Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:29

Een tip voor vloerverwarming: laat deze op een constante temperatuur staan!
Vloerverwarming is er namelijk niet voor gemaakt om continue te wisselen van temperatuur. Het duurt gewoon een tijd voordat deze goed op temperatuur is. Als je er continue aan zit, ben je continue aan het stoken.

Overigens kunnen wij vloerverwarming open zetten per ruimte, maar ik weet niet of dat bij alle vloerverwarmingen zo is.
Ons verbruik (twee onder een kap) is op deze manier zeer laag.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:38

Oktober hadden we 133 m3 en november al 287 m3
Ik ga echt niet in de kou zitten ben niet gek.
Thuis moet warm en knus zijn.

Dit weer is funest dan is het echt koud op de wind en regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:39

Petrichor schreef:
Ja ik ben wel degelijk een koukleum, bij 21 graden zit ik op de bank met een 't shirt met lange mouwen en een dikke wollen trui en daaroverheen nog eens 2 dekentjes dan bereik ik een voor mij aangename temperatuur. Ja ik besef mij (vooral na jullie reacties over de temperatuur bij jullie in huis) dat dit best wel erg is.

Echter hebben we wel besloten om de temperatuur overdag en in de avond op 20 te houden en indien ik echt heel koud ben op 20.5 te zetten. Ook snachts gaat de temperatuur nu naar 17.5 eens kijken hoe dat deze maand verloopt. Echter hebben wij trouwens geen volledige vloerverwarming ik was dat vergeten erbij te zetten terwijl dat wel van belang is. We hebben nu de vloerverwarming lager gezet en de radiatoren hoger dus wellicht dat dit ook nog een verschil maakt.

Edit: In november hebben wij 220 kuub gas verbruikt in oktober was dit rond de 200 en van mei tot september gemiddeld 90.


Kun je niet de vloerverwarming helemaal uitdraaien en alleen op radiatoren verwarmen? Volgens mij is vloerverwarming echt groot verbruiker!

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:46

Wij betaalden 109 per maand maar heb het voor de laatste 4 maanden opgeschroefd naar 130 omdat we anders ook moesten bijbetalen. Sinds we een kindje hebben staat de verwarming als we thuis zijn gewoon op 21. Dat scheelt echt enorm in kosten.
Voor hij er was betaalden we 109 pm en kregen we terug, nu moest ik dus het bedrag opschroeven.
Woon in een rijtjes huis uit de jaren 70,wel vloer, en muur isolatie en sinds 2 jaar een nieuwe cv ketel. Dak isoleren doen we volgend jaar, maar er zit een deur naar de trap op zolder dus dat valt dan nog mee.

Stap volgend jaar wel weer over van essent naar Vattenfall, want die zijn voor ons aanzienlijk goedkoper :)

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:48

Zoals hier boven ook wordt gezegd de vloerverwarming op 1 temperatuur laten. Het kost heel veel energie om hem op te stoken. Dan kan je beter nog een radiator erbij doen, die je af en toe wat hoger kan zetten als het kil in huis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:53

MarlindeRooz schreef:
Ik raad je aan meer te lezen over bruin vet. Je gaat namelijk er niet meer van aanmaken. Je gaat het alleen beter gebruiken.

https://open.spotify.com/episode/3DiEfd ... kTqsVvhjpg

—-

Maar het koud hebben is wel een kwestie van gewenning. Mijn verwarming gaat ook gerust op 23 graden. Zeker als ik zit te studeren wil ik geen koude gewrichten. Dat doet pijn. :)
Maar anders met 3 lagen op de bank!
Die podcast kan ik niet beluisteren, ik heb geen spotify.

Ik heb er wel degelijk heel veel over gelezen, maar jaren geleden. Volgens wetenschappers kon je ook het volume van bruin vet vergroten, er is destijds door de universiteit Maastricht onderzoek gedaan. Zie de linkjes beneden. Ik weet niet of de inzichten zijn veranderd, of dat men de onderzoeken in een soort Jip en Janneke taal wilde brengen.

