Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:30

Wat een leuk en interessant topic!

foxy80 schreef:
Daar willen wij nog mee aan de slag. Maar willen het goed doen en damn, wat zijn er veel producten in de handel die eigenlijk toch weer belastend zijn voor het milieu. Ik vind het niet kunnen dat ik mijn tuin aantrekkelijk maak voor insecten/egels/vogels/amfibieën en daarvoor elders schade veroorzaak.

Zaaigoed dat met pesticiden behandeld is zodat het niet aangevreten wordt
Plantjes die geleverd worden in potgrond met turf
Bloempotten van plastic (gerecycleerd, dat wel, maar dan nog...)
Tropische houtsoorten (niet-gecertificeerd) voor schuttingen ed. waarvoor oerwoud moet wijken etc etc

Ik ren altijd gillend het tuincentrum uit ipv in, ik schaf niks aan en zo vlot het natuurlijk niet. Tips welkom (biologisch bloemen zaaigoed heb ik nu al wel haha).

Dit heb ik dus ook. Ik wil het graag goed doen, maar wat is dat soms lastig. Vooral ook omdat ik eigenlijk nog niet zo goed weet wat ik wil met de tuin. Ja, graag meer biodiversiteit, biologisch (dus dan vallen de meeste tuincentra alweer af), inheems en lokaal. Maar ook betaalbaar en voor mij makkelijk te realiseren en bij te houden (chronisch ziek met een inspanningsintolerantie). Een tuin die goed is voor de natuur en de beestjes, maar ik wil toch ook iig een paar planten/struiken/bomen die ik zelf erg mooi vind ook al zijn die niet inheems of nuttig.

Ik zie al een hoop leuke ideeën en tips voorbij komen. :) Een vraagje voor de mensen met een takkenwal: hoe houden jullie die rattenvrij? We hebben een tijdje een takkenwal gehad, maar tegelijk ook een rattenplaag. Sinds de takkenwal weer weggehaald is, zijn ook de ratten weg.

Een vijvertje wil ik ook graag realiseren in de (voormalige) paddock, maar doe ik die op de natte plak waar er altijd in de winter een heel meer ontstaat, of juist niet daar? Ik wil wel een vijver met folie, want de uitgegraven natuurvijver van mijn ouders (groter en dieper dan ik wil) is in de zomer bijna droog en in de winter gaat ie voorbij zijn oevers.

En naast het huis .... nu is het voornamelijk gras, maar wat is beter voor de fundering en de muren: Begroeiing (gras, struiken, planten, etc) of een stenen paadje?

Ik wil zo graag een leuke, mooie en goede tuin hebben, maar zie door de bomen het bos niet meer. :')
De foto's van Miriam91 laten wel aardig zien wat ik ook mooi vind. :j Het zou leuk zijn als er nog meer mensen hun tuinen laten zien. <<) O:) ;)

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:04

Soepblik schreef:
Ik woon twee hoog in hartje Amsterdam, maar ben hard bezig met moestuinieren op mijn twee balkonnetjes! Momenteel ben ik veel vloemen aan het zaaien en probeer ik het hek vol te laten groeien met een oost-indische kers.

Iemand tips?

Leuk!

Ik denk dat je verticaal moet denken. Als je googled op verticale plantenbak kom je heel veel leuks tegen. En misschien planten zetten in de perkjes bij de bomen in jouw straat? Dat deden wij in onze straat toen ik nog in de stad woonde. Was heel leuk om te zien.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:50

Guerilla gardening noemen ze dat, is ook een organisatie in Nederland van als je daar meer hulp of gezelschap bij zoekt :)

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:25

Ir111 schreef:
Afanaisa91 schreef:
Planten die hier in overvloed groeien of in de weg staan, zoals zaailingen van Europese eik, wilde kers, of vlier en vlinderplant, bied ik sinds vorig jaar langs de weg aan voor een vrijwillige bijdrage. Dit loopt verrassend goed, en in plaats van dood te gaan dragen deze planten elders hopelijk bij aan de biodiversiteit!

Wat een leuk idee. Hoe groot zijn die zaailingen van de eik dan bv? Echt van die eenjarige frummels?

