Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:40

Heerlijk topic!
Knap dat je zo lekker je eigen ding kunt doen en kunt zonder bv douche.

Dat poetsen op die manier zou indd nog kunnen, zou daar denk ik weinig moeite mee hebbben. Maar niet in de douche, vooral na werken/zweten en in de zomer lijkt me toch apart. (al is het natuurlijk wel wat je gewend bent).

Mooie foto's ook en prachtige omgeving zo te zien <3

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 17:06

Poes: Ik ben niet helmaal op de hoogte van vogels maar ik geloof dat het trekvogels zijn en dan zou het dus idd goed kunnen dat ze ook in Afrika voorkomen.

Culaccino en jolene 85: We hebben 2 ponies, die ik binnenkort zal voorstellen, 10 kippen, 3 katten en 1 hond, en een half wilde fazant, die Miep,Miep, heet.
Naaien heb ik mijzelf geleerd. Hoewel ik altijd al een creatief persoon ben geweest, heb ik nu met deze levenstijl pas voldoende tijd om daar fulltime mee bezig te zijn. Het is nu niet meer alleen een hobby, maar een noodzaak.

Daantj__ : Ik gebruik zeep, Sunlight, mocht je willen weten :) en wassoda, hoewel ik ook wel zelf loog maak van as. (om de was mee te doen) Voor haren wassen koop ik een blokje shampoo uit een eco-winkel. Ben te zuinig op mijn lange haar om daar zelf mixjes voor te maken ;) Over mijn jurken en de was komt binnenkort een stukje :)

Ik zie dat veel mensen zich niet voor kunnen stellen om geen douche te hebben. Dat je geen douche hebt houdt natuurlijk niet in dat je niet schoon kunt zijn.... In plaats van onder een straal te gaan staan, gebruiken wij, op de dagen dat we niet in bad gaan, een schaal met heet water, zeep en een washandje.... Ik hoop nog eens een mooi lampetstel bij een loppis( 2dehandswinkel) te kunnen kopen, maar tot nu, heb ik niets naar smaak kunnen vinden.

Op de juiste weg?


Met het paard voor de wagen gespannen is het tijd om boodschappen te doen. Over de mooie brede zandpaden, draven we voort. De zon schijnt uitbundig en de lucht is helder blauw. Wat een heerlijk weer! Bij de supermarkt aangekomen, komt er een stalhulp aangelopen om ons paard mee te nemen naar de stalling, waar het lekker hooi en graan kan eten.

Sorry.... Ik liet me even gaan. Helaas is dit idiyllische vergaaltje anno 2020 niet meer het geval. De infrastructuur is in de afgelopen 50/80 jaar helemaal veranderd. Had ik hier vroeger, tot de jaren 60/70, op 10 km afstand een algemene winkel gehad en een postkantoor, een schoenenwinkel, een slager, cafès en een treinstation, nu is dat alles weg.

Afbeelding

De wegen zijn groten deels geasfalteerd en ook zijn de huidige weggebruikers niet meer voorbereid op paarden op de weg. Dit maakt reizen met paard en wagen beide gevaarlijk als slecht voor de gewrichten van het paard.

Afbeelding

Maar gelukkig is er ook nog een ander vervoersmiddel voorhanden. De fiets! Dit zal voor ons het vervoersmiddel van de toekomst worden. Op dit moment hebben we nog een auto. Tot voor kort hadden we deze ook nodig om geld te verdienen. Mijn man is hoefsmid en reist, zoals je begrijpt, naar zijn klanten toe. Maar nu na 8 jaar hebben we het zo kunnen veranderen dat bijna al zijn klanten binnen een straal van 15/20 km zitten en dat is goed te doen op de fiets.

Afbeelding

Nu is het alleen nog een rekensom maken of we het geld kunnen missen van de klanten die verder weg zitten, om dat we dan zouden besparen op autokosten. Daarnaast zijn we aan het rondkijken voor, hoe boodschappen te doen met de fiets. En paar pakken meel of suiker is niet echt het probleem maar bouwmateriaal, zoals balken en planken. Het huis is oud en heeft nog wel renovatie behoefte de komende jaren. In ieder geval hebben we al besloten, mocht deze auto stuk gaan, hij is al 15 jaar oud, dan nemen we de sprong in het diepe en gaan we zonder auto verder. Maar eigenlijk hoop ik dat we zelf de keuze kunnen maken en er langzaam in kunnen groeien.