Deze onderzoeker van de universiteit Leiden zegt in 2017 ook nog dat het bruin vet verdubbeld is bij proefpersonen overigens, dus wat nou waarheid is?:
Citaat:
De suggestie van de Iceman Wim Hof, die iedereen aanspoort om ijsbaden te nemen, is dus zo gek nog niet?
‘Ik vind hem een prima kerel, maar zo extreem als hij het doet is niet nodig. Bij experimenten in kantoren werd de kachel op zestien graden gezet. Na een paar weken waren de proefpersonen afgevallen én was hun bruine vetweefsel verdubbeld.’

https://newscientist.nl/nieuws/we-zoude ... -opzoeken/

Maar de conclusie blijft gewoon hetzelfde: door het af en toe koud te hebben, heb je het uiteindelijk minder snel koud.

https://www.mumc.nl/actueel/mumc-tv/255 ... et-bij-kou
https://www.ntvg.nl/artikelen/bruin-vet/volledigheid of

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:56

Ik vind temparatuur maar een lastig iets. Als de thermostaat op 20 graden staat bij mij in huis dan is het volgens de thermometer op tafel 18 graden. Ik vind dat koud dus ik draai de thermostaat op tot 22 graden. dan is het volgens de thermometer op tafel 20,5. Dus koukleum of niet, schijnbaar zit er best veel verschil.

Ik betaal 90 in de maand en ik zit er altijd onder. Behalve in December, want dan doet de kersttverlichting ook veel. := maar ik leef overigens in een appartement in een Seniorenflat.

Over altijd maar koud hebben. In dat geval moet ik het binnenkort een keer toch vaak warm hebben. Maar helaas merk ik er vrij weinig van.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:58

Vloerverwarming als hoofdverwarming kan juist heel zuinig zijn, maar het valt of staat wel met een aantal dingen. 1 daarvan is inderdaad niet aan je thermostaat komen. Een ander is de vloer die over je vloerverwarming heen ligt. Tegels of verlijmd pvc laten de warmte goed door maar hout of laminaat of meerdere lagen zoals bijv. een nieuwe vloer over bestaande tegels zorgen voor heel veel rendementverlies.

Ons vorige huis: A label, goed geïsoleerd, warmtepomp met vloerverwarming. 140m2, thermostaat altijd op 20, zelfs als we op vakantie gingen, ons maandbedrag was 80 euro per maand en kwamen daar gewoon mee uit.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:59

Hier hetzelfde als Ladybird.
Heb het vaak genoeg koud, dus zou het dan toch een keer warm moeten krijgen :=

Maar in mijn eigen huis wil ik het niet koud hebben, dus daar word niet op bespaard.
Net als het douchen, als ik een keer zin heb om een half uur te douchen dan doe ik dat.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:00

Er zit ook gewoon per huis veel verschil in, bij mijn ouders heb ik het pas aangenaam als de verwarming op 22 ingesteld staat. Hier thuis heb ik het lekker bij 20 of 20,5

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:10

Wij betalen rond de 170 per maand voor gas en licht en water ligt rond de 17,50 per maand en we zijn met z'n 2en. We hebben een nieuwe vriezer er nieuwe koelkast aangeschaft en dat scheelde al bijna 25 euro per maand. Het loont dus wel om oude apparaten te vervangen.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:13

Als we het over verbruik hebben: ruime 2 onder 1 kap met twee personen. In oktober hadden we een gas verbruik van 61m3. In september was dat maar 17m3. Kan ook wel kloppen, want in oktober hebben we de vloerverwarming aangezet. Verder zitten we daar niet aan. :-)

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:18

_Nelleke_ schreef:
Vloerverwarming als hoofdverwarming kan juist heel zuinig zijn, maar het valt of staat wel met een aantal dingen. 1 daarvan is inderdaad niet aan je thermostaat komen. Een ander is de vloer die over je vloerverwarming heen ligt. Tegels of verlijmd pvc laten de warmte goed door maar hout of laminaat of meerdere lagen zoals bijv. een nieuwe vloer over bestaande tegels zorgen voor heel veel rendementverlies.


