[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:37

Dat is inderdaad jammer, maar die vindt je wel of kan iemand je vast bij helpen. Onze kraan zit op grondwater en wij sproeien nu de bak met een gewoon sproeiding op een bezemsteel. Dan werd het bereik groter. Nu alleen in midden gezet vanwege snel snel, maar voor het goed, zou je er 2 moeten hebben of eerst ene kant en dan andere kant.
Pomp vreet ook wel wat stroom natuurlijk al die tijd dat ie aanstaat, maar zit bij ons in de huurprijs en heb geen idee hoeveel dat extra is elke keer.

Fijn dat je buuf kwam helpen. Zulke contacten zijn waardevol.

En je paard straks aan het werk voor de kost :)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:36

Oh geweldig! Wij wouden ook een piste gaan aanleggen maar wegens budget net als jij besloten om ook maar eerst te gaan frezen en gelijk trekken. Ik ben ook heel benieuwd wat dat gaat opbrengen (aan onkruid maar vooral al aan plezier). Later kunnen we nog zien wat we verder er mee doen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 22:26

Andere buuf gaat morgen even kijken of haar moeder de metaaldetector nog bij huis heeft :D gaan we eens zien of er de buis naar het grondwater nog kunnen vinden. De wisten in elk geval wel dat het al echt lang geleden is dat ie gebruikt is. Nou ja, we gaan het wel zien. En anders laat ik op termijn een nieuwe spuiten.

Kostprijs van water VS elektra is natuurlijk sowieso een punt, maar vind het ook gewoon wel zonde om gefilterd drinkwater te gebruiken voor iets als het sproeien van een bak. Nou ja, als het goed is komt er dit weekend wat regen, dus dan kan ik in elk geval al eens zien of hij beter wordt met water of dat het dan toch weer glad wordt door de hoeveelheid leem in de bovenlaag.

Grappig dat jullie hetzelfde plan hebben Neile! Ik twijfel nog steeds over keren of toch afgraven en zand opbrengen haha. Het eerste zou qua kosten dit jaar nog wel kunnen, het tweede echt niet. Keuzes keuzes...


Vanavond even eerste ronde echt snoeien gedaan. We hebben een tweedehands Stihl benzine heggeschaar kunnen scoren via de dealer, helemaal netjes nagekeken. Erg blij mee, zeker met de plannen die we hebben qua meters en meters paarden haag whaha. Zijkant was toen we het kochten al wel aardig overgroeid en nu alles weer echt begint te groeien zat het in een paar dagen al wel heel dicht bij het huis. Paar dikke takken gezaagd en verder het meeste met de heggeschaar kunnen doen. Moet morgen nog even goed vegen en met de brander erlangs voor onkruid, maar hey, je kan er weer langs kijken en lopen! Idee is nog een stukje schutting dwars over het pad net achter de voordeur om het achtererf wat meer af te schermen. En op termijn gaan we de bestrating er uit halen en er een kronkelpaadje van maken. Maar dat is voor de toekomst.

Afbeelding

Afbeelding

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:15

Dat geeft direct meer ruimte en licht :D

Groet Karin.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:17

Weer iets dat je weg kunt strepen voorlopig. Zal in je huis ook wel schelen qua lichtinval?
Bestrating zou ik blij mee zijn. Onkruid gaat zo snel als het niet bestraat is.
Wat een behulpzame buren heb je, zo leuk voor je :)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:19

Zo, dat scheelt!! :oo En inderdaad fijn dat je zulke meedenkende buren hebt! :)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:53

Zo dan, ik moest echt even kijken of dit echt hetzelfde stukje is. Dat knapt op!

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:33

Wow ts wat een vooruitgangen boeken jullie. Heerlijk dat de bak in zicht is en die paarden die gaan rollen daar :D

Even een ander vraagje, welk programmaatje gebruik jij voor die plattegrondjes met afmetingen?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 16:25

We hebben het echt enorm getroffen met de buren ja! We hebben niet met iedereen echt contact, maar ook van niemand last (lees je ook nog wel eens anders...) en met meerdere buren gewoon echt leuk contact!

Omgekeerd gaan wij dit weekend last minute van vrijdag t/m zondag op de hond van de buren passen omdat hun vaste oppas last minute toch niet kon. Maar dat gaan die apen van mij vast alleen maar leuk vinden :D

Lizz schreef:
Wow ts wat een vooruitgangen boeken jullie. Heerlijk dat de bak in zicht is en die paarden die gaan rollen daar :D

Even een ander vraagje, welk programmaatje gebruik jij voor die plattegrondjes met afmetingen?