Ceetje_bokt
Berichten: 5203
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:12

Ik heb het hele topic met open mond zitten lezen; wat een bijzondere keuzes hebben jullie gemaakt. Geweldig interessant om te volgen. Het zou niet voor mij zijn, maar ik kan wel altijd erg genieten van zulke manieren van leven.

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:17

Even een vraag mbt hoefsmid zonder auto. Heeft hij op locatie al zijn gereedschap dan? En hoe doet hij dit met beslaan van ijzers, om die op temperatuur te krijgen etc?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:20

Koud beslag kan ook. Vergt veel meer vakmanschap.

Maar poeh hee, alles met de fiets.
Ga er ook vanuit dat daar niet alles zo vlak is als hier.
En dan naast dat fietsen een zwaar beroep als smid en dan thuis ook nog alles met de hand.
Wauw, neem daar echt mijn petje voor af.

mysa

Berichten: 10612
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:21

Volvo? ;) Die kan nog wel even mee. De mijne is iets van twintig jaar oud en is nog prima.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:23

Wat mooi geschreven weer ! <3
Het is echt alsof ik het daar ter plekke beleef.
Ook dat stukje terug in de tijd. Ik dacht al huh? Supermarkt - stalknecht - paard op stal zetten :D

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:28

Dat je besluit op een bepaalde manier te vegen of te badderen snap ik nog wel. Maar geen auto meer hebben als je in de middle of nowhere woont? Nee, dat zou ik nooit doen. Je kan hem uiteraard wel zo min mogelijk gebruiken maar wegdoen zou ik nooit doen. Wat als je met spoed naar het ziekenhuis moet? Of als er iets anders gebeurt? Dan zit je daar wel vast met je fietsje. En ja ik weet dat ze vroeger dan met paard en wagen naar een dokter gingen. Maar je riskeert toch niet je eigen gezondheid hiervoor?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-03-20 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6255
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:28

Ondanks dat ik het onzettend knap vind zoals jullie leven vraag ik me wel ernstig af of je niet jezelf letterlijk kapot maakt. Wij zijn als boer juist steeds op zoek naar manieren om het werk lichamelijk minder zwaar te maken en jullie maken het juist zwaarder voor jezelf. Nu werken wij natuurlijk wel op een andere schaal maar toch.....
Nog normaal kunnen bewegen als we 60 of 70+ zijn lijkt me wel fijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102406
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:29

Ik lees al enige tijd mee...ik vind het heel dapper dat je op deze manier wil leven en je doet het ook gewoon!
Ik zou wel eens terug in de tijd willen maar dan in een kasteel in een jurk met corset en hoepel. :')

Ik kan de luxe van nu echt niet missen...en mijn lijf zou het lichamelijk ook niet trekken.

Hebben jullie daar iets van een zorgverzekering? Wat als je ziek wordt en je hebt geen auto meer? Hoe kom je dan bij het ziekenhuis? Zit dat ook nog een beetje in de buurt?

Ik ga lekker meelezen. :D

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:40

Je kunt altijd nog even op de fiets naar de buren, als het echt een noodgeval is. En als je beide zo ziek of gewond bent kun je ook niet autorijden.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:50

@TS Als je genoeg lezers voor je blog hebt kun je misschien een Patreon account opstarten en daar wat inkomen uithalen. Lijkt mij in iedergeval perfect passen bij jullie unieke levensstijl.

Deel daar bijvoorbeeld je verhalen een week eerder op voor je ze op je blog zet en je kan er exclusief recepten, tips, patronen voor kleding delen.

Misschien een overdreven voorbeeld, maar Christinne McConnel (bekend van Netflix) heeft 5,192 Patrons die van $3 - $20 per maand betalen.

MirandaMalik

Berichten: 9906
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:43

lizy29 schreef:
Ondanks dat ik het onzettend knap vind zoals jullie leven vraag ik me wel ernstig af of je niet jezelf letterlijk kapot maakt. Wij zijn als boer juist steeds op zoek naar manieren om het werk lichamelijk minder zwaar te maken en jullie maken het juist zwaarder voor jezelf. Nu werken wij natuurlijk wel op een andere schaal maar toch.....
Nog normaal kunnen bewegen als we 60 of 70+ zijn lijkt me wel fijn.

