iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 11:56

Hoi, mijn naam is Yvon en ik ben 22 jaar. Ik heb de mogelijkheid om mijn eerste paard aan te schaffen maar ik zou graag meer kennis willen opdoen over de verzorging door middel van een cursus.

Nou zijn er twee bedrijven die de cursus aanbieden NHA en NHBO. ik heb van alle twee een proefles maar kan niet echt een duidelijkheid krijgen over welke nou de beste inhoud en informatie aanbiedt.

Dus mijn vraag heeft iemand een cursus gevolgd bij een van deze aanbieders en wat was jouw ervaring? of misschien een andere plek waar ik mijn vraag het beste kan stellen?
Laatst bijgewerkt door yvonno op 05-03-20 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:57

Daarvoor kan je toch gewoon boeken kopen? Zijn er zat over de verzorging van een paard.

yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

Re: iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 12:03

Dat klopt maar in de cursus worden meerde onderwerpen behandeld en niet alleen maar verzorging, daarom kies ik liever voor een cursus dan verschillende boeken aanschaffen. Maar toch bedankt voor je reactie

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:03

'Paardrijden voor dummies' is zo'n boek.
Ik zou eerder zeggen dat je eerst eens ervaring moet gaan opdoen met bijv een verzorg of lease paard ipv er zelf gelijk eentje te kopen.
Als je weinig ervaring hebt is dat voor nu een verstandiger keuze. Dan kun je altijd terugvallen op de eigenaar als er problemen/vragen zijn.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:11

Paarden houden is vooral veel je gevoel volgen en ervaring op doen. Als kind verslond ik paardenboeken maar meestal deden de eigenaren die ik tegen kwam alles op hun eigen manier en dat kwam niet perse overeen met de info die ik las.

Zo'n cursus is denk ik een leuke basis. Maar als je echt graag een eigen paard wil zou ik eerst verzorgpaarden zoeken en in gesprek gaan met eigenaren. Dan doe je ervaring op met verschillende manieren van paarden houden en kun je kijken welke manier je het meeste aanspreekt.

Zo'n cursus zal vast zich richten op de mainstream manier van paarden houden denk ik? Of is er ook aandacht voor natuurlijk paarden houden en voeding? Heb je al contact gehad met de aanbieders?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 05-03-20 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:11

Het beste leer je in de praktijk.

Is er niemand in de buurt waarbij je kan leren/zien wat er allemaal bij een paard komt kijken?

Onali

Berichten: 18492
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:16

capopjekop schreef:
Paarden houden is vooral veel je gevoel volgen en ervaring op doen.


Dit.
Paarden houden en verzorgen leer je niet uit een boek. Voorbeeld; paard moet zoveel % droge stof eten.
Klopt, maar veel ligt aan wat voor soort hooi je hebt, aan de beweging die je paard krijgt, wat voor ras je paard is, het paard zelf (eet hij zich rond of is hij beter af met gedoseerde porties) Staat hij voornamelijk buiten of juist binnen, wat bied je pensionhouder?

Paarden bezitten is een zeer groot grijs gebied, niks is zwart/ wit. Kijk maar eens naar alle discussies die er hier op Bokt gevoerd worden.


Het boek Paarden voor Dummies bestaat trouwens niet meer en de info daarin klopt bij lange niet. (had de Engelse versie)


Wil je het alsnog theoretisch doen, ga dan voor het ruiterbewijs. Ook daar klopt niet alles, maar er wordt veel meer besproken en behandeld.

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:19

Bestaat dat boek niet meer? Heb m nooit gelezen maar leek me een leuke opstart.

Onali

Berichten: 18492
Geregistreerd: 16-03-06

Re: iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:20

Het is vooral humoristisch bedoeld, maar het had hele ouderwetse ideeƫn bij het houden van paarden.

yvonno
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-12-14

Re: iemand ervaring met online cursus paardenverzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 12:37

bedankt iedereen voor de reacties, ik heb wel al een beetje ervaring. Ik rij sinds mijn negende en heb twee verzorgpaarden gehad. Maar uit eigen ervaring kwam het vaak voor dat de eigenaren van mijn verzorgpaarden nog minder wisten dan ik. Nu heb ik de mogelijkheid om een verzorgpaard over te kopen maar ik zou graag mijn kennis willen bijwerken over voeding, veel voorkomende ziektes, en dat soort dingen, daarom dacht ik aan een cursus om de basis een beetje te leren. Ik weet dat er verschillende manieren zijn voor het houden van paarden en dat het ook een beetje eigen inzicht is maar toch zou ik graag meer willen leren over de basis, iemand tips over hoe jullie dat hebben geleerd?

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:40

Vooral veel in de praktijk (meekijken met ervaren stalgenoten) en lezingen volgen bij dierenartsen ed. Cursussen grondwerk, clinics over allerlei onderwerpen. Boeken lezen, kijken bij trainers. Lezen op bokt, ervaringsverhalen etc.
Iedereen leert anders.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:44

Ik ben niet de beste om dat aan te vragen :')

Ik heb op mijn 10e mijn eerste pony gekregen. Dat is 22 jaar geleden. Toen voerde iedereen gewoon basisbrok en hooi. En verder vroeg ik aan vrienden met paarden wie ze als smid etc hadden. Verder heb ik altijd mijn gevoel gevolgd. Was mijn pony anders dan normaal dan keek ik of ik de oorzaak kon vinden, zoniet dan belde ik de dierenarts. Gevoel volgen dus. Je merkt al snel wanneer je paard anders is dan normaal en je kan ook regelmatig temperatuur opnemen zodat je weet wat zijn normale temperatuur is.

Toen mijn pony bevangen werd ben ik me gaan verdiepen in andere voeding. Toen ben ik ook meer gaan lezen over hoefbevangenheid en cushing etc. al doende leert men.

Verder heb ik veel boeken gelezen en met anderen gepraat. Later kwam het internet en bokt erbij. Een makkelijkere plaats om over onbekende onderwerpen te lezen en te discussiƫren is er niet. En het is nog gratis ook :Y)

Je kunt nooit 100 procent voorbereid zijn. Kennis staat nooit stil, we leren iedere dag weer nieuwe dingen bij. Loop je tegen een probleem aan dan kun je je erin gaan verdiepen