prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:19

Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:



Niet elke hobby/ tijdverdrijf levert geld op. En lang niet iedereen heeft extra talenten :+

Kwa meer geld verdienen, het gros van de Nederlanders werkt gewoon via een CAO.
Nogmaals HOE kan je dan meer geld verdienen. Je wordt ingeschaald en krijgt dat bedrag per uur betaald.
Ik krijg echt geen toeslag omdat ik kindloos ben, misschien net iets vlotter werk dan een collega.
Zo werkt een CAO niet.


Wbt het eerste doelde ik op de Bokker die heeft het over A'dam had, niet mijzelf.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:21

Maar buiten de randstad is de huizenmarkt op dit moment ook verre van goed. Wat je regelmatig hoort is dat de lokale jeugd geen kans meer maakt op een woning in 'eigen' dorp omdat mensen uit die in het westen met een forse overwaarde hun huis hebben verkocht ze eruit concurreren.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:25

met even snel een rekensom gemaakt voor de mensen dat je maar moet sparen vanaf je 18e. Als ik nu 2 ton zou willen hebben dan zou ik 10 jaar lang elke maand €1666,- op zei moeten hebben gezegd :') kon ik dat maar

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:25

Biks2 schreef:
Maar verder is er een OV netwerk, kom je ook ver mee als je geen auto hebt. Al is wonen waar je werkt natuurlijk wel veruit het fijnste.


Welkom aan de andere kant van Nederland.

Ik werk nachtdiensten, begintijd 23.00 uur, eindtijd 7.00 uur.

Ik woon in een dorp, ja er rijden bussen en we hebben zelfs een treinstation.
Echter ik werk in de thuiszorg, OV stopt niet voor de deur van mijn cliënt.
Ivm een kapotte auto een keer opgezocht of het mogelijk was met het OV.
Lopen naar treinstation a 10 min. Met de trein naar Utrecht, bus of tram naar IJsselstein, bus verder naar ongeveer de juiste straat. 10 tot 15 minuten lopen.
Ik zou meer dan 3 uur onderweg zijn voor mijn cliënt.

OV buiten de randstad is een ramp.
Ook fietsen is niet bepaald een optie als je met grote regelmaat meer dan 30 km moet fietsen met mijn werktijden.
Mijn werkgebied is daar veels te groot voor.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:28

Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:



Beetje simpel gesteld hè. Er zijn legio mensen die naar de randstad trekken of daar echt wel willen blijven, en dat is ook met andere reden dan of er een school en werk in de buurt is. Echt, uit alles wat je schrijft blijkt ontzettend veel moedwillig onbegrip.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:33

Hier overigens acht jaar op kamers gezeten, ook tijdens fulltime werk. Even in het buitenland gewoond en toen - hoe banketstaaf ook - kamer onderverhuurd want anders krijg je daarna niks meer. Jaren gezocht naar particuliere huur en sociale huur, echt helemaal niks te vinden. Ook niet als woningdeler (lang niet overal toegestaan), ook niet op een flatje driehoog achter in een achterstandswijk. Wij woonden uiteindelijk met vijf volwassen, werkende vrouwen die naarstig op zoek waren naar huizen i.p.v studentenkamertjes.

Nu met pijn in het hart Utrecht vaarwel moeten zeggen omdat er - als bij een wonder - toch een appartementje in een stadje dichtbij op m'n pad kwam. Ik vind het gewoon klote dat ik noodgedwongen de stad moet achterlaten waar ik álles had, alle binding mee had en waar ik me jarenlang met hart en ziel voor heb ingezet. Maar ik besef dat ik klaag vanuit een luxepositie, ik heb tenminste een dak boven m'n hoofd...

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:43

BaileyMix schreef:
Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:



Beetje simpel gesteld hè. Er zijn legio mensen die naar de randstad trekken of daar echt wel willen blijven, en dat is ook met andere reden dan of er een school en werk in de buurt is. Echt, uit alles wat je schrijft blijkt ontzettend veel moedwillig onbegrip.


