[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:19

Ik dacht dat de woonkamer aan de achterkant was, omdat het er zo knus uitzag, dan zou ik inderdaad ook verplaatsen.

Wel leuk hoor, zo's project!

missfalki
Berichten: 2274
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:02

Spannend bijna de sleutel ... :))
succes met keuze's maken, is best lastig als je alles nog niet weet ...
en als het af is heb je toch nog dat je wat dingen (achteraf) toch anders had gedaan ... ;)

Groet Karin.

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 10:54

tamary schreef:
MarliesR schreef:
Voordeel van twee ingangen aan de linkerkant maken (zoals op de plattegrond) is dat dat de zuidzijde. En dan kan ik gelijk twee ingangen maken zodat je niet maar 1 doorgang hebt. En de 2,5 meter van die openslaande deuren is natuurlijk relatief ruim, maar als ze lopen te klooien weer niet zo heel breed. Maar het kan natuurlijk ook nog een overweging zijn om extra doorgang te maken in die muur.

Zuid en west = regen + wind, absoluut niet de ideale kant voor een deur die je altijd open wil hebben. Je wil noord of eventueel oost, die wind is weliswaar koud, maar droog.
Simpelste aanpassing nu zeker met een ouder gebouw waar niet altijd alles even stevig is, is om de voorwanden van de onderste 2 boxen er uit te halen, dan de achterste helft van de gang afsluiten met een poort over de hele breedte van de gang, zodat je bij de 2 overgebleven boxen kan mocht er een paard apart moeten. Dat is het snelst, en je loopt het minste risico op problemen ivm dragende muren, etc.


Ah ok, dat zijn goede dingen om mee te nemen. Ik dacht vooral aan de gure oosterlijk koude wind. Maar regen is natuurlijk ook belangrijk. Zit nog wel te denken om wellicht (op termijn) van die flappen op te hangen. Nou ja, deze winter maar even kijken hoe en wat.

Stalgebouw is overigens niet zo oud als het huis. Deze is gebouwd door de huidige bewoners.

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:48

Die flappen zijn echt 3x niks als de wind er op staat, die slaan bij ons bijna de raampjes er uit zo hoog wapperen die op -O-

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:05

pmarena schreef:
Die flappen zijn echt 3x niks als de wind er op staat, die slaan bij ons bijna de raampjes er uit zo hoog wapperen die op -O-


Oh dat is ook waardeloos -O-

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:38

Ja die doen dus echt totaal niet waar we ze voor gekocht hebben. Wellicht zijn er ook mega brede die veel zwaarder zijn maar dit waren speciale paardenflappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110898
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:18

Je kunt ze misschien zelf verzwaren met iets aan de onderkant?
Dat hadden wij ook gedaan met kleine houtjes en toen waaiden ze niet meer omhoog.

MirandaMalik

Berichten: 9904
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:36

Wat leuk, zie het nu pas, enorm gaaf huis!
Wij zijn veertien jaar geleden naar Groningen verhuisd, kunnen inmiddels heel goed klussen! :D
Gelijk ook een opmerking over die flappen, ik heb zwaluwen in stal en die hebben een open aanvliegroute nodig.
Maar als de paarden om het hoekje uit de wind staan hebben ze daar geen last van hoor, je zal zien dat ze toch liever buiten staan. :D

pmarena

Berichten: 48386
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:02

Ja dat verzwaren zit ik al jaren aan te denken inderdaad :j
Met stripjes lood ofzo.

Zwaluwen zijn geen probleem, die tijd van het jaar is het lekker weer en willen wij de deuren toch wel open hebben.

Het is het hem juist dat najaar / winter als je echt van die scherp snijdende koude wind hebt, dat je graag de boel dicht en toch toegankelijk wilt hebben :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:24

Ligt ook aan de gehele ruimte. In een heel open gebied is weer anders dan met bomen rondom bijv. Onze paarden staan vrijwel altijd buiten en rillen echt niet van kou. Er wordt laatste tijd juist minder gebruik gemaakt van de stallen dan als er bijv veel vliegjes zijn.

Ik zou eerder met windbreekgaas werken en kijken of je iets kan open maken voor het zicht. Bij de ingang en uitgang regelen ze echt wel. Beter is dan een ruim afdak voor je stal te maken, zodat ALS er een paard niet naar binnen kan, die wel kan schuilen.
En zorgen dat je dan bijv ook water hebt waar iedereen bij kan. Wij hebben automatische bakken in de stallen, maar die worden echt nooit gebruikt. Ze drinken alleen uit de lage bak met bal op het plein.