Voor mijn gevoel schiet het niet op, maar dat is ook mede omdat er gewoon nog zooooo veel moet whaha. En dan zie ik topics van sommige anderen en die gaan me toch snel :+ . Maar goed, bij ons is het ook geen race maar echt een marathon. Dus we nemen tussendoor ook steeds wel gewoon genoeg tijd voor ontspanning etc.

Die plattegrondjes met afmetingen komen uit de Funda advertentie whaha. Maar die kan je maken met Floorplanner! Ik heb bij de makelaar het bronbestand van de plattegrond opgevraagd toen we het huis eenmaal gekocht hadden zodat ik daar zelf verder in kon klooien. En gebruik ook veel gewoon photoshop.

balance schreef:
Weer iets dat je weg kunt strepen voorlopig. Zal in je huis ook wel schelen qua lichtinval?
Bestrating zou ik blij mee zijn. Onkruid gaat zo snel als het niet bestraat is.
Wat een behulpzame buren heb je, zo leuk voor je :)


Raampje in de woonkamer aan die kant is heel klein dus dat merk ik niet echt enorm. Misschien vriend in zijn kantoor wel, maar die heb ik er nog niet over gehoord haha.

Bestrating is vooral voorin best wel verzakt, dus dan zouden we het al moeten herleggen (op termijn). En dat beetje meer of minder tuin :+ . Wij doen het gewoon "natuurtuin" noemen. En dan is het geen onkruid maar biodiversiteit, klinkt een stuk beter toch :+ :D :D Maar we gaan het wel zien in de loop der tijd.

Afbeelding
Vandaag voor het eerst even in mijn bak ( :D :D ) gewerkt. T' stoft goed hihi. Met Fuchs even geoefend met er achter lopen met tuig om (deed ie super!). Mijn merrie heeft aan de longeerlijn even heel dramatisch getest of het nu echt niet meer glad is (nope, je kan inderdaad nu totaal debiel doen zonder uit te glijden Vi... ). En op mijn warmbloed even kort gereden in stap. Tja, dan merk je wel dat de bak echt nog mul is. Maar hey! Ik heb iets wat ik min of meer een bak kan noemen :D . En de voorspelde regen zal vast helpen om hem nog wat verder in te klinken. En heb hem verder overdag open staan zodat de paarden hem ook nog wat meer kunnen aanlopen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 14:49

Zo, de belangrijkste boodschappen zijn weer binnen :D

Afbeelding

Binnenkort ergens nog eens de andere helft halrn maar nu kan ik in elk geval eerst weer verder :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:50

:):) Handig zo'n auto haha
En wat een knappe kop heeft die Fuchs toch :+:

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:54

Ik zag laatst hier in de buurt ook een lading weidepalen staan en moest aan je denken :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:46

MarliesR schreef:
Grappig dat jullie hetzelfde plan hebben Neile! Ik twijfel nog steeds over keren of toch afgraven en zand opbrengen haha. Het eerste zou qua kosten dit jaar nog wel kunnen, het tweede echt niet. Keuzes keuzes...


Ja, echt helemaal gelijklopend. Ook qua budget nu ook gewoon geen optie om the real deal te doen, en willen ook even kijken wat dit gaat geven. Alleen jij bent er al mee klaar en ik ben nog aan het wachten op mijn loonwerker die twee weken geleden ging komen... :') Ik geef hem tijd, mijn paard is toch nog niet echt onder zadel, haha. Hoe groot is jouw piste? Mijn vriend dacht dat de jouwe op het zicht groter was dan die van ons. Die van ons is 20x40. Hij gaat wel aangestampt worden, gaf de loonwerker aan. Ben wel benieuwd, vooral ook naar onkruid op lange termijn... Dan wordt het een euh.. biodiverse piste! :)*

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 05:07

Hier ook de grond gefreesd om te kunnen rijden! Nu inmiddels 3 jaar geleden en ik rijd er nog steeds in :)

Problemen zijn inderdaad als je in het voorjaar een tijdje niet of minder rijd, schiet het onkruid erin! Was eigenlijk vooral het eerste jaar, tweede jaar al veel minder en dit jaar nog helemaal niets gezien kwa onkruid.
Andere dingetje is alle stenen/stukken rots. Wij zitten op een gletsjer en zit dus veel steen in de grond, maar daar zul je in NL minder last van hebben denk ik zo :Y)
Was hier eerst ook mul, na wat regen enzo werd ie uiteindelijk te hard en nu trek ik hem eens per week met onze trekker weer los en dan issie goed te rijden.

Is overigens wel de bedoeling om tezijnertijd een echte bak aan te leggen, maar het werkt dus prima!
Hier kun je de “bak” een beetje zien....
Afbeelding
Afbeelding

Het knapt echt al zo mooi op! Wat voor soort heg ga je planten?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:28

Even een vraagje, want hier is de boer nu ook al komen freezen. Is het nodig om alle pollen eruit te halen? Want dan heb je toch een megaberg pollen, nee?