Maar er zijn toch zat beroepen die lichamelijk zwaar zijn, dus dat geldt misschien als je op kantoor werkt dat je jezelf kan sparen
Zolang het niet teveel stress opleverd dan..

Als er echt iets heel ernstigs is met je gezondheid komen ze je vast wel halen met de ambulance.

Ook ik lees al een tijdje mee, vind het zoo leuk! <3

Het is bij sommige hoefsmeden ook gebruikelijk dat de paarden gebracht worden, zou dat ook nog een optie kunnen zijn?

lizy29

Berichten: 6255
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:04

Maar ook bij andere beroepen word er constant gezocht naar manieren om het beroep lichamelijk minder zwaar te maken binnen de beperkingen van dat beroep terwijl TS dus juist een stap terug doet in die ontwikkelingen. Ik snap echt de charme van het geheel maar zou zelf ook bang zijn voor de snelle slijtage van je lijf.

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:06

Ik denk dat je lijf inderdaad wel sneller slijt, maar opzich mag een lichaam best slijten. De keerzijde van het werk lichter maken is wel dat mensen sneller welvaartziekten krijgen zoals obesitas en suikerziekte. En als je dat wilt voorkomen zou je extra moeten bewegen (sporten) en dam slijt je lichaam als nog.

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:11

xlisza: Misschien had ik neer moeten zetten, bekapper ipv hoefsmid. Dus een aambeeld en een oven hoeft hij niet mee te nemen op de fiets hoor :)

Mysa: nee, geen volvo.....

Suzanne F. en Bellatrix : Ik denk dat als er iets ernstigs zou gebeuren en we naar het ziekenhuis zouden moeten, dat ik ten eerste niet in staat zou te zijn om te rijden en dan gewoon 112 zou bellen. Anders kan ik natuurlijk ook nog altijd, de buren, kennisen of een taxi bellen. Maar ik hoop natuurlijk dat we gewoon gezond blijven.... Dat is het beste voor iedereen.

Lizy29: Kapot werken valt wel mee hoor. Het is gewoon gezond hard werken wat wij hier doen. We runnen een homestead en geen grote boerderij.... Ik denk de afwisseling van werk, ontspanning, goed eten en voldoende nachtrust de kern is van een gezonde levenstijl.
Als ik mijn leven vergelijk met dagboeken ed. uit die tijd, dan hebben wij een luizenleven en vieren we elke dag feest. Ik voel mezelf eerder lui, dan een harde werker. Heb echt diep respect voor de echte victorians.

Nynke55: Idd jij begrijpt het :)

PocoGaucha: Klinkt intressant, maar kan me niet voorstellen dat er mensen willen betalen om over mijn leventje te lezen. Zo intressant ben ik nu ook weer niet...... Maar ik vind het lief van je dat je zo meedenkt!

MirandFuego: Helaas zijn de klanten van tegenwoordig niet meer bereid om paarden langs te brengen, wij bieden dit ook aan als een optie maar er zijn maar weinig dier er voor kiezen.

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:18

Er zijn wel meer mensen zonder auto, ook gewoon ‚moderne‘ mensen dus ik vind het bijzonder om te lezen dat dit voor sommigen een probleem lijkt.
Mijn man heeft geen rijbewijs dus als er iets met ij is zullen ze me ook moeten komen halen :D

Echter vind ik dan hoefsmid zonder auto wel een dappere stap met al dat zware gereedschap en in de sneeuw in de winter.

Ik had eerder gevraagd waarom jullie de muren niet isoleren met bijv. wol. Zou dat ook niet een hoop hout schelen?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-03-20 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:20

Thea: Misschien is het al gevraagd, maar zijn jullie vegetarisch? Aangezien er maar een tiental kippen zijn zullen deze niet voldoende kunnen voorzien in vlees?

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:21

DeMolenhoek schreef:
Thea: Misschien is het al gevraagd, maar zijn jullie vegetarisch? Aangezien er maar een tiental kippen zijn zullen deze niet voldoende kunnen voorzien in vlees?