Maar niet heel de Randstad is super duur he. Ik wil ook wel weer in Utrecht wonen, maar dan kan ik net een studio kopen. Wil ik niet, dus dat betekent ergens anders wonen (en alsnog middenin de randstad).

Edit: het is toeval dat ik het ook over Utrecht heb btw, want ik wil daar (ook) wonen.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:35

Ik ben er juist weggegaan omdat we graag gelijkvloers wilden wonen en beter geïsoleerd.
Er was niet een plek waar ik wel wilde wonen in Utrecht en Leidsche Rijn vind ik vreselijk maar ben er wel in vijf minuten.

Zertab

Berichten: 12218
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:44

Ik word er ook moedeloos van. Ik woon prima thuis, wil er ook nog niet weg. Maar goed, ik ben ondertussen 25 geworden dus eens wordt het tijd...

Ik verdien echt prima, dus sociale huur kom ik niet voor in aanmerking. Maar ik heb nog geen relatie, dus dan zou ik alleen (of met een vriendin dan) moeten gaan wonen. Anders kan ik een hypotheek helemaal wel vergeten :')
En ik zie het ook niet zitten om 1000 euro per maand alleen al kwijt te zijn aan huur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:55

Een kennis kocht in 2015/2016 een rijtjeshuis voor 180k in het dorp waar ik woon. Het goedkoopste rijtjeshuis in dat dorp die nu op Funda staat is 325k. Deze is onder bod, geen idee wat ze geboden hebben. Gezien je met een modaal inkomen nog geen 200k aan hyptotheek kan krijgen hoor ik graag wat ik kan bijklussen om dit allemaal bij elkaar te sparen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:58

Iets met op je rug liggen en benen wijd :x <<)

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:11

Acht jaar geleden kon ik mijn vorige huis kopen voor 155000 bewoond, nu gaan zoals zoete broodjes voor ruim het dubbele!

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:42

Ik vind het wel grappig dat er zoveel mensen zijn die zeggen dat er te weinig woningen zijn.
Er zijn niet te weinig woningen, er zijn teveel mensen. Veel te veel mensen.
Alleenstaanden en jongeren komen al helemaal niet meer aan een woning. Alleen als je kinderen hebt/ een gezin bent maak je nog wel een kans.
Triest eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:22

Ja, de huizenprijzen gaan helemaal dol. Mijn ouders hebben recent hun huis verkocht, 250.000 overwaarde :=. Bizar. Echt bizár.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:33

Ik ben alleen en 33 jaar. Ik woon nog steeds bij mijn ouders omdat kopen alleen onmogelijk is en je alleen geen recht hebt op een gezinswoning omdat je alleen geen huis bezet mag houden. Beetje jammer dat ze geen kleine huizen voor handen hebben....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:42

Als starter moet je nu ook niet meer willen kopen. Tenzij je van plan bent de rest van je leven in je gekochte huis te blijven wonen...

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:47

Ik heb moeten herfinancieren.. dus ik moet later nog maar zien hoe ik met een rollator het trappenhuis doorkom, want aflossen /
met winst verkopen tzt en er nog wat aan hebben gaat m niet worden denk :')

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:52

Ik heb een stacaravan gekocht en die bij mijn ouders op het erf gezet (boerderij). Vriend , ik , hond en kat wonen hier heerlijk. Genoeg ruimte voor ons. Mochten we toe zijn aan kinderen zouden we wel een huis moeten kopen. Op dit moment echt niet te betalen. En huren wil ik niet. Het huis komt nooit naar je toe. Alles wat je er in steekt ben je kwijt. We zijn overige 23 en 25 jaar :)

Wij hebben het zo opgelost. Nu lekker doorsparen en als de markt wat normaler is willen we graag iets kopen :)
Zomerbeeld met zwembad (oh heerlijk, geef mij zomer :+ )
Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:56

Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:


Inderdaad ik heb van mijn hobby een bedrijfje gemaakt en heb dus nu twee banen. Het is maar wat je er voor over hebt. Anders had ik nu niet kunnen verhuizen en geen royaal leven. Als ik 10 jaar geleden geen omscholing had gedaan verdiende ik nu nog steeds 1900 euro netto in de maand…..met een hbo studie.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-01-22 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:56

Ziet er wel heerlijk uit Kabayo!