En je vlinderplant (bedoel je de Budleja?), stek je die?


De eikenzaailingen zijn inderdaad niet denderend groot, de grootste zijn ook nog het meest populair natuurlijk. Dus wat er daarvan nog staat is klein.
Maar de vlier, lijsterbes e.d. is wel snel 1,5-2 meter, afhankelijk ervan of ik passende potten heb voor dat soort kluiten. Die maten lopen uiteraard het hardst.

De Buddleja zaait zich hier vanzelf uit, bestuiving gaat goed denk ik dan maar :+
Stekken zou zeker kunnen, dat is heel simpel maar dat geeft toch ook minder genetische diversiteit volgens mij. Dus als ze toch spontaan opkomen ga ik mooi voor de zaailingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34643
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:51

Vlinderstruik is iets wat het idd bijna altijd doet. Ik heb een dwerg struikje in de tuin, omdat die klein zou blijven maar die vind ik nu hij bij mij het 2e jaar in gaat niet meer zo dwerg en dan moet de zomer nog komen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:55

Afanaisa91 schreef:
De Buddleja zaait zich hier vanzelf uit, bestuiving gaat goed denk ik dan maar :+
Stekken zou zeker kunnen, dat is heel simpel maar dat geeft toch ook minder genetische diversiteit volgens mij. Dus als ze toch spontaan opkomen ga ik mooi voor de zaailingen.

Ik wist niet dat de Buddleja zichzelf kan uitzaaien, doet ie hier niet. Weer wat geleerd!

Ik ga lekker stekken dit jaar en dat aan de kant vd weg zetten. :)

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:17

Dit is een foto van een deel van onze tuin, die 3 jaar terug nog klinkerverharding op puinfundering was.
Afbeelding

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:20

Bedankt voor de leuke reacties op onze tuin <3 We zijn er ook erg blij mee. In 3 jaar tijd omgetoverd van totaal overwoekerd hazelaar/klimop bos tot een tuin met veel meer diversiteit aan planten en dieren.

Zaailingen en stekken weer weggeven klinkt wel heel aantrekkelijk. Wij hebben een gestresste esdoorn staan die duizenden zaailingen in de tuin heeft gegeven. Nu trekken we ze er allemaal uit maar ik kan er natuurlijk ook een paar in een potje groter laten worden. De kastanje van de buren geeft ook altijd heel veel zaailingen en onze eik ook. We hebben ook een paar beuken staan maar gek genoeg zie ik daar nooit zaailingen van.

Doen jullie stekken/zaailingen dan in een plastic potje langs de weg?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:25

ik had daar nooit zo bij stilgestaan, maar onze tuin staat vol met jonge scheuten van kastanje en eikenboom... zou daar echt iemand blij van worden?

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:27

Leuk Ir111, ik hoop dat het een succes is! Wie weet dat het bij sommige Buddleja cultivars de vruchtbaarheid is weggekweekt, dat zou nog een verklaring kunnen zijn.

@Miriam langs de weg gebruik ik oude plastic zaaipotten, maar voor de grote kluiten ben ik nu ook aan het puzzelen of dat misschien in ander materiaal kan wat ik toch over heb. Misschien in een plastic zak in een omdoos ofzo?

@Juval, jazeker, hier liepen de tamme kastanjes erg goed vorig jaar. De paardenkastanje beduidend minder, wel zonde wat dat is ook een prima drachtplant. Maar wie niet waagt…

Soms staan dingen hier best een aantal weken langs de weg. En zo komt er een mooie voorjaarsdag en ben ik ineens een hoop kwijt. Geen pijl op te trekken, maar wel iedere keer heel leuk als het wel lukt :D

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:32

Oh wat een goed idee!

Hier groeit van alles langs de wei wat we daar niet willen hebben. Maar vind het zo zonde om om te doen.
Wie weet kan ik er iemand anders blij mee maken!

Hier gister trouwens onze gigantische conifeer gesnoeid. Buren willen hem eigenlijk weg hebben. Maar ik vind het zo mooi en er leeft zo veel in…

Dus nu compromis met 2 meter er af dan maar.. hopelijk mag hij blijven staan.


Mooi akshay jullie tuin!