Ik las een paar pagina‘s terug dat ze al jaren vegetarisch zijn.

Anoniem

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:22

Oh ok, bedankt! Sorry voor de overbodige vraag!

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:36

TheaD schreef:
PocoGaucha: Klinkt intressant, maar kan me niet voorstellen dat er mensen willen betalen om over mijn leventje te lezen. Zo intressant ben ik nu ook weer niet...... Maar ik vind het lief van je dat je zo meedenkt!

Gezien de vele reacties hier, denk ik dat je daar op verkijkt.
En ik zou het wel mooi vinden als je door zo back-to-basic leven, toch online geld kan verdienen :D

TheaD

Berichten: 610
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:37

Sizzle: Sorry had erover heen gelezen. We willen het huis niet extra isoleren omdat dan een deel van het karakter van het huis verloren gaat. In de woonkamer bijvoorbeeld hebben we nog het oude behang wat ergens tussen de jaren 30 en 50 geplaatst is. Maar isoleren van de muren is ook niet echt nodig. Het huis is gebouwd van balken van tussen de 15 en 20 cm dik. Dit heeft een relatief goede isolatie waarde. De meeste warmte verliezen we door de ramen, die enkel glas zijn, en door de schoorsteen. Omdat ze toen ze dit huis bouwden geen fornuis hadden maar een open vuurplaats, met een bakoven in de schoorsteen, is de schouw een rechtstreekse verbinding met buiten. Dit houdt in dat als je boven ons fornuis naar boven kijkt, zie je sterretjes (als het nacht is dan hè ;) of de blauwe lucht. Een deel van de wamte gaat dus met de luchtstroom mee naar buiten. Ondanks dit alles gebruiken wij nog niet echt veel hout om het warm te stoken, het is meer dat het huis extreem kan afkoelen als we niet stoken. Dat nemen wij voor lief.

VogeltjeM

Berichten: 3767
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:38

lizy29 schreef:
Maar ook bij andere beroepen word er constant gezocht naar manieren om het beroep lichamelijk minder zwaar te maken binnen de beperkingen van dat beroep terwijl TS dus juist een stap terug doet in die ontwikkelingen. Ik snap echt de charme van het geheel maar zou zelf ook bang zijn voor de snelle slijtage van je lijf.


Ik kan me juist ook voorstellen dat deze levensstijl gezond is. Amper tot geen stress, geen wekkers, leven in je eigen ritme en op je eigen tempo. Enige lichamelijke arbeid is natuurlijk ook goed voor je.

Wat een heerlijk topic <3

senna21

Berichten: 11960
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:40

lizy29 schreef:
Ondanks dat ik het onzettend knap vind zoals jullie leven vraag ik me wel ernstig af of je niet jezelf letterlijk kapot maakt. Wij zijn als boer juist steeds op zoek naar manieren om het werk lichamelijk minder zwaar te maken en jullie maken het juist zwaarder voor jezelf. Nu werken wij natuurlijk wel op een andere schaal maar toch.....
Nog normaal kunnen bewegen als we 60 of 70+ zijn lijkt me wel fijn.

Wij vergeten vaak dat er voor ons 'gemak' mensen in andere landen werken onder slechte, armoedige omstandigheden. En over het milieu nog maar te zwijgen.
De prijs van onze levensstijl komt op het bordje van anderen.
Ik heb veel respect voor de keuze van TS. Dat stemt tot nadenken.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:42

TheaD schreef:
PocoGaucha: Klinkt intressant, maar kan me niet voorstellen dat er mensen willen betalen om over mijn leventje te lezen. Zo intressant ben ik nu ook weer niet...... Maar ik vind het lief van je dat je zo meedenkt!

Hier verkijk jij je op denk ik :)* Voor jou is het normaal. Voor mij (stille meelezer) is het bizar. Voor mij bizar in de positieve zin van het woord, want het is heerlijk om een kijkje te nemen in het leven van iemand die dichtbij de natuur woont en leeft en dan op zo'n ouderwetse onvoorstelbare manier. Het intrigeert want het staat heel ver van mijn bed af. Juist daarom is het interessant om te lezen, ook al is het voor jou ondertussen zo gewoon. Jouw topic is nu al ruim 17.000x gelezen in vier dagen tijd. Zegt genoeg toch? :D