Ik zou starten zoals je in gedachte hebt en wat mogelijkheden open houden, omdat je heel veel pas achter komt als je eenmaal ermee werkt en leeft.

tamary

Berichten: 29279
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:19

MirandaFuego schreef:
Wat leuk, zie het nu pas, enorm gaaf huis!
Wij zijn veertien jaar geleden naar Groningen verhuisd, kunnen inmiddels heel goed klussen! :D
Gelijk ook een opmerking over die flappen, ik heb zwaluwen in stal en die hebben een open aanvliegroute nodig.
Maar als de paarden om het hoekje uit de wind staan hebben ze daar geen last van hoor, je zal zien dat ze toch liever buiten staan. :D

Ik ook, flappen komen niet tot de grond en die ruimte is genoeg voor ze om in en uit te vliegen. Geeft de jonge vogels ook een 3x6 oefenkooi om veilig te oefenen, tegen de tijd dat ze handig en sterk genoeg zijn om die duikvlucht naar buiten te maken, krijgt een ander dier ze ook niet meer zo makkelijk te pakken.

MirandaMalik

Berichten: 9904
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:28

Nou bij mij vinden de jonge zwaluwen het afdak al lastig. :=
Ga dat maar niet doen, ben bang dat ze dan niet meer komen.
Zelf wilde ik de stroken juist voor in de zomer tegen vliegen, last van wind heb ik hier niet zo, dus zullen die stroken dan toch dicht tot onder moeten zijn.

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 09:07

MirandaFuego schreef:
Wat leuk, zie het nu pas, enorm gaaf huis!
Wij zijn veertien jaar geleden naar Groningen verhuisd, kunnen inmiddels heel goed klussen! :D
Gelijk ook een opmerking over die flappen, ik heb zwaluwen in stal en die hebben een open aanvliegroute nodig.
Maar als de paarden om het hoekje uit de wind staan hebben ze daar geen last van hoor, je zal zien dat ze toch liever buiten staan. :D


Haha tof! Hopelijk kunnen wij dat over een x aantal jaar ook zeggen :D

Mijn merrie staat altijd heel graag onder dak bij regen, ook met deken. Maar iets van een overkapping zou daar ook mooi voor zijn.

Zwaluwen zouden op dit moment goed op de hooizolder kunnen! Maar ook dat maar eens rustig bekijken wanneer we er eenmaal wonen.




superpony schreef:
Ligt ook aan de gehele ruimte. In een heel open gebied is weer anders dan met bomen rondom bijv. Onze paarden staan vrijwel altijd buiten en rillen echt niet van kou. Er wordt laatste tijd juist minder gebruik gemaakt van de stallen dan als er bijv veel vliegjes zijn.

Ik zou eerder met windbreekgaas werken en kijken of je iets kan open maken voor het zicht. Bij de ingang en uitgang regelen ze echt wel. Beter is dan een ruim afdak voor je stal te maken, zodat ALS er een paard niet naar binnen kan, die wel kan schuilen.
En zorgen dat je dan bijv ook water hebt waar iedereen bij kan. Wij hebben automatische bakken in de stallen, maar die worden echt nooit gebruikt. Ze drinken alleen uit de lage bak met bal op het plein.

Ik zou starten zoals je in gedachte hebt en wat mogelijkheden open houden, omdat je heel veel pas achter komt als je eenmaal ermee werkt en leeft.


Dat laatste is inderdaad ook onze insteek. Eerst maar erheen en gewoon zien hoe we het gaan ervaren. Bovendien is er dus ook nog een (enorm vervallen) schuilstal achter tussen de bomen, dus die wil ik op termijn ook gaan herbouwen. Maar iets met budget en niet alles kan in één keer.



Mijn vriend sprak vandaag de legendarische woorden:
"Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Volgende week krijg je je cadeautje, je moet hem nog wel zelf in elkaar zetten" :+ :D

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:29

Gefeliciteerd!

En dan maar hopen dat het in elkaar zetten makkelijker gaat dan een pakket van een bekend Zweeds woonwarenhuis :D

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:25

Whahaha, ik kreeg twee jaar geleden een kruiwagen van mijn vriend op mijn verjaardag. Was tijdens de bouw van ons huis. :D

Lieszje
Berichten: 7187
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:49

Gefeliciteerd Marlies!