Met uitzondering van lamelparket, dat laat veel meer warmte door dan een massief houten vloer.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:19

Bij een vloerverwarming moet je eigenlijk een constante temperatuur aanhouden. Bij mij in huis staat de verwarming constant op 19 graden. Het kost ontzettend veel “kracht” voor een vloerverwarming om steeds opnieuw op te warmen. Verwarmen duurt ook veel langer dan bij de standaard verwarming.

Wanneer ik de vloerverwarming op 20 zet zie je het verbruik echt omhoog schieten in de periode dat er verwarmd wordt. Daarna loopt het verbruik iets terug, maar constant 20 graden kost natuurlijk meer dan 19 en ik vind 20 net wat te benauwd aanvoelen. De vorst zet ook nog niet echt door, dus voorlopig houd ik de 19 aan.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:28

mysa schreef:
_Nelleke_ schreef:
Vloerverwarming als hoofdverwarming kan juist heel zuinig zijn, maar het valt of staat wel met een aantal dingen. 1 daarvan is inderdaad niet aan je thermostaat komen. Een ander is de vloer die over je vloerverwarming heen ligt. Tegels of verlijmd pvc laten de warmte goed door maar hout of laminaat of meerdere lagen zoals bijv. een nieuwe vloer over bestaande tegels zorgen voor heel veel rendementverlies.


Met uitzondering van lamelparket, dat laat veel meer warmte door dan een massief houten vloer.


Maar nog steeds veel minder dan verlijmd pvc of tegels. Kijk maar naar zo’n Finse sauna, de houten bankjes kan je gewoon op zitten terwijl vloertegels vaak gloeiend heet zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:30

Marie_Anne schreef:
Vernikkelen bij 19 graden? Dan ben je wel een extreme koukleum vind ik. Als het buiten 19 graden is loop je toch ook niet vernikkelen op straat.
Je kunt jezelf daar prima in trainen trouwens, als je jezelf af en toe blootstelt aan kou, maakt je lichaam een ander soort vet aan, bruin vet, waardoor je het juist minder koud zult hebben.

Ik heb gisteren zelfs gezwommen in water van inmiddels 4 graden koud, maar toch blijf ik binnen een koukleum. Als je actief bent en wandelt kun je natuurlijk een lagere temperatuur verdragen dan wanneer je op de bank zit.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:02

Maar 240,- voor een 2-onder-1 kapper is toch niet echt heel veel. Hoe groot is het huis?
Ik betaal 375,- voor een vrijstaand huis. Overigens wel met jacuzzi en thermostaat op 21 gr. Bij de temperaturen die ik hier op Bokt zie langskomen, zou ik echt bevriezen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:22

Fitzroy schreef:
Maar 240,- voor een 2-onder-1 kapper is toch niet echt heel veel. Hoe groot is het huis?
Ik betaal 375,- voor een vrijstaand huis. Overigens wel met jacuzzi en thermostaat op 21 gr. Bij de temperaturen die ik hier op Bokt zie langskomen, zou ik echt bevriezen.

84m2 het hele huis, beneden verdieping wat daadwerkelijk verwarmd wordt zal rond de 50m2 zijn.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:27

Petrichor schreef:
Edit: In november hebben wij 220 kuub gas verbruikt in oktober was dit rond de 200 en van mei tot september gemiddeld 90.

90 kuub in een periode waarin je niet stookt is wel echt heel veel. Met alleen douchen en koken op gas zou je echt niet meer dan 30/35 kuub per maand moeten gebruiken.

Ik gok dat jullie vloerverwarming de grootste kostenpost is.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:35

Ik heb even een screenshot gemaakt van ons gasverbruik dit jaar. We wonen met 4 personen (incl. 2 kleine kinderen) in een vrijstaand huis. Ook gedeeltelijk vloerverwarming. Hier een mobiele thermostaat die we meenemen naar de ruimte waar we zijn. In de woonkamer is het altijd het koudste, dus daar zetten we hem alleen als we er willen gaan zitten.