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:11

Goede tussenoplossing idd Kabayo. Fijn dat je een goede relatie hebt met je ouders en dat er zoveel grond bij het huis zit!
Toen ik nog op de Veluwe (Bible belt) werkte zag ik ook veel meer dit soort constructies, twee generaties op een perceel. Ook andersom; ouders in een gelijkvloerse kleinere woning en de kinderen in het grote huis. Ik wist als Randstedeling helemaal niet dat dit een ding was. :D

Overigens ook genoeg oma's van 90 in een boerderij van 200m2 waarvan ze slechts een kamer gebruiken meegemaakt :+ enorm contrast met veel andere delen van NL.

Ik snap heel goed dat de huidige woningmarkt voor alleenstaande starters een uitzichtloze situatie is.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:25

Het is belachelijk allemaal.
Mijn vriend en ik gaan straks in een unit bij mijn schoonouders op het erf wonen. Maar ooit wil je toch echt een huis. En wij beseffen ons ook dat we geluk hebben dat wij deze mogelijkheid hebben.

Er staat hier gewoon niks onder de 300.000 te koop, en als het te koop staat wordt het zo erg overboden dat je het beter niet kan kopen..

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:42

Zonnetje81 schreef:
Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:


Inderdaad ik heb van mijn hobby een bedrijfje gemaakt en heb dus nu twee banen. Het is maar wat je er voor over hebt. Anders had ik nu niet kunnen verhuizen en geen royaal leven. Als ik 10 jaar geleden geen omscholing had gedaan verdiende ik nu nog steeds 1900 euro netto in de maand…..met een hbo studie.

Dat is super.
Ik en mijn man zijn ook begonnen in een verbouwde garage..
Helaas merk ik wel dat woningen (particulier, simpel "hok") ontzettend duur zijn geworden.

Ook geven jullie al een beetje aan dat mensen met een gemiddelde MBO-baan veel moelijker een betaalbaar huis zullen vinden. Niet iedereen is een hoogvlieger en kan zich makkelijk opwerken naar een beter betaalde baan.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:18

Overigens zou ik mijn huis met veel overwaarde kunnen verkopen, maar een beter huis is dan weer zoveel duurder en alles wordt zo snel verkocht dat het toch ook niet helemaal als een goede tijd voelt om te verkopen. Als ik zou willen verkopen dan wil ik er qua huis wel op vooruit gaan en dat zou nu ook niet kunnen. Ik zou nu mijn eigen huis misschien net kunnen kopen met de overwaarde :')

Raineri
Berichten: 6234
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:27

Prairy schreef:
Onali, want in andere regio's is er geen werk te krijgen? Zijn er geen scholen? Ziekenhuizen? Andere werkgelegenheid?

En naar je baas gaan voor meer salaris (wat geen slecht plan is, waarom zou je dat niet vragen?) is toch niet de enige oplossing? Misschien kun je iets met je hobby, ben je heel handig en kun je wat bijklussen, of weet je ergens heel veel vanaf en kun je daar andere mensen iets over leren.

Maar goed, ik stop hier, er zitten me hier veel te veel slachtoffer-denkers en ik besteed mijn tijd en energie liever aan gelijkgestemde mensen die wel vooruit en anders durven te denken. :wave:


:')

“Zeg baas mag ik bruto per jaar even 50 k meer verdienen?”

Ik ben ook van het denken in oplossingen maar ik vraag me af of je wel door hebt wat je zegt