Ben echt benieuwd hoe het gaat worden allemaal :)

MirandaMalik

Berichten: 9904
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:08

Gefeliciteerd! Y)(^)

Is idd ook het makkelijkst om te kijken wat nodig is, kan heel anders uitpakken dan dan je denkt. :j

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 19:23

Thanks allemaal!

Maflinger_S schreef:
Gefeliciteerd!

En dan maar hopen dat het in elkaar zetten makkelijker gaat dan een pakket van een bekend Zweeds woonwarenhuis :D


En daar komen er vast ook nog dingen van bij in ons grote "bouwpakket" :D :D


estja schreef:
Whahaha, ik kreeg twee jaar geleden een kruiwagen van mijn vriend op mijn verjaardag. Was tijdens de bouw van ons huis. :D


Haha, in elk geval ook een mooi bruikbaar cadeautje :D

missfalki
Berichten: 2274
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:25

Gefeliciteerd en nog een leuke avond gewenst! Y)(^)
En je cadeau is wel heel bijzonder (en ook vast eenmalig)
geniet er volop van en vooral blijven delen met ons :j

Groet Karin.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18690
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:28

Gefeliciteerd :D

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 21:26

missfalki schreef:
Gefeliciteerd en nog een leuke avond gewenst! Y)(^)
En je cadeau is wel heel bijzonder (en ook vast eenmalig)
geniet er volop van en vooral blijven delen met ons :j

Groet Karin.


Het is een in elk geval een "cadeau wat blijft geven". Nog zo'n 10 jaar lang :+ :D

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:53

Als je elk jaar zo'n huis krijgt weet ik niet of je na de 3e keer nog zo blij bent :')

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 18:03

We hebben de sleutel *\%/*

We zijn zooooo blij ermee <3 Wel echt compleet gesloopt van de hele dag vandaag, maar we hebben het!

We zijn vanwege de honden nu eerst weer in ons oude huis, maar vanaf morgen gaan we er een paar nachtjes kamperen op luchtbedden :D :D

Grote meevaller was het feit dat ze het huis toch (nagenoeg) volledig leeg hebben opgeleverd (wij hadden gerekend op zeker de eerste drie dagen zooi op moeten ruimen) én dat de palen van de omheining echt nog veel beter zijn dan ik dacht. De bedrading en een groot deel van de isolatoren moet wel helemaal vervangen worden, maar dat is te overzien!

Afbeelding

Het behoorlijk grote duivenhok had ik nog van bedacht dat ik daar wellicht een schuilhok voor de honden van kon maken. Of wellicht later een kippenhok. Maar die is zooooo gooooooor :r Stinkt je echt al van meters te gemoed. En (waar we al bang voor waren) valt de staat van dat hout ook enorm tegen. Dus waarschijnlijk toch maar plat (of wellicht dat iemand hem nog gratis wil ophalen om te knappen ofzo).

Foto van tijdens de bezichtiging van een afstandje. Ben er toen niet bij in de buurt geweest (zaten toen nog 70 duiven in).
Afbeelding

En vandaag dus nieuwsgierig toch even naar binnen geweest
Foto van de binnenkant. En geloof me, op de foto lijkt het echt een heel stuk minder erg dan het is _O-
Afbeelding

Iets waar ik ook nieuwsgierig naar was, was de schuilstal. We wisten pas dat die er was ná we het hadden gekocht :+ . Wel toen al met de melding dat hij echt rijp is voor de sloop. Nou, daar was niks aan gelogen :D

Afbeelding
Maar daar gaan we mooi op termijn wel eens wat nieuws neerzetten!

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:08

Jaaaaaa de sleutel!!! :D :):) :D Supergaaf!! Heel veel succes en plezier! :D Lekker veel foto's blijven spammen hoor! <3 Tis zo'n gaaf plekje!! :+:
En wat fijn dat ie toch grotendeels al leeg is! :D

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:10

Gefeliciteerd!

Mijn echtgenoot zou heel hard moeten lachen als hij deze foto's zou zien van die bouwvalletjes. Wij kijken ook wel eens naar huizen met een stukje grond en altijd als er allerlei vage bijgebouwen op die grond staan, is mijn eerste reactie: platgooien. Hij zegt het dan zelf al: zo daar is heel wat plat te gooien...

Er eerst maar eens wat gaan wonen voordat je (rigoureuze) verbouwingsplannen maakt, vind ik trouwens een hele goede. Ik heb al wat posts voorbij zien komen waarin mensen wat spijt hebben van de beslissingen die zij toentertijd genomen hebben.