Fijn om te horen dat het meevalt eigenlijk! Ik ben hier ook heel benieuwd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:07

Wij harken de pollen er wel zo veel mogelijk uit ja. Die gooien we dan in de wei (mag het gras daar alsnog groeien) of we vullen er gaten mee op in de wei.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 14:53

xXutopiaXx schreef:
:):) Handig zo'n auto haha
En wat een knappe kop heeft die Fuchs toch :+:


Ook een hele grote kop :D Hoofdstel moet voor hem gewoon twee gaten groter dan zelfde hoofdstel bij mijn warmbloed van 1.71 :+


DubbelDun schreef:
Ik zag laatst hier in de buurt ook een lading weidepalen staan en moest aan je denken :D


Haha :D Heb er met mijn plannen nog wel een zooitje nodig _O-


neile schreef:
Ja, echt helemaal gelijklopend. Ook qua budget nu ook gewoon geen optie om the real deal te doen, en willen ook even kijken wat dit gaat geven. Alleen jij bent er al mee klaar en ik ben nog aan het wachten op mijn loonwerker die twee weken geleden ging komen... :') Ik geef hem tijd, mijn paard is toch nog niet echt onder zadel, haha. Hoe groot is jouw piste? Mijn vriend dacht dat de jouwe op het zicht groter was dan die van ons. Die van ons is 20x40. Hij gaat wel aangestampt worden, gaf de loonwerker aan. Ben wel benieuwd, vooral ook naar onkruid op lange termijn... Dan wordt het een euh.. biodiverse piste! :)*


Oh haha, dat ging hier dus ongeveer net zo :+ Niet op komen dagen op afgesproken dag zonder bericht. En dus iets van anderhalve week later stond ie er opeens. Fijn dat ze inmiddels wel geweest zijn! Heb nu overigens inderdaad wat meer dan 20*40 laten frezen. Kan ik er nog een beetje mee spelen en qua kosten maakte dat ook niet uit. Baantje meer of minder...

De pollen haal ik er wel zoveel mogelijk uit vanuit het idee dat ik vermoed dat het minder snel weer dichtgroeit dan. Maar er is amper een beginnen aan haha.

Libera schreef:
Hier ook de grond gefreesd om te kunnen rijden! Nu inmiddels 3 jaar geleden en ik rijd er nog steeds in :)

Problemen zijn inderdaad als je in het voorjaar een tijdje niet of minder rijd, schiet het onkruid erin! Was eigenlijk vooral het eerste jaar, tweede jaar al veel minder en dit jaar nog helemaal niets gezien kwa onkruid.
Andere dingetje is alle stenen/stukken rots. Wij zitten op een gletsjer en zit dus veel steen in de grond, maar daar zul je in NL minder last van hebben denk ik zo :Y)
Was hier eerst ook mul, na wat regen enzo werd ie uiteindelijk te hard en nu trek ik hem eens per week met onze trekker weer los en dan issie goed te rijden.

Is overigens wel de bedoeling om tezijnertijd een echte bak aan te leggen, maar het werkt dus prima!
Hier kun je de “bak” een beetje zien....
[ [url=m/wvmoX8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y3ttCS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het knapt echt al zo mooi op! Wat voor soort heg ga je planten?


Bedankt voor jouw ervaring! Wist niet (meer) dat die van jou ook gefreesd was! (Lees jouw topic uiteraard ook mee hehe). Tof dat het bij jou eigenlijk zo goed werkt! De stenen hebben we hier inderdaad geen last van! Denk dat het grootste "risico" hier is dat er teveel leem in zit en dat hij dus glad is bij veel regen. Maar we gaan wel zien hoe het zich ontwikkeld.

Qua haag, langs de buitenrand wil ik sowieso meidoorn omdat het ook een "veekerende" werking heeft. Om de rijbak wil ik iets zonder doorns en wat de paarden goed voor me kunnen bijhouden qua snoeien :D

Ik denk dat ik deze informatie als inspiratie/basis ga gebruiken. En dan dus een variant zonder stekels.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:08

Hoe doe jij dat met snoeien van een meidoorn? En dan bedoel ik vooral het opruimen van het snoeisel. Daar zitten natuurlijk scherpe doorns in en je wilt niet dat je paarden daarin gaan staan. Hoe krijg je alles weg?

Ik vraag het, omdat we bij ons nieuwe huis (sleuteloverdracht eeeeindelijk op 3 juni na een jaar wachten) ook veel meidoorn haag hebben. Ik vind het prachtig en geweldig voor de vogeltjes, maar twijfel om het te laten staan ivm bovenstaande dus...

