaghetti pompoen hebben we ook wat naaktzadige pompoenen en Jack be little.

Afbeelding

Ook de appel oogst komt nu flink op gang. Zo leuk om alle appels te vergelijken! Qua uiterlijk vind ik de rode ijzerappel wel echt de winnaar. Wat een plaatje!

Afbeelding

Het weer is fantastisch. We gaan van de ene prachtige lucht naar de andere, hebben geweldig mooie nevel en mist. De ganzen vliegen ook weer over. Op weg naar nog zuidelijker oorden.

Afbeelding

Afbeelding

Achter, op het veld zijn ze een schooltje aan het bouwen in dezelfde stijl als ons huis! Super leuk.

En een van de kippen van de buren breekt telkens uit de ren om dan op ons terrein rond te wandelen. Super gezellig maar niet de bedoeling natuurlijk. We hebben haar inmiddels Kiwi genoemd (onze eigen kippen hebben vogelsoorten als naam).

Afbeelding

Mijn energie niveau gaat in oktober ook omhoog en daarmee ook de hoeveelheid beweging die ik heb. Daran vind het niet erg.

Afbeelding

In onze wijk is een klein biologisch tuincentrum dat elk jaar een pompoenwedstrijd organiseert. Dit jaar kweken we niet mee. Maar er is ook een wedstrijd om het gewicht van de winnende pompoen te raden. En die win ik wel! Als prijs mocht ik een boom uitzoeken. Dat was nog niet zo makkelijk. Uiteindelijk is het een mooie Reine Claude Verde (pruim) geworden.

Afbeelding

Aan het huis gaan we in oktober ook verder. We zijn de tussenwanden aan het plaatsen!

Afbeelding

En dat zorgt er natuurlijk ook voor dat ik me inbeeld hoe het gaat zijn als het af is. En dat wil ik kunnen delen. Dus bij deze. (Kleine disclaimer: dit staat niet vast. Het zijn ideeën).

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:49

Mooie update weer wat een prachtige kleuren. En de kip van de buren is een echte Araucana, die legt groene eitjes :D is heel leuk ;)

En je kan fijn tekenen dat geeft toch alweer iets leuks om naar uit te kijken.

Solleke_Noah

Berichten: 11125
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:51

Leuke update! Ik lees nog steeds mee, geniet van alle foto's :)

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 17:00

Mer1980, klopt! Ze legt inderdaad groene eieren. Dat is ook direct de reden dat ik haar niet mag adopteren en in onze ren zetten. :o Want dat heb ik wel voorgesteld. Zeker nu het seizoen met jonge plantjes nadert en ik haar niet meer in de moestuin wil hebben.

Solleke_noah, dank je!

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:28

Malenka schreef:
Mer1980, klopt! Ze legt inderdaad groene eieren. Dat is ook direct de reden dat ik haar niet mag adopteren en in onze ren zetten. :o Want dat heb ik wel voorgesteld. Zeker nu het seizoen met jonge plantjes nadert en ik haar niet meer in de moestuin wil hebben.

Solleke_noah, dank je!


Tsja ik zeg wel eerlijk kippen & een moestuin zijn GEEN goede combi! die vreten alles stuk. Dus als ze straks tussen je tomaten loopt zou ik haar in je eigen kippenhok zetten :=

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 17:38

Dan moet ik inderdaad nog maar een keer gaan praten. Hopelijk hebben ze het gewoon opgelost voor die tijd. En dan kopen wij wel een eigen kiwi als de kippen naar de nieuwe ren verhuizen. O:)

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:10

Mocht je nou ook een broedse kip hebben, mag je van mij wel wat broedeitjes hebben, ik heb een Araucana haan en 26 verschillende hennen. ;) Dus of verrassingseitjes of ik geef je gewoon alleen de groene die zijn 100% Araucana. Mag je gewoon hebben :D

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:42

Wat heb je gedaan met zoveel appels of kun je die lang goed houden?
Is die mooie rode ook echt lekker?

Verder benieuwd naar de naaktzadige pompoen, kun je zaden idd zo eten en zijn ze lekker?
Alvast bedankt voor je antwoorden, er is zoveel leuks om te kweken maar niet alles past!

Marcella

Berichten: 36954
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:06

Ik heb nog appels van vorig jaar in de groente lade liggen.

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 19:12

Wat een lief aanbod van de eitjes. Die onthoud ik. Echte Bokt kipjes.

Symke, de appels hebben we verwerkt tot cider. :9 Maar de meeste zijn ook vrij lang goed te bewaren. De rode ijzerappel is zeker lekker. Al verschillen smaken natuurlijk. Hij is knapperig, vol sap en behoorlijk zoet. Wij hebben hem voor de cider geplant omdat je daar een hoog suikergehalte voor wil hebben.

De zaden van die pompoen kun je inderdaad zo gebruiken. Echt veel handiger dan normale zaden die je eerst moet pellen. En het vruchtvlees van de pompoen is ook prima. Als je wil weten welke variëteit het precies is zoek ik het voor je op.

En ja, keuzes maken is echt lastig. Mijn lijst voor de moestuin dit jaar bestaat ook uit meer dan 100 soorten. :=

Mer1980

Berichten: 19005
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:33

ach ik woon in de buurt kan ik meteen je paardjes zien en je mooie stekkie :D