Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:39

We hebben vandaag een huis bezichtigd... zit veel werk in maar veel perspectief voor de toekomst en een geweldig mooie vrije plek... nu hoop ik eigenlijk dat we alles nog sneller rond hebben, dan kunnen we bieden :)

Electra63

Berichten: 17959
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:15

Wij hebben een huis op het oog in een andere gemeente. Ik belde anderhalve week geleden een bekende makelaar in Rotterdam voor een taxatie van onze eigen woning en toen was de wachttijd 4 weken en niet 's avonds.
Ik heb gelukkig via een kennis een andere makelaar gevonden, die wel binnen een week langs kon komen.
Een vriendin heeft haar huis via gratismakelaar.nl heel snel verkocht.

Hoe doen jullie dat?
Onze verkoopmakelaar gaat nu ook de onderhandelingen doen voor de aankoop van ons huis.
Doen jullie alles zelf?

Fitzroy

Berichten: 25202
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:34

Wij hebben nu een verkoopmakelaar, pas als ons huis verkocht is kijken we verder.
Ik denk dat het erg aan de prijsklasse ligt of je een aankoopmakelaar nodig hebt.

daantjuhhh

Berichten: 26945
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:37

Mijn verkoop makelaar was ook mijn aankoopmakelaar.
Alleen was dat een beetje raar. Omdat het huis wat ik wilde ook bij hem in de verkoop stond.

Achteraf gezien wel een goede beslissing.
Hij wist wat mijn huis op moest brengen wilde ik dat andere huis. En andere potientele kijkers moesten wachten op mij.
Het werd mij wel echt gegund.

Electra63

Berichten: 17959
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:02

Fitzroy schreef:
Wij hebben nu een verkoopmakelaar, pas als ons huis verkocht is kijken we verder.
Ik denk dat het erg aan de prijsklasse ligt of je een aankoopmakelaar nodig hebt.


Ik heb de aankoopmakelaar vooral genomen, zodat hij nog wat kan onderhandelen over de vraagprijs, daar zijn wij zelf niet zo goed in :D .
En ik wilde graag weten of de vraagprijs reëel is, omdat wij het huis flink moeten moderniseren.

En de verkoopmakelaar zet ons aardig onder druk en nu loopt alles via onze aankoopmakelaar :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:32

Electra63 schreef:
Wij hebben een huis op het oog in een andere gemeente. Ik belde anderhalve week geleden een bekende makelaar in Rotterdam voor een taxatie van onze eigen woning en toen was de wachttijd 4 weken en niet 's avonds.
Ik heb gelukkig via een kennis een andere makelaar gevonden, die wel binnen een week langs kon komen.
Een vriendin heeft haar huis via gratismakelaar.nl heel snel verkocht.

Hoe doen jullie dat?
Onze verkoopmakelaar gaat nu ook de onderhandelingen doen voor de aankoop van ons huis.
Doen jullie alles zelf?


Ik heb donderdag gebeld en vandaag alles ingevuld met de makelaar die ons huis gaat verkopen.

Wij hebben geboden na open dag en geen aankoop makelaar. Ook in andere gemeente.

Onze hypotheek adviseur neemt verder wel alles uit handen en heeft nu vooral contact met de verkopende makelaar daar. Maar in principe is het zonder hele moeilijke dingen niet heel lastig. Het ligt ook een beetje aan je eigen ervaring en hoe goed je bent in contracten lezen.
En altijd alles lezen en pas tekenen als je het ook echt eens bent met alles. Zo niet, dat echt laten wijzigen.

Irine, leuk! Dat is nog niet makkelijk in die hoek. Ik kijk nog steeds voor je weet maar nooit, maar zie weinig nieuws erbij komen.

Sintara

Berichten: 7484
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:50

Helpppp. Ik heb een leuk appartement gezien wat ik echt graag wil. En nu zit ik er met mijn ouders over te praten en die maken me zo ontzettend onzeker dat ik het bijna het liefst zou laten. Ik heb een mail gestuurd naar de makelaar dat ik graag wil komen kijken.
Maar wat verder? Wanneer doe ik een bod? En hoe hoog? Doe ik 'al' m'n eigen geld erin of juist niet? Ik heb dinsdag een gesprek bij eigen huis gepland.