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:16

Wij moeten nog beginnen met aanplanten, dus heb er in die zin nog geen enkele daadwerkelijke ervaring mee. Qua doorns ben ik eigenlijk niet heel bang (misschien naïef?) aangezien ik met bramen ook niet heel veel ellende heb gezien.

Een jaar moeten wachten op de sleuteloverdracht is overigens wel heel extreem zeg!! Maar 3 juni is nu goed te overzien qua aftellen!

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:12

Kwa meidoorn snoeien kun je eerst een zeil op de grond leggen misschien? Wilde hier ook graag meidoorn, maar is niet te verkrijgen.... heb zaadjes geprobeerd maar die wilden niet kiemen :(

Heb nu dus haagbeuk, mock orange, hazelnoot, red currant, en nootka rose. Om de bak heen komt een rosemary haag.

Bij (veel) regen word de mijne idd wel eens glad, maar droogt ook snel weer op, vooral als ik even sleep en dan kan ik al snel weer rijden.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:28

Meidoorn heeft wel echt veel gemenere/hardere en ook langere stekels dan een braam. Dat is imo niet vergelijkbaar. Voor bramen zou ik inderdaad ook helemaal niet bang zijn.
het snoeien met een zeil eronder is inderdaad de oplossing die ik om mij heen hoor, maar wel best een gedoe lijkt me. Nog maar eens even goed over nadenken...

Jaaaaa een jaar wachten is echt heel erg lang!! Maar goed, het was de manier om echt aan ons droomhuisje te komen, dus we hadden het er graag voor over. En achteraf gezien is het jaar toch ook wel weer omgevlogen. En hadden we voldoende tijd om alle verbouwingsplannen goed te overdenken. En nog een jaartje extra kunnen sparen daarvoor, ook niet geheel overbodig.....hihi....

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 16:42

Libera schreef:
Kwa meidoorn snoeien kun je eerst een zeil op de grond leggen misschien? Wilde hier ook graag meidoorn, maar is niet te verkrijgen.... heb zaadjes geprobeerd maar die wilden niet kiemen :(

Heb nu dus haagbeuk, mock orange, hazelnoot, red currant, en nootka rose. Om de bak heen komt een rosemary haag.

Bij (veel) regen word de mijne idd wel eens glad, maar droogt ook snel weer op, vooral als ik even sleep en dan kan ik al snel weer rijden.


Oeh dat is ook gaaf! Jammer dat de zaadjes niet wilden pakken als je wel graag een meidoorn wilde.


Morpheus81 schreef:
Meidoorn heeft wel echt veel gemenere/hardere en ook langere stekels dan een braam. Dat is imo niet vergelijkbaar. Voor bramen zou ik inderdaad ook helemaal niet bang zijn.
het snoeien met een zeil eronder is inderdaad de oplossing die ik om mij heen hoor, maar wel best een gedoe lijkt me. Nog maar eens even goed over nadenken...

Jaaaaa een jaar wachten is echt heel erg lang!! Maar goed, het was de manier om echt aan ons droomhuisje te komen, dus we hadden het er graag voor over. En achteraf gezien is het jaar toch ook wel weer omgevlogen. En hadden we voldoende tijd om alle verbouwingsplannen goed te overdenken. En nog een jaartje extra kunnen sparen daarvoor, ook niet geheel overbodig.....hihi....


Ah ok! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meidoorn dus nog niet eens van dichtbij heb gezien en ze voornamelijk op basis van "past hier goed in landschap en fijn om extra veekering te hebben langs de weg" heb uitgezocht. Maar goed dat je het extra omhoog brengt, we kunnen nu nog alle kanten op natuurlijk.

Een zeil eronder over dat soort afstanden is wel heel erg veel gedoe...

En als je dan wel je droomhuis kan krijgen zou ik dat er ook voor over hebben! En als je eenmaal die sleutel hebt is alle leed van het wachten ook zo weer vergeten :D

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:49


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:56

Wij hebben een heel klein stukje meidoorn, ik denk een meter of 4 à 5. Dat snoeien we met de hand; de verse takjes voeren we aan de paarden, de hardere / houtigere takken gaan op de mesthoop. Maar omdat we met de hand snoeien, heb je het takje toch al vast en valt er niets.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:33

Hilary schreef:
Wij hebben een heel klein stukje meidoorn, ik denk een meter of 4 à 5. Dat snoeien we met de hand; de verse takjes voeren we aan de paarden, de hardere / houtigere takken gaan op de mesthoop. Maar omdat we met de hand snoeien, heb je het takje toch al vast en valt er niets.

Respect :oo :brr:
Wat voor gereedschap en handschoenen gebruiken jullie.