In juli is het 15m3.
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:46

Fitzroy schreef:
Maar 240,- voor een 2-onder-1 kapper is toch niet echt heel veel. Hoe groot is het huis?
Ik betaal 375,- voor een vrijstaand huis. Overigens wel met jacuzzi en thermostaat op 21 gr. Bij de temperaturen die ik hier op Bokt zie langskomen, zou ik echt bevriezen.


Ik vind dat wij al veel betalen, 192 totaal, vrijstaand op de vlakte, dubbel glas, voorzet ramen, spouwmuurisolatie, verwarming over dag op 18, avond op 20, nacht op 16. Houtkachel in de bijkamer op het noordoosten, die gaat aan bij noordoostenwind en koude. Verder alleen verwarming aan in badkamer, bijkeuken, kamers en keuken. Totaal verbruik was vorig jaar , mede door de warme zomer 1500 kuub gas, 92 kuub water en stroom weet ik zo niet uit mijn hoofd, geloof 2900. Ook de stroomklok zit hier op en verder hebben we overal ledverlichting.Toen kregen we nog aardig terug.
Ons huis is meer dan 600 kuub inhoud dus een joekel uit 1925. Dus een verbruik van 375 euro , daar sla ik stijl van achterover, dat lukte ons zelfs niet met drie pubers in huis met al hun apparaten en douchebeurten.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:07

Wij betalen 175 euro per maand, maar krijgen altijd wel terug en zitten dus op 115 euro per maand voor een tussenwoning. Moet er wel bij zeggen dat wij wat warmteverbruik ongeveer de helft verbruiken vergeleken met de rest uit de buurt. We zijn ook weinig thuis en overdag staat de verwarming op 15 graden, het wordt niet kouder dan 17 graden bij ons binnen. Vanaf 18 uur gaat hij aan en staat dan op 19 graden. Ook hebben wij alleen beneden alleen de kachel aan en niet boven in de badkamer/slaapkamer of op zolder. Gelukkig ben ik absoluut geen koukleum, dus dat scheelt in dit geval wel!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:57

Joman schreef:
Petrichor schreef:
Ja ik ben wel degelijk een koukleum, bij 21 graden zit ik op de bank met een 't shirt met lange mouwen en een dikke wollen trui en daaroverheen nog eens 2 dekentjes dan bereik ik een voor mij aangename temperatuur. Ja ik besef mij (vooral na jullie reacties over de temperatuur bij jullie in huis) dat dit best wel erg is.

Echter hebben we wel besloten om de temperatuur overdag en in de avond op 20 te houden en indien ik echt heel koud ben op 20.5 te zetten. Ook snachts gaat de temperatuur nu naar 17.5 eens kijken hoe dat deze maand verloopt. Echter hebben wij trouwens geen volledige vloerverwarming ik was dat vergeten erbij te zetten terwijl dat wel van belang is. We hebben nu de vloerverwarming lager gezet en de radiatoren hoger dus wellicht dat dit ook nog een verschil maakt.

Edit: In november hebben wij 220 kuub gas verbruikt in oktober was dit rond de 200 en van mei tot september gemiddeld 90.


Kun je niet de vloerverwarming helemaal uitdraaien en alleen op radiatoren verwarmen? Volgens mij is vloerverwarming echt groot verbruiker!


De meeste mensen die vloerverwarming hebben, hebben geen radiatoren meer :Y)

Anoniem

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:38

Ja dat snap ik. Maar voor ts geldt dat niet :)

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:43

@bigone: heb je over de jacuzzi heen gelezen? Die kost zo al 140,- per maand. En ik zeg altijd maar dat wij in het koudste stukje Nl wonen. Kom ik op het werk, heeft niemand hoeven krabben behalve ik :+
Zodra ik op de snelweg ben is het al 2 graden warmer.