Ik word gek :x

lucifertje

Berichten: 5613
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:06

Sintara schreef:
Helpppp. Ik heb een leuk appartement gezien wat ik echt graag wil. En nu zit ik er met mijn ouders over te praten en die maken me zo ontzettend onzeker dat ik het bijna het liefst zou laten. Ik heb een mail gestuurd naar de makelaar dat ik graag wil komen kijken.
Maar wat verder? Wanneer doe ik een bod? En hoe hoog? Doe ik 'al' m'n eigen geld erin of juist niet? Ik heb dinsdag een gesprek bij eigen huis gepland.


Ik word gek :x


Eerst maar eens gaan kijken, foto's kunnen altijd vertekenen. Verder, zet alles op een rij, wat kan je betalen en wat niet. Houd altijd een potje achter de hand voor onvoorziene uitgaves, al je eigen geld er in stoppen zou ik niet doen.

Sintara

Berichten: 7484
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:21

Ja ik denk dat ik gewoon ga kijken en dan, als het niks is is het makkelijk. Als het wel iets is ga ik maar meteen een bod doen :=. Vind het wel eng. Het eerste huis dat ik heb gekocht was midden in de crisis, heb daar gewoon een half jaar over mogen doen. En toen was ik niet alleen.

Het is nu echt anders xd

Electra63

Berichten: 17959
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:47

Je kan naar een onafhankelijk hypotheekadviseur gaan en dan laten voorrekenen hoeveel je kan lenen, wat voor jou de beste hypotheekvorm is en hoeveel eigen geld je nodig hebt bijv. voor kosten koper.

Sintara

Berichten: 7484
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:20

Dat ga ik inderdaad bij eigen huis doen. Maar ik maak me niet druk om de hypotheek, juist om de rest..

daantjuhhh

Berichten: 26945
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:21

Sintara schreef:
Dat ga ik inderdaad bij eigen huis doen. Maar ik maak me niet druk om de hypotheek, juist om de rest..

Om welke rest?
Hoeveel eigen geld? Hoeveel je moet bieden?

Sintara

Berichten: 7484
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:34

Ja, soms hoor je van mensen dat het juist wel voordelig is een hogere hypotheek te hebben in plaats van veel geld in je huis. Maar tot op welke hoogte is dat dan. Of is het beter om het zelfs helemaal buiten de bank om te doen.
En hoeveel bied je,gewoon de vraagprijs? Moet ik meteen gaan overbieden zelfs misschien..

Normaal denk ik, je moet altijd een bouwtechnische keuring doen maar bij een vrij nieuw appt is dat wat overbodig misschien..

En ook: hoe moet ik in 1 korte bezichtiging gaan bedenken dat ik het wil hebben.. Pffffft

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 00:54

Sintara schreef:
Ja, soms hoor je van mensen dat het juist wel voordelig is een hogere hypotheek te hebben in plaats van veel geld in je huis. Maar tot op welke hoogte is dat dan. Of is het beter om het zelfs helemaal buiten de bank om te doen.
En hoeveel bied je,gewoon de vraagprijs? Moet ik meteen gaan overbieden zelfs misschien..

Normaal denk ik, je moet altijd een bouwtechnische keuring doen maar bij een vrij nieuw appt is dat wat overbodig misschien..

En ook: hoe moet ik in 1 korte bezichtiging gaan bedenken dat ik het wil hebben.. Pffffft


Wat het laatste betreft, dat weet je. Of het bevalt meteen en je ziet jezelf er wel wonen en terwijl je het huis bezichtigt bedenk je wat je waar plaatst. Of je loopt daar rond en ziet meerdere zaken waarop je afknapt. Sommige dingen zijn vnl cosmetisch en dan is het de vraag of je dat geld en de tijd daarvoor over hebt, andere zaken is voor je gevoel geen compromis in mogelijk.

Wat je moet bieden is dat waar je jezelf prettig bij voelt. Ik heb voor mezelf een max budget aangehouden, kon daar nog zeer ruim overheen maar wilde dat absoluut niet. Voor dat ik ging bezichtigen had ik al een prijs in mijn hoofd.

Nou ben ik sowieso niet van het lange nadenken. Had al een aantal maanden alle huizen in die regio in de gaten gehouden en toen ik daar de straat inreed wist ik het eigenlijk al.

daantjuhhh

Berichten: 26945
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 03:06

Sintara schreef:
Ja, soms hoor je van mensen dat het juist wel voordelig is een hogere hypotheek te hebben in plaats van veel geld in je huis. Maar tot op welke hoogte is dat dan. Of is het beter om het zelfs helemaal buiten de bank om te doen.
En hoeveel bied je,gewoon de vraagprijs? Moet ik meteen gaan overbieden zelfs misschien..

Normaal denk ik, je moet altijd een bouwtechnische keuring doen maar bij een vrij nieuw appt is dat wat overbodig misschien..

En ook: hoe moet ik in 1 korte bezichtiging gaan bedenken dat ik het wil hebben.. Pffffft

Wat betreft het beslissen na 1 bezichtiging ga ik met mijn voorganger mee.

Als je het huis binnen stapt moet je het wauw gevoel direct hebben. Ik had dat bij mijn huis ook direct. Had al direct mijn inrichting voor ogen.

Wat betreft hoeveel je moet bieden zou je kunnen overwegen om een aankoopmakelaar in handen te nemen.
Welke regio zoek je?
Wordt er daar veel overboden?
Hier werd er nog niet veel overboden, maar het ging allemaal wel richting de vraagprijs.

Hoeveel eigen geld je in moet gaan leggen zou ik overleggen met je financiële adviseur. Hij kan je een aantal situaties schetsen wat voor jou het voordeligste is.

Bouwkundig rapport kan soms verstandig zijn. Bij een appartement is dat vaak minder van belang. Vraag of ze een meerjarig onderhoudsplan hebben. En vraag de statuten op van de vereniging van eigenaren. Daar staat vaak veel in wat er in de toekomst moet gebeuren en wat er is gebeurt.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:25

Succes Sintara! Inderdaad dat wauw gevoel moet je hebben en als je dat hebt, een bod doen.
Weet je wel wat je ongeveer kan lenen en wil lenen?

Vorige week ons nieuwe huis getaxeerd, was prima! Taxatie nu €500 boven koopprijs, en taxatie na de verbouwing staat op €7000 meer dan dat we er in willen steken, dus prima! :)

Helaas wil de koper van ons huis de datum van hypotheek een maand uitstellen ivm scheidng en advocaat die op vakantie is.
Geen ramp, maar dan moeten we wel tijdelijk een overbruggingshypotheek nemen en dan moeten wij dus om onze nieuwe hypotheek rond te krijgen, ook mijn eigen huisje nog zelf laten taxeren en daarna moet hij het dus ook nog een keer doen.
Gelukkig wil hij die kosten wel op zich nemen.

lucifertje

Berichten: 5613
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:44

Sintara schreef:
Ja, soms hoor je van mensen dat het juist wel voordelig is een hogere hypotheek te hebben in plaats van veel geld in je huis. Maar tot op welke hoogte is dat dan. Of is het beter om het zelfs helemaal buiten de bank om te doen.
En hoeveel bied je,gewoon de vraagprijs? Moet ik meteen gaan overbieden zelfs misschien..

Normaal denk ik, je moet altijd een bouwtechnische keuring doen maar bij een vrij nieuw appt is dat wat overbodig misschien..

En ook: hoe moet ik in 1 korte bezichtiging gaan bedenken dat ik het wil hebben.. Pffffft


Het is altijd beter om buiten de bank om te gaan aangezien banken verdienen aan je lening, maar daar heb je wel de financiële middelen voor nodig. Ik zou altijd kiezen voor een zo Laag mogelijke hypotheek en zo snel mogelijk als mag aflossen.
Een aankoopkeuring zal ik nooit overslaan, kost een paar euro maar mochten er gebreken zijn kan je tenminste aantonen dat je onderzoek hebt gedaan.
Helaas is de markt er nu niet naar om rustig te kunnen nadenken. Voelt het goed, doe je een bod en anders niet.

Sintara

Berichten: 7484
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:52

Dankjewel allemaal! Ik ben zó voorzichtig van aard dat ik nog nooit zeker ben geweest van welke grote aanschaf dan ook. Ik lig gerust de hele eerste week wakker en te piekeren of ik het anders had moeten doen en kom er daarna pas achter dat het allemaal wel prima is. Het is toch een gigantische klap geld.

Wel ben ik erachter gekomen dat een kennis in het koop appartement heeft gewerkt toen het werd gebouwd. Dat vind ik wel een geruststellende gedachte :) .

dems75

Berichten: 3881
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:02

Sintara schreef:
Ja, soms hoor je van mensen dat het juist wel voordelig is een hogere hypotheek te hebben in plaats van veel geld in je huis. Maar tot op welke hoogte is dat dan. Of is het beter om het zelfs helemaal buiten de bank om te doen.
En hoeveel bied je,gewoon de vraagprijs? Moet ik meteen gaan overbieden zelfs misschien..


Hoeveel je biedt, hangt natuurlijk helemaal af van je budget en hoeveel je er voor over hebt.

Voor wat betreft de hogere hypotheek. Het is natuurlijk helemaal niet voordeliger om een hogere hypotheek te hebben. Dat LIJKT misschien zo, omdat je meer hypotheekrenteaftrek hebt, maar je leent dat geld wel...dus je mag rente aftrekken over een geleend bedrag. Wij hebben onze overwaarde in het huis gestoken en hadden al heel veel afgelost. Wij krijgen dus een klein hypotheekje. Dan zijn je maandlasten veel lager. Voor ons was de afweging ook de toekomst...we willen eigenlijk proberen om ons huis binnen 10-15 jaar af te lossen zodat we ook eerder met pensioen kunnen.

Sintara

Berichten: 7484
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:00

Nou stress is voorbij, het is al verkocht

Hobbyhorse

Berichten: 1321
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:10

Balen Sintatra, hopelijk volgende keer meer geluk.
Misschien is het in de tussentijd wel een goed plan iemand in te schakelen die je vragen van hoe hoeveel hypotheek en hoeveel eigen geld etc kan beantwoorden.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:12

Jammer! Maar inderdaad, probeer even een paar 1e gratis gesprekken bij verschillende partijen. Als je wel binnenkort een huis/appartement ziet wat je aanstaat, kun je ook gelijk toehappen.
Want een week wachten met evt kijken en dan even naar de bank om te kijken hoe of wat, ga je in deze tijd geen huis kunnen kopen.

Hobbyhorse

Berichten: 1321
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:17

En als je het niet alleen wil doen kan je altijd een aankoopmakelaar inschakelen om je te helpen.

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:34

Niet het hele topic gelezen, maar ik kom me hier wel even melden.

Hoewel ik de gekte op de huizenmarkt nu wel mee vind vallen (heb het idee dat 2018 erger was). Maar ik maak me er ook niet meer zo druk om. Speltip 1: neem een aankoopmakelaar die je kan adviseren in het bod wat je doet. Je komt ook gelijk een stuk serieuzer over dan wanneer je geen makelaar hebt. Vaak gaan verkopers niet eens is voor het hoogste bod, maar ook voor het feit dat ze fijn kunnen werken en meer zekerheid hebben. Blijkbaar als er een aankoopmakelaar tussen zit heeft de verkoper geen mededelingsplicht of hoe het ook mag heten meer naar de koper toe, want dat is dan de ‘taak’ van de aankoopmakelaar.

En dat huis op de vorige pagina.. ik zou er bij a voor naar het noorden verhuizen. Hier in het gooi krijg je er net een rijtjeshuis voor..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:11

Ik vind een aankoop makelaar echt niet zoveel meerwaarde hebben. Ik weet diverse mensen die het wel hadden gedaan, maar uiteindelijk zelf een woning kwamen aandragen.
Daarbij, als iedereen een aankoop makelaar neemt, gaat het ook niet sneller of beter. Aanbod blijft hetzelfde.

Merk niet echt dat je niet serieus genomen wordt. Hooguit degene aan de telefoon die niet altijd even vriendelijk is, maar als een huis me voldoende aanstaat, prik ik daar ook wel doorheen.


Sintara schreef:
Nou stress is voorbij, het is al verkocht


Dat leer je op de huidige markt wel dat je snel moet handelen. Als dit je een paar keer gebeurt, weet je wel dat je sneller moet reageren en beslissen. Ook met aankoop makelaar, ligt de beslissing bij jou en gaan verkopers ook niet meer weken wachten